Yamaha FZ-tråden

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
alltså....har mitt balanssinne blivit rubbat, eller är en fz6 för liten för mig?

känns obehagligt svajjigt när jag ligger i 100...alltid blåst på den jävla vägen jag åker dagligen (E4 norrut från Sthlm)

är 1.81 lång och väger 100 kg. ...känner mig ibland lite för stor i kroppsbyggnad för den härj hojjen.....vad säger panelen?

kan en knix kurs hjäpa?

På din avatar tycker jag det ser ut som om du lutar till vänster medan du lägger ner hojen åt höger. Det är sällan hojen som är problemet, det är föraren som gör hojen instabil. Kraschat nyligen? Sånt kan göra en lite skraj, spänd och vinglig. Ett par knixkurser kan nog hjälpa dig, o gör inte så där som så många som vill ha bantid o bara brassa på, prata med instruktörerna, be dem kika på dig, be om tips just för dig, de hjälper gärna till!

Vill du prompt att det ska vara något med hojen så justera lite förspänning bak, om du nyligen köpt den av en 50 kg tjej så kanske den inte är optimalt inställd för dig...:tummenupp
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Jaha då var man med ny hoj, R1:an såld igår och inom handlare och köpte en Fz1-S idag.
Det ska bli en intressant höst.:tummenupp
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Har blivit sugen på en FZS 1000 - 01 som rullat ca 4000 mil.
Vad har ni för tips&tankar kring denna hoj ! något speciellt som bör kollas ?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hoppas det är okej om man ställer frågor i denna tråden om sin FZ6 =)!

har en fz6-n fazer 2006.
jag är intresserad över hur man skall spänna kedjan korrekt. i manualen står det 45-55mm spel. men hur mäter man det? jag kan ju utan problem skapa det spelet om jag drar kedjan upp och ner med rätt mycket kraft, men den känns ju ändå lite små spänd, eller skall man mäta spel som de man kan uppnå genom att bara sätta ett finger under kedjan och trycka lätt uppåt samt neråt?

hoppas ni inte dumförklarar mig allt för mycket nu :Bugar
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hoppas det är okej om man ställer frågor i denna tråden om sin FZ6 =)!

har en fz6-n fazer 2006.
jag är intresserad över hur man skall spänna kedjan korrekt. i manualen står det 45-55mm spel. men hur mäter man det? jag kan ju utan problem skapa det spelet om jag drar kedjan upp och ner med rätt mycket kraft, men den känns ju ändå lite små spänd, eller skall man mäta spel som de man kan uppnå genom att bara sätta ett finger under kedjan och trycka lätt uppåt samt neråt?

hoppas ni inte dumförklarar mig allt för mycket nu :Bugar
kan du röra den 45-50mm upp och ner ungefär halvvägs så räcker det. lite kraft det e inte hur mycket kraft du ska använda, det är hur mycket kedjespel du har - avstånd.
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Hejsan, hadde tagit lös bakhjulet i fredas och hade lagt distanserna på varsin sida i lådan men råkade sparka till den idag så nu vet jag inte på vilken sida den bredare distansen skall sitta och vise versa.

Så om någon vänlig själ kan berätta set för mig hade de vart toppen :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
om du tittar på den breda distansen så ska det finnas en fin "ring" av smuts/förslitning. Stoppa in den på vänster sida och se om ringen indikerar att den ska va där (har för mig det)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hey, what are friends for, right?:fyllisar
.. det tog mig också en stund innan jag satte ihop ett å ett
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top