Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kan man inte bara testa sig fram till det resultat som känns bäst, vad kan gå snett?

jo det kan man väl.. men var ska du börja ? Tänk på att cylindrarna i mitten har mindre kylning och behöver därför rikare blandning än de yttersta, annars blir de överhettade. Läs så mycket du kan innan du börjar pilla själv. Eller ring någon firma som bänkar och fråga om de har erfarenhet med just din cykel, och några sparade värden. Jag skulle kunna tänka mig betala en femhundring för informationen för att slippa testa själv.
 

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
på pc3 ändrar man värdena med 1000 varvs intervall (kan vara 500) men c1 & c2 värdena är väl bara + eller - över hela varvskalan?:va
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
c1 & c2 värdena är väl bara + eller - över hela varvskalan?:va

Det är så jag har förstått det iaf. I så fall kan man göra lite mer med en PC3. Frågan är vad det kan ge för effektskillnad på en liten 600, och om det inte är bättre att byta upp sig till en starkare hoj i stället, om man nu är ute efter några extra hk. FZ6 S2 som den är när man har satt på slip-on eller helsystem och tagit bort katalysatorn borde ha minst105 hk, eller enligt en förstå-sig-på-are runt 110 hk.
Jag upplever att den går ungefär lika bra som en CBR600 upp till 190-200. Jag kunde lugnt hänga på en RSV Mille och en R1:a upp till 190 iaf. Jag tycker att det är bättre att lägga tid och pengar på annat än att mekka med PCIII eller CO värden på denna hojen. Däremot kan det kanske vara rätt roligt att byta drev till något större så man får lite lättare wheelies - de extra kilometrarna på toppfarten känns menlösa, man håller på å kämpar för att hålla sig i sadeln redan vid 200.

Vill du ha starkare hoj, byt till en Triumph Speed Triple. Då får du också en lättare hoj, alltså bättre effekt/viktförhållande
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Någonstans långt bak i denna tråd så har jag klistrat in en länk till en snubbe i USA
som faktiskt har gjort jobbet med att ändra lite på c1 och c2 och köra i bänken tills han
fick ut max. Det ger faktiskt rätt mycket men sen om det beror på deras taskiga soppa
eller inte det ska vara osagt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Någonstans långt bak i denna tråd så har jag klistrat in en länk till en snubbe i USA
som faktiskt har gjort jobbet med att ändra lite på c1 och c2 och köra i bänken tills han
fick ut max. Det ger faktiskt rätt mycket men sen om det beror på deras taskiga soppa
eller inte det ska vara osagt.

var det på en S2:a ?

Förresten är det någon S2 ägare som vet hur den där ABS:en fram fungerar ? jag har inte lyckats få den att fundera. Får stoppies i stället, och i låg fart så får jag sladd. Märkligt beteende, eller ska det vara så ? Hörde någonstans att under en viss (låg) hastighet så fungerar frambromsarna som normala bromsar, men jag är osäker och vågar inte riktigt lita på frambromsen i vått väglag.
 

JohanFZ6n

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ6n -2005
Tjena,

Nybliven ägare till en 98HK 2005:a som blev uttagen 2008, kanon nöjd hitills :D

938200970346P5c38.jpg


Nu får man sätta igång och modda den lite, på listan är:
Fränare backspeglar som kanske har lite funktion med.
Devil Slip-on (någon som vet av någon återförsäljare i Sverige?).
Diod blinkers fram och bak.

MVH
Johan
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Jag ska iväg imon för att förhoppningsvis bli ägare till en fz6-n 06:a... är det nått speciellt jag ska hålla ögonen på, nån sjuka??

Tacksam för svar...:)
 

JohanFZ6n

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ6n -2005
Tack för tipset, har mailat dom för pris.

Fick svar från BikeTrollhättan
Ett Devil Slip-on i kolfiber (55062) med dubbla burkar kostar 9495:-
Är det värt det dubbla priset mot ett Leovince?
MVH
Johan

Jag ska iväg imon för att förhoppningsvis bli ägare till en fz6-n 06:a... är det nått speciellt jag ska hålla ögonen på, nån sjuka??

Tacksam för svar...:)

Tjena,

Bara ägt min en månad och har inte upptäckt något fel ännu.
Har heller inte hört någon som klagat på något, var bara på äldre årsmodeller som Yamaha bytte nått på goodwill står någonstan i den här tråden men som sagt gäller äldre modeller än den du ska kolla på.
Lycka till!

MVH
Johan
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag ska iväg imon för att förhoppningsvis bli ägare till en fz6-n 06:a... är det nått speciellt jag ska hålla ögonen på, nån sjuka??

Tacksam för svar...:)

Har en 2007:a, de verkar vara förbannat felfria faktiskt:tummenupp inget strul alls har jag haft, den har dock bara gått under 500 mil ännu..R6:an är ju erkänt känd som en problemfri hoj, mycket på fz6 bygger ju på den, dock i "mildare" förpackning ex motoreffektsuttag sådant gör att hållbarheten på prylarna blir ännu bättre:)

Fick svar från BikeTrollhättan
Ett Devil Slip-on i kolfiber (55062) med dubbla burkar kostar 9495:-
Är det värt det dubbla priset mot ett Leovince?
MVH
Johan



Tjena,

Bara ägt min en månad och har inte upptäckt något fel ännu.
Har heller inte hört någon som klagat på något, var bara på äldre årsmodeller som Yamaha bytte nått på goodwill står någonstan i den här tråden men som sagt gäller äldre modeller än den du ska kolla på.
Lycka till!

MVH
Johan

ALDRIG har leovince som låter för djäkla gott, dessutom är det snyggt i mina ögon:tummenuppibland för gott så db-killernas får sitta i mellan varven, ex vid långturer..
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fick svar från BikeTrollhättan
Ett Devil Slip-on i kolfiber (55062) med dubbla burkar kostar 9495:-
Är det värt det dubbla priset mot ett Leovince?
MVH
Johan

nej. DET E BARA BOCKADE RÖR FÖR HELVETE
Dessutom blir utsidan på LeoVince inte brännhet eftersom de har isoleringsmaterial mellan inner och yttervägg. Du bränner inte brudarnas vader :tummenupp
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Den va fin som rackan, så jag slog till på den!:) (bilder i mitt garage)
Sitter såna devil slipon du pratar om, dem låter brutalt o elakt, i 120-130 e det nästan väl högt, men med öronpropp i så funkar det:tummenupp

Ser ju dessutom helt underbart ut!:yoparty

Ha det gött! /Thekid
 

uven

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Falköping
Hoj
08 Yamaha FZ6-S
nej. DET E BARA BOCKADE RÖR FÖR HELVETE
Dessutom blir utsidan på LeoVince inte brännhet eftersom de har isoleringsmaterial mellan inner och yttervägg. Du bränner inte brudarnas vader :tummenupp

Sluta nu... =)
Vill ju försöka få upp kvoten som har Devil, de flesta kör ju med Leo.
Kolfiber to the people.
Håller med TheKid. Grymt gött ljud.
Har skrämt en hel del bilar när man dyker upp i räva på dem och varvar ur. Brukar få dem att flytta sig lite i sidled.
Men de klart 10papp för ett par rör e lite väl häftigt kanske.

Men har du för möe pengar så skulle jag rekommendera dom.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Det finns egentligen bara 2 kända fel med modellen och det är:
Styrlager som rostar
TPS som felar varpå tomgången blir ojämnt

Bägge 'kan' man få fixad gratis hos Yamaha beroende på hur
duktig man är på att prata. TPS borde inte vara några problem med
tanke på att den finns återkallelser både i Sverige, Finland och USA.
 

Smilet

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
2008 Yamaha FZ6-N S2 ABS
Vari ligger skillnaden mellan Leo Vince "slipon" i Carbon och Titan!?
Är det bara utseende och några ynka gram i viktskillnad?
Blir ljudet annorlunda och isånnafall vilket låter mest gött?

Har beslutsångest över vilket jag ska välja till min svarta FZ6a...
Hjälp med förslag någon?!?!:)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top