Yamaha FZ-tråden

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag har en fundering till er bättre kunnande, varför flashar man ECU och köper en powercommander och mappar denna?

Vad är fördelarna mellan dessa:
Endast ECU flash (tyskland om jag förstod rätt).
Orginal ECU + powercommander (mappad i bänk).
Flash ECU + powercommander.
När du mappar med powercommander i bänk så får din hoj en bränslemapp som är utformad exakt efter din hoj och de modifikationer den har. Bränslemappen kommer därför att vara mer "exakt". Dock är det ju så att ingen mapp är exakt alltid även om den är bänkad. Om du mappar din hoj en riktigt varm sommardag med 30 grader och 90% luftfuktighet så kommer den inte att vara lika exakt en höstdag i 10 grader med 10% luftfuktighet etc etc..

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Jag har en fundering till er bättre kunnande, varför flashar man ECU och köper en powercommander och mappar denna?

Vad är fördelarna mellan dessa:
Endast ECU flash (tyskland om jag förstod rätt).
Orginal ECU + powercommander (mappad i bänk).
Flash ECU + powercommander.

ECU flash kan göras på många ställen men även i Sverige på t.ex. Yamaha Center i Helsingborg (har för mig att det nämnts tidigare i tråden).

Att flasha ECU:n innebär bl.a. inga restriktioner på de första tre växlarna, bättre gasrespons framförallt vid av och på, höjt varvstopp och kylfläkt som startar tidigare för att hålla motorn svalare.

Vet inte om alla erbjuder det men när man flashar ECU:n kan man på vissa ställen välja att även göra det man normalt gör med t.ex. en Power Commander, d.v.s. förändringar i bränslemappen. Då slipper man lägga pengar på PC (och ev. bänkning). Nackdel är att man inte kan justera för ev. ytterligare förändringar på hojen (om man t.ex. går från original avgas till slipon eller helsystem). I så fall måste man få ECU:n flashad igen vilket är extra tråkigt om det är gjort utomlands. Det behöver dock inte innebära någon direkt kostnad. T.ex. hos Vcyclenut i USA (där jag fått min flashad) är det gratis att göra förändringar förutom att man själv står för fraktkostnaderna.

Original ECU + Power Commander var vad jag hade på min strax efter jag köpte den. PC + vettig mapp gör väldigt stor skillnad då hojen går bättre på alla sätt. Jag personligen tog mappen ur min brors hoj där den är framtagen i bänk för samma moddar, men en egen mappning i bänk är dock alltid bäst då mappen tas fram för just din hoj.

Att även få ECU:n flashad ångrar jag dock inte en sekund. Bara att den bär iväg så jäkla mycket bättre på de första växlarna gör att det är värt pengarna. Sedan är det även väldigt fint med bättre känsla i gasen då det annars gärna blir ett obehagligt ryck när man går av gasen helt och sedan på igen. Jag upplever i och för sig inte den enorma skillnad många andra rapporterar om men jag tror att jag behöver synkronisera mina gasspjäll (och faktiskt göra det seriöst denna gången).

Flashad ECU + PCV är vad jag har idag och det bör ju vara det bästa även om det är mest kostsamt. Om man även vill ha en quickshifter, vilket man verkligen vill, så är det en fördel med en PC då det är enkelt att installera. Har skrivit lite om quickshifter tidigare i tråden vilket kanske kan vara intressant: https://www.sporthoj.com/forum/show...ha-FZ-tråden&p=6329249&highlight=#post6329249

Långt inlägg som vanligt när man skriver något men jag hoppas att det kan vara till hjälp. Har jag skrivit något tokigt så får någon gärna rätta mig :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag rekommenderar att börja med att ecu flasha, och är du sedan inte nöjd med hur bränslemappen är och hojen går skit, sätt den i bänk och mappa in mer exakt i powercommander efter.
Själv har jag "bara" en ecu flash upp till mitt slipon, decat, luftboxmod och DNA filter och den går skitbra så. Har tom en oanvänd pc3 liggande, men känner inget behov att använda den. En bränslemapp handlar inte heller bara om att maxa effekten, utan även delgas transition av/på gas kan vara stor skillnad om det är rätt gjort

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Jag rekommenderar att börja med att ecu flasha, och är du sedan inte nöjd med hur bränslemappen är och hojen går skit, sätt den i bänk och mappa in mer exakt i powercommander efter.
Själv har jag "bara" en ecu flash upp till mitt slipon, decat, luftboxmod och DNA filter och den går skitbra så. Har tom en oanvänd pc3 liggande, men känner inget behov att använda den. En bränslemapp handlar inte heller bara om att maxa effekten, utan även delgas transition av/på gas kan vara stor skillnad om det är rätt gjort

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Fast man borde väl absolut inte göra förändringar som innebär mycket mer luft utan att justera bränslet?
Går inte din hoj gå alldeles för snålt nu då, framförallt med tanke på att du dessutom öppnat upp luftboxen och tagit bort katten? Att den går bra betvivlar jag dock inte eftersom en motor går väl bäst när den går snålt, men samtidigt går den ju för varmt/spikar vilket innebär att motorn tar skada, med ras som följd?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Fast man borde väl absolut inte göra förändringar som innebär mycket mer luft utan att justera bränslet?
Går inte din hoj gå alldeles för snålt nu då, framförallt med tanke på att du dessutom öppnat upp luftboxen och tagit bort katten? Att den går bra betvivlar jag dock inte eftersom en motor går väl bäst när den går snålt, men samtidigt går den ju för varmt/spikar vilket innebär att motorn tar skada, med ras som följd?
Glömde nämna det, självklart ingick bränslemapp i min flash, vilken faktiskt funkar alldeles strålande.
Med alla dom modsen måste man ju såklart justera bränslet.
Det är ecunleashed jag gjort för övrigt. Dom hade en bränslemapp för dom modsen så jag körde på det och har inte känt behov av att finjustera i bänk ännu

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Glömde nämna det, självklart ingick bränslemapp i min flash, vilken faktiskt funkar alldeles strålande.
Med alla dom modsen måste man ju såklart justera bränslet.
Det är ecunleashed jag gjort för övrigt. Dom hade en bränslemapp för dom modsen så jag körde på det och har inte känt behov av att finjustera i bänk ännu

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Jag kunde såklart också ha förstått vad du menade eftersom jag inte kunde tänka mig att du gjort de grejerna utan att ha ändrat i bränslemappen på något sätt :)

Då håller jag helt med dig. Det bästa alternativet, om man väger vad man får och vilken kostnad det innebär, bör ju vara att börja med flash + inlagd mapp direkt i ECU:n. Vill man ha quickshifter utan PC så finns det standalone-lösningar för det med (ev. går det även att få det inlagt direkt i ECU:n men detta vet jag inte något om eller om man ens kan få gjort, har sett något klipp på youtube bara).
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Tack för alla snabba svar, har suttit och tittat runt på vcyclenut, Ivan, unleasch ecu..
Är någon "bättre" än den andra?
Bor långt uppe i de norra delarna av vårat land, så att åka ner till Helsingborg för en mappning är tyvärr inte aktuellt.
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag kör med PowerCommander 5 på min Fz1 och har KN filter och Leovince slipon, och den kombinationen finns att ladda ner ifrån deras hemsida, man kan ju gå in o kolla där sen e det bara att ladda ner, finns original också att ladda ner, men för o vara på den säkra sidan bör man ladda ner mappen direkt ifrån hojen o spara på datorn, riktigt smidigt med en app på telefonen så om du kör på höga höjder exempelvis kan du ställa hojen efter det längs vägen
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Tack för alla snabba svar, har suttit och tittat runt på vcyclenut, Ivan, unleasch ecu..
Är någon "bättre" än den andra?
Bor långt uppe i de norra delarna av vårat land, så att åka ner till Helsingborg för en mappning är tyvärr inte aktuellt.

Jag läste en hel del om Vcyclenut och Ivan i USA och valde Vcyclenut p.g.a. priset (visste då i och för sig inte att det gick att få det gjort i närheten). Eftersom jag har en PC så var Vcyclenut ganska självklart då han erbjuder att göra flashningen utan förändringar i bränslemappen, vilket innebär att priset endast blev $80 + frakt. Ivans lösning å andra sidan kostar $350 och kräver att du har en PC, men det ingår dock en mapp som ska vara bra enligt många.

Det finns många inlägg på det amerikanska forumet FZ1OA där det hela diskuterats men jag vet fortfarande inte om någon faktiskt har jämfört de två. Ivan hävdar, ganska högfärdigt, att hans flash inte kan jämföras med någon annan då de helt omöjligt är lika bra, men han kan inte heller bevisa det med fakta. På ett sätt förståeligt att han inte vill visa vad han faktiskt gjort för han har definitivt lagt ner många timmar på att utveckla sin lösning.

Ang. att du bor norr i landet så går det ju säkert att skicka din ECU till t.ex. Helsingborg om du skulle vilja det. Du slipper ju även oroa dig för att skicka den över hela jorden :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag har flash från en kille i Danmark och sen en custommap i min pc5. Riktigt dyrt att köpa och göra allt det så skulle jag börja med en hoj utan pc3/5 så hade jag valt flash!

Jag hade dock varken valt Ivan eller Vcyclenut utan jag hade köpt det här.

https://ftecu.com/shop/06-09-fz1-denso-data-link-ecu-flashing-kits/

Bara flasha själv och välja vad man vill göra hur många gånger man vill.

Som jag förstått det så går hojen att mappa via den medföljande kabeln som man stiftar in i ECU:n. Alltså är pc3/5 bara en dyr utgift utan syfte.
Programmet man använder tillåter att man tar pc3/5 bränslemappar och lägger in om man nu inte vill mappa hojen.

$460 är inte mycket pengar för det.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Arn87 du har rätt i det du skriver!

Senaste tipset jag fått från Vcyclenut är Velox racing.
De tycker att en flash + deras Active tune är bäst lösningen.
Active tune består av en Lambda och en wideband O2 controller, vilken ska läsa av värden och enligt deras programvara alltid ändra bränslemappen, tanken är då att den alltid ställer om sig efter höjd över havet, tempratur, luftfuktighet etc..
Om jag tolkat det rätt.

Väntar på prisuppgift, antar att det kan bli rätt dyrt i slutändan :3freak
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Servicedags!

Frosten har kommit här uppe i Norr, bytt till vinterdäck på bilen.
Så det börjar bli dags för min första service innan jag ställer undan cykeln för vintern.

Min kommer vara förvarad i varmgarage.
Har försökt läsa på lite och fråga mig fram, men synpunkterna på vilken motorolja man bör använda verkar gå isär en del.

  • Vad rekommenderar just du?
  • Hel eller delsyntet?
  • Något speciellt märke på olja?


Andra smarta tips och trix som man kan göra innan man ställer undan cykeln?
(Verkar som att jag har lite dåligt med glykol i min, så det blir väl att fylla på detta iallfall).
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Frosten har kommit här uppe i Norr, bytt till vinterdäck på bilen.
Så det börjar bli dags för min första service innan jag ställer undan cykeln för vintern.

Min kommer vara förvarad i varmgarage.
Har försökt läsa på lite och fråga mig fram, men synpunkterna på vilken motorolja man bör använda verkar gå isär en del.

  • Vad rekommenderar just du?
  • Hel eller delsyntet?
  • Något speciellt märke på olja?


Andra smarta tips och trix som man kan göra innan man ställer undan cykeln?
(Verkar som att jag har lite dåligt med glykol i min, så det blir väl att fylla på detta iallfall).
Motul 7100, helsyntet kör jag på. Byt såklart oljefiltret med.

Underhållsladda batteriet med. Sen behöver du inte göra mer.
I min användarhandbok står att man bla även ska hälla en tesked olja in i varje cylinder, men vem fan håller på med sånt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Motul har jag inte testat men Castrol racing var lite för tunn för FZ1:an iaf, kände att lådan skrapade lite väl lätt. Castrol delsyntet 10w40 var marginellt bättre, kändes "smörigare". Upplevde ungefär samma med Louis billighetsolja för 250 spänn dunken . Nu kör jag Q8 SBK racing i min MT10, den upplever jag också som lite "tunn", lådan är inte lika mjuk som med vad det nu var i den från början , antagligen inte yamalube
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kör Biltemas helsyntet på mi. FZ6. Inga problem.
 

finntrollet

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2017
Ort
Västerås
Hoj
Honda NC750X -17
Någon här som vet om Mivv Oval slipon kan gå att montera om man har Givi fästet för toppbox/sidoväskor?
Eller ska man gå på GPR Ghost puffran?
Är sugen på att fixa lite mera ljud i min el-hoj.. ja.. fick den frånga på Åland i somras.. "trodde du kom på en el-hoj.." :D:D
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Är det någon som vet hur högt styre man kan ha som Max utan att behöva byta vajrar osv..? Eller ännu bättre kan rekommendera ett bra märke?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top