Yamaha FZ-tråden

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Det finns en del eftermarknadsdrev, JT till ex. Om du bryr dig om kedjerassel kan du köpa ett drev gjort för R1:än har jag för mig. Det drevet har en gummidämpare. Jag vet inte vad jag har, beställde att det skulle vara monterat på hojen vid leverans

Ok, jag bryr mig om rassel. Läste på något av de internationella forumen att det var några som körde med OEM reservdel som var avsedd för den gamla Fazern. Anledningen var just gummidämparen, men kanske att R1:ans funkar också. Betalar gärna dubbelt så mycket för drevet om jag slipper lite rassel...

Kör du SpeedoHealer också?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag brydde mig teoretiskt om rassel också men snålare. Märker inget nu längre.

Nej, ingen speedohealer. Med -1T får du exakt 10% lägre fart än mätarfart - lätt . Kolla på gearingcommander.com tror jag att det är
 
Last edited:

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Nej, ingen speedohealer. Med -1T får du exakt 10% lägre fart än mätarfart - lätt . Kolla på gearingcommander.com tror jag att det är
Förvisso ingen stor grej kanske, men miltalet tickar väl på 10% snabbare också. Ska kolla upp vad det finns för drev och så får verkstan montera det på 100-mila-servicen om några veckor. Tyvärr är jag perfektionist (låser mig på detaljer) så det blir nog SpeedoHealer trots att nyttan är begränsad.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Jag bryr mig inte om miltalet. 10% +/- spelar ingen roll på andrahandsvärdet
Har du nog rätt i.

Var för övrigt på mcmassa.se idag och provkörde Z1000SX, Diavel, VFR800, CB1000R. Det var bra att testa Z1000SX igen, nu vet jag att jag köpt rätt hoj!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Så kände jag också , fast jag är ändå sugen på en Z1000SX .. Hur resonerade du ? Z1000 är snyggare, har mer vrid på de varvtalen där man faktiskt är mest, växelindikator, väskor, traction control, bättre förbrukning, kanske nåt annat som jag missar nu ..

Hur var VFR800 i jämförelse med FZ1 och Z1000 ?
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Z1000SX är ju en nyare generation med den senaste tekniken, har fått en massa plus av motorjournalister för sin körbarhet... Och jag hade den som favorit men tyckte den var för dyr som ny. Nu när jag provkörde igen efter att kört ca 30 mil med FZ1 så känns det helt annorlunda.

Jag störde mig ordentligt på Kawans vibrationer som börjar runt 5-6000 varv, känns för mycket i fotpinnarna när man vant sig vid FZ1:ans nästan vibrationsfria gång. Z1000-motorn har visserligen jämnare kraftkurva och mer pull i början, men jag saknar det där råa som händer när man drar på med FZ1:a och den kändes faktiskt som om Kawan har mindre cc trots att den är 45cc större än FZ1. Själv sitter jag också bättre på FZ1. Dagens bästa körning var hemresan på egen FZ:a :)

Nya VFR800 var riktigt fin, men lite för civiliserad och kändes ett snäpp för liten för min längd, jag fick fartvinden rakt på hjälmen. Om de "skalade upp" den till en 1000-kubikare med lite högre/längre mått så hade den kunnat bli perfekt. Honda har ju både CBF1000F och VFR1200 i sitt modellprogram, men inga av dessa konkurrerar riktigt med Z1000SX (eller FZ1). CBF:en är för mesig och VFR1200 är för... speciell.

Skulle gärna ta en Yamaha-motor med Hondas växellåda i Kawasakis chassi och styrelektronik ;)
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Så kände jag också , fast jag är ändå sugen på en Z1000SX .. Hur resonerade du ? Z1000 är snyggare, har mer vrid på de varvtalen där man faktiskt är mest, växelindikator, väskor, traction control, bättre förbrukning, kanske nåt annat som jag missar nu ..

Hur var VFR800 i jämförelse med FZ1 och Z1000 ?

Väskor finns ju till FZ:an med, inte original förvisso utan man får gå på t.ex Givis sortiment, men ändå. TC kan man få om man väljer bazzaz istället för PC när man mappar o har sig. Likaså där förvisso, inte original och det kostar någon tusenlapp, men det gör ju powercommandern med å andra sidan.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Det finns en del eftermarknadsdrev, JT till ex. Om du bryr dig om kedjerassel kan du köpa ett drev gjort för R1:än har jag för mig. Det drevet har en gummidämpare. Jag vet inte vad jag har, beställde att det skulle vara monterat på hojen vid leverans
Lite efterforskningar gjorda, borde vara detta drev som sitter original på R1 98-03 och FZ 01-05.

4XV-17460-00-00 SPROCKET
https://www.motorcyclespareparts.eu/genuine-spare-parts/yamaha4xv174600000.aspx
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Z1000SX är ju en nyare generation med den senaste tekniken, har fått en massa plus av motorjournalister för sin körbarhet... Och jag hade den som favorit men tyckte den var för dyr som ny. Nu när jag provkörde igen efter att kört ca 30 mil med FZ1 så känns det helt annorlunda.

Jag störde mig ordentligt på Kawans vibrationer som börjar runt 5-6000 varv, känns för mycket i fotpinnarna när man vant sig vid FZ1:ans nästan vibrationsfria gång. Z1000-motorn har visserligen jämnare kraftkurva och mer pull i början, men jag saknar det där råa som händer när man drar på med FZ1:a och den kändes faktiskt som om Kawan har mindre cc trots att den är 45cc större än FZ1. Själv sitter jag också bättre på FZ1. Dagens bästa körning var hemresan på egen FZ:a :)

Nya VFR800 var riktigt fin, men lite för civiliserad och kändes ett snäpp för liten för min längd, jag fick fartvinden rakt på hjälmen. Om de "skalade upp" den till en 1000-kubikare med lite högre/längre mått så hade den kunnat bli perfekt. Honda har ju både CBF1000F och VFR1200 i sitt modellprogram, men inga av dessa konkurrerar riktigt med Z1000SX (eller FZ1). CBF:en är för mesig och VFR1200 är för... speciell.

Skulle gärna ta en Yamaha-motor med Hondas växellåda i Kawasakis chassi och styrelektronik ;)

Ungefär hur jag upplevde skillnaden, tack för recensionen. Jag kände även att styret var så långt ifrån gaffelbenen att man tappar kontrollen överväger vad som händer med framhjulet - Eller om det var för att man satt helt rak i sadeln. Sen var det betydligt mindre party uppemot 12.000 RPM. Ändå är den jävligt snygg och habegäret är stort
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Väskor finns ju till FZ:an med, inte original förvisso utan man får gå på t.ex Givis sortiment, men ändå. TC kan man få om man väljer bazzaz istället för PC när man mappar o har sig. Likaså där förvisso, inte original och det kostar någon tusenlapp, men det gör ju powercommandern med å andra sidan.

Det finns originalväskor till fz:an men de kostar 8k och den bågen är skitful
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Ungefär hur jag upplevde skillnaden, tack för recensionen. Jag kände även att styret var så långt ifrån gaffelbenen att man tappar kontrollen överväger vad som händer med framhjulet - Eller om det var för att man satt helt rak i sadeln. Sen var det betydligt mindre party uppemot 12.000 RPM. Ändå är den jävligt snygg och habegäret är stort
Det som gnager är de i princip odelat positiva recensionerna i tidningar, på mc-sajter och i youtube-klipp. Där framställs SX som klassledande med försprång, får det inte riktigt att stämma med verkligheten.

Avseende utseende så har jag provat nakna Z800 och Z1000 också. Särskilt Z800 är överdesignad med onödiga veck och skärningar i plastdetaljer, Z1000 har inte lika mycket onödig plast men är ju ändå mycket design (funkar för mig). SX är den snyggaste, men den är trots allt en upprät sportstourer precis som Fazern. Köper man till Yamahas full-fairing-kit så blir det mer lika villkor?

Nu har jag lagt ca 2,5K på optiktrimning, prylarna börjar väl dimpa in i brevlådan snart. Tycker att en utseendemässigt uppdaterad FZ1S står sig ganska bra.

+44 tusen kr prisskillnad som de var nu mellan en ny FZ1S '12 (88k) och en ny Z1000SX '14 (132k) gjorde som sagt valet enkelt i mitt fall.
 
Last edited:

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
... Z1000 är snyggare, har mer vrid på de varvtalen där man faktiskt är mest, växelindikator, väskor, traction control, bättre förbrukning ...
Kawan har konstigt nog inte växelindikator, så på det planet är det lika med Fazern :) Och väskorna kostar 7000kr extra, men de är snyggt utformade och smart placerade.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej folket! Har lite bekymmer, batteriet i min FZ1 håller på att säga upp sig. Jag tänker chansa och köpa ett batteri på Biltema, och undrar om det är någon som använder ett 12 Ah gelbatteri därifrån, och vilket det är? Enligt fick fram måtten på orginalbatteriet, och biltemas är nån cm bredare, kan det passa i tråget ändå? Tacksam för hjälp. :)
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Hej folket! Har lite bekymmer, batteriet i min FZ1 håller på att säga upp sig. Jag tänker chansa och köpa ett batteri på Biltema, och undrar om det är någon som använder ett 12 Ah gelbatteri därifrån, och vilket det är? Enligt fick fram måtten på orginalbatteriet, och biltemas är nån cm bredare, kan det passa i tråget ändå? Tacksam för hjälp. :)
Tycker det ser trångt ut i FZ:an, skulle nog inte chansa själv.

Bytte batteri på min TDM för några veckor sedan. Gjorde först lite research på Biltemas varianter, men blev inte övertygad av deras mått. Köpte ett till slut ett Bosch med originalmåtten på Batteriexpressen (hade vägarna förbi, kunde hämta det över disk). Finns säkert billigare varianter på nätet, men Bosch-varumärket vaggade in mig i någon sorts trygghet :)

Till exempel: http://www.batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-12ah-ytz14s-bs
 

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
Hej folket! Har lite bekymmer, batteriet i min FZ1 håller på att säga upp sig. Jag tänker chansa och köpa ett batteri på Biltema, och undrar om det är någon som använder ett 12 Ah gelbatteri därifrån, och vilket det är? Enligt fick fram måtten på orginalbatteriet, och biltemas är nån cm bredare, kan det passa i tråget ändå? Tacksam för hjälp. :)

Jag har köpt biltemas efter tips här på forumet funkar fint för mig inga problem.Ladda upp det 6 timmar.
se klipp nedan
cut--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till alla intresserade kan jag säga att biltemas mc gelbatteri 80832 passar perfekt i FZ1an.
469 pengar istället för 1700 för ett orginalbatteri på Yamaha


12 11 151 x 87 x 110 3,95 kg Biltema
cut-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top