Yamaha FZ-tråden

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag körde 15-47 (om jag inte minns fel, 15 fram o 2 snäpp upp bak iaf) på fz-8:an, (japp, 2 ytterligare ett snäpp mindre fram) 5500-6000 varv i motorvägsfart, jag tyckte då det var helt okej! Spana in gearingcommander.com har dessutom bara bra erfarenheter av vortex, kedjan kommer i rätt längd från början o grejerna känns som om de är i det övre kvalitetsspannet.
 
Last edited:

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Jag körde 15-47 (om jag inte minns fel, 15 fram o 2 snäpp upp bak iaf) på fz-8:an, (japp, 2 ytterligare ett snäpp mindre fram) 5500-6000 varv i motorvägsfart, jag tyckte då det var helt okej! Spana in gearingcommander.com har dessutom bara bra erfarenheter av vortex, kedjan kommer i rätt längd från början o grejerna känns som om de är i det övre kvalitetsspannet.

ptja.. hur gör man? Måste nästan pröva för att kunna avgöra om det känns rimligt, känns som lite saftigt pris ifall jag enbart kommer använda framdrevet bara.. :D Skulle vara intressant att höra vad ni mer fz1 som kört med detta har att säga, har för mig att jag sett ett par stycken tidigare i tråden som prövat...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
ptja.. hur gör man? Måste nästan pröva för att kunna avgöra om det känns rimligt, känns som lite saftigt pris ifall jag enbart kommer använda framdrevet bara.. :D Skulle vara intressant att höra vad ni mer fz1 som kört med detta har att säga, har för mig att jag sett ett par stycken tidigare i tråden som prövat...

Testa, sån jätteskillnad är det inte, alltså, om jag inte minns fel så gör hojen typ 110 på ettan, o går att köra i 60 på 6an om man inte har brådis, så det där om att växla...? Tycker du det blir för mycket så byt bara drev före/efter bandagar? Där kommer du nog gilla det extra umpfet, eller om du kör mycket knix.
Man kan i princip säga att du byter din 6:e växel mot en lägre växel innan ettan.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Testa, sån jätteskillnad är det inte, alltså, om jag inte minns fel så gör hojen typ 110 på ettan, o går att köra i 60 på 6an om man inte har brådis, så det där om att växla...? Tycker du det blir för mycket så byt bara drev före/efter bandagar? Där kommer du nog gilla det extra umpfet, eller om du kör mycket knix.
Man kan i princip säga att du byter din 6:e växel mot en lägre växel innan ettan.

Ja om man följer sidan som du länkade till så verkar det inte skilja nå jätte mycket.. ska suga på det över en pilsner här nu så får vi se vad de resulterar i! :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kör 16/45 nu och det känns lite svårt att få upp den på bakhjulet i tvåan, förutom på tom tank
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kör 16/45 nu och det känns lite svårt att få upp den på bakhjulet i tvåan, förutom på tom tank

Kör 16/47 direkt, skillnaden 16/46 mot 16/45 är bara en tredjedel av den skillnad du fick när du bytte framdrev, så jag hade hellre tagit i lite. Har börjat köra -1/+2 drevning på alla hojar jag kan nu.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Kör 16/47 direkt, skillnaden 16/46 mot 16/45 är bara en tredjedel av den skillnad du fick när du bytte framdrev, så jag hade hellre tagit i lite. Har börjat köra -1/+2 drevning på alla hojar jag kan nu.

Det där vortex kittet du tipsade om vore ju helt klart lämpligt, då kan man ju laborera sig fram efteråt om det nu inte skulle kännas rätt.. men handla det från usa så är det ju tull och moms direkt plus frakten... Vet ni någon sida från europa som har något likvärdigt? Är ju inte fel om man lyckas komma undan med någon slant..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det där vortex kittet du tipsade om vore ju helt klart lämpligt, då kan man ju laborera sig fram efteråt om det nu inte skulle kännas rätt.. men handla det från usa så är det ju tull och moms direkt plus frakten... Vet ni någon sida från europa som har något likvärdigt? Är ju inte fel om man lyckas komma undan med någon slant..

Ebay.co.uk, ebay.de

kolla på tullens hemsida, tror bara man betalar tull på saker för mer än 1200-1500kr något sånt. Du kan ju alltid be säljaren skriva 100 dollar som värde på paketet med så kommer du undan.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Ebay.co.uk, ebay.de

kolla på tullens hemsida, tror bara man betalar tull på saker för mer än 1200-1500kr något sånt. Du kan ju alltid be säljaren skriva 100 dollar som värde på paketet med så kommer du undan.

Ja det får nog bli så, synd det är ett par månader kvar tills man får provköra bara.. :4skrika
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Varför konverterar man om till en 520 kedja? Är det inte på gränsen till för klen för en Fz1?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför konverterar man om till en 520 kedja? Är det inte på gränsen till för klen för en Fz1?

Mindre massa att skicka runt, mindre ofjädrad vikt. Lite som att byta till alu-drev bak. Något kortad livslängd kommer på köpet. En sån sak som 98% av alla hojpiloter inte märker av.

Jag vet att detta låter jävligt osäkert - men av vad jag läst på zx6r forumet så kommer en del av dessa med 520 monterat från fabrik, med 130 hk på veven, så någon fara för kedjebrott lär knappast föreligga pga ett sådant byte.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mindre massa att skicka runt, mindre ofjädrad vikt. Lite som att byta till alu-drev bak. Något kortad livslängd kommer på köpet. En sån sak som 98% av alla hojpiloter inte märker av.

Jag vet att detta låter jävligt osäkert - men av vad jag läst på zx6r forumet så kommer en del av dessa med 520 monterat från fabrik, med 130 hk på veven, så någon fara för kedjebrott lär knappast föreligga pga ett sådant byte.

jo, tror inte heller det, fast....en FZ1 har ju lite mer hästkraftter och lite mer vrid än en ZX-6. Länkade Vortexkedjn är ju ändå relativt krafig med sina 8800lb. Kikar man på rekommendationerna tex EK så ligger den kraften precis på gränsen och lite i underkant för en 1000 fz. Dock så är nog ändå marginalerna goda gissar jag.

Nu har ju tex inte JT något 16 drev till FZ:an, utan vill man ha 16 så måste man gå tex på Vortex som är annars ett dyrare drev än tex JT.(båda är ju bra drev).

Det där med gåva och skriva ner värdet på vara funkade väl mer förr?

Dirigo: Jag brukar ta hem lite drev, framför allt JT. Men, vill du ha ett Vortex 16/47 och tex värsting EK ZZZ(tensile strenght 11100lb)....eller lättad ZVX så kan du pm:a mig.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
jo, tror inte heller det, fast....en FZ1 har ju lite mer hästkraftter och lite mer vrid än en ZX-6. Länkade Vortexkedjn är ju ändå relativt krafig med sina 8800lb. Kikar man på rekommendationerna tex EK så ligger den kraften precis på gränsen och lite i underkant för en 1000 fz. Dock så är nog ändå marginalerna goda gissar jag.

Nu har ju tex inte JT något 16 drev till FZ:an, utan vill man ha 16 så måste man gå tex på Vortex som är annars ett dyrare drev än tex JT.(båda är ju bra drev).

Det där med gåva och skriva ner värdet på vara funkade väl mer förr?

Dirigo: Jag brukar ta hem lite drev, framför allt JT. Men, vill du ha ett Vortex 16/47 och tex värsting EK ZZZ(tensile strenght 11100lb)....eller lättad ZVX så kan du pm:a mig.


20 hk känns ju inte som någon jätteskillnad, eftersom det dessutom kommer från fabrik så lär säkerhetsmarginalen vara gigantisk. Lägg till att vortex säljer det i USA, och säkerligen riskerar diverse stämningar och omkostnader om det inte skulle hålla, så jag skulle inte tveka en sekund.

Skriver man ner värdet inom rimliga gränser så funkar det, gåva funkar inte.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
20 hk känns ju inte som någon jätteskillnad, eftersom det dessutom kommer från fabrik så lär säkerhetsmarginalen vara gigantisk. Lägg till att vortex säljer det i USA, och säkerligen riskerar diverse stämningar och omkostnader om det inte skulle hålla, så jag skulle inte tveka en sekund.

Skriver man ner värdet inom rimliga gränser så funkar det, gåva funkar inte.

Javisst, nåja till Dirigo i alla fall, om han nu vill ha en 520 16/47 så finns ett sånt också med Vortexdrev och RK XW-ring(GB520GXW) som har samma tensile strenght som nämnda Vortexkedjan. Torde hamna under tvåtusen inkl frakt till Ö-vik.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
jo, tror inte heller det, fast....en FZ1 har ju lite mer hästkraftter och lite mer vrid än en ZX-6. Länkade Vortexkedjn är ju ändå relativt krafig med sina 8800lb. Kikar man på rekommendationerna tex EK så ligger den kraften precis på gränsen och lite i underkant för en 1000 fz. Dock så är nog ändå marginalerna goda gissar jag.

Nu har ju tex inte JT något 16 drev till FZ:an, utan vill man ha 16 så måste man gå tex på Vortex som är annars ett dyrare drev än tex JT.(båda är ju bra drev).

Det där med gåva och skriva ner värdet på vara funkade väl mer förr?

Dirigo: Jag brukar ta hem lite drev, framför allt JT. Men, vill du ha ett Vortex 16/47 och tex värsting EK ZZZ(tensile strenght 11100lb)....eller lättad ZVX så kan du pm:a mig.

Är inte detta ett JT som du beskriver då?
http://www.xlmoto.se/framdrev-jt-2/yamaha-fz-1-2008
Du har pm i alla fall..
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Är inte detta ett JT som du beskriver då?
http://www.xlmoto.se/framdrev-jt-2/yamaha-fz-1-2008
Du har pm i alla fall..


Blev lite rörigt nu :)

520 drev finns i
Vortex: 15,16,17 fram och 41-50 bak
JT: 15,16,17 fram och 40-44 bak

530 drev finns i:
Vortex: 15,16,17 fram och 42-50 bak
JT: 14,15,16,17,18 fram och 38,39,41,42,43,44,45,46,47,48 (Dock så finns nog inte varken 18 fram eller 47 bak mer. Har sett en del annonserar ut dom men....)

Prismässigt är ett Vortex nästan dubbelt så dyrt som ett JT.
Ett standard 530 drev 17/45 går på 780:- för Vortex, medan motsvarande JT går på 425:-
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nån som vet om 17/48 eller 17/47 drevning funkar med originalkedja ? Tänkte prova korta ner hjulbasen lite. Kör 16/45 nu.
Förresten ryktas det om en ny FZ1-liknande hoj med crossplane motor som ska komma inom 2 år.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top