XS650 modifiering

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
En får tacke! Ska nog bli fason på den vad det lider. Batteri alt batterilöst system får bli en futuregrej. Planerar att ha hojen i många år och ser den som ett pågående projekt. Är ju det som är ventilen för mental hälsa i livet :)


Den blev ju skitsnygg! När originalsadeln försvan blev den ju si sådär 3000% snyggare:D
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Fan vad roligt det var med vinkelslip för övrigt, hade lust att gå loss på allt möjligt. pojkar och verktyg? :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fan vad roligt det var med vinkelslip för övrigt, hade lust att gå loss på allt möjligt. pojkar och verktyg? :)

Vinkelslip är trevligt :p
Bakramen är kapad och omgjort va, eller ser den ut sådär original exkl. lite fästen?
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Har bara kapat fästen för blinkers och originalskärm, annars är den original baktill.

Vinkelslip är trevligt :p
Bakramen är kapad och omgjort va, eller ser den ut sådär original exkl. lite fästen?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har bara kapat fästen för blinkers och originalskärm, annars är den original baktill.

Riktigt nice bakram med andra ord.
Letar efter nåt objekt o hade tänkt göra nån liknade bakram på den isåfall, kanske ska ta o köpa en sånhär så slipper ja ens göra om den :D
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Ja om du tänker på böjen i bakramen så är den ju där från början så att säga. Kan iofs känna att jag skulle vilja haft den något lägre - inte fullt så böjd uppåt, men det blir ett framtidsprojekt när man landat ett hus med garage och gått en kurs i svetsning :) Det dyker upp såna här gamla hojar titt som tätt i varierande skick, så det ska nog inte vara omöjligt att hitta. Dessutom finns det just för XS650 extremt många entusiaster och eftermarknadsdelar. Både i Europa och USA. Motorn ska enligt vad jag läst mig till vara väldigt pålitilig, förutom tändsystem - som kan uppgraderas. Sen låter den ju för jävla gött och det är ju minst 99% av grejen :)

Riktigt nice bakram med andra ord.
Letar efter nåt objekt o hade tänkt göra nån liknade bakram på den isåfall, kanske ska ta o köpa en sånhär så slipper ja ens göra om den :D
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja om du tänker på böjen i bakramen så är den ju där från början så att säga. Kan iofs känna att jag skulle vilja haft den något lägre - inte fullt så böjd uppåt, men det blir ett framtidsprojekt när man landat ett hus med garage och gått en kurs i svetsning :) Det dyker upp såna här gamla hojar titt som tätt i varierande skick, så det ska nog inte vara omöjligt att hitta. Dessutom finns det just för XS650 extremt många entusiaster och eftermarknadsdelar. Både i Europa och USA. Motorn ska enligt vad jag läst mig till vara väldigt pålitilig, förutom tändsystem - som kan uppgraderas. Sen låter den ju för jävla gött och det är ju minst 99% av grejen :)

Ja böjen är lite för brant, men de borde ju va relativt enkelt fixat med lite värme :p
Det sitter inte vacuumförgasare original på dessa heller eller? Är ju isåfall också ett plus så man kan sätta på konfilter som du gjort.

Man har ju lite att kolla upp för o hitta nåt bra objekt, har likt dig inte fulla möjligheter för att svetsa o hålla på hur jag vill o rätt begränsat med plats så man vill ju ha så bra utgångsobjekt som möjligt.
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Exakt så var mitt utgångsläge och i fallet med XS:en så är det rätt lättjobbat. Så den kan jag verkligen rekommendera. Har redan slängt av rätt många kilo skrot från den och bara det gör ju skillnad i hur den känns och jagar på. Man kan säkert justera böjen om man vill. Mina förgasare är inte original, men en snabb titt på nätet ger ju dig svar på det. Tror inte det är vacuum i original. Kolla XS650.com för svar på alla tänkbara frågor du kan. Grymt hjälpsamma snubbar där.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
De blev ju skitbra med nya sadeln!!! Hur tänker du göra med lack där du kapat fästena? Jag har lite samma problem där man varit på och kapat bort grejer, mitt syns visserligen inte för det är under sadeln men man vill ju inte att de ska börja rosta. Har inte som första prio just nu att plocka ner cykeln helt o lacka hela ramen direkt:va, men de går väll kanske lägga en skarv lite snyggt och bara lacka det som behövs.
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Tack! Jag kommer slipa ner och måla på med samma färg som till fälgarna. Sen, i framtiden ska allt ned i beståndsdelar och blästras och pulverlackas.
 

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Det är vacuumfuggar original. Mikuni vm34:eek:r är ett populärt alternativ, liksom dell'orto phf 36:eek:r med acc.pump om man trimmat lite.
Och ja, motorn är underbar om man frågar mig. :)

Ett brytarlöst system är en populär uppgradering, då är ett pamcosystem ett klockrent val, utvecklat hemma i garaget av en sann xs-entusiast. Humana priser även.
Länk: http://www.yamahaxs650.com/

Laddningen är som nämnt en sorgesaga. Dels själva generatorn som måste ha ett batteri för att fungera då det inte är en permanentmagnet.

Ett välbeprövat sätt är att köpa en modern stator och kombinerad laddregulator/likriktare samt tändplatta och rotor från rd350.

Förbaskat snygg sadel!
/Patrik
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Tack! Ska skaffa nya alternator brushes - ingen aning vad det heter på svenska :)
Förbättrar oddsen lite när det gäller urladdningen vad jag förstått
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Får man be om tyckande? Svart eller vit bakskärm?
xs_svartskarm.jpg
xs_vitskarm.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vit!

Sen målar du den lilla "kåpan" på sidan vit med:tummenupp
Skulle kolla på motorkåpornas färg också. Brukar bli snyggt om man bryter av lite med en mörkare nyans. Typ mörkare grått eller liknande. Inte så svårt att lacka heller även om det "kostar" ett oljebyte om man inte är maskeringskung:gnissla
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Lurar lite på om både fram och bakskärm skall vara svarta annars. Är rädd att det blir lite mycket möbel-feeling på den annars. Plus att en vit skärm liksom bara är vit när den är nytvättad och står still.

xs_svartframobak.jpg
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top