Yamaha FZ-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Imorn är en stor dag för min FZ1 07a. Sitter redan Yoshi slipon, K&N filter, PC3 på och 1 kugg mindre fram. Fick idag hem FCE från Ivans Performance (England) och O2-Eliminatorn (Tyskland). Bänkning, optimering/mappning imorgon!!!
Fan va kul.



F.Ö
Vad betalar ni/använder ni för försäkringsbolag etc ???

Skoj med fler som bänkar... Ta siffrorna med en nypa salt då olika bänkar ger stora skillnader..

Jag har Bilsport MC och betalar 4800:- helår/helförs.. :tummenupp
 

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Ort
NewMill (08)
Hoj
En två taktare (300)
Imorn är en stor dag för min FZ1 07a. Sitter redan Yoshi slipon, K&N filter, PC3 på och 1 kugg mindre fram. Fick idag hem FCE från Ivans Performance (England) och O2-Eliminatorn (Tyskland). Bänkning, optimering/mappning imorgon!!!
Fan va kul.

Tjena "DIF" vart ska du bänka vrålåket (nyfiken) :)
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag hade min på 1000-mil service i går. Service (inklusive olja och filterkit) gick på strax under 2600 spänn. Jäkligt dyrt om du frågar mig, med tanke på att det mesta är "titta till" moment. De kanske räknar in den tiden de står och tittar på när oljan droppar ut.

Hur som helst måste man ha deras stämpel för att garantierna ska gälla. För de extra 300 kr kan du köra ner till Malmö och få det fixat här, så kan vi klämma en pizza medans mekanikern tittar på din hoj

Pizza är ju aldrig fel! Jag jobbar dock lite dumma tider så jag behöver nog lämna hojen en kväll och hämta den kvällen efter... Var servade du i Malmö? Enligt han jag pratade med så försökte han få det att låta som ett riktigt bra pris... "filter ingår i vanliga fall inte i standardservice..." Vem byter olja utan att byta filter?

Jag betalde 2400:- för min FZ6:a på Yamaha i Oloström. Sambon som kör Honda CB1000 betalar bara 1500:- för sina servisar!

Priset jag fick var just från Oves motor i Olofström. Eftersom jag egentligen är Olofströmare så har jag ju lite förkärlek till den lilla hålan. Men inte om de ska ta ockerpriser. Antagligen så är väl en del av kostnadsskillnaden mängden helsystet guldplätterad olja. Det måste vara guld i oljan, med tanke på vad de tar betalt för den...

Bromsvätskan ska bytas först vid 2000 mil, 1800 spänn betala jag för 1000-mila service på yamaha center.

Samtidigt så bör man väl egentligen byta bromsvätskan efter tid istället för mil? Min är ju en 2006:a och vätskan har inte byts under den tiden. Men det kan ju vara deras strategi för att tjäna ytterligare riksdaler.

Min bil kostade ju bara 1600:- att serva på aukt. verkstad, då tror man ju inte hojen ska vara dubbelt så dyr.


Försäkringsbolag kör jag med Bilsport&MC, betalar typ 11.000 pengar om året i hel. Inte jättebilligt, men så är det när man är ung och vacker... :gnissla
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Servade på Lindströms Motor. Kolla om Lillemans MC i Lund kan ge dig ett bättre pris (tveksamt)
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Hallå där!

Jag har ett litet problem, monterat leovince pipor på min Fz6:a och nu när jag fick på den biten där baklyse och handtagen sitter, så är plastbiten som går ner mellan piporna i riskzonen känns det som. Den är sjukt nära piporna, kan den smälta?

Sen hur gör jag med kabeldragningen? Plåtgrejen som kablarna går i, under piporna fick inte plats. Kan man dra dem längs plåtbiten som man fäster skylten i, men då kanske de också bränns sönder.

Detta har gett mig sjuk huvudbry. Men ljudet är i alla fall sjukligt gutt!
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Satte oxå på Leo på min FZ6:a och den lilla plastbiten låg emot rören men den smälte inte för mig och det var inte några problem med kablarna heller:tummenupp

Hallå där!

Jag har ett litet problem, monterat leovince pipor på min Fz6:a och nu när jag fick på den biten där baklyse och handtagen sitter, så är plastbiten som går ner mellan piporna i riskzonen känns det som. Den är sjukt nära piporna, kan den smälta?

Sen hur gör jag med kabeldragningen? Plåtgrejen som kablarna går i, under piporna fick inte plats. Kan man dra dem längs plåtbiten som man fäster skylten i, men då kanske de också bränns sönder.

Detta har gett mig sjuk huvudbry. Men ljudet är i alla fall sjukligt gutt!
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Satte oxå på Leo på min FZ6:a och den lilla plastbiten låg emot rören men den smälte inte för mig och det var inte några problem med kablarna heller:tummenupp

Hur gjorde du med kablarna? Som original eller?

Har du gjort av med din hoj? Stod en Fz6:a på Oves när jag servade min.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag klippte sönder orginalkablarna och la de vid sidan och tejpade fast dem med eltejp.
Det kan nog vara min som stod på Oves, har beställt en FZ8 istället:)

Hur gjorde du med kablarna? Som original eller?

Har du gjort av med din hoj? Stod en Fz6:a på Oves när jag servade min.
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Bänkad-mappad & klar för Våren 2011 med Yoshimura slip-on, PC3, FCE, K&N Filter, O2-eliminator.

146,8 HK på Bakhjulet! Utfört av ANDERSSON TURBO. Stort tack. Kan varmt rekomendera honom. Mycket, mycket kunnig!
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Hallå där!

Jag har ett litet problem, monterat leovince pipor på min Fz6:a och nu när jag fick på den biten där baklyse och handtagen sitter, så är plastbiten som går ner mellan piporna i riskzonen känns det som. Den är sjukt nära piporna, kan den smälta?

Sen hur gör jag med kabeldragningen? Plåtgrejen som kablarna går i, under piporna fick inte plats. Kan man dra dem längs plåtbiten som man fäster skylten i, men då kanske de också bränns sönder.

Detta har gett mig sjuk huvudbry. Men ljudet är i alla fall sjukligt gutt!

Jag fick på piporna, och det blev helt underbart. Det är en helt annan hoj nu!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag vet .. helt annat bett i hojen med öppna rör .. En kugg mindre fram också hade nog gjort susen. Eller kanske 2-3 kuggar mer bak
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Fotpinnsplattor

Kan rekommendera dessa som ett enklare/billigare alternativ för att få fotpinnarna lite längre bak. Justerbara i 6 lägen.

Metallöglan ovanför höger fotpinne som vajrar/slangar löper igenom måste böjas till lite för att kunna ha hö pinne på nedersta läget men i övrigt verkar dom helt ok.


Har bara hunnit provköra en kort sväng men tyckte att körställningen blev trevligare...

http://cgi.ebay.it/Arretratori-Rear...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item20b458799b
 

Bifogat

  • arfz1.jpg
    arfz1.jpg
    104.8 KB · Visningar: 123

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Jag vet .. helt annat bett i hojen med öppna rör .. En kugg mindre fram också hade nog gjort susen. Eller kanske 2-3 kuggar mer bak

Väntar nog med det ett tag till, den skämmer mig faktiskt fortfarande.
Har ju inte kört hoj så länge. Haft den sen Juni och klarade körkortet för en månad sen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kan rekommendera dessa som ett enklare/billigare alternativ för att få fotpinnarna lite längre bak. Justerbara i 6 lägen.

Metallöglan ovanför höger fotpinne som vajrar/slangar löper igenom måste böjas till lite för att kunna ha hö pinne på nedersta läget men i övrigt verkar dom helt ok.


Har bara hunnit provköra en kort sväng men tyckte att körställningen blev trevligare...

http://cgi.ebay.it/Arretratori-Rear...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item20b458799b
Klockrent , tack!

Väntar nog med det ett tag till, den skämmer mig faktiskt fortfarande.
Har ju inte kört hoj så länge. Haft den sen Juni och klarade körkortet för en månad sen.

förstår det .. ha det som reservplan när du börjar känna att du vill jaga ifatt lite R1:eek:r ;)

min blev lite för brutal, och spinner nu loss titt som tätt.. kanske går tillbaka till original snart.
 
Last edited:

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Klockrent , tack!



förstår det .. ha det som reservplan när du börjar känna att du vill jaga ifatt lite R1:eek:r ;)

min blev lite för brutal, och spinner nu loss titt som tätt.. kanske går tillbaka till original snart.

Blir det så jävligt att man kan jaga R1:eek:r? :yoparty Vad toppar FZ6:an, har varit uppe i 217, men den blir ju rätt seg efter 200. Vad hade du för spec på din 6:a? varför är den skrotad?

Hehe, låter sådär ballt med spinn på baksvålen. jag hade fått sanera kallingarna om min fått för sig nått sånt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag kom upp i 215, men då vägde jag 110 utan utrustning, och ja, den blir seg efter 200. Det var 98-hästars modellen, FZ6 S2, med Leovince slip-on och ersättningsrör till katten. Krashade förra hösten, och gaffeln var böjd bakåt så att framhjulet var intryckt mellan grenrören. De misstänkte att styrkronan kunde vara böjd och då går det inte att laga.

Det blir inte så ballt när du drar på i en omkörning, och du känner hur du våldsamt rycks åt sidan och det känns som att du tappar fästet. Rätt äckligt faktiskt. Visst, det är ju mitt fel också, jag är ganska våldsam med gasen ibland.

I en annan tråd var det någon som listade 0-100 tider i jämförelse mellan R6 och R1, då tidigare R6:eek:r var snabbare än sina större kusiner. Dessutom är det inte alla som kan hålla full pinne med en R1:a på allmän väg, så oroa dig inte, du kan hänga på de flesta
 

Strano

Now the real deal
Gick med
17 Dec 2006
Ort
A few clics north Gbg, i spenaten
Hoj
Yamaha FZ1-N -10, Yamaha FZ1-S -07 kraschad, Husky 250 -75
Nu också med FZ1!

Hej alla i denna tråd!
Tänkte sluta smyga i vassen och komma ut ur garderoben :)
Jag har en FZ1-S 2007 som jag är ganska så förtjust i, hehe…Jag köpte den ny i år, och ja - det stämmer. Den har tydligen varit osåld och Yamaha europa har haft i sitt lager. Kanske är det bara en historia för att vagga presumtiva hojköpare med pengar som ligger och bränner i fickorna. Det funkade på mig i så fall :tungan Så jag köpte en sprillans ny '07:a 2010. Mätaren står nu på ca 140 mil så den är knappt inkörd.

Än så länge älskar jag hojen, det ser jäkligt skön ut och många kollar in den. Det gör skönt för egot, hehe…

Vad jag kan anmärka på som jag märkt hittills är

- växellådan tycker jag inte fungerar jättebra, hoppas det är en inkörningsgrej. Det känns inte som om växlarna går i som de ska och har man för låg fart när man växlar ner blir det problem med att få i 3:an, 2:an och 1:an.
När jag växlar upp känns det som om växlarna inte går i riktigt utan när jag släpper upp kopplingen så "trycks/dras" växeln på plats den sista biten.

- Det känns trångt vid fotpinnarna

- Toppkåpan, bara för syns skull? Jäklar vad det blåser, den tar typ ingenting av fartvinden.

- Fjädring bak känns lite för mjuk och returen kunde dämpas lite mer. Har sett lite inlägg tidigare i tråden och skall ta till mig lite tips där.

- Tankmätaren…eller vilken tankmätare? Bränslemängden indikeras av 6 staplar eller fält. Det har försvunnit en stapel varje gång jag skall ut en sväng med hojen, alltså under tiden hojen stått över natten. På 5 mils normal (dvs lugn) körning kan en eller två staplar försvinna. När det mätaren visar att hojen går på reserven får jag i 8 liter (tanken rymmer 18).

Utöver detta är allt njutning :kär
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
- växellådan tycker jag inte fungerar jättebra, hoppas det är en inkörningsgrej. Det känns inte som om växlarna går i som de ska och har man för låg fart när man växlar ner blir det problem med att få i 3:an, 2:an och 1:an.
När jag växlar upp känns det som om växlarna inte går i riktigt utan när jag släpper upp kopplingen så "trycks/dras" växeln på plats den sista biten.

- Det känns trångt vid fotpinnarna

- Toppkåpan, bara för syns skull? Jäklar vad det blåser, den tar typ ingenting av fartvinden.

- Fjädring bak känns lite för mjuk och returen kunde dämpas lite mer. Har sett lite inlägg tidigare i tråden och skall ta till mig lite tips där.

- Tankmätaren…eller vilken tankmätare? Bränslemängden indikeras av 6 staplar eller fält. Det har försvunnit en stapel varje gång jag skall ut en sväng med hojen, alltså under tiden hojen stått över natten. På 5 mils normal (dvs lugn) körning kan en eller två staplar försvinna. När det mätaren visar att hojen går på reserven får jag i 8 liter (tanken rymmer 18).
-växellådan är inte perfekt, men det blir bättre
-fotpinnar finns att köpa från Rizoma
-toppkåpan tar tillräckligt med vind, dra upp den i 250 och kolla själv. Du kan köpa touring glas om du vill ha mer skydd
-fjädring: öka fjäderförspänningen fram med +0,5/1,0 klick. Jag upplevde det för stötigt att ha något annat än standard bak, men ta favoritvägen med standardinställning, ändra 0,5 klick på förspänningen, kör samma väg igen, ändra mer, etc etc tills du är nöjd.
-bränslemätaren kan du få bytt på "extended warranty" kostnadsfritt, min lokala Yama handlare konstaterade att den visar ti
llräckligt fel för att hela bränslepumpsenheten skulle bytas.

Det är inte på nåt sätt den perfekta hojen, men ack så härlig, och jag vill inte heller göra mig av med den
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top