Yamaha FZ-tråden

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
så nu har jag druckit öl två kvällar i rad o plöjt igenom hela denna tråden.
låter som jag kan få trevligt imårn när jag förhoppningsvis ska beställa en
fz6-n efter provkörning.
min uppfattning efter alla dessa inlägg är att dom flesta är nöjda.
tyvärr så har jag misstänkt att den kan kännas lite slö o det va det tydligen dom som tyckte som ägde dom också.
blir nog att prova en z750 också, har velat mellan dom båda
ekonomin tillåter tyvärr ingen fz1 :confused:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
så nu har jag druckit öl två kvällar i rad o plöjt igenom hela denna tråden.
låter som jag kan få trevligt imårn när jag förhoppningsvis ska beställa en
fz6-n efter provkörning.
min uppfattning efter alla dessa inlägg är att dom flesta är nöjda.
tyvärr så har jag misstänkt att den kan kännas lite slö o det va det tydligen dom som tyckte som ägde dom också.
blir nog att prova en z750 också, har velat mellan dom båda
ekonomin tillåter tyvärr ingen fz1 :confused:

FZ6-S2 är absolut inte slö .. men det mesta börjar hända efter 8k RPM. Jag provade FZ1:an för några dagar sedan, och ja, det är en härlig hoj att köra, men jag uppfattade inte den som mycket snabbare än min (fz6 s2) Däremot var motorkaraktären bättre, mjukare, starkare. Dock inte värt skillnaden i inköpspris och försäkring än så länge. Jag kanske kan tänka mig byta upp mig till en FZ1:a om något år om ekonomin inte tillåter en CBR1000RR

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Var o provkörde en Fz6 nyligen, trevlig hoj att köra men tycker det "klonkar" lite när man växlar, är det normalt ? Är ju garanti kvar på den jag tittat på så är ju bara åka in o låta yamaha titta på det såklart men undrar bara, både min Dr 800 och den er6 jag testat "klickar" mer när man växlar.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
min klonkar också. Snackade med folk från Yamaha som sa att det är normalt mellan ettan och tvåan. Min klonkar i andra lägen också, men jag börjar vänja mig. Den klonkar dock inte i hög hastighet konstigt nog

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
FZ6-S2 är absolut inte slö .. men det mesta börjar hända efter 8k RPM. Jag provade FZ1:an för några dagar sedan, och ja, det är en härlig hoj att köra, men jag uppfattade inte den som mycket snabbare än min (fz6 s2) Däremot var motorkaraktären bättre, mjukare, starkare. Dock inte värt skillnaden i inköpspris och försäkring än så länge. Jag kanske kan tänka mig byta upp mig till en FZ1:a om något år om ekonomin inte tillåter en CBR1000RR

tyvärr han det aldrig bli någon provtur idag,
men vi fick bra priser om vi beställde 2 st:tummenupp

Martinfz6

super Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fz1-N

Jag kan ju säga att jag tycker det är som natt och dag att köra fz6 eller fz1:yoparty

kompressor-kim

Guest
spänna kedjan på fz6-n

Undrar hur ni gör när ni spänner kedjan på era fz:er

Finns ju inget bra ställe där man kan lyfta upp bak delen på hojen när man inte har centralstöd. Eller behöver inte swingen vara fri,räcker det bara med att bakdäcket inte har markkontakt ??

tacksam för Tips och Svar

mvh kim

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Undrar hur ni gör när ni spänner kedjan på era fz:er

Finns ju inget bra ställe där man kan lyfta upp bak delen på hojen när man inte har centralstöd. Eller behöver inte swingen vara fri,räcker det bara med att bakdäcket inte har markkontakt ??

tacksam för Tips och Svar

mvh kim

Depåstöd från biltema. :tummenupp

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1683&iItemId=142494

edit. För att bara spänna kedjan spelar det väl ingen roll men enklast om bakhjulet är fritt. Det är ju sen hur du kontrollerar kedjespelet som det är viktigt hur den ska stå. Kommer faktiskt inte ihåg hur hojen skulle stå när man kontrollera kedjespelet, har för mig att står i verkstadsmanualen.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tjo

Är på jakt efter ny hoj och det som är mest intressant just nu är fz6 eller Er6.
Vill höra vad ni tycker är bättre/sämre på fz6 mot er6 , fz6 är ju dyrare både i inköp och ägande men har den andra nackdelar gentemot er6:an som är billigare ?
Är 98hk modellen som jag tittat mest på så den är ju onekligen vassare än er6:n men är det andra saker som är bättre på fz6 ?

Ap ap ap..Er6:an har nog haft mer problem med barnsjukdommar, läckande vattenpump och packningar o skit, tror inte Yamahan har haft det :confused: ..jag har provkört båda, Yamhan är bättre på allt, motorkaraktär, sportighet, chassi, bromsar, fjädring i min mening, er6:an är väl inte dålig, men Yamhan är bättre:tummenupp

Efter min första bankörning, dock ännu bara på gocartbana, så har förtroendet bara förstärkts , chassit är kalas och motorgången, mjuk och fin välavstämd insprut mycket lättarbetad hoj, hojen är inte lika tvär in i kurvorna som en ren nyare sportis men är mer tourer, men väldigt neutral och lättjobbad.

Last edited:

Bele

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
2008,Yamaha,Fz6-n S2
Hej,
Är sen ett tagseden ägare till en ny FZ6-N S2 ABS, kul o läsa lite vad andra ägare tycker men dom flesta verkar nöjda=)
Själv är jag kanon nöjd än så länge, härlig hoj på dom mindre landsvägarna och framförallt riktigt najs att åka i stan med Leo vince utan insattser på så är ju ljudet oslagbart härligt:p Har dock inte så mycket att jämföra med men är riktigt nöjd ändå:)

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Ap ap ap..Er6:an har nog haft mer problem med barnsjukdommar, läckande vattenpump och packningar o skit, tror inte Yamahan har haft det :confused: ..jag har provkört båda, Yamhan är bättre på allt, motorkaraktär, sportighet, chassi, bromsar, fjädring i min mening, er6:an är väl inte dålig, men Yamhan är bättre:tummenupp

Efter min första bankörning, dock ännu bara på gocartbana, så har förtroendet bara förstärkts , chassit är kalas och motorgången, mjuk och fin välavstämd insprut mycket lättarbetad hoj, hojen är inte lika tvär in i kurvorna som en ren nyare sportis men är mer tourer, men väldigt neutral och lättjobbad.

Har inköpt en -06 nu, är mkt nöjd :tummenupp

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
FZ1 med Power Commander

Tja ba´.

Ni som kör FZ1 och monterat PCIII på er hoj, har ni bara tankat ned en map från Dynojet´s hemsida eller har ni bänkat?? Jag pratade med en firma i närheten här som ville ha 1500:- för en bänkning och jag frågade dem hur de gjorde. De ändrar den map som kommer med PCIII sa de.
Nu har jag fått upp intresset för detta och skulle vilja veta om ni har era mappar filformat .djm lagrad på dator eller bara i PCIII´n??? OM ni har de i datorn skulle det vara kul om ni kunde skicka dem till mig så jag får jämföra. Berätta också vad ni har ändrat på hojen....

Tanken är väl att samla på mig ett "litet bibliotek" av mappar som man kan testa...

Kör lungt...:hihi :hihi

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hej,
Är sen ett tagseden ägare till en ny FZ6-N S2 ABS, kul o läsa lite vad andra ägare tycker men dom flesta verkar nöjda=)
Själv är jag kanon nöjd än så länge, härlig hoj på dom mindre landsvägarna och framförallt riktigt najs att åka i stan med Leo vince utan insattser på så är ju ljudet oslagbart härligt:p Har dock inte så mycket att jämföra med men är riktigt nöjd ändå:)

Visst är den härlig, Bele ? :tummenupp

Har inköpt en -06 nu, är mkt nöjd :tummenupp

Gå nu in i ER6 tråden och berätta för de att du valde en FZ6-a pga att Kawan har en massa barnsjukdomar, är klen, dålig finish etc :tummenupp

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...