Xyrons Gsxr ska överladdas

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det kan vara intressant, men jag har faktiskt en motor som är påbörjad med lite div godis :tummenupp
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
God jul allihopa! Bara hoppas tomten kommer med mycke hojgodis :banana
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har iaf fått en bit av tummen ur röven och gjort själva stommen till mitt blästerskåp.
Så när jag kommer hem nästa gång blir det att göra det sista på blästerskåpet och påbörja ihopmonteringen av bågen :banana

Ett svetsutsug och en mig med gas har precis klättrat mååånga plaseringar på inköpslistan :brinnerup

2013-01-06 22.37.04.jpg2013-01-06 22.37.22.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Satt och tittade på köp och sälj och då dök det upp en 2 step msd launch control.
Läst lite på nätet men inte riktigt kommit fram till hur det fungerar när den ska vara så bygga laddtryck när man står still.

Förstår att man kan ställa en varvtalsspärr och sedan ger man fullgas och får genom detta jämnare starter, men räcker alltså att studsa mot varvstoppet för att bygga ett visst tryck i systemet?
När de bygger tryck vid startlinjen iaf på bilar brukar de även flytta tändningen eller/och feta på med ordentligt med bränsle.

Så sh´s samlade kunskap, lär mig! :fakta
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Man backar tändningen och fetar på blandningen på så sätt "flyttar förbränningen" ut i grenröret och får turbon att börja spola upp tryck.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Alla fordon med turbo bygger laddtryck på varvstopp men bara till en viss mängd så det beror på hur pass hårt du vill gå av linjen. Msd launchen du länkat till gör ju det imed att den håller ett visst varvtal. Det andra sättet jag pratar om med att backa tändningen gäller ju bara om man har ett komplett eftermarknadssprut typ nira,vems,autronic m.m. Kör man stor snurra så räcker det inte till att bygga tryck genom att stå och hålla varvstopp.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hm.. Att man kan göra det med att backa tändningen osv det vet jag. Men frågan är hur mycket tryck kan man tänkas bygga på linjen (med den msd launchen) om man ska iväg mellan 6.000-8.000rpm för det är ungefär där jag legat och provat (dock utan tryck).

Hade man byggt bågen nu hade man satsat på ett stand alone sprut, känns dock trist att byta ut hela elsystemet i detta skedet.. :crash:smasha
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Hur mycket tryck du kan tänkas bygga får du fråga folk med erfarenhet beror ju på turbo storlek, motor storlek m.m. Men som en fingervisning får en standard evo8-9 upp runt 0.8
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du kan glömma alla dessa atribut så länge du åker med 16T laddaren med intern Wastgate

Ca 04 - 05 vill man försöka hålla men det vill inte interngaten , den skenar

Samtidigt är det ganska värdelöst utan någon typ utav lockupkoppling

Åka strippen med gatmoppen blir aldrig annat än en kompromiss ( har ju testat en och annan gång)

Fortsätt köra på känslan , Den har du ju bra koll på

Säg till när du är redo för riktigt dragracing bygge , Då ska vi nog kunna koka ihop något:yoparty
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Du kan nog bygga nästan .5bar. Behöver du mer effekt så höj startvarvet. Men har du inte nog med effekt i starten som det är?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hehe synd att du hade den andra banan annars kunde man sett ännu bättre
fan du är duktig på att starta

peter
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Du kan nog bygga nästan .5bar. Behöver du mer effekt så höj startvarvet. Men har du inte nog med effekt i starten som det är?

Tänkte om man kunde dumpa kopplingen lite hårdare med lite ladd, då den gärna vill bogga i starten om jag inte slirar som en tok
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kör turbo utan boostkontroller funkar alldeles utmärkt. Min röda Bandit ger 170 på baken utan turbo och med ladd 1 bar bör det bli straxt över 300. Hojen gör 8.65 på 402. Film @


Jo det är träning träning träning som gäller, tänkte bara att det kanske skulle bli lättare att hitta jämna tider om man håller jämnare startvarv. För som det är nu så blir det ju på ett ungefär
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tänkte om man kunde dumpa kopplingen lite hårdare med lite ladd, då den gärna vill bogga i starten om jag inte slirar som en tok

Håller du stumt? Jag tror inte mer boost hjälper, då hjular du nog istället, om du inte slirar ännu mer (längre). Som sagt, gathojar är inte dragbikes ;)
Öva öva öva är nog det bästa
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nä jag har hållt mellan 6 och 8k rpm och försökt slira iväg, har haft lite problem med koppling som hugger och tänkte att lite laddtryck och kunna dumpa kopplingen kanske skulle bli lättare/bättre...
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nja, du får ju inget ladd (med launch kontroll ) om du inte håller stumt.. vågar du dumpa kopplingen då så slår du runt.
Prova annan olja, mina Trajjor te.x. hugger nått grymt om jag kör på Motul men funkar perfekt med Shell
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top