Yamaha FZ-tråden

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Om FZ

Kikat lite på dessa yamahas har lite frågor o funderingar som jag kanske kunde få svar på här, har väl inte forskat för djup i det hela på egen hand men ändå...

Ett påstående: Första årsmodellen kom 2006 o är egentligen en helt ny cyckel gentemot dett företrädare som heter Fazer. Eller? Det e senast -06 man skall ha då eller?

Alu-ram skiljer bla... Right? Andra stora skillnader?

Cykeln jag har spanat på är FZ1-S, tänkte ha den ute på två-timmars söndagsrundor men även lite längre körningar,.. säg upp i Norge o skojja.. Funkar detta? Finns det några bra lösningar för packväskor?

En annan sak, ja tycker att avgassystemet e fult som stryk original, finns det några lösningar för kanske något högdraget system motsvarande, kanske inte så touring =) men för söndagsrunderna o posering vid korvmojjen.

Tack på förhand :tummenupp
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ja, denna nya modell kom -06. Förr hette den 1000 Fazer och var iof en helt OK hoj... -06 fick den 7 hk till och precis som du säger aluram bla.
Jag har ej kört föregångaren men dock 450 mil mil med min -07. Satte på ett Yoshi kolfiber istället för den tunga fula orginalburken. Kanske ger nån hk till men det bryr jag mig mindre om...

Ett råd är att satsa på en hoj med ABS !! Väl investerade pengar när situationer uppstår och jag tror att du har igen pengarna vid försäljning. Testat ABS-systemet på bandagar, både vått och torrt, och det är få som stannar på kortare sträcka.......

Nackdelar?? Tja motorns karaktär är ganska toppig men detta löstes med 16t drev fram. Klart mkt bättre och toppfarten minskar bara i teorin sägs det. Sadeln kan ge lite träsmak efter nån timme, själv funderar jag på att köpa en Airhawk att sätta dit vid långkörning.

Sen tycker jag oxå att det är kul att ha en "udda" hoj.....

Hejsan, Men min hoj så har jag tänkt byta ut baklyktan till en men intrigerade blinkers, fixa en mindre skyllthållare och clena upp den bak.
Nån som vet om det är lagligt med intrigerade blinkers i baklyktan?
http://www.bikeit.co.uk/rearlights_product.asp?ID=90

Skaffa fram miniblinkers fram.

Samt så hade jag tänkt åka till skottland på MC semester, någon som kan tipa och en bra tankväska med bra passform? + Kanske en väska att sätta fast på sadeln längst bak?

Det som styr är väl att det skall vara 200mm mellan blinkerserna har jag för mig... Kan bli svårt med inbyggda.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag ska köpa förlängningsats till speglarna, då kanske jag kan se nåt annat än mina armbågar. Sen funderar jag på mindre drev fram också, det känns som jag inte kommer att ligga och pressa i toppfart med en naken hoj. Nån som har siffror på hur pass mycket acceleration och liknande förbättras ?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Blir nog inga modifieringar på min fz6. Denna vintern kommer all tid och alla pengar gå till suzukin.
Blir eventuellt att tillverka en ny skylthållare när jag ändå gör en till sukan. Var på väg att byta till ett annat styre förra vintern men orkade aldrig leta upp en passande koplingswire, får se om det kanske blir av. Är annars nöjd med fz6:an som den är. :)
 

jorgst

YAMAHA BROTHERS
Gick med
19 Apr 2007
Ort
dala
Hoj
yamaha FZ 6
Jag har beslut ångest har fått tag i en beg org bellypan till min fz6s
ska jag ha den i org färg eller svart som fram o bakskärm
det lutar åt svart bryter av bra mot motorn
(årets klipp org pris ca 3400 mitt skrot klipp 150 ):tummenupp
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Cykeln jag har spanat på är FZ1-S, tänkte ha den ute på två-timmars söndagsrundor men även lite längre körningar,.. säg upp i Norge o skojja.. Funkar detta? Finns det några bra lösningar för packväskor?

En annan sak, ja tycker att avgassystemet e fult som stryk original, finns det några lösningar för kanske något högdraget system motsvarande, kanske inte så touring =) men för söndagsrunderna o posering vid korvmojjen.

Tack på förhand :tummenupp

Ja just det.... Kolla in forumet http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php

Mkt info.....

//cage
 

jeoe76

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
Olofström
Hoj
2010 Harley Davidsson nightrod special
Här kommer en bild på min FZ1!
 

Bifogat

  • fz.JPG
    fz.JPG
    224.1 KB · Visningar: 264

jeoe76

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
Olofström
Hoj
2010 Harley Davidsson nightrod special
Fin cykel du har :tummenupp Snygg med den vita lacken.

Man tackar!
Din är inte så dum den heller. ;)
Får man fråga var du köpt dina speglar och vad dom kostade?
Såg även att du har en styrdämpare. Tycker du att den gör stor skillnad?
 
Last edited:

Barry

yamaha
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Sunderbyn
Hoj
FZ1-N -07 (såld)
Man tackar!
Din är inte så dum den heller. ;)
Får man fråga var du köpt dina speglar och vad dom kostade?
Såg även att du har en styrdämpare. Tycker du att den gör stor skillnad?

Speglarna hittar du på närmaste biltema :D jag tror dom kosta 189 styck.
Jag tycker dom passar rätt fint på hojen, Finare än orginal iaf.

Det var förra ägaren som montera dit styrdämparn. Han upplevde att hojen var orolig och jag vet att några andra tycker det också. Men det beror på hurdan körstil man har förstås. Personligen skulle jag aldrig köra utan styrdämpare för den är ju ändå en bra livförsäkring om inte annat.

Det är en Hyperpro dämpare om du är intresserad.
 

jeoe76

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
Olofström
Hoj
2010 Harley Davidsson nightrod special
Speglarna hittar du på närmaste biltema :D jag tror dom kosta 189 styck.
Jag tycker dom passar rätt fint på hojen, Finare än orginal iaf.

Det var förra ägaren som montera dit styrdämparn. Han upplevde att hojen var orolig och jag vet att några andra tycker det också. Men det beror på hurdan körstil man har förstås. Personligen skulle jag aldrig köra utan styrdämpare för den är ju ändå en bra livförsäkring om inte annat.

Det är en Hyperpro dämpare om du är intresserad.

Haha, bra pris för ett par speglar. Och ja, dom ser helt ok ut. Tack för infon, funderar på att skaffa en styrdämpare jag med.
 

Senter

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Falkenberg/Lund
Hoj
FZ1-N -07
Jag snackade med Rikard på rg-engineering och han berättade att billigare styrdämpare (nämnde bla Hyperpro) brukar läcka efter ett år eller två. Det finns inga reservdelar att köpa så då är man tvungen att köpa en helt ny. Han rekommenderade öhlins dämpare. Det kanske är värt att köpa en bättre styrdämpare som garanterat håller än att köpa en halvdan för halva priset.

I vinter har jag bytt drev både fram och bak (ett mindre där fram och två mer där bak). Satt på valtermoto krashpuckar och skylthållare med miniblinkers. Mörklagt framblinkersena. Satt på ett HP-slipon. Bytt backspeglar.

/Johannes
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jag snackade med Rikard på rg-engineering och han berättade att billigare styrdämpare (nämnde bla Hyperpro) brukar läcka efter ett år eller två. Det finns inga reservdelar att köpa så då är man tvungen att köpa en helt ny. Han rekommenderade öhlins dämpare. Det kanske är värt att köpa en bättre styrdämpare som garanterat håller än att köpa en halvdan för halva priset.

I vinter har jag bytt drev både fram och bak (ett mindre där fram och två mer där bak). Satt på valtermoto krashpuckar och skylthållare med miniblinkers. Mörklagt framblinkersena. Satt på ett HP-slipon. Bytt backspeglar.

/Johannes

Tänk på att Öhlins ska servas var 1000 mil tror jag det är:va !
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Krickan4 vad har du för styre på din fz? Passa rakt på eller var du tvungen byta nått för att få dit det?
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Krickan4 vad har du för styre på din fz? Passa rakt på eller var du tvungen byta nått för att få dit det?

Det är 22mm cross styr det kan du köpa över allt! men jag byta till orginall för jag tyckte körställningen blev helt fel!

Men jag tänkte jag skulle prova ett helt rakt och se hur det blir:)
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag har ett Leovince SBK slipon. Ljudet är helt underbart! Jag har förvisso inget att jämföra med sen tidigare men bättre än original systemet med symaskinsljudet. Jag hade tur och köpte det från en kille på blocket för 4500 kr.

Kör också med LeoVince SBK slipon och älskar ljudet från det systemet. Köpte också mitt system från en kille på blocket som heter Arnold i Eslöv som var mycket seriös. Fick först fel system vad gäller ersättningsröret till katten men var inga problem, killen kom med ett nytt till mig med en gång och stanna sen kvar på plats och såg så att allt stämde med det nya och passa som det skulle. Det tycker jag var väldigt seriöst av honom och skulle inte tveka på att köpa något från honom igen.

Här är mitt system, ger dig kanske en liten uppfattning om hur det låter även om det inte är bästa kvaliten på videon då jag filma med min mobil.

[YOUTUBE-ID]9_l2QyMEB3E[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top