Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Grattis till en bra hoj. Det går att hitta ränta glas till blinkers på eBay och de ser riktigt bra ut. Öppna upp luftburken har jag gjort men resultatet var inte så övertygande. JG tyckte att jag fick en liten fördröjning på gaspådrag, lite som turbo lägg. Ska du försöka så skaffa en extra luftburk
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Grattis till en bra hoj. Det går att hitta ränta glas till blinkers på eBay och de ser riktigt bra ut. Öppna upp luftburken har jag gjort men resultatet var inte så övertygande. JG tyckte att jag fick en liten fördröjning på gaspådrag, lite som turbo lägg. Ska du försöka så skaffa en extra luftburk
Tackar, känns bra. Vet att det brukar ta några hundra mil innan man "växer ihop" med hojen. Börjar som sagt med optik-trimmningen. Har precis lagt en (1) hel timme på att pilla loss klisterlappen på tanken där det står att man måste läsa manualen innan man kör... Med en hårfön, kemiskt ren bensin och trötta tumnaglar så fick jag till slut veck den.

Tänkte börja med R&G's modellanpassade tidy tail och LED-blinkers. Lyfte på kutsen och letade efter kontakterna för blinkersinstallationen, men det såg inte lika enkelt ut som mina tidigare Yamaha. Ska se om det går att utläsa något ur service-manualen.

Edit: Kollade på sprängskisserna i Parts List, det är ju precis samma "Yamaha-kontakter" som på tidigare hojar. Blir till att demontera diverse kåpor m m så man kommer åt.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Någon mer än jag som jag ett lite visslande ljud/oljud från motorn? Hörs tydligast när man frirullar, kanske från 40 knyck ner till 0. Låter även när man står still, med eller utan koppling. Inte ett konstant "tuuuuuuuuuuuut", utan mer svängande, vetefaen hur man ska förklara. Men det kommer inte varje gång, kanske 5 av 10.
 

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
Hej kamrater,

Köpte mig en Yamaha FZ6 i helgen. Närmare bestämt en 2006 med ungefär 1500 mil på mätaren. Hade med mig en rätt erfaren hojåkare som åkt ett x antal R1or, även nya. Jag hade vid första provkörning reagerat på att den tickade från motorn, avvaktade och tog med en kunnig. Han menade på att hans R1or tickat högare och att det är rätt vanligt att Yamaha motorer tickar. Själv är jag helt novis.

Förstår att det är svårt för er att veta hur ljudet är, men det är snarlikt detta youtube klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=YlTZjx9TPE4
https://www.youtube.com/watch?v=dshImH6wYQI

Vad tror ni, bytte olja+filter idag, inte pga detta utan bara för att. I övrigt går maskinen kanon, ljudet följer med varven men blir inte på något sätt hårdare eller så. Hörs mest vid tomgång.

Övrig fråga när jag ändå skriver, hur många "pinnar" bör man ha som arbetstemp, jag får bara två streck på min tempmätare, vet inte riktigt vad som är normalt.

I övrigt verkar det vara en schysst och lättkörd hoj. Tacksam för svar så jag kan slappna av och njuta av hojen!

Mvh,
Fredrik
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Jag hade vid första provkörning reagerat på att den tickade från motorn, avvaktade och tog med en kunnig. Han menade på att hans R1or tickat högare och att det är rätt vanligt att Yamaha motorer tickar. Själv är jag helt novis.
Jag kan naturligtvis inte veta vad just din maskins tickande är, men baserat på den info som florerar på nätet så skulle jag personligen inte vara särskilt orolig. Har haft både bilar och motorcyklar som "tickat" i varierande mängd... Har du kollat igenom internationella forum? Den verkar ha både tick- och klickljud ;)
www.600riders.com
The ticking noise is your valves opening. If you DON'T hear a ticking noise, then it means your valve is sealed and you can damage your engine.
The FZ6 is a mechanically quite a noisy bike.
With my first 04 one I was forever back at the dealers complaining about this or that noise.Now with my 08 I just enjoy it as a characteristic of the bike,believe me after trying other bikes in between noises are nothing to worry about,these bikes are super reliable!
As someone before stated, this is normal! That clicking you hear is the fuel injectors. It is supposed to be doing that. Take a long screwdriver and put it on a fuel injector and shove your ear on the handle and listen. You can do this on cars too.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Sååå.. Drygt 10 mils inkörning FZ1-SA avklarade. Började med att få igång bromsarna och ABS:en. Körde något i stil med 50% gas / varvtal upp och ner genom växlarna, motorbromsade en hel del. Höll väl på in närmare timmen innan jag ökade till 75% samma rutin, och därefter till 100% (på 1:an-2:an-3:an iaf). Gick väl 2 timmar inklusive en mellan-cappuccino på McD, sedan kände jag mig klar med inkörningen och avslutade med att nosa på varvtalsstopp på 1:an och 2:an.

Några första intryck:
  • Körställning (192 cm / 85 kg) helt ok. Sitter bättre än förväntat i sadeln så jag stryker komfortsadel från min tänkta inköpslista. Ingen bekymmer med fartvind inom rimliga motorvägshastigheter. Har inte haft kåpmonterade backspeglar tidigare men dessa gick att ställa in tillräckligt bra. Kommer nog att kunna överleva en hel tank mellan stretch-övningarna på touring.
  • Motor/växellåda passar mig bra. Lätt att "normal-köra" under 7000rpm utan hojen sticker iväg. Går att lägga sig på 7000+ vid tillfällen man vill ha kraft eller bara inge lite respekt ;) Några gånger letade jag efter en lägre växel än 1:an (vilket eventuellt kan behöva åtgärdas i framtiden).
  • Bromsar, tog ett tag innan de helt nya skivorna och beläggen vaknade till liv. Efter att ha provocerat dem så blev det bra nyp där fram, ABS:en kickade in som den skulle.
  • Styrningen kändes naturlig genom hela fartregistret. Har inga road racing skills så jag provade inga avancerade kurvtagningar. Körde lite 8:eek:r i krypfart utan problem.
  • Inga synpunkter på fjädring/stötdämpning, de gjorde sitt jobb. Får väl känna efter lite mer och gör inställningar vid tillfälle.
Ska bli intressant att prova den i mitt normala element, jobb-pendling genom Stockholms rusningstrafik.

Jag vill att prylar ska fungera ändamålsenligt och sakna ovidkommande onödig överdesign. Därför har det varit något "fel" på alla nya hojar jag provkört under våren, utom Z1000SX (för dyr) och FZ8. Hade eventuellt hade kunnat leva med FZ8, men det hade hela tiden gnagt inom mig att den inte utnyttjar motorns fulla potential och att det finns en "mer komplett" hoj i FZ1. Försäkringsmässigt skiljer det runt 1600:- FZ1 var ju ett par tusenlappar billigare = i slutändan lätt val.

Gillar att FZ1 både är "generation 2" samt en modell som funnits några år = Yamaha har fixat till barnsjukdomar och det finns en omfattande knowledge-base på nätet och massor med eftermarknadsprylar att tillgå.

Mina fiktivt sparade tusenlappar läggs nu på optik-trimning via eBay:
  • Tank pad och knee stompers (svarta)
  • Puig Racing screen (dark smoke)
  • Osram 4200K road legal H1 och 4000K LED-positionsljus.
  • R & G tidy tail
  • LED-bakljus klarglas
  • LED-blinkers klarglas (ej mini-mini, ska synas ordentligt)
Summerat: Jäkligt kul att ha hittat hem efter några år i twin-träsket ;)
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Sååå.. Drygt 10 mils inkörning FZ1-SA avklarade. Började med att få igång bromsarna och ABS:en. Körde något i stil med 50% gas / varvtal upp och ner genom växlarna, motorbromsade en hel del. Höll väl på in närmare timmen innan jag ökade till 75% samma rutin, och därefter till 100% (på 1:an-2:an-3:an iaf). Gick väl 2 timmar inklusive en mellan-cappuccino på McD, sedan kände jag mig klar med inkörningen och avslutade med att nosa på varvtalsstopp på 1:an och 2:an.

Några första intryck:
  • Körställning (192 cm / 85 kg) helt ok. Sitter bättre än förväntat i sadeln så jag stryker komfortsadel från min tänkta inköpslista. Ingen bekymmer med fartvind inom rimliga motorvägshastigheter. Har inte haft kåpmonterade backspeglar tidigare men dessa gick att ställa in tillräckligt bra. Kommer nog att kunna överleva en hel tank mellan stretch-övningarna på touring.
  • Motor/växellåda passar mig bra. Lätt att "normal-köra" under 7000rpm utan hojen sticker iväg. Går att lägga sig på 7000+ vid tillfällen man vill ha kraft eller bara inge lite respekt ;) Några gånger letade jag efter en lägre växel än 1:an (vilket eventuellt kan behöva åtgärdas i framtiden).
  • Bromsar, tog ett tag innan de helt nya skivorna och beläggen vaknade till liv. Efter att ha provocerat dem så blev det bra nyp där fram, ABS:en kickade in som den skulle.
  • Styrningen kändes naturlig genom hela fartregistret. Har inga road racing skills så jag provade inga avancerade kurvtagningar. Körde lite 8:eek:r i krypfart utan problem.
  • Inga synpunkter på fjädring/stötdämpning, de gjorde sitt jobb. Får väl känna efter lite mer och gör inställningar vid tillfälle.
Ska bli intressant att prova den i mitt normala element, jobb-pendling genom Stockholms rusningstrafik.

Jag vill att prylar ska fungera ändamålsenligt och sakna ovidkommande onödig överdesign. Därför har det varit något "fel" på alla nya hojar jag provkört under våren, utom Z1000SX (för dyr) och FZ8. Hade eventuellt hade kunnat leva med FZ8, men det hade hela tiden gnagt inom mig att den inte utnyttjar motorns fulla potential och att det finns en "mer komplett" hoj i FZ1. Försäkringsmässigt skiljer det runt 1600:- FZ1 var ju ett par tusenlappar billigare = i slutändan lätt val.

Gillar att FZ1 både är "generation 2" samt en modell som funnits några år = Yamaha har fixat till barnsjukdomar och det finns en omfattande knowledge-base på nätet och massor med eftermarknadsprylar att tillgå.

Mina fiktivt sparade tusenlappar läggs nu på optik-trimning via eBay:
  • Tank pad och knee stompers (svarta)
  • Puig Racing screen (dark smoke)
  • Osram 4200K road legal H1 och 4000K LED-positionsljus.
  • R & G tidy tail
  • LED-bakljus klarglas
  • LED-blinkers klarglas (ej mini-mini, ska synas ordentligt)
Summerat: Jäkligt kul att ha hittat hem efter några år i twin-träsket ;)


Har precis som du övergivit v-twin (ducati och aprilia) och köpt en FZ1 dock en N modell, Ska hämta den i Helsingborg på fredag och inkörningen blir vägen hem, satsade på Yamahas egna blinkers och bakände, fick dem för 1200 in prutat i hojen vid köp! som bonus får jag även det monterat :)

Bokat första servicen och beställt ett slipon från staterna... så nu e stålarna helt slut!
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Nu är det inte aktuellt för mig denna säsong, men jag suktar efter Vance & Hines CS One eller Akrapovic's FZ1 (billigare i UK). Vill hålla ljudnivån på rimliga nivåer så helst någon variant som är i närheten av street legal.

Ni som kopplat ur EXUP-systemet, har ni kvar servot eller har ni ersatt med någon pryl som emulerar signalerna?
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Nu är det inte aktuellt för mig denna säsong, men jag suktar efter Vance & Hines CS One eller Akrapovic's FZ1 (billigare i UK). Vill hålla ljudnivån på rimliga nivåer så helst någon variant som är i närheten av street legal.

Ni som kopplat ur EXUP-systemet, har ni kvar servot eller har ni ersatt med någon pryl som emulerar signalerna?

Vance & hines system såg ljudligt ut, kort och litet, testade en med akrapovic carbon det va helt okej skönt ljud. Jag valde Yoshimura med insats låter det lagom snällt för längre resor.
Men mest för vikten och utseendet skull.
De hojar jag kollat på har bara kopplat ur systemet, (låtit vajrarna hänga kvar) men om det är rätt ska jag låta vara osagt.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Vance & hines system såg ljudligt ut, kort och litet, testade en med akrapovic carbon det va helt okej skönt ljud. Jag valde Yoshimura med insats låter det lagom snällt för längre resor.
Men mest för vikten och utseendet skull.
De hojar jag kollat på har bara kopplat ur systemet, (låtit vajrarna hänga kvar) men om det är rätt ska jag låta vara osagt.

Ja det stämmer nog, var nog lite för snabb där. Gick enbart på den snygga reklambilden och reklamtexten. Efter lite google och youtube är den nu struken från min lista.:rolleyes:

Men den Yoshimura du har valt är alltså TRC-modellen som är "racing only"? Deras R-77 som är road legal ser rätt intressant ut. En kolfiber/svart skulle jag gärna kunna tänka mig.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kan bara säga att Toshiba TRC låter för mycket även med db-killer i. Man får ringningar i öronen även efter korta turer
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Kan bara säga att Toshiba TRC låter för mycket även med db-killer i. Man får ringningar i öronen även efter korta turer

Har man åkt Ducati med remus helsystem och Aprilia med leovince så tål man det mesta, dessutom är man ganska van att ha öronpluggar.

Tyckte att Yoshimura sliponet med insats va helt okej på den jag provade, kunde nog tänkt mig lite mer ljud.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Jag köpte yoshimura r77 från USA med kolfibertopp. Blev 3000kr inklusive tull.
Grymt nöjd låter lagom mycket. Inga problem med besiktning. Hade ett mivv slipon tidigare de lät mycket mer
Upplever ingen skillnad på effekt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag köpte yoshimura r77 från USA med kolfibertopp. Blev 3000kr inklusive tull.
Grymt nöjd låter lagom mycket. Inga problem med besiktning. Hade ett mivv slipon tidigare de lät mycket mer
Upplever ingen skillnad på effekt.

Bra tips. Kan du mäta med en iphone ungf antal db enligt vad som står på klisterlappen på ramhuvudet så skulle det vara ännu bättre
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Jo .. och 16T framdrev är nåt du bara måste göra direkt
Efter >20 mil på landsväg var dags att stångas inne i stan. Gick sådär... behöver åtgärdas! :3freak

Vilket 16T framdrev är det som gäller? Är det original Yamaha från Fazer gen 1?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Efter >20 mil på landsväg var dags att stångas inne i stan. Gick sådär... behöver åtgärdas! :3freak

Vilket 16T framdrev är det som gäller? Är det original Yamaha från Fazer gen 1?

Det finns en del eftermarknadsdrev, JT till ex. Om du bryr dig om kedjerassel kan du köpa ett drev gjort för R1:än har jag för mig. Det drevet har en gummidämpare. Jag vet inte vad jag har, beställde att det skulle vara monterat på hojen vid leverans
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top