Xs750 Maxxecu racer

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hej alla!
Tänkte starta ett nytt projekt efter att ha sålt mitt förra (cx500 med maxxecu och turbo) som ni kanske råkat se för några år sen. Finns en tråd för den vetgiriga iallafall…
Nåväl, har köpt en Yamaha xs750 -77 som är trecylindrig fyrtakt och tanken är att bygga en hoj som lite liknar Kenny Roberts ow48 yzr500 racer som han körde 1980. Tycker denna ikon är lite läcker och i dagens samhälle när inga moderna fordon knappt hörs så finns det ett behov av en vrålande trepip!
:D

Så, vart börjar man? Jo POD filter på membranförgasare är kanske inte så upphetsande och motorn är bara luftkyld. Tänker att ett Maxxecu mini öppnar upp för möjligheter gällande Bestyckning samt att det blir lätt att styra fläktar till oljekylet. Saken är biff, skaffat gsxr 600-01 spjällhus som har fördelen att passa rätt i insugsgummina samt att dom är separata så att man kan få rätt c/c mått. Tänker montera nån modärnare generator med lite bättre sprutt. Att slippa tre brytarspetsar kommer ju vara skönt och gör motorn lite smalare. Kan ju behövas om man ska få plats med motorn inunder kåporna…
Men, så kommer ju lite funderingar krypande som man kanske har tur att få hjälp med:
Hur många tänder på triggerhjulet blir det och hur många missing tooth.
Är det bättre att köra med 4.9 lambdasond när man kör 95 oktan och inte kommer bestycka asfett?
Kan man använda en ”intank”pump från en motorcykel som man monterar på utsidan? Tänker kylning etc.Mottager gärna tips annars på små
pumpar som inte drar så mycket ström. Behöver ju inte vara så tyken då det bara är ca 70 hk. Kan väl ha en pump i tanken men undrar iallafall?
Det måste väl räcka med Maxxecu mini beträffande in/ut gångar? Förstår att lambdan körs med CAN.
Insugstemp, motortemp, lambda,vevaxelgivare, kamsynk,tps. Har jag glömt nån? Tänkte bara klargöra att det inte är turbo!
Kan man sätta lufttempgivaren i bakändan/sidan av ett spjällhus?
Kan man sätta en oljetempgivare i toppen nånstans och kalla det för motortemp i ECU:n? Är det att föredra att gänga den i godset eller att den sitter i ett oljeflöde?
Ja, det var lite första funderingar… Och ja, det kommer givetvis bilder vad det lider!
Kommentera gärna!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har egentligen i get vettigt att säga annat att jag verkligen ser fram mot att följa detta bygge.

Som du vet så funderar jag också på Maxxecu och många av dina funderingar ovan är funderingar jag också har, bla placering av oljetempgivaren om den går att ha i tråget och bränslepumsfunderingarna vad som är lämpliga strömsnåla pumpar.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Köpte en hoj och fick 1,5 hoj på köpet. Skicket var väl som man kan tänka sej efter att ha stått ute ett par år och inte varit igång på 18 år. Förra ägaren verkar ju i alla fall varit mån om motorn då både skumgummi och damstrumpa har agerat filter, något mössen uppskattat också...
 

Bifogat

  • 20240501_173844.jpg
    20240501_173844.jpg
    1.6 MB · Visningar: 36

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Den sedvanliga ren görningen av förgasarna fixades och tur var väl det för dom var ju bomstopp i lågfarten som förväntat. Tanken var att fixa till hojen hjälpligt så att sista besiktningen kunde göras. Du kan ju tänka dej hur det såg ut i ljusomkopplare mm men som tur är med gamla grejer så går allt att ta isär i minsta beståndsdel och fixas till.
Dom tre brytarspetsarna behövde lite kärlek också. Alltid kul med lite "retromek".
2:ans växel som alltid hoppar ut gjorde även det på denna cykel. Dock var redan modden för det gjort en gång så nu är den dubbelmoddad!
Utlägg hit tills bara ett nytt batteri.
 

Bifogat

  • 20240501_182305.jpg
    20240501_182305.jpg
    2 MB · Visningar: 33
  • 20240505_163655.jpg
    20240505_163655.jpg
    1.5 MB · Visningar: 32
  • 20240528_183751.jpg
    20240528_183751.jpg
    1.6 MB · Visningar: 34

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
FixarFrasse har även haft isär motorn och sedan frikostigt siliconat här och där...
Har påbörjat lite tillverkning av bromsskiveadaptrar.
Och tillslut efter några veckors pill -tada!!! nybesiktigad ,för evigt!
 

Bifogat

  • 20240528_185954.jpg
    20240528_185954.jpg
    1.5 MB · Visningar: 60
  • 20240814_175019.jpg
    20240814_175019.jpg
    1.8 MB · Visningar: 59
  • 20240517_074528.jpg
    20240517_074528.jpg
    3.3 MB · Visningar: 60

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nej, modd 1 är att flytta ett shims till andra sidan tvåans drev.
Modd 2 då, nja när inte ett flyttat shims räcker så får man svarva bort lite i drevet på baksidan så att ett shims till får plats…:tungan
Kanske FixarFrasse har fått nån annan bricka fel en gång i tiden.
Hursomhelst nu funkar det fint. Eller nu förresten, detta var i somras. Det har hänt en del sen dess, -stay tuned!:cool:
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nu har det börjat glänsa lite. Spjällhus från GSXR 600-01 passar fint i dom nyinköpta insugsgummina. Fördelen med dom spjällhusen är att dom är fyra lösa enheter så det går smidigt att anpassa c/c måttet efter insuget. Och även som i mitt fall att ta bort ett. Nya pod filter provmonterade också. I och med att det blir Maxxecu så försvinner bestyckningsproblematiken med podfilter.
 

Bifogat

  • 20240902_185517.jpg
    20240902_185517.jpg
    1.7 MB · Visningar: 41
  • 20240830_110056.jpg
    20240830_110056.jpg
    1.6 MB · Visningar: 39

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nu är brytarna borta, tillverkade en gradskiva istället som kan vara bra att ha längre fram.
 

Bifogat

  • 20240829_185302.jpg
    20240829_185302.jpg
    1.3 MB · Visningar: 21

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Svänghjul från en Trajja. På köpet fick jag triggerskiva till en trepip. Originalgeneratorn förpassad till skrotlådan och utbytt till Triumph as well. Alltid bra med lite mera sprutt i grejerna. Konan var för stor i svänghjulet så det blev till att göra en ny.
 

Bifogat

  • 20240905_185921.jpg
    20240905_185921.jpg
    1.5 MB · Visningar: 20
  • 20240905_194154.jpg
    20240905_194154.jpg
    1.4 MB · Visningar: 20
  • 20240913_191304.jpg
    20240913_191304.jpg
    1.6 MB · Visningar: 20

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Blästrat och pulverlackat fälgarna. Nya svålar med tidstypiskt mönster monterade.
Lite fränare och lättare bromsskivor från Ducati också. Ser ju lite roligare ut.
 

Bifogat

  • 20240914_180638.jpg
    20240914_180638.jpg
    3.3 MB · Visningar: 25
  • 20240911_183040.jpg
    20240911_183040.jpg
    3 MB · Visningar: 25

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Tillverkat en adapter för att använda en termostatstyrd oljekylsadapter. Maxxecu:et kommer även styra el fläkten sedan.
 

Bifogat

  • 20241007_195500.jpg
    20241007_195500.jpg
    1.7 MB · Visningar: 16

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul detta ska följas slaviskt.
Ang att växel hoppar ur på dem så undrar jag om du provat undercutta drivedoggarna på dreven. På dragracehojar speciellt brukar man gnista klackarna några få grader och även hålen i motsvarande drev så de drarihop sig vid belastning. Jag har gjort det på tre maskiner och jag lutade dem säkerligen hela 4-5 grader. Jag va rädd att de skulle bli svårväxlat men de märktes inte. De va på en cross kx 250 och på en cross kx 500a samt en xr600. Ang strömsnål bränslepump så kolla in Sytec/sytech pumpar för jag hittade en som klarade 3,5bar och bara drog runt 35watt men de va för 20 år sen. Jag mi ns att de va svinsvårt att hitta en så liten pump som inte va en intankpump.
Ang placering av insugstemp så kan de funka bäst om du har den lös helt utanför insug. På snöskotrar sitter de i regel i luftburken men på vissa maskiner får man så lov att flytta ut dem utanför luftburk för då funkar de bättre.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hej och vad kul att ni uppskattar tråden. Försöker vara öppen med info så att andra kan få hjälp vid Googling etc. Ser även tråden som ett smidigt sätt att dokumentera bygget.
Angående dreven så tror jag att original felet är att det är fel shimsat med för lite ingrepp/ för mycket glapp. Hursomhelst, nu funkar det!
Bensinpumpen då? Nja ,det lutar åt att det blir en in tank modell ändå. Tänk om man visste flödet på en KTM sx450 pump eller motsvarande. Då är allt färdigt med regulator och så samtidigt som den tar liten plats i och med att den inte sitter på en stor "platta" som många pumparmaturer gör.
Insugstempen då, vad brukar krångla med dem? Skulle sitta fint att montera den i ett av spjällhusens bakkant där det har suttit ett extraspjäll innan som har styrts av gsxr600:ans ECU.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Flödet på en ktm pump räcker till 100hk för de brukar mont turbo på dem när de kör bandsatser så de är lugnt att den räcker. Och bränsletrycket lär va perfekt också då de är en insprutare. De brukar ju ha inbyggd bränsletryckregulator i tankarmaturen och de går att byta ut om man vill ha högre/lägre tryck.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Bra, då skaffar jag nog en sån pump.
Fick fräsa av en mm på gafflarna för att anpassa bromsoken till mina adaptrar.
Gött ändå när man måste anpassa för en adapter:hihi
Sedan hålborrade jag bak skivan. Den väger hur mycket som helst från början, blir väl lite lättare i alla fall och det "tittologiska" får ju sitt...
 

Bifogat

  • 20240926_195419 (002).jpg
    20240926_195419 (002).jpg
    2.1 MB · Visningar: 26
  • 20240926_195424 (002).jpg
    20240926_195424 (002).jpg
    1.7 MB · Visningar: 26

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Fick hem kåpan från England och den såg ju fin och snabb ut. Hade ju redan innan listat ut att jag behöver kapa lite i nerkant för att den skulle få plats men jäklar vad motorn är för bred. Mallade av kåpan med svetstrådar som jag najjade och lödde i kryssen vilket tog en hel kväll. Konstaterade sedan att jag bygger en egen kåpa...
Hade ändå tänkt att tillverka en egen aluminiumtank men nu ger jag mej på att försöka göra kåporna också. Har varvat Youtube nu och tänker att kan andra så kan väl jag:tungan.
Det blev ett sidoprojekt att tillverka ett Engelskt hjul, bilder kommer...
Kåpan då? Ja, det kanske blir nåt mer bygge?!
 

Bifogat

  • 20240909_171102.jpg
    20240909_171102.jpg
    2.5 MB · Visningar: 20
  • 20241013_111732.jpg
    20241013_111732.jpg
    2.8 MB · Visningar: 25
  • 20241013_180854.jpg
    20241013_180854.jpg
    1.8 MB · Visningar: 21
  • 20241014_185415.jpg
    20241014_185415.jpg
    1.8 MB · Visningar: 21

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Har turen att ha en kontakter på en firma i stan som bockar rör. Smidigt att bygga avgasrör när för bockade skrotrör finns! En så kallad merge collector tillverkades också. Alltid lite huvudbry med 3-1 och ojämn delning när man ska ger-kapa men trägen vinner...
Lite pussel med att rymma upp skarvarna och pressa en kona också.
Väntar med att bygga längre bak eftersom jag inte har bestämt hur bakdelen ska se ut än.
 

Bifogat

  • 20241018_084028.jpg
    20241018_084028.jpg
    2 MB · Visningar: 27
  • 20241023_183444.jpg
    20241023_183444.jpg
    1.5 MB · Visningar: 29
  • 20241023_183453.jpg
    20241023_183453.jpg
    2.2 MB · Visningar: 26
  • 20241018_084051.jpg
    20241018_084051.jpg
    1.9 MB · Visningar: 25
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top