Sååå.. Drygt 10 mils inkörning FZ1-SA avklarade. Började med att få igång bromsarna och ABS:en. Körde något i stil med 50% gas / varvtal upp och ner genom växlarna, motorbromsade en hel del. Höll väl på in närmare timmen innan jag ökade till 75% samma rutin, och därefter till 100% (på 1:an-2:an-3:an iaf). Gick väl 2 timmar inklusive en mellan-cappuccino på McD, sedan kände jag mig klar med inkörningen och avslutade med att nosa på varvtalsstopp på 1:an och 2:an.
Några första intryck:
- Körställning (192 cm / 85 kg) helt ok. Sitter bättre än förväntat i sadeln så jag stryker komfortsadel från min tänkta inköpslista. Ingen bekymmer med fartvind inom rimliga motorvägshastigheter. Har inte haft kåpmonterade backspeglar tidigare men dessa gick att ställa in tillräckligt bra. Kommer nog att kunna överleva en hel tank mellan stretch-övningarna på touring.
- Motor/växellåda passar mig bra. Lätt att "normal-köra" under 7000rpm utan hojen sticker iväg. Går att lägga sig på 7000+ vid tillfällen man vill ha kraft eller bara inge lite respekt Några gånger letade jag efter en lägre växel än 1:an (vilket eventuellt kan behöva åtgärdas i framtiden).
- Bromsar, tog ett tag innan de helt nya skivorna och beläggen vaknade till liv. Efter att ha provocerat dem så blev det bra nyp där fram, ABS:en kickade in som den skulle.
- Styrningen kändes naturlig genom hela fartregistret. Har inga road racing skills så jag provade inga avancerade kurvtagningar. Körde lite 8r i krypfart utan problem.
- Inga synpunkter på fjädring/stötdämpning, de gjorde sitt jobb. Får väl känna efter lite mer och gör inställningar vid tillfälle.
Ska bli intressant att prova den i mitt normala element, jobb-pendling genom Stockholms rusningstrafik.
Jag vill att prylar ska fungera ändamålsenligt och sakna ovidkommande onödig överdesign. Därför har det varit något "fel" på alla nya hojar jag provkört under våren, utom Z1000SX (för dyr) och FZ8. Hade eventuellt hade kunnat leva med FZ8, men det hade hela tiden gnagt inom mig att den inte utnyttjar motorns fulla potential och att det finns en "mer komplett" hoj i FZ1. Försäkringsmässigt skiljer det runt 1600:- FZ1 var ju ett par tusenlappar billigare = i slutändan lätt val.
Gillar att FZ1 både är "generation 2" samt en modell som funnits några år = Yamaha har fixat till barnsjukdomar och det finns en omfattande knowledge-base på nätet och massor med eftermarknadsprylar att tillgå.
Mina fiktivt sparade tusenlappar läggs nu på optik-trimning via eBay:
- Tank pad och knee stompers (svarta)
- Puig Racing screen (dark smoke)
- Osram 4200K road legal H1 och 4000K LED-positionsljus.
- R & G tidy tail
- LED-bakljus klarglas
- LED-blinkers klarglas (ej mini-mini, ska synas ordentligt)
Summerat: Jäkligt kul att ha hittat hem efter några år i twin-träsket