Borsiin JR skrev:426an är en sällsynt oförstörbar konstruktion, motorn håller jättebra sålänge den inte har plågats av en elitförare som sen inte har servat den. En motionär som byter olja med rätt intervall lyckas inte köra sönder motorn. Växelådan är inte lika oförstörbar som resten av motorn så känn efter noga när du provkör så att växlarna inte ramlar ur eller går trögt.
triple skrev:Kompisen kör en wr400, den är sådär skulle jag säga...
Den skjuter stift om man gasar när den är kall, måste alltså stå på tomgång ett par minuter. Det är klart jobbigt att byta stift också! Överhuvudtaget inte lika genom tänkt när man skall mecka (man måste lossa en massa skit för att komma åt, iaf om man jämför med andra hojar)
Den är tung i skogen. Ganska bra kraft, men det finns mycket lättare hojar med mer kraft. Den är riktigt lurig att få start på ibland, så utan elstart skall du inte köpa!
Fjädringen är okej, men dett känns som det ligger mycket vikt på framhjulet så man drar inte lite i gasen för att få upp framhjulet är det kommer sten.
Jämfört med min KTM 200 är den inte bättre på något tycker varken kompisen eller jag...
Borsiin JR skrev:426an är en sällsynt oförstörbar konstruktion, motorn håller jättebra sålänge den inte har plågats av en elitförare som sen inte har servat den. En motionär som byter olja med rätt intervall lyckas inte köra sönder motorn. Växelådan är inte lika oförstörbar som resten av motorn så känn efter noga när du provkör så att växlarna inte ramlar ur eller går trögt.
.
sne_snopp skrev:är det någon som vet om de e nått "fel" på 426:an för jag hade tänkt att köpa en sån.
eller kan nån ge nått annat förslag om köpet av cross/endoru
MVH: Alex
triple skrev:Kompisen kör en wr400, den är sådär skulle jag säga...
Den skjuter stift om man gasar när den är kall, måste alltså stå på tomgång ett par minuter. Det är klart jobbigt att byta stift också! Överhuvudtaget inte lika genom tänkt när man skall mecka (man måste lossa en massa skit för att komma åt, iaf om man jämför med andra hojar)
Den är tung i skogen. Ganska bra kraft, men det finns mycket lättare hojar med mer kraft. Den är riktigt lurig att få start på ibland, så utan elstart skall du inte köpa!
Fjädringen är okej, men dett känns som det ligger mycket vikt på framhjulet så man drar inte lite i gasen för att få upp framhjulet är det kommer sten.
Jämfört med min KTM 200 är den inte bättre på något tycker varken kompisen eller jag...
FreddaAbborre skrev:Ang allt som sägs om tändstift stämmer. Till viss del. Vissa av dem är så känsliga att endast Denzo stiften funkar. Kör på NGK till min och funkar bra. Inte speciellt svårstartad när man lärt sig tekniken, vilket inte tar så lång tid. Alldrig vart med om att den skjuter stift, trots "kallgaser". Har bytt tändstift några gånger, men då för att hojen gått ett tag på dem och blivit svårstartad. I med nya stift och går igång superlätt.
Underbar chassiegeometri och helt underbar i skogen. Sväljer det mesta. Väger lite, men funkar klockrent som motionsenduro/lättare tävling typ GGN o så.
På crossbanan är den som någon sagt lite väl mjuk i fjädringen och för snäll motor.
Jo, by the way, 35 000.- och du har köpt min hoj. Inte fin i platsten, men kanon i övrigt. Slänger med YZf-ljuddämparen som ger det där lilla extra (plus att du hörs när du ska köra om). Verkstadshandbok följer med. Gaffeln har gått 10 h sen totalrenovering, 10 h på länkagelager och drivpaket likväl. Nya framhjulslager. Varför jag säljer? Byta ner mig till 250f istället.
El Presidente skrev:Leker lite med tanken på att ev införskaffa en sådan oxå, kanske rent av WR450F:n...
Hur är det med service-intervallen på en sådan tingest??
Likadant som med andra RFS- maskiner (Husaberg, KTM 525 etc) eller...?
Borsiin JR skrev:Nä absolut inte samma serviceintervaller framförallt inte som motionär, när Husabergåkare justerar ventiler och byter vipparmslagringar så dricker yamahaåkaren öl.
Har man en nyare 450 så är där in princip ingen service mer än oljebyten som sker särskilt ofta, där är många som bara servar ordentligt någon gång per år. Det är lite värre med äldre 400/426 då de börjar få ett par år på nacken och därför närmar sig kolv/ringbyte lagerbyten ventilbyte etc men är motorprylarna bytta så rullar även de långt.
Varning dock för de tidigaste 400/426orna som kan bli väldigt dyra då de rasar, en ventil som träffar kolven mosar toppen och lite sådant småplock så är det bara att sälja hojen som blandskrot 5 öre kilot.
MAN SKALL KÖRA TVÅTAKT (och nääää jag är inte partisk och får absolut inte betalt för att säga det )
Extreem_ skrev:426:an och 450:n låter som ett bra köp.
Men nu börjar man fundera lite på detta med mellan-kort, A-begränsad. De som är lv-reggade, vilken är flera stycken. Vad brukar de vara reggade på?
Blir man tvungen att själv fixa strypning, och regga den som < 24kW?
Och ni som äger ett exemplar, hur ofta handlar det om när vi pratar service?
Kan lova att dessa låter gött, har själv blivit omkört av en 426:a motard, - på bakhjulet.
Fan va man vingalde till av de dånande ljudet....
/mvh Johan
El Presidente skrev:Bug o bock!
Ser ut som om det är 450:n som gäller mao...
Extreem_ skrev:Är det någon mer som har något bra att säga?
Har sneglat på just Yamaha WR 426F/450F, då som första motard (landsväg).
Vibbrerar det mycket? Är det mycket service?
Står mellan KTM 660 och Yamaha WR 426F/450F.
Vad skiljer 426F och 450F åt?
/mvh Johan
Lät bra det!supermoppe skrev:Klart du ska ha en wr. Det som skiljer 450 mot 426 är att 450 såklart har mer kubik, elstart och automatisk dekomprition som gör den lika lättstartad som en moppe om batteriet skulle dö.
1. Tre stycken i västerås + jag har en wr/yz-motard så du kommer inte känna dig ensam.
2. Bra serviceintervaller för att vara en ren racer (tänker på ventiljusteringen).
3. Känd för att hålla.
4. Jamaha Center ligger bra till.
5. Yamahan är nästan helt vibrationsfri, tom. min xr vibrerar mer.
Så valet är enkelt.
Extreem_ skrev:Lät bra det!
Ska bjuda över nån av er på en fika och titta lite på odjuret!
Så 450´n är att föredra?
/mvh Johan
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |