Yamaha FZ-tråden

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Ett lite långt inlägg men förhoppningsvis glädjer det någon :)

Blev riktigt sugen på quickshifter när Arn87 tog upp det tidigare i tråden. Priset för den från Dynojet var dock lite väl i mina ögon men jag har hittat ett alternativ i Tyskland (ev. Slovakien, lite osäkert) som jag kan rekommendera.

Jag har köpt från PK-Power och priset landade på 1255 kr inkl. frakt, jämfört med ca 3500 kr för Dynojets variant i Sverige. Funktionen är precis densamma och den kopplas in i befintlig power commander.
FZ1 står ej med i listan över kompatibla hojar men han har det som behövs. Observera att det ska vara en sensor av typen "pull" till FZ1.

Beställde den genom att helt enkelt skicka €125 via PayPal då hans eBay-auktioner (länk) hade gått ut.
Har var överlag lite seg på att svara på mailen. Framförallt fick jag först inget svar när jag hade skickat pengarna vilket var lite oroväckande men efter en påminnelse visade det sig att det inte var något problem och att han faktiskt hade skickat den omgående efter att jag betalat. Det tog ganska precis en vecka innan jag fick ett rekommenderat brev med följande:

View attachment 437381

Skruvade helt ihop de båda stagen vilket gjorde det hela enklare att montera. Det var dessutom fortfarande utan problem tillräckligt med justermöjlighet både vid sensorn och växelspaken. Inga problem att montera egentligen men lite mindfuck blev det då vissa gängor är vänster och andra höger, men det passar endast på ett sätt i slutändan.

Fick inte med några installationsanvisningar men kablarna kopplas in i port 3 och 4 i power commandern (i PCV i alla fall), spelar ingen roll i vilken ordning. Vet inte om det hade gått att trycka in kontakterna men de verkade vara för stora så jag klippte bort dem och skalade kablarna själv. Glöm ej att sedan koppla in datorn i power commandern och aktivera quickshiftern.

Till slut blev det såhär:

View attachment 437382

Kör just nu 65ms kill time mellan 1-2, 50ms på övriga. Ska laborera mer med dessa framöver men detta verkar fungera bra i alla fall.

Känns inte riktigt bra om jag vrider mycket/fullt på gasen och växlar under typ 8000 varv, men om jag inte gasar så mycket så är det riktigt behagligt. Framförallt så fungerar det riktigt jäkla bra att gasa fullt, varva max och bara lyfta foten när man ska i med nästa växel :)

Tjipp, jag var lite sugen på att testa denna lösning också då det blir en pcv till min hoj nu till säsongsstarten
Men jag undrar hur det funkar med inställningar a på QS:en med växlingarna? Min mek tänkte ”lura” datorn att jag har 4ans växel i hela tiden så jag slipper effektbegränsningarna på 1, 2 och 3, kan man ställa samma killtime ”overall” så att säga eller måste man ställa per växel? Tack för svar
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Tjipp, jag var lite sugen på att testa denna lösning också då det blir en pcv till min hoj nu till säsongsstarten
Men jag undrar hur det funkar med inställningar a på QS:en med växlingarna? Min mek tänkte ”lura” datorn att jag har 4ans växel i hela tiden så jag slipper effektbegränsningarna på 1, 2 och 3, kan man ställa samma killtime ”overall” så att säga eller måste man ställa per växel? Tack för svar

Kan varmt rekommendera det! Är själv lite nyfiken på att se hur mycket bättre det blir om man även skaffar en ignition module så att den klipper antingen endast tändning eller både tändning och soppa. Enligt en på FZ1OA-forumet var det först med både och som det fungerade bra i hans mening. Det känns samtidigt som ganska mycket pengar bara för det, och det fungerar trots allt helt ok som det är men man får dock ha lite känsla i vissa lägen.

Jag är 99% säker på att det går att välja om man vill ha ett värde för alla växlar eller styra det individuellt. En logisk tanke skulle väl annars kunna vara att det inte spelar någon roll, eftersom det i så fall bara borde vara ett värde som styr i ditt fall om du ska lösa det på viset (antingen mellan 3-4 eller 4-5 antar jag).

Kan annars rekommendera dig att flasha din ECU vilket har diskuterats här samt i den andra tråden under streetfighters & caferacers. Då slipper du begränsningarna på de lägre växlarna och får även många andra fördelar på köpet. Det är helt klart värt det enligt mig och många andra (och det är ju rätt lite pengar i det stora hela).
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Ja, jo jag har spanat på att göra en flash också, men i detta fall har jag lyssnat på min mek, han tycker det är onödiga pengar för det lilla extra och i första hand är det ju begränsningen man vill ha bort, och lite mjukare start på rullen efter motorbroms, å detta kunde han mappa bort med pcv tydligen, men det kanske fortfarande är bättre att flasha, jag har funderat på det här kittet Arn87 länkade till att flasha själv och lägga in bränsle kurva där istället.. men min mek avrådde mig från det paketet han menade att pcv funkade bättre.. men vad vet jag. :D
 

Yamaha_fz-6

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2018
Ort
Ljungbyhed
Hoj
Yamaha fz6-n 2004
På tal om slipon system ingen som ruvar på något? Eller jag blir tvungen att löpa linan ut o köpa nytt????hör av er i så fall då jag ska byta ut mitt orginala nu innan körningen drar igång.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Vintervilan är över!
8cb8549df4253d69e86f45b8849eabd0.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Seegt för dig. Vart läcker det då?

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Jovars.. jag har inte kollat jättemycket faktiskt men det kommer uppifrån, jag hade inne motorcykeln på 4000mila service nu innan nyår och det var ventiljustering på denna så jag misstänker att det är ventilkåpan det kommer ifrån, pratat med firman som servar åt mig och han ska hämta hojen på måndagkväll och fixa det. :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jovars.. jag har inte kollat jättemycket faktiskt men det kommer uppifrån, jag hade inne motorcykeln på 4000mila service nu innan nyår och det var ventiljustering på denna så jag misstänker att det är ventilkåpan det kommer ifrån, pratat med firman som servar åt mig och han ska hämta hojen på måndagkväll och fixa det. :)
Då är det ju troligtvis det.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tycker att lyset på våra hojar är den svagaste länken på utseendet så i vinter så lackade jag runt lyset och sänkte hela hållaren till lyset med 30mm.

Gillar det starkt! Vad tycker ni andra?
f3b61db293458fcd290ea970ff9b2c26.jpg
98a9b166f53de416bb6f174258079394.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
9b40053960ea610e4d1ba6601d5ba843.jpg
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Håller med där om lyset Arn, dock är den snyggare när det lyser. Tycker faktiskt original är bättre i det fallet där, men smaken är som baken :)

Fått min besiktigad och klar, med årets första tur som följd. Tog en ordentlig tvätt av den med, och efter så gick den skit. Som om den tappade en cylinder och bluddrade och bajs. Tänkte att vatten kanske hade strulat till det, så körde en tur efter så den blev ordentligt varm och efter en stund gick den som den skulle igen. Hoppas det håller i sig nu. DSC_3296.JPG

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Tycker att lyset på våra hojar är den svagaste länken på utseendet så i vinter så lackade jag runt lyset och sänkte hela hållaren till lyset med 30mm.

Gillar det starkt! Vad tycker ni andra?
f3b61db293458fcd290ea970ff9b2c26.jpg
98a9b166f53de416bb6f174258079394.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
9b40053960ea610e4d1ba6601d5ba843.jpg

Tumme upp! Jag tycker för övrigt att hojen ser jävligt bra ut över lag! Snyggt med svart å vita detaljer, btw hur är ljudet ur Mivv gpn? En polare har Mivv suono och det låter grymt.. är det dovt mullrigt ljud eller?

Medans ändå min hoj blir isärplockad pga oljeläckaget så passade jag på å beställa en pc5 och så skulle han fixa så jag får full effekt på alla växlar, spänningen är oliiiiidlig nu :D
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Håller med där om lyset Arn, dock är den snyggare när det lyser. Tycker faktiskt original är bättre i det fallet där, men smaken är som baken :)

Fått min besiktigad och klar, med årets första tur som följd. Tog en ordentlig tvätt av den med, och efter så gick den skit. Som om den tappade en cylinder och bluddrade och bajs. Tänkte att vatten kanske hade strulat till det, så körde en tur efter så den blev ordentligt varm och efter en stund gick den som den skulle igen. Hoppas det håller i sig nu. View attachment 442561

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Tack för svaret. Tycker lyset är för bulkigt och stod inte längre ut med den kromade ramen runt om lyset.

Skulle egentligen velat lacka längre ner så man följde den linjen som finns i lyset men då hade man dålt för possitionsljuset tyvärr.

Ledkonvertering är nästa projekt. Tror det skulle lyfta upp lyset mer. ?

Hoppas den fortsätter att gå rent nu!

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tumme upp! Jag tycker för övrigt att hojen ser jävligt bra ut över lag! Snyggt med svart å vita detaljer, btw hur är ljudet ur Mivv gpn? En polare har Mivv suono och det låter grymt.. är det dovt mullrigt ljud eller?

Medans ändå min hoj blir isärplockad pga oljeläckaget så passade jag på å beställa en pc5 och så skulle han fixa så jag får full effekt på alla växlar, spänningen är oliiiiidlig nu :D
Kul att du gillade det! ?
Tack! Ja jag är ganska nöjd med hur den blivit, den var helsvart när jag köpte den.

Ljudet är ganska högt då dämparn är väldigt liten, vet inte om jag skulle kalla det dovt riktigt. Men grymt ljud är det.

Kul att du beställt pc5, qs är ju skitenkelt att koppla in med det
Som jag förstått det så sitter "momentbegränsningarna i ECU:n och begränsas genom att tändningkurvan på de tre första växlarna är annorlunda. Det är iaf vad man kan läsa sig fram till på olika forum.

Hoppas du slipper oljeläckage sen ?



Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tumme upp! Jag tycker för övrigt att hojen ser jävligt bra ut över lag! Snyggt med svart å vita detaljer, btw hur är ljudet ur Mivv gpn? En polare har Mivv suono och det låter grymt.. är det dovt mullrigt ljud eller?

Medans ändå min hoj blir isärplockad pga oljeläckaget så passade jag på å beställa en pc5 och så skulle han fixa så jag får full effekt på alla växlar, spänningen är oliiiiidlig nu :D
EXAKT såhär låter min med mivv-GP och decat https://youtu.be/elfJc7i77ig

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Tog fram hojen i förrgår, bor ju i norrland, körde en sväng problemfritt.
Bokade besiktning till idag och körde en lite längre sväng igår och upptäckte en läcka på ena framdämparen...

Första gången jag besiktar motorcykeln så jag tänkte prova att se om den tar sig igenom med mitt yoshimura slip-on också. Känner på mig att de här två punkterna kommer att fälla mig...

Jag har aldrig handlat reservdelar till hoj tidigare. Vart får man lättast tag på nya packboxar och olja?

Edit: Gick igenom besiktningen! Körde bladmåttstricket på gaffeln och den verkar hålla tätt nu. Byter nog packboxar i samband med däckbyte som börjar bli aktuellt.
 
Last edited:

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Då jag är slö och lat och inte orkar söka.
Vart och hur kan jag flasha min ecu?
Skulle det kunna lösa mitt problem att jag får felkoder ifrån ABS'en som inte verkstaden kunde förstå och råda bot på?

De trodde att det var något fel på ecu'n

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Är det någon som har en avgassystem till salu? (Som godkänns av besiktningen).

Mitt nuvarande ligger inte ens i närheten för att klara kraven. Det var det som följde med hojen och original följde tyvärr inte med.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top