Z1000SX är ju en nyare generation med den senaste tekniken, har fått en massa plus av motorjournalister för sin körbarhet... Och jag hade den som favorit men tyckte den var för dyr som ny. Nu när jag provkörde igen efter att kört ca 30 mil med FZ1 så känns det helt annorlunda.
Jag störde mig ordentligt på Kawans vibrationer som börjar runt 5-6000 varv, känns för mycket i fotpinnarna när man vant sig vid FZ1:ans nästan vibrationsfria gång. Z1000-motorn har visserligen jämnare kraftkurva och mer pull i början, men jag saknar det där råa som händer när man drar på med FZ1:a och den kändes faktiskt som om Kawan har mindre cc trots att den är 45cc större än FZ1. Själv sitter jag också bättre på FZ1. Dagens bästa körning var hemresan på egen FZ:a
Nya VFR800 var riktigt fin, men lite för civiliserad och kändes ett snäpp för liten för min längd, jag fick fartvinden rakt på hjälmen. Om de "skalade upp" den till en 1000-kubikare med lite högre/längre mått så hade den kunnat bli perfekt. Honda har ju både CBF1000F och VFR1200 i sitt modellprogram, men inga av dessa konkurrerar riktigt med Z1000SX (eller FZ1). CBF:en är för mesig och VFR1200 är för... speciell.
Skulle gärna ta en Yamaha-motor med Hondas växellåda i Kawasakis chassi och styrelektronik