Ett sånt sitter i min och det ger el ????Dags för batteri byte. Har ingen aning om vad för batteri man ska ha så tänkte rådfråga. Såg att biltema har följande batteri:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-2000019520/
Är detta något att ha eller vad rekommenderas?
Fan va kul att det fungerarEtt lite långt inlägg men förhoppningsvis glädjer det någon
Blev riktigt sugen på quickshifter när Arn87 tog upp det tidigare i tråden. Priset för den från Dynojet var dock lite väl i mina ögon men jag har hittat ett alternativ i Tyskland (ev. Slovakien, lite osäkert) som jag kan rekommendera.
Jag har köpt från PK-Power och priset landade på 1255 kr inkl. frakt, jämfört med ca 3500 kr för Dynojets variant i Sverige. Funktionen är precis densamma och den kopplas in i befintlig power commander.
FZ1 står ej med i listan över kompatibla hojar men han har det som behövs. Observera att det ska vara en sensor av typen "pull" till FZ1.
Beställde den genom att helt enkelt skicka €125 via PayPal då hans eBay-auktioner (länk) hade gått ut.
Har var överlag lite seg på att svara på mailen. Framförallt fick jag först inget svar när jag hade skickat pengarna vilket var lite oroväckande men efter en påminnelse visade det sig att det inte var något problem och att han faktiskt hade skickat den omgående efter att jag betalat. Det tog ganska precis en vecka innan jag fick ett rekommenderat brev med följande:
View attachment 437381
Skruvade helt ihop de båda stagen vilket gjorde det hela enklare att montera. Det var dessutom fortfarande utan problem tillräckligt med justermöjlighet både vid sensorn och växelspaken. Inga problem att montera egentligen men lite mindfuck blev det då vissa gängor är vänster och andra höger, men det passar endast på ett sätt i slutändan.
Fick inte med några installationsanvisningar men kablarna kopplas in i port 3 och 4 i power commandern (i PCV i alla fall), spelar ingen roll i vilken ordning. Vet inte om det hade gått att trycka in kontakterna men de verkade vara för stora så jag klippte bort dem och skalade kablarna själv. Glöm ej att sedan koppla in datorn i power commandern och aktivera quickshiftern.
Till slut blev det såhär:
View attachment 437382
Kör just nu 65ms kill time mellan 1-2, 50ms på övriga. Ska laborera mer med dessa framöver men detta verkar fungera bra i alla fall.
Känns inte riktigt bra om jag vrider mycket/fullt på gasen och växlar under typ 8000 varv, men om jag inte gasar så mycket så är det riktigt behagligt. Framförallt så fungerar det riktigt jäkla bra att gasa fullt, varva max och bara lyfta foten när man ska i med nästa växel
Fan va kul att det fungerar
Kan säga att jag önskar jag gjorde lite mer efterforskning innan jag köpte dyno jets qs.
Jag hade ingen aning om att man kunde ta vilket märke som helst. Trodde det skulle vara mer elektronik i själva sensorn så när jag väl kopplade in den och insåg att det ända den gör är att sluta/bryta en krets så blev jag lite trött
Hade önskat att känsligheten hade kunnat gå att ställa vilket jag har sett att man kan göra på vissa sensorer.
Annars är funktionen grym!
Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Nä så tog jag det inte hellerMenade såklart inte att rub it in your face på något sätt
Återstår ju även att se om kvaliteten är lika bra. Man kan ju tänka sig att Dynojets bör hålla lite högre klass med tanke på prisskillnaden.
Gällande känsligheten, menar du att du känner att sensorn är där när du växlar eller?
Inget problem egentligen men lite konstigt att quickshiftern är aktiv trots att man har sexans växel i, så om man råkar försöka växla upp en gång för mycket så klipper den ändå.
Funktionen är helt klart grym
Har dock läst ett par inlägg av en kille på amerikanska forum som säger att det blir mycket bättre om man även klipper tändningen (för vilket man behöver en tändningsmodul till power commandern som jag tror kostar en del). Får kanske läsa lite mer om det men jag tycker ju inte att det fungerar dåligt som det är.
Kör på en fz1. Fz8 är tokslö om du jämför. Mt09 är isf en roligare hoj.Nä så tog jag det inte heller
Med känsligheten menade jag att jag skulle vilja behöva använda lite mer kraft innan det klipper. Ibland klipper den bara man råkar röra växelpinnen vilket kan vara irriterande. Ett exempel är typ när man ska koppla upp hojen på bakhjulet och råkar peta med tån på växelpinnen och den klipper utan att byta växel.
Jag funderade först på en qs från healtech för att bryta tändningen men ville inte blanda in fler boxar i styrsystemet så därför fick det bli via power commandern. Bästa hade ju vart att få in qs i styrboxen ist vilket en kille i Italien kan fixa via flashning.
Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Jag har fortfarande inte lyckats köpa en FZ1...
Utbudet är skralt. Fz8 kryllar det av däremot. Någon med erfarenhet av 8an? Gärna tankar kring långturer med tjejen bakpå, då med en totalvikt på 165kg utan utrustning.
Funkis eller är det bara att fortsätta leta efter en FZ1?
Jag har fortfarande inte lyckats köpa en FZ1...
Utbudet är skralt. Fz8 kryllar det av däremot. Någon med erfarenhet av 8an? Gärna tankar kring långturer med tjejen bakpå, då med en totalvikt på 165kg utan utrustning.
Funkis eller är det bara att fortsätta leta efter en FZ1?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |