Yamaha dt125x -05 YPVS problem?

Mimsson

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna WR125 06
Halli hallå!

Jag har en Skramlaha dt125x -05 som går lite.. Konstigt.
Den funkar fint på tomgången och när man rullar iväg på låga varv, men när man drar på så hinner man knappt komma till effektkurvan innan den börjar varvstoppa på något sätt. :huvet
Det "smäller" också lite om den när den gör detta vilket inte är jätte trevligt att lyssna på (ifall något skulle hända).

Jag själv klandrar YPVS:en för detta men det kan ju vara fel.
(Ska testa imorgon att öppna porten helt och köra en sväng, utan YPVS-funktionen).
Jag klippte en kabel och jordade den (en grönsvart) som tydligen skulle sätta ett slut på varvstoppet, visst, hojen blev otroligt mycket piggare och toppade nu 100 när jag testade, men den börjar gå snett högre upp i varvregistret.

Några idéer? Borde vara samma princip på Dt125R (alltså enduro-maskinen).

Väldigt tacksam för svar!
 

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki Z800
Tror det du har, har jag på en Kina-fiddy, kanske samma kvalité?
Nej men jag vet inte vad det är för fel på fiddyn, eller rättare sagt, den står bra där den står (längst in i garaget).

Hur blir det om du kör med choke?
 

Mimsson

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna WR125 06
Jag testade att ta bort YPVS-systemet och den blev genast mycket piggare, men den varvar fortfarande inte som den ska göra, kan det vara p.g.a. min lågkompstopp (tyskimport)? Jag tycker personligen att den har ett väldigt bra komp (inte räknat med tryckmätare).

Kör jag med choke så dör den, iallafall blöddrig på låga varv och sedan dör den.. Kan göra ett mer helhjärtat test imon!

Tack för svaret!
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Det är ganska vanligt att YPVSen kärvar och när du vrider på tändningen ska du höra ett ljud var det är YPVSen som gör ett självtest, dvs öppnar och stänger. Hör du inte ljudet så kärvar den och behöver troligen nya nållager, vajrarna kärvar eller så är den lilla elmotorn trasig. Motorn styrs av tändspolen som ger en puls till ett eget relä var den öppnar upp följandes varvtalet. Plocka ner och renovera helt enkelt.

Varvar den inte ut som den ska med YPVSen helt öppen så är det snarare högfartsmunstycket du ska titta på, är den helt original? Eller möjligen har hålet ärgat i munstycket. Köp isf nytt som ligger på 20-30 kronor och testa att gå upp ett steg i taget ifrån det som sitter i.

Så fort du ändrar förutsättningarna för 2 taktsmotorn med blås eller filter så bör du byta munstycken med.
 

Mimsson

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna WR125 06
Så fort du ändrar förutsättningarna för 2 taktsmotorn med blås eller filter så bör du byta munstycken med.

Jo, nu vet jag ju inte vad föregående ägare har gjort med bestyckningen.. Det är DEP-pipa på den (helsystem) och jag får nog ta mig en titt på förknasarens bestyckning.. Läste även igår att min ska vara strypt i insuget så jag tar mig en titt där medan jag ändå är igång!
Jag har mikuni 28mm förgasare, är det nån skillnad på huvud/högfartsmunstycke?

Jag grejjade med YPVS:en igår och den funkar nu, men den hjälper inte jättemycket.

Förresten, så när den "knackar/smäller" på högsta varvet så kommer det ut svart/mörkgrå rök. Kan det vara sot från avgasröret, eller är det att den inte får bensin överhuvudtaget (alltså bränslet slutar tillföras?) och att den bara får olja?

Tack för svaret!
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ja då småspikar den och du bör definitivt se över munstycket och ja det är huvudmunstycket mitt i så att säga.
Blandar du i olja manuellt eller via pumpen?

Kör du fortsättningsvis att köra på det övre registret så riskerar du hål i kolven så bestycka om först och märk skillnaden.
 
Last edited:

Mimsson

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna WR125 06
Kopplade ur elen och lät bara tändningen vara kvar idag. Ingen skillnad.
Har kommit fram till att det måste vara topplocket (tyskimport har lägre komp i sina topplock) och lägre komp ger mindre tryck, alltså "orkar" inte maskinen varva mera än vad den gör.
Så saker som ska köpas är väl nya reeds och ett nytt topplock då antar jag, för att få ut så mycket jag bara kan!

Jag blandar förövrigt inte olja själv, det gör pumpen åt mig!
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Problemet med att han går för tunt på högre varv kan göra att han sotar mer på högre varvtal. Han får ju för lite soppa på topp (gissar jag) och ger samtidigt den mängd olja oljepumpen är inställd på därav får han för mycket olja på högre varv kontra soppamängden som då är för snålt tilltagen om du förstår vad jag menar.
Därför ryker han mer på höga varvtal än låga.

Batteriet är i huvudsak till för att försörja med extraström såsom belysning och blinkerts så det påverkar inte motorns gång. Banmoppar i klassen har t ex inget batteri.

Ombestyckning och ett öppet filter torde göra underverk. Sänkt komp ska inte påverka att han inte vill varva ut men visst blir han tröttare om kompet är för lågt.
Sikta på att plana ner den toppen du har istället, www.ebos.se kan hjälpa dig med det, bästa tvåtaktstrimmaren i landet!
Delta racing och OK racing i Halland är två andra jag känner till men är osäker på om de håller på längre.
 

Mimsson

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna WR125 06
Jag förstår vad du menar. Jag hann aldrig göra ett helhjärtat test med choken helt inne idag tyvärr. Så det får bli imorgon!

Men det känns ändå ganska skumt.. eftersom den varvar perfekt med 100% kraft till just ETT visst varvtal där den stoppar helt. Jag har ju redan klippt kabeln som sägs vara varvstoppet?!

Det beror väl lite på hur mycket komp jag tappat jämfört med ett "normal-kompstopp" men efter det du säger kanske det inte är det...
Sjukt jobbigt att det ligger i malmö bara, har ingen riktig chans att ta mig dit då jag jobbar ganska mycket, men jag får ge min MC några timmar till på sätet, eftersom den hade stått ett bra tag (sa ägaren innan).

Han köpte den nämligen för att slippa trängselskatten, men tyckte den gick så dåligt att det var tråkigt.

Tack för svar!

Förövrigt försökte jag ta av föggen idag, jävlar vad tight om plats det är... :tungan
 

Mimsson

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna WR125 06
Det är en väldigt bra fråga, eftersom jag inte har någon varvmätare.. Men det är precis innan effektkurvan kommer.. För när jag öppnar avgasporten HELT så rycker det till precis innan den slutar varva..
Så runt 7-8k RPM låter rimligt, eller vad tycker du?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det fanns hastighetbegränsare på tyska 125 or som begränsade farten till 80 km /h för förare under 18 år. Det kravet är bortaget fr.o.m 2013 i tyskland
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hmm...

Den bör göra 140 knyck helt original så det där med tyskstuket låter misstänkt?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top