Nu också med FZ1!
Hej alla i denna tråd!
Tänkte sluta smyga i vassen och komma ut ur garderoben
Jag har en FZ1-S 2007 som jag är ganska så förtjust i, hehe…Jag köpte den ny i år, och ja - det stämmer. Den har tydligen varit osåld och Yamaha europa har haft i sitt lager. Kanske är det bara en historia för att vagga presumtiva hojköpare med pengar som ligger och bränner i fickorna. Det funkade på mig i så fall
Så jag köpte en sprillans ny '07:a 2010. Mätaren står nu på ca 140 mil så den är knappt inkörd.
Än så länge älskar jag hojen, det ser jäkligt skön ut och många kollar in den. Det gör skönt för egot, hehe…
Vad jag kan anmärka på som jag märkt hittills är
- växellådan tycker jag inte fungerar jättebra, hoppas det är en inkörningsgrej. Det känns inte som om växlarna går i som de ska och har man för låg fart när man växlar ner blir det problem med att få i 3:an, 2:an och 1:an.
När jag växlar upp känns det som om växlarna inte går i riktigt utan när jag släpper upp kopplingen så "trycks/dras" växeln på plats den sista biten.
- Det känns trångt vid fotpinnarna
- Toppkåpan, bara för syns skull? Jäklar vad det blåser, den tar typ ingenting av fartvinden.
- Fjädring bak känns lite för mjuk och returen kunde dämpas lite mer. Har sett lite inlägg tidigare i tråden och skall ta till mig lite tips där.
- Tankmätaren…eller vilken tankmätare? Bränslemängden indikeras av 6 staplar eller fält. Det har försvunnit en stapel varje gång jag skall ut en sväng med hojen, alltså under tiden hojen stått över natten. På 5 mils normal (dvs lugn) körning kan en eller två staplar försvinna. När det mätaren visar att hojen går på reserven får jag i 8 liter (tanken rymmer 18).
Utöver detta är allt njutning