Yamaha FZ-tråden

Fest

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2007
Snart dags för service. Vad byter man respektive kontrollerar vid 2000 mil? Vad har det kostat er? Fått kostnadsförslag på ca 5200 kr.

Edit: 4000 hamnade det på.

Last edited:

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Hej, ni som byter olja själv i motorn vilken olja kör ni med?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Man ska tydligen inte köra Motul efter att ha kört med Castrol i alla fall. Det leder till slirande koppling enligt min mekaniker

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
tack för svartet, har motul i min fzr så blir inte att chansa på motul i fz1-an då.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tja det där har jag tänkt på och det kan inte va så farligt. Jag hade nog chansat och tvättat motorn med nån biltema olja, kört lite runt kvarteret och sen slått i motul . Den e billigare och kör du den i 2 hojar får du säkert lite rabatt vid köp av större kvantitet

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Till och från har det varit problem med TPS'en på Yamaha-hojarna....
Så när jag inte fick till min motorgång på -07'an så köpte jag mig en ny TPS (5FL-85885-02-00, 2800:) men den blev aldrig bytt.

Så är det nån som behöver en TPS (uppdaterad modell) så skicka ett PM. En tusenlapp borde den väl vara värd!!??

//cage

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej alla,

Jag har funderat på en FZ8-S för våren 2013. Har en fråga, SP2011 versionen, är det Öhlins både fram och bak? Eller bara bak?

EDIT: En till fråga när jag ändå är igång. Är där lite marginal i kopplings- och bromsvajer till styret? Går det att höja det en aning utan att köpa nya vajrar?

Tack!

Last edited:

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Det är "bara" öhlins-dämpare ibak som är ställbar på 3 olika ställen, riktigt smidigt!
Framdämparna går inte att justera med "rattar".
Har du tänkt att höja upp det i form av något liknande som sitter på Fz1 eller hur högt ska du höja? Det finns lite spelrum.

EDIT: Läste Fz8 N Först, men såg efter att det står S. Borde väl vara samma?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Landin81> Okej tack! Misstänkte att det bara var den bakre som var öhlins. Jag frågade angående spelrummet just för att jag på min nuvarande och tidigare hoj höjt styret för att få en mer avslappnad körställning för min rygg. Vet inte om det skulle bli aktuellt, men ville bara kolla mig för.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
har du problem med ryggen ta en titt på Kawa Z1000SX, styret är betydligt mer bakåtsvept och sittställningen rakare. Mc-huset har en hemma

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
javaguru> Tack för tipset. Har funderat på Z1000SX tidigare, men efter att ha sneglat lite på priserna så har den fallit bort lite för mig. Vill nog provköra en bara för att se hur det känns. Den billigaste FZ8S vs den billigaste Z1000SX skiljer ändå 25k. Kan även tänka mig att Z1000SX borde ha en bit dyrare försäkringspremie. Känner för övrigt att ~100HK på pappert som FZ8 har borde räcka bra för mig. Behöver inte ~140HK som kawan har. Fast... provkörning kanske får mig på andra tankar :) Får vänta till våren.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hoj e nåt du ska leva med ett bra tag. därför kan det kanske vara värt att anstränga sig och skaffa 25k till om hojen i fråga passar dig betydligt bättre, och om du verkligen har problem med ryggen.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Tack för länken.

Jo du har rätt. Jag får helt enkelt provköra våren 2013 och se. Har tidigare testat GSX1250FA och CBF1000, men jag vill breda mina vyer lite. Har en hel del kriterier jag vill ha, och FZ8 samt Z1000SX passar dessa.

EDIT: Enlig cycle-ergo.com så är skillnaden på framåtlutning:
Suzuki Gladius (nuvarande): 6 grader
Z1000SX: 11 grader
FZ8: 15 grader

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
kanonhoj, har haft min i 2 år (eller tre) och ska ha den minst en säsong till. Sportig nog, men också bekväm för stadskörning, resor, pendling, stabil på bakhjulet. Det går att göra en del ändringar i chassigeometri för ändrad karaktär, och andningshjälp (avgassystem, luftintag)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Köpte min våren -11,
5000 mil utan några som helst problem.
Ecuunleashed kan varmt rekomenderas.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla sidor här, men är det någon som monterat en växelindikator på sin Fz hoj här?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati