Yamaha FZ-tråden

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Den gamla FZan luftades i dag och kompisen tog en fin bild. Jag kör med 17 i.s.f. 16" hjul fram och större bromskivor.
 

Bifogat

  • 20170501.jpg
    20170501.jpg
    629.5 KB · Visningar: 103

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Ett lite långt inlägg men förhoppningsvis glädjer det någon :)

Blev riktigt sugen på quickshifter när Arn87 tog upp det tidigare i tråden. Priset för den från Dynojet var dock lite väl i mina ögon men jag har hittat ett alternativ i Tyskland (ev. Slovakien, lite osäkert) som jag kan rekommendera.

Jag har köpt från PK-Power och priset landade på 1255 kr inkl. frakt, jämfört med ca 3500 kr för Dynojets variant i Sverige. Funktionen är precis densamma och den kopplas in i befintlig power commander.
FZ1 står ej med i listan över kompatibla hojar men han har det som behövs. Observera att det ska vara en sensor av typen "pull" till FZ1.

Beställde den genom att helt enkelt skicka €125 via PayPal då hans eBay-auktioner (länk) hade gått ut.
Har var överlag lite seg på att svara på mailen. Framförallt fick jag först inget svar när jag hade skickat pengarna vilket var lite oroväckande men efter en påminnelse visade det sig att det inte var något problem och att han faktiskt hade skickat den omgående efter att jag betalat. Det tog ganska precis en vecka innan jag fick ett rekommenderat brev med följande:

DSC_0022 1920x1080.jpg

Skruvade helt ihop de båda stagen vilket gjorde det hela enklare att montera. Det var dessutom fortfarande utan problem tillräckligt med justermöjlighet både vid sensorn och växelspaken. Inga problem att montera egentligen men lite mindfuck blev det då vissa gängor är vänster och andra höger, men det passar endast på ett sätt i slutändan.

Fick inte med några installationsanvisningar men kablarna kopplas in i port 3 och 4 i power commandern (i PCV i alla fall), spelar ingen roll i vilken ordning. Vet inte om det hade gått att trycka in kontakterna men de verkade vara för stora så jag klippte bort dem och skalade kablarna själv. Glöm ej att sedan koppla in datorn i power commandern och aktivera quickshiftern.

Till slut blev det såhär:

DSC_0041 1920x1080.jpg

Kör just nu 65ms kill time mellan 1-2, 50ms på övriga. Ska laborera mer med dessa framöver men detta verkar fungera bra i alla fall.

Känns inte riktigt bra om jag vrider mycket/fullt på gasen och växlar under typ 8000 varv, men om jag inte gasar så mycket så är det riktigt behagligt. Framförallt så fungerar det riktigt jäkla bra att gasa fullt, varva max och bara lyfta foten när man ska i med nästa växel :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Ett lite långt inlägg men förhoppningsvis glädjer det någon :)

Blev riktigt sugen på quickshifter när Arn87 tog upp det tidigare i tråden. Priset för den från Dynojet var dock lite väl i mina ögon men jag har hittat ett alternativ i Tyskland (ev. Slovakien, lite osäkert) som jag kan rekommendera.

Jag har köpt från PK-Power och priset landade på 1255 kr inkl. frakt, jämfört med ca 3500 kr för Dynojets variant i Sverige. Funktionen är precis densamma och den kopplas in i befintlig power commander.
FZ1 står ej med i listan över kompatibla hojar men han har det som behövs. Observera att det ska vara en sensor av typen "pull" till FZ1.

Beställde den genom att helt enkelt skicka €125 via PayPal då hans eBay-auktioner (länk) hade gått ut.
Har var överlag lite seg på att svara på mailen. Framförallt fick jag först inget svar när jag hade skickat pengarna vilket var lite oroväckande men efter en påminnelse visade det sig att det inte var något problem och att han faktiskt hade skickat den omgående efter att jag betalat. Det tog ganska precis en vecka innan jag fick ett rekommenderat brev med följande:

View attachment 437381

Skruvade helt ihop de båda stagen vilket gjorde det hela enklare att montera. Det var dessutom fortfarande utan problem tillräckligt med justermöjlighet både vid sensorn och växelspaken. Inga problem att montera egentligen men lite mindfuck blev det då vissa gängor är vänster och andra höger, men det passar endast på ett sätt i slutändan.

Fick inte med några installationsanvisningar men kablarna kopplas in i port 3 och 4 i power commandern (i PCV i alla fall), spelar ingen roll i vilken ordning. Vet inte om det hade gått att trycka in kontakterna men de verkade vara för stora så jag klippte bort dem och skalade kablarna själv. Glöm ej att sedan koppla in datorn i power commandern och aktivera quickshiftern.

Till slut blev det såhär:

View attachment 437382

Kör just nu 65ms kill time mellan 1-2, 50ms på övriga. Ska laborera mer med dessa framöver men detta verkar fungera bra i alla fall.

Känns inte riktigt bra om jag vrider mycket/fullt på gasen och växlar under typ 8000 varv, men om jag inte gasar så mycket så är det riktigt behagligt. Framförallt så fungerar det riktigt jäkla bra att gasa fullt, varva max och bara lyfta foten när man ska i med nästa växel :)
Fan va kul att det fungerar :)

Kan säga att jag önskar jag gjorde lite mer efterforskning innan jag köpte dyno jets qs.
Jag hade ingen aning om att man kunde ta vilket märke som helst. Trodde det skulle vara mer elektronik i själva sensorn så när jag väl kopplade in den och insåg att det ända den gör är att sluta/bryta en krets så blev jag lite trött

Hade önskat att känsligheten hade kunnat gå att ställa vilket jag har sett att man kan göra på vissa sensorer.

Annars är funktionen grym! :D

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Fan va kul att det fungerar :)

Kan säga att jag önskar jag gjorde lite mer efterforskning innan jag köpte dyno jets qs.
Jag hade ingen aning om att man kunde ta vilket märke som helst. Trodde det skulle vara mer elektronik i själva sensorn så när jag väl kopplade in den och insåg att det ända den gör är att sluta/bryta en krets så blev jag lite trött

Hade önskat att känsligheten hade kunnat gå att ställa vilket jag har sett att man kan göra på vissa sensorer.

Annars är funktionen grym! :D

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Menade såklart inte att rub it in your face på något sätt :)
Återstår ju även att se om kvaliteten är lika bra. Man kan ju tänka sig att Dynojets bör hålla lite högre klass med tanke på prisskillnaden.

Gällande känsligheten, menar du att du känner att sensorn är där när du växlar eller?

Inget problem egentligen men lite konstigt att quickshiftern är aktiv trots att man har sexans växel i, så om man råkar försöka växla upp en gång för mycket så klipper den ändå.

Funktionen är helt klart grym :)
Har dock läst ett par inlägg av en kille på amerikanska forum som säger att det blir mycket bättre om man även klipper tändningen (för vilket man behöver en tändningsmodul till power commandern som jag tror kostar en del). Får kanske läsa lite mer om det men jag tycker ju inte att det fungerar dåligt som det är.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Menade såklart inte att rub it in your face på något sätt :)
Återstår ju även att se om kvaliteten är lika bra. Man kan ju tänka sig att Dynojets bör hålla lite högre klass med tanke på prisskillnaden.

Gällande känsligheten, menar du att du känner att sensorn är där när du växlar eller?

Inget problem egentligen men lite konstigt att quickshiftern är aktiv trots att man har sexans växel i, så om man råkar försöka växla upp en gång för mycket så klipper den ändå.

Funktionen är helt klart grym :)
Har dock läst ett par inlägg av en kille på amerikanska forum som säger att det blir mycket bättre om man även klipper tändningen (för vilket man behöver en tändningsmodul till power commandern som jag tror kostar en del). Får kanske läsa lite mer om det men jag tycker ju inte att det fungerar dåligt som det är.
Nä så tog jag det inte heller :)

Med känsligheten menade jag att jag skulle vilja behöva använda lite mer kraft innan det klipper. Ibland klipper den bara man råkar röra växelpinnen vilket kan vara irriterande. Ett exempel är typ när man ska koppla upp hojen på bakhjulet och råkar peta med tån på växelpinnen och den klipper utan att byta växel.

Jag funderade först på en qs från healtech för att bryta tändningen men ville inte blanda in fler boxar i styrsystemet så därför fick det bli via power commandern. Bästa hade ju vart att få in qs i styrboxen ist vilket en kille i Italien kan fixa via flashning. :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Jag har fortfarande inte lyckats köpa en FZ1...
Utbudet är skralt. Fz8 kryllar det av däremot. Någon med erfarenhet av 8an? Gärna tankar kring långturer med tjejen bakpå, då med en totalvikt på 165kg utan utrustning.

Funkis eller är det bara att fortsätta leta efter en FZ1?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Nä så tog jag det inte heller :)

Med känsligheten menade jag att jag skulle vilja behöva använda lite mer kraft innan det klipper. Ibland klipper den bara man råkar röra växelpinnen vilket kan vara irriterande. Ett exempel är typ när man ska koppla upp hojen på bakhjulet och råkar peta med tån på växelpinnen och den klipper utan att byta växel.

Jag funderade först på en qs från healtech för att bryta tändningen men ville inte blanda in fler boxar i styrsystemet så därför fick det bli via power commandern. Bästa hade ju vart att få in qs i styrboxen ist vilket en kille i Italien kan fixa via flashning. :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Kör på en fz1. Fz8 är tokslö om du jämför. Mt09 är isf en roligare hoj. :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag har fortfarande inte lyckats köpa en FZ1...
Utbudet är skralt. Fz8 kryllar det av däremot. Någon med erfarenhet av 8an? Gärna tankar kring långturer med tjejen bakpå, då med en totalvikt på 165kg utan utrustning.

Funkis eller är det bara att fortsätta leta efter en FZ1?

FZ1 alla dagar, Skall du skjutsa mycket kan det vara läge att titta på en bättre bakdämpare då standard inte riktigt håller måttet.
 

christer97

Ny medlem
Gick med
24 May 2017
Ort
NORRKÖPING
Hoj
FZ& 08
Tja
Ganska ny ägare av en FZ6 08
Har en fråga vid hård inbromsning så verkar det som hojen växlar ner kan det verkligen stämma ?
 

Jkiz

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Ljungby
Hoj
1997 Kawasaki Zx7r
Hej!
Går i tankarna på att köpa mig en Fz6n från 2005 nånting och undrar om de är något särskilt man ska kolla efter.
Jag har hittat en som rullat 6100mil, är de mycket för denna modell?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte mycket och den kan gå flera gånger den distansen om den inte har misshandlats och sköts framöver.
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har fortfarande inte lyckats köpa en FZ1...
Utbudet är skralt. Fz8 kryllar det av däremot. Någon med erfarenhet av 8an? Gärna tankar kring långturer med tjejen bakpå, då med en totalvikt på 165kg utan utrustning.

Funkis eller är det bara att fortsätta leta efter en FZ1?

Jag har haft en FZ8 och den funkar väldigt bra att skjutsa på :) Sen beror det ju på vad du har för ambitioner och hur du kör. Ska du bara köra bandagar och race kanske du kan titta efter nått annat. Till all övrig åkning räcker den till gott och väl :)

Väldigt mycket hoj för pengarna, men slip-on är ett måste.
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Tappade visst 65kg bara sådär... hade dem i 14år men nu ville de visst något annat.

Får se om jag måste tänka om med hojvalet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Gamla FZ är som sagt mycket trevliga hojar när de är riktigt iordninggjorda. Min såldes nyligen till en kille som hade letat länge efter en Eddie Lawson hoj. :)
 

Bifogat

  • Pålastning FZ750.jpg
    Pålastning FZ750.jpg
    618.2 KB · Visningar: 69

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Nu har jag blivit med hoj!
Jag körde en fräckis och lämnade en lapp i brevlådan där jag sett en FZ1 SA parkerad innan. Fick napp och idag köpte jag den. En smula överprisad, men jag ville verkligen ha den och orkade inte åka 70mil till alternativen.

Efter att ha kört 15mil idag tycker jag dock att den känns lite trög att luta i svängarna. Tidigare ägare har höjt och flyttat styret närmre tanken. Det känns spontant som att det kan vara orsaken. Sämre hävarm eller något. Jag har ju tidigare bara kört Yamaha XJ6 och Honda CB650 vilka båda var extremt lätta att kasta runt. Jag fattar ju att en tyngre och större hoj blir trögare, men det känns extremt detta.

Tankar?
 
Nyheter
BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Top