Yamaha FZ-tråden

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Hur man ändrar CO

Eftersom frågan kommer upp med jämna intervall så tänkte jag först peka
ut en feting länk där ni kan läsa allt och lite till om detta:
http://www.sportbikes.net/forums/fz6/272262-co-adjustment-explaination-other-ecu-fun.html

På sidan 2 av denna länk så står det precis hur man gör för att komma in
i ECU och göra ändringarna.

Mer info finns på:
http://forums.sportbikes.net/forums/fz6/264569-c1-c2-settings.html
http://forums.sportbikes.net/forums/fz6/263744-zebs-info-co-adjutments-us-z6.html

Nedan så kommer en snabböversättning av ett bra inlägg:
För att komma in i CO läge:
Håll ner "Select och Reset" i ~8 sekunder.
Gör du det rätt så kommer det snart att stå Diag på mätaren.
Tryck Select för att komma till CO läge från Diag läge.
Håll ner "Select och Reset" i ~5 sekunder igen.
Nu ska det stå C1 på mätaren.
Trycker du Select så blir det C2.
För att ändra något av värdena så håller man in bägge knapparna igen en
kort stund.

Direkt länk till just det översatta inlägget för att ni även ska kunna se bilder osv:
http://www.sportbikes.net/forums/1722032-post17.html
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Menar ni att man kan ändra mappningen på en FZ1 för att få bort alla avgasknallar??? Kollade lite på sidan som det länkades till men hittade inget...:confused:
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Eftersom frågan kommer upp med jämna intervall så tänkte jag först peka
ut en feting länk där ni kan läsa allt och lite till om detta:
http://www.sportbikes.net/forums/fz6/272262-co-adjustment-explaination-other-ecu-fun.html

På sidan 2 av denna länk så står det precis hur man gör för att komma in
i ECU och göra ändringarna.

Mer info finns på:
http://forums.sportbikes.net/forums/fz6/264569-c1-c2-settings.html
http://forums.sportbikes.net/forums/fz6/263744-zebs-info-co-adjutments-us-z6.html

Nedan så kommer en snabböversättning av ett bra inlägg:
För att komma in i CO läge:
Håll ner "Select och Reset" i ~8 sekunder.
Gör du det rätt så kommer det snart att stå Diag på mätaren.
Tryck Select för att komma till CO läge från Diag läge.
Håll ner "Select och Reset" i ~5 sekunder igen.
Nu ska det stå C1 på mätaren.
Trycker du Select så blir det C2.
För att ändra något av värdena så håller man in bägge knapparna igen en
kort stund.

Direkt länk till just det översatta inlägget för att ni även ska kunna se bilder osv:
http://www.sportbikes.net/forums/1722032-post17.html


Tjenixen!

Tack för detta, även om jag redan visste hur man kom in till själva inställningarna. Det jag mest är nyfiken över är om någon vet exakt om C1 och C2 skall höjas eller sänkas lika mycket eller är det som i dom andra trådarna man läst att det ändras hej vilt på värdena tills det verkar någorlunda bra? Vissa verkar ju ha satt samma värden på både C1 och C2. Borde väll vara någon vits med att dom är inställda på olika värden och borde höjas eller sänkas lika mycket om man nu ändrar, eller är jag helt fel på det?
Någon som vet?
 

Fanzy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Lycksele
Hoj
Söker..
Jag ska gå in och höja på min här framöver.
Och jag kommer nog att prova att höja lika mycket på båda.
Alltså höjjer jag 2 steg på CO1 så höjjer man 2 steg på CO2.
Då det är precis som du säger. CO1 kan ju vara högre än CO2 orginal.
Men känns ju samtidigt jobbigt att bara gå in och höfta till med nått.
Men jag kommer nog att testat med en CO mätare inkopplad för att få lite mer att utgå ifrån.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Menar ni att man kan ändra mappningen på en FZ1 för att få bort alla avgasknallar??? Kollade lite på sidan som det länkades till men hittade inget...:confused:

Ja, om jag förstår rätt så blir det lite fetare blandning med högre värden. De värden som finns från fabrik är unika för varje mc. Det finns lite debatt om vad de egentligen ställer in men +2 på alla fungerade för mig.

Sidan jag länkade till innehåller FZ1 service manualen på engelska om du letar lite. Proceduren för att ställa in är samma på både R6, R1, FZ6 och FZ1.
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
idag lyckas jag få min Fz6 i 200 blås (78Hk) kändes som att man skulle börja flyga när som hälst :)
 

PataC

1+1=3?
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Enskede
Hoj
FZ1 N -08
nån som har lyckas fåt upp hojen på bakhjulet på 2:Ans växel? på första växeln går det ju bra att koppla upp den! men har inte lyckas på 2:An :/


Jag "råkade" få upp hojen på 2:ans växel....:tummenupp :D
Gasade från stillastående och la i 2:an och var för seg på kopplingen, märkte inget förens framhjulet slog i backen! =)
:tuttar min stog bakom mig och undrade vad F*N jag höll på med...:va
Min hoj är helt orginal för tillfället.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
själv passerat 200gränsen, jävlar vad det blåser sammt har även tagit upp den på 2:an inga problem att gå vidare från 1:an till 2:an på bakhjulet
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
själv passerat 200gränsen, jävlar vad det blåser sammt har även tagit upp den på 2:an inga problem att gå vidare från 1:an till 2:an på bakhjulet


undra om jag behöver dom extra hästarna i min :)

jaha! vem var det jag möte idag då? vid trafiklyserna då ( strax innan Kubal)
 
Last edited:

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Tjaaa!
jag ska bli en ny ägare till en Fz6 och jag undrar var man ska söka efter kläder,hjälm ryggskydd, handskar, skor mm..! ska jag köpa det tvunget på Yamaha center..då kommer de bli suuuuper kostsamt för min lilla plånbok eller finns det nåt gryyymt ställe man kan kolla på, vad är "ok" att köpa begagnat och vad är absolut inte ok..jag är ganska ny på detta så ge mig tips ni som kan detta =)
/Jimmie
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Jag ska gå in och höja på min här framöver.
Och jag kommer nog att prova att höja lika mycket på båda.
Alltså höjjer jag 2 steg på CO1 så höjjer man 2 steg på CO2.
Då det är precis som du säger. CO1 kan ju vara högre än CO2 orginal.
Men känns ju samtidigt jobbigt att bara gå in och höfta till med nått.
Men jag kommer nog att testat med en CO mätare inkopplad för att få lite mer att utgå ifrån.

Vi är några som har ändrat här på forumet och det som de flesta gör är
att man försiktigt ändrar bägge värdena uppåt några steg tills avgasknallarna
försvinner (eller inte blir lika markanta).

<övrigt>bytte till progrip handtag idag, ska provåka i morgon :yoparty </övrigt>
 

Smålänningen

Bäverhjälm
Gick med
13 May 2007
Ort
Örebro
Hoj
Fz6-N -04
Tjaaa!
jag ska bli en ny ägare till en Fz6 och jag undrar var man ska söka efter kläder,hjälm ryggskydd, handskar, skor mm..! ska jag köpa det tvunget på Yamaha center..då kommer de bli suuuuper kostsamt för min lilla plånbok eller finns det nåt gryyymt ställe man kan kolla på, vad är "ok" att köpa begagnat och vad är absolut inte ok..jag är ganska ny på detta så ge mig tips ni som kan detta =)
/Jimmie

Allt är väl okej att köpa begagnat, eller ja, hjälm skulle du väl kanske köpa en ny. Kan ju vara lite lurigt sånt där. Man vill ju gärna att den sitter bra på huvudet vid krasch...

Du skulle kunna köpa mitt gamla raceställ om du vill ha skinn :)

annars har du ganska okej priser på fc-moto.de
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag ska gå in och höja på min här framöver.
Och jag kommer nog att prova att höja lika mycket på båda.
Alltså höjjer jag 2 steg på CO1 så höjjer man 2 steg på CO2.
Då det är precis som du säger. CO1 kan ju vara högre än CO2 orginal.
Men känns ju samtidigt jobbigt att bara gå in och höfta till med nått.
Men jag kommer nog att testat med en CO mätare inkopplad för att få lite mer att utgå ifrån.

Jag kommer nog göra detsamma, även om jag tycker att det låte lite små coolt med eftertändningarna med :D . Men den lite svajande tomgången hade man ju gärna kommit ifrån. Kommer som sagt nog att prova och ändra lika mycket på båda värdena och se vad som händer.
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
nu har jag lyckas att få upp min på bakhjulet på 2:ans växel :) men jag har inte får in det riktigt en! så man får träna lite :)
 

Smålänningen

Bäverhjälm
Gick med
13 May 2007
Ort
Örebro
Hoj
Fz6-N -04
nu har jag lyckas att få upp min på bakhjulet på 2:ans växel :) men jag har inte får in det riktigt en! så man får träna lite :)

Jag har aldrig ens testat att köra bakhjul. Jag är lite halvrädd att det ska va lätt att slå runt när man ska koppla upp den. Vem vet, det kanske släpper i huvudet och man glömmer använda fotbromsen i det läget :)

Det är ju lite pengar som bränns om man lägger ner den.

Hur lätt är det egentligen att trycka på lite för mycket?
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Jag har aldrig ens testat att köra bakhjul. Jag är lite halvrädd att det ska va lätt att slå runt när man ska koppla upp den. Vem vet, det kanske släpper i huvudet och man glömmer använda fotbromsen i det läget :)

Det är ju lite pengar som bränns om man lägger ner den.

Hur lätt är det egentligen att trycka på lite för mycket?


det var en bra fråga ;D kör på känsla :) men man får sluta så fort man blir osäker och träna gör ju mycket :)
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Personligen om man släpper lös den för fulla muggar så tycker jag den vibrerar till rätt bra när man lägger ner den i 100+?

Och ang lägga omkull så finns dom tankarna där hela tiden, men du köpte väll en streetfighter just för att det är en trummvirvel.....en streetfighter:tungan
 

Phille

väntar på sommaren.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Bromsten/Spånga
Hoj
Yamaha FZ6-N - 2008 (78hk)
Hallå tänkte kolla om det är någon som sitter på en Fz6-N 78HK och har böjt bort gas spärren hur går den efter, är det några nackdelar eller bara fördelar. Hur kom ni åt den smidigast. Tack för svar.

/ Philip
 

Martinfz6

super Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha Fz1-N
Hallå tänkte kolla om det är någon som sitter på en Fz6-N 78HK och har böjt bort gas spärren hur går den efter, är det några nackdelar eller bara fördelar. Hur kom ni åt den smidigast. Tack för svar.

/ Philip

Jag har gjort det på min. Hur lätt som helst. Det som hände tyckte jag var att man fick det där lilla extra på slutet :):yoparty
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top