yamaha 426;a

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Ort
nynäs
Hoj
husaberg fe400e
är det någon som vet om de e nått "fel" på 426:an för jag hade tänkt att köpa en sån.
eller kan nån ge nått annat förslag om köpet av cross/endoru

MVH: Alex :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
426an är en sällsynt oförstörbar konstruktion, motorn håller jättebra sålänge den inte har plågats av en elitförare som sen inte har servat den. En motionär som byter olja med rätt intervall lyckas inte köra sönder motorn. Växelådan är inte lika oförstörbar som resten av motorn så känn efter noga när du provkör så att växlarna inte ramlar ur eller går trögt.

När det sen kommer till chassit så får man titta på allmänskicket, är handtag vajrar etc hela och fina har du en ägare som troligen sköter sin cykel men pekar allt i olika riktningar och är söndervurpat bör du se upp.
Kolla även efter om ramen är svetsad då om ramen har börjat spricka på något ställe så är man ofta nära ramens utmattningsgräns då den börjar spricka på massor av ställen, det är väl inte direkt farligt men det är trist att behöva svetsa överallt.

Är däck och drivpaket i bra kondition?
Är kedjan korrekt justerad?


Väg samman allt detta och sen väljer du den cykel där ägaren verkar mest nogrann inte den som har minst repad plast.
 

McYama

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Småland
Hoj
R1 + WR 250F
Är det en WR eller YZ?

Om det är en YZ och du ska köra enduro med den så kan jag varmt rekommendera att du INTE köper en sån! Jag har själv försökt, motorn mår inte alls bra på låga varv som man utnyttjar i skogen. Man får lätt motorstopp och då kan de vara svårstartade och tändstiftet går väldigt lätt sönder.

Satsa istället på en Wr 250 gärna med elstart, de kom -03! De räcker gott och väl till även om du vill köra crossbana!!

Lycka till!
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Tänk efter vad du skall ha den till....jag köpte mig en cross 426:a utan att tänka mig för :kocko
Jag åker mest enduro och utväxlingen på cross modellen är helt fel om man vill köra enduro med den :mad:

Annars en osannolikt trevlig cykel :tummenupp

//Lasse
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Borsiin JR skrev:
426an är en sällsynt oförstörbar konstruktion, motorn håller jättebra sålänge den inte har plågats av en elitförare som sen inte har servat den. En motionär som byter olja med rätt intervall lyckas inte köra sönder motorn. Växelådan är inte lika oförstörbar som resten av motorn så känn efter noga när du provkör så att växlarna inte ramlar ur eller går trögt.

Har hört precis samma sak att motorn ska hålla väldigt bra men att växellådan är lite klenare. Växellådans känsliga länk är 5:an som kan sluta fungera. Min teori på detta är att många motardknuttar kopplar upp hojjen på bakhjulet så lådan får ta upp mer belastning än vad den är byggd för, på grus skulle den spinna i stället för att ta fäste. Har själv nyligen skaffat mig en wr450.
 
Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Kompisen kör en wr400, den är sådär skulle jag säga...
Den skjuter stift om man gasar när den är kall, måste alltså stå på tomgång ett par minuter. Det är klart jobbigt att byta stift också! Överhuvudtaget inte lika genom tänkt när man skall mecka (man måste lossa en massa skit för att komma åt, iaf om man jämför med andra hojar)

Den är tung i skogen. Ganska bra kraft, men det finns mycket lättare hojar med mer kraft. Den är riktigt lurig att få start på ibland, så utan elstart skall du inte köpa!

Fjädringen är okej, men dett känns som det ligger mycket vikt på framhjulet så man drar inte lite i gasen för att få upp framhjulet är det kommer sten.

Jämfört med min KTM 200 är den inte bättre på något tycker varken kompisen eller jag...
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Är det någon mer som har något bra att säga? :tomten
Har sneglat på just Yamaha WR 426F/450F, då som första motard (landsväg).
Vibbrerar det mycket? Är det mycket service?

Står mellan KTM 660 och Yamaha WR 426F/450F.

Vad skiljer 426F och 450F åt? :va

/mvh Johan
 

joonnaas

nsr..
Gick med
3 Sep 2004
Ort
rimbo
Hoj
Rinaldi kittad Yamaha 450, Canon eos 350D, Honda crf50 -05(fast50s pimpad)
triple skrev:
Kompisen kör en wr400, den är sådär skulle jag säga...
Den skjuter stift om man gasar när den är kall, måste alltså stå på tomgång ett par minuter. Det är klart jobbigt att byta stift också! Överhuvudtaget inte lika genom tänkt när man skall mecka (man måste lossa en massa skit för att komma åt, iaf om man jämför med andra hojar)

Den är tung i skogen. Ganska bra kraft, men det finns mycket lättare hojar med mer kraft. Den är riktigt lurig att få start på ibland, så utan elstart skall du inte köpa!

Fjädringen är okej, men dett känns som det ligger mycket vikt på framhjulet så man drar inte lite i gasen för att få upp framhjulet är det kommer sten.

Jämfört med min KTM 200 är den inte bättre på något tycker varken kompisen eller jag...



byta stift är ett helvete på dom.. bort med tank o grejjer.. sen sitter stiftet 1 dm ner i toppen typ.
och när den inte riktigt är vam och man får stopp.. då är de ganska svårt o få igång den. brukar ta et tag..

en de där med att den är klumpig m.m i skogen håller jag inte riktigt med om, jag tycker inte det iaf. min wr 426 02:a är den lättaste hojen jag nogånsin kört i skogen. stå upp och kolla långt framåt o sen så går den över sten och alltidng.. hur skön som helst i skogen. ligger det nå sten eller nått ivägen vrider man bara till så reser sen sig så kommer man över diken m.m utan problem :) men på crossbana är inte wr:en nån höjdare.. med tanke på att den har mjukare fjädring och så än yz:an. annan kam och så så den är mycket "snällare" på gasen än yZ:an.
men det är det där med att man måste plocka ner halva hojen för ett byta ett tändstift och så. inte allt för roligt.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Borsiin JR skrev:
426an är en sällsynt oförstörbar konstruktion, motorn håller jättebra sålänge den inte har plågats av en elitförare som sen inte har servat den. En motionär som byter olja med rätt intervall lyckas inte köra sönder motorn. Växelådan är inte lika oförstörbar som resten av motorn så känn efter noga när du provkör så att växlarna inte ramlar ur eller går trögt.
.


Hur är 450:n i jämförelse?
 

DC-Shoes

Hhhhmmmmmm
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Sweden
Hoj
Gult skit som bara går sönder!
sne_snopp skrev:
är det någon som vet om de e nått "fel" på 426:an för jag hade tänkt att köpa en sån.
eller kan nån ge nått annat förslag om köpet av cross/endoru

MVH: Alex :)


Äh, vänta ett par veckor ist o sedan köp min Yz250F 04... :tummenupp
Med diverse tillbehör!

Den är kanon, kanske skulle passa dig fint, vem vet!
Kan säga att det är den BÄSTA hoj jag haft, klockren!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
triple skrev:
Kompisen kör en wr400, den är sådär skulle jag säga...
Den skjuter stift om man gasar när den är kall, måste alltså stå på tomgång ett par minuter. Det är klart jobbigt att byta stift också! Överhuvudtaget inte lika genom tänkt när man skall mecka (man måste lossa en massa skit för att komma åt, iaf om man jämför med andra hojar)

Den är tung i skogen. Ganska bra kraft, men det finns mycket lättare hojar med mer kraft. Den är riktigt lurig att få start på ibland, så utan elstart skall du inte köpa!

Fjädringen är okej, men dett känns som det ligger mycket vikt på framhjulet så man drar inte lite i gasen för att få upp framhjulet är det kommer sten.

Jämfört med min KTM 200 är den inte bättre på något tycker varken kompisen eller jag...

Ang allt som sägs om tändstift stämmer. Till viss del. Vissa av dem är så känsliga att endast Denzo stiften funkar. Kör på NGK till min och funkar bra. Inte speciellt svårstartad när man lärt sig tekniken, vilket inte tar så lång tid. Alldrig vart med om att den skjuter stift, trots "kallgaser". Har bytt tändstift några gånger, men då för att hojen gått ett tag på dem och blivit svårstartad. I med nya stift och går igång superlätt.
Underbar chassiegeometri och helt underbar i skogen. Sväljer det mesta. Väger lite, men funkar klockrent som motionsenduro/lättare tävling typ GGN o så.
På crossbanan är den som någon sagt lite väl mjuk i fjädringen och för snäll motor.

Jo, by the way, 35 000.- och du har köpt min hoj. Inte fin i platsten, men kanon i övrigt. Slänger med YZf-ljuddämparen som ger det där lilla extra (plus att du hörs när du ska köra om). Verkstadshandbok följer med. Gaffeln har gått 10 h sen totalrenovering, 10 h på länkagelager och drivpaket likväl. Nya framhjulslager. Varför jag säljer? Byta ner mig till 250f istället.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
FreddaAbborre skrev:
Ang allt som sägs om tändstift stämmer. Till viss del. Vissa av dem är så känsliga att endast Denzo stiften funkar. Kör på NGK till min och funkar bra. Inte speciellt svårstartad när man lärt sig tekniken, vilket inte tar så lång tid. Alldrig vart med om att den skjuter stift, trots "kallgaser". Har bytt tändstift några gånger, men då för att hojen gått ett tag på dem och blivit svårstartad. I med nya stift och går igång superlätt.
Underbar chassiegeometri och helt underbar i skogen. Sväljer det mesta. Väger lite, men funkar klockrent som motionsenduro/lättare tävling typ GGN o så.
På crossbanan är den som någon sagt lite väl mjuk i fjädringen och för snäll motor.

Jo, by the way, 35 000.- och du har köpt min hoj. Inte fin i platsten, men kanon i övrigt. Slänger med YZf-ljuddämparen som ger det där lilla extra (plus att du hörs när du ska köra om). Verkstadshandbok följer med. Gaffeln har gått 10 h sen totalrenovering, 10 h på länkagelager och drivpaket likväl. Nya framhjulslager. Varför jag säljer? Byta ner mig till 250f istället.

Leker lite med tanken på att ev införskaffa en sådan oxå, kanske rent av WR450F:n...
Hur är det med service-intervallen på en sådan tingest??
Likadant som med andra RFS- maskiner (Husaberg, KTM 525 etc) eller...?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
El Presidente skrev:
Leker lite med tanken på att ev införskaffa en sådan oxå, kanske rent av WR450F:n...
Hur är det med service-intervallen på en sådan tingest??
Likadant som med andra RFS- maskiner (Husaberg, KTM 525 etc) eller...?

Nä absolut inte samma serviceintervaller framförallt inte som motionär, när Husabergåkare justerar ventiler och byter vipparmslagringar så dricker yamahaåkaren öl.
Har man en nyare 450 så är där in princip ingen service mer än oljebyten som sker särskilt ofta, där är många som bara servar ordentligt någon gång per år. Det är lite värre med äldre 400/426 då de börjar få ett par år på nacken och därför närmar sig kolv/ringbyte lagerbyten ventilbyte etc men är motorprylarna bytta så rullar även de långt.

Varning dock för de tidigaste 400/426orna som kan bli väldigt dyra då de rasar, en ventil som träffar kolven mosar toppen och lite sådant småplock så är det bara att sälja hojen som blandskrot 5 öre kilot. :död

MAN SKALL KÖRA TVÅTAKT (och nääää jag är inte partisk och får absolut inte betalt för att säga det :rolleyes: )
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Borsiin JR skrev:
Nä absolut inte samma serviceintervaller framförallt inte som motionär, när Husabergåkare justerar ventiler och byter vipparmslagringar så dricker yamahaåkaren öl.
Har man en nyare 450 så är där in princip ingen service mer än oljebyten som sker särskilt ofta, där är många som bara servar ordentligt någon gång per år. Det är lite värre med äldre 400/426 då de börjar få ett par år på nacken och därför närmar sig kolv/ringbyte lagerbyten ventilbyte etc men är motorprylarna bytta så rullar även de långt.

Varning dock för de tidigaste 400/426orna som kan bli väldigt dyra då de rasar, en ventil som träffar kolven mosar toppen och lite sådant småplock så är det bara att sälja hojen som blandskrot 5 öre kilot. :död

MAN SKALL KÖRA TVÅTAKT (och nääää jag är inte partisk och får absolut inte betalt för att säga det :rolleyes: )

Bug o bock!
:tummenupp

Ser ut som om det är 450:n som gäller mao...
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
426:an och 450:n låter som ett bra köp. :tummenupp
Men nu börjar man fundera lite på detta med mellan-kort, A-begränsad. De som är lv-reggade, vilken är flera stycken. Vad brukar de vara reggade på?

Blir man tvungen att själv fixa strypning, och regga den som < 24kW?
Och ni som äger ett exemplar, hur ofta handlar det om när vi pratar service? :va

Kan lova att dessa låter gött, har själv blivit omkört av en 426:a motard, - på bakhjulet.

Fan va man vingalde till av de dånande ljudet.... :näsblod
/mvh Johan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Extreem_ skrev:
426:an och 450:n låter som ett bra köp. :tummenupp
Men nu börjar man fundera lite på detta med mellan-kort, A-begränsad. De som är lv-reggade, vilken är flera stycken. Vad brukar de vara reggade på?

Blir man tvungen att själv fixa strypning, och regga den som < 24kW?
Och ni som äger ett exemplar, hur ofta handlar det om när vi pratar service? :va

Kan lova att dessa låter gött, har själv blivit omkört av en 426:a motard, - på bakhjulet.

Fan va man vingalde till av de dånande ljudet.... :näsblod
/mvh Johan

En fullblodsenduro som 426an skall inte användas till gatsmiskande till och från skolan, nog för att konstruktionen är skottsäker för endurobruk men att ligga och kuska gata med den är inte veckans hit.

Om man kör enduro kanske man på en hel dags tränande kör 1,5 h träna 2ggr i veckan i 50 veckor = 150h (inget för motionärer snarare satsande elitåkare)

150h på gata innebär ca 1500 mil sen skall man gärna riva hela motorn inspektera och troligtvis byta saker för mååånga tusen men visst känner du att du har råd att göra det så är det väl bara att köpa.

Skall man endast köra gata så är det ktm lc4 som gäller......
:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
El Presidente skrev:
Bug o bock!
:tummenupp

Ser ut som om det är 450:n som gäller mao...

Ja personligen hade jag aldrig köpt en 5 år gammal 4-takts endurocykel om man inte har absolut pejl på hur långt den gått och vad som är bytt när.

http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?MCSNr=57875&page=1&s=S%F6k!&Sort=P&Omr=H&Fab=Yamaha&E=1&MX=&SM=1&OF=1&Q=1&ps=25&Min=0&Max=1500&H=1&P=1&ts=&fs=4&str=&B=1&Be=1&N=1&R=1&id=

Är exempel på en cykel jag gärna köpt, en ägare som dessutom ger sken att veta vad han talar om, dessutom är cyekln vältvättad vilket är ett gott tecken.

http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?MCSNr=58595&page=1&s=S%F6k!&Sort=P&Omr=H&Fab=Yamaha&E=1&MX=&SM=1&OF=1&Q=1&ps=25&Min=0&Max=1500&H=1&P=1&ts=&fs=4&str=&B=1&Be=1&N=1&R=1&id=

Är exempel på en cykel jag aldrig köpt, att den är motionskörd och endast körd ett par ggr i år är absolut ingen garanti att den är välskött, vad säger att de 5 ägarna före har skött om den.

(OBS jag har ingen aning om det egenteliga skicket på någon av motorcyklarna utan jag tog bara två anonser på en webbplats och jämförde anonstexten och drog slutsatser från den)
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Extreem_ skrev:
Är det någon mer som har något bra att säga? :tomten
Har sneglat på just Yamaha WR 426F/450F, då som första motard (landsväg).
Vibbrerar det mycket? Är det mycket service?

Står mellan KTM 660 och Yamaha WR 426F/450F.

Vad skiljer 426F och 450F åt? :va

/mvh Johan

Klart du ska ha en wr. Det som skiljer 450 mot 426 är att 450 såklart har mer kubik, elstart och automatisk dekomprition som gör den lika lättstartad som en moppe om batteriet skulle dö.

1. Tre stycken i västerås + jag har en wr/yz-motard så du kommer inte känna dig ensam.
2. Bra serviceintervaller för att vara en ren racer (tänker på ventiljusteringen).
3. Känd för att hålla.
4. Jamaha Center ligger bra till.
5. Yamahan är nästan helt vibrationsfri, tom. min xr vibrerar mer.

Så valet är enkelt.
 
Last edited:
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
supermoppe skrev:
Klart du ska ha en wr. Det som skiljer 450 mot 426 är att 450 såklart har mer kubik, elstart och automatisk dekomprition som gör den lika lättstartad som en moppe om batteriet skulle dö.

1. Tre stycken i västerås + jag har en wr/yz-motard så du kommer inte känna dig ensam.
2. Bra serviceintervaller för att vara en ren racer (tänker på ventiljusteringen).
3. Känd för att hålla.
4. Jamaha Center ligger bra till.
5. Yamahan är nästan helt vibrationsfri, tom. min xr vibrerar mer.

Så valet är enkelt.
Lät bra det! :tummenupp
Ska bjuda över nån av er på en fika och titta lite på odjuret!
Så 450´n är att föredra? :va
/mvh Johan
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Extreem_ skrev:
Lät bra det! :tummenupp
Ska bjuda över nån av er på en fika och titta lite på odjuret!
Så 450´n är att föredra? :va
/mvh Johan

Automatisk dekomp är jävligt bekvämt. Men enda gångerna man känner att man är behov av det är då man är tokslut. Elstart vore också najs, men med startmotor och batteri väger en del, skönt och slippa vikt i skogen. Genom att byta avgaskam till en -03 eller nyare så får du autodekomp. Kostar en dryg tusing från USA.

En värderings fråga sedan: Är det värt 10 000 mer för att få elstart, autodekomp och 24 cc mer?
Vid ett byte av avgaskammen kollar du då både ventilspel och så så du vet att allt är ok.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top