Yamaha FZ-tråden

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Är 3 minus här nu så den står i garaget, blir att göra den klar för vinter sömnen imorrn.
 

creare

Guest
jag kom upp i 215, men då vägde jag 110 utan utrustning, och ja, den blir seg efter 200. Det var 98-hästars modellen, FZ6 S2, med Leovince slip-on och ersättningsrör till katten. Krashade förra hösten, och gaffeln var böjd bakåt så att framhjulet var intryckt mellan grenrören. De misstänkte att styrkronan kunde vara böjd och då går det inte att laga.

Det blir inte så ballt när du drar på i en omkörning, och du känner hur du våldsamt rycks åt sidan och det känns som att du tappar fästet. Rätt äckligt faktiskt. Visst, det är ju mitt fel också, jag är ganska våldsam med gasen ibland.

I en annan tråd var det någon som listade 0-100 tider i jämförelse mellan R6 och R1, då tidigare R6:eek:r var snabbare än sina större kusiner. Dessutom är det inte alla som kan hålla full pinne med en R1:a på allmän väg, så oroa dig inte, du kan hänga på de flesta

För den nyfikne toppar en strypt fz6:a med leo-rör + ersättningsrör till katten ca 130 km/h. Det går att komma upp i 150 under rätt förhållande. :)

Är 3 minus här nu så den står i garaget, blir att göra den klar för vinter sömnen imorrn.

Mm.. Tråkigt. Iår ska jag i alla fall inte glömma batteriet haha :huvet
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det e fel på hans hoj ju .. Tänkte faktiskt be dig berätta hur fort din gick. Har du fått hem FZ8:an ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hmm, FZ8:an hade kostat mig 500 spänn om året mindre i halvförsäkring, och 1000 spänn mindre i helförsäkring .. klart dyrare att äga än en 600

Ne, jag kör inte när det är kallt så tar den till våren, onödigt o låta garanti och försäkring stå o ticka när den bara står i garaget:tummenupp

haha smart, så blir den reggad som en 2011 också :p
 
Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Hmm, FZ8:an hade kostat mig 500 spänn om året mindre i halvförsäkring, och 1000 spänn mindre i helförsäkring .. klart dyrare att äga än en 600



haha smart, så blir den reggad som en 2011 också :p

Japp, den hade blivit 2011 ändå, jo den är rätt dyr i försäkring, mellan 5-6000:- för mig, en FZ6 2500:- o en FZ1 7700:-, men ähh det är ju ändå billigt ijf med många andra hojar:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Frågan är om du inte hade liiite bråttom med att köpa FZ8:an ;)[YOUTUBE-ID]U8TyOGCtumM[/YOUTUBE-ID]
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
fast å andra sidan så kändes FZ8:an HELT rätt att sitta på. Synd jag inte tog mig tid att provköra den ..
 

creare

Guest
Då e det nåt fel på den ..

Är det? :eek: 98hk'n har jag även. Är det jag som väger för mycket? :confused: (84kg rå powah) Den är strypt med strypbrickan som hindrar gasreglaget att vridas till fullo. Har leo-rören + ersättningsrör till katten.
Servad och allting på verkstad, även strypningen. (Hojen har varit helt problemfri under min ägo och aldrig strulat)
Kan det vara så att jag måste mappa den?
 
Last edited:

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Nej det beror inte på någon mappning..
Varför har du en strypt 600 ?

Det finns olika sätt att strypa ett fordon. i ditt fall skull ejag tippa på att det är strypbrickan som reglerar gasreglaget som är det tråkiga i kråksången.. Men den lilla topphastigheten på en 600 cc mc låter ändå HELT otroligt .. :p
En skön moppe har ju de fartresurserna liksom .. :p
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag vägde 115 när jag hade 600:an och räkna full utrustning därtill. Kom ändå upp i 228 km/h.
 

creare

Guest
Nej det beror inte på någon mappning..
Varför har du en strypt 600 ?

Det finns olika sätt att strypa ett fordon. i ditt fall skull ejag tippa på att det är strypbrickan som reglerar gasreglaget som är det tråkiga i kråksången.. Men den lilla topphastigheten på en 600 cc mc låter ändå HELT otroligt .. :p
En skön moppe har ju de fartresurserna liksom .. :p

Varför den är strypt beror på att jag endast har mellan-kort. Men då bör det inte vara något fel iallafall. Hastigheten BÖR vara korrekt då den är STRYPT :) Är medveten om hastigheten är jävligt låg men än så länge mättar den hastigheten mina behov. Känns dock jäävligt surt när man knappt kan dra om de "snabba" bilarna på motorväg.. Ska köra upp för tungt kort till våren och då ryker strypningen alt. blir det ny hoj. Troligen det sistnämnda :(

jag vägde 115 när jag hade 600:an och räkna full utrustning därtill. Kom ändå upp i 228 km/h.

Men din var väl ändå inte strypt java? :D:tummenupp
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
min var inte strypt, men SheDevil79-s var strypt och den hängde med min ganska bra. Hon hade den där brickan (på gasvajern). Men som nån annan sa, du pratar om toppfarter som en 125:a från tidigt 90-tal klarar av
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top