Hej! Är ny på forumet och köpte i somras en Yamaha Bolt som är tillverkad 2014. Köpte den för att den såg bra ut, V-Twin samt att det var en Yamaha och jag har haft mycket bra erfarenheter av deras båtmotorer genom åren. Jag är nu nöjd med hojen som den går men är något förvånad och besviken över tillverkarens val av styrlager. En kort summering: När jag kom upp i farter runt 70 km/timmen och släppte på gasen så började hojen vobbla kraftigt. Detsamma kunde hända om jag släppte styret med en hand. Mindre bra tycker man som normal hojåkare men tydligen tycker tillverkaren att det är ok eftersom svaret i andra forum är att man "ska bägge händerna på styret" då blir det inte ett problem... Vansinnigt! I vilket fall som helst så började jag efterforska i ämnet på Internet och fann snabbt två åtgärder som skulle kunna få stop på vobblandet.
1. Byt ut styrlagret (som är i plast) mot
Styrlager All Balls kostnad ca 2500 SEK
2. Byt däck. Jag valde däck från Dunlop: Dunlop, D404 F, 100/90-19 TL 57H M/C, Framhjul och Dunlop, D404, 150/80B16 TL 71H Bakhjul. Kostnad: Ca 4000 SEK samt 1400 SEK för installation.
Totalkostnad för bägge åtgärder: 2500+600+4000+1400= CA 8500 SEK
Efter ha vidtagit dessa två åtgärder så är vobblandet borta och hojen känns betydligt säkrare att köra nu. Carpe Diem!
View attachment 477930View attachment 477931