Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det e inte det att det kryllar av brudar, men man hittar alltid någon man kan umgås med en stund ;)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har ni sett detta ? det måste vara ett skämt : XJ6 Diversion F
Tung som en FZ1, stålram i stället för aluminium som i S2:an, 77 hästar i stället för 98 som i S2:an, fast den kostar 91.000 i stället för 75.000.

Fy fan vilken tråkig utveckling :(
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Funderingar i vintermörkret

Det känns rätt kul att äga först en FZ6 S2 och sen en FZ1, och jämföra dem på ett objektivt sätt. Trots att de är så lika, så känns de som två väldigt olika maskiner, och det är inte bara på grund av motorn. Nu med facit i hand skulle jag definitivt inte hoppa över att äga en FZ6 S2, det var verkligen en asrolig hoj, och trots att den vägde 200kg, så kändes den lätt som en 125:a. Lätt att balansera, lätt att leka med på bakhjulet, lätt att lyfta och vända - ja ibland vill man spara lite plats, och lyfta in den mot väggen eller nåt. Den ger en otrolig körupplevelse om man kör den rätt - dvs varvar den nästan till redline i varje växel. Fantastisk hoj, som hade varit ännu bättre om den vägt 20-30 kg mindre, och haft EN dämpare som borde låta mer dovt och djupt. En nästan perfekt bushoj som lämpar sig väl för annat än bus.

FZ1:an däremot känns inte som en bushoj, den känns fullvuxen. Den e bredare och inte mycket tyngre, men dock märkbart. Betydligt starkare, och snabbare. Man "puttrar" upp i 150 på nolltid, och utan att man märker det. Mao lättare att bli av med körkortet av misstag. Den kommer att bli en trevlig reskamrat kan jag säga. Den bästa allroundhojen ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
funderar på ett slip-on från Yoshimura, men i installationsbeskrivningen står det att man ska ta bort servokablarna från EXUP ventilen. EXUP ventilen finns ju där av en anledning, är det inte dumt att ta bort styrkablarna ? Den är ju nästan stängd på låga varv, och servon ska öppna den allt efterhand motorvarvet ökar. Om styrkablarna är borta, då kan ju inte servon styra ventilen ?
Vad gjorde ni andra ?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
funderar på ett slip-on från Yoshimura, men i installationsbeskrivningen står det att man ska ta bort servokablarna från EXUP ventilen. EXUP ventilen finns ju där av en anledning, är det inte dumt att ta bort styrkablarna ? Den är ju nästan stängd på låga varv, och servon ska öppna den allt efterhand motorvarvet ökar. Om styrkablarna är borta, då kan ju inte servon styra ventilen ?
Vad gjorde ni andra ?

Jag plockade av viren (vajjorna) och lade undan dem. Exup-ventilen sitter i ljuddämparen och du kan mao inte ha den kvar.
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
funderar på ett slip-on från Yoshimura, men i installationsbeskrivningen står det att man ska ta bort servokablarna från EXUP ventilen. EXUP ventilen finns ju där av en anledning, är det inte dumt att ta bort styrkablarna ? Den är ju nästan stängd på låga varv, och servon ska öppna den allt efterhand motorvarvet ökar. Om styrkablarna är borta, då kan ju inte servon styra ventilen ?
Vad gjorde ni andra ?

Jag plockade av viren (vajjorna) och lade undan dem. Exup-ventilen sitter i ljuddämparen och du kan mao inte ha den kvar.

Som bubbas skriver så finns inte själva "klaffen" i eftermarknadsdämparna. Jag monterade bort båda vajjrarna hela vägen och tog bort bom helt. Men först märkte jag ut hur dom stod med en tuchpenna. Om det nu spelar någon roll hur dom står om man vill sätta tillbaka orginaldämparen:va Lite bökigt att förklara men hoppas du förstod:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
gah, vad tråkigt .. trodde att den stora burken (dämparen) kan ersättas med Yoshimuradämparen så att man kan ha EXUP ventilen kvar (vilket jag helst vill då)

märkte inte ni någon vridmomentssvacka på lågvarv då, utan EXUP ?
 
Last edited:

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
gah, vad tråkigt .. trodde att den stora burken (dämparen) kan ersättas med Yoshimuradämparen så att man kan ha EXUP ventilen kvar (vilket jag helst vill då)

märkte inte ni någon vridmomentssvacka på lågvarv då, utan EXUP ?

Bytte till 16t drev samtidigt så det kan jag inte svara på om jag märkte. Har inte ens tänkt på att man kanske får sämre vrid:va Tror du de man får det? Fast det måste väl handla om väldigt lite förlust eller:confused:
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har inte ens tänkt på att man kanske får sämre vrid:va Tror du de man får det? Fast det måste väl handla om väldigt lite förlust eller:confused:

det vet jag att man får. EXUP ventilen är konstruerad för att öka vridmomentet i låg och mellanvarv eftersom det skapar en sorts mottryck.

Bytte till 16t drev samtidigt
tyckte du inte att den accar snabbt nog ? :)
 
Last edited:

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Hejsan undrar om ni kan hjälpa mig i denna tråd som kör fz1or med kopplingswiren undrar hur långt höljet respektive wiren är och om nån har foto på kopplingsarmen och justeringen vid motorn
Ska ha den till ett streetfighter bygge r1 årsm 2001 men inte fått något svar varken på nätet eller yamaha återfösäljare
Tacksam för svar
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hejsan undrar om ni kan hjälpa mig i denna tråd som kör fz1or med kopplingswiren undrar hur långt höljet respektive wiren är och om nån har foto på kopplingsarmen och justeringen vid motorn
Ska ha den till ett streetfighter bygge r1 årsm 2001 men inte fått något svar varken på nätet eller yamaha återfösäljare
Tacksam för svar

prova http://www.r1-forum.com/ också
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
det vet jag att man får. EXUP ventilen är konstruerad för att öka vridmomentet i låg och mellanvarv eftersom det skapar en sorts mottryck.


tyckte du inte att den accar snabbt nog ? :)

Oh fan! Där ser man. Alltid lär man sig något nytt:) Trodde den enbart hade med avgaskraven att göra.

Haha jorå. Men tycker den går lite finare nu.

Hejsan undrar om ni kan hjälpa mig i denna tråd som kör fz1or med kopplingswiren undrar hur långt höljet respektive wiren är och om nån har foto på kopplingsarmen och justeringen vid motorn
Ska ha den till ett streetfighter bygge r1 årsm 2001 men inte fått något svar varken på nätet eller yamaha återfösäljare
Tacksam för svar

Tjena. Har hojen hos mina föräldrar annars hade jag kunnat knäppa några kort. Får se om jag ska hem en sväng i helgen. Kanske kan fixa det då.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
EXUP har per definition att göra med vågor och baktryck. Ljud kan man alltid få ner med hjälp av mer stoppning, och mer fiffiga ändrör, ta bilar som exempel. Vissa pratar om vridsvackor under 4000 och runt 5000 varv utan EXUP.
Jag antar att eftersom de flesta inte verkar ha något problem så kommer jag nog att överleva också.
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
EXUP har per definition att göra med vågor och baktryck. Ljud kan man alltid få ner med hjälp av mer stoppning, och mer fiffiga ändrör, ta bilar som exempel. Vissa pratar om vridsvackor under 4000 och runt 5000 varv utan EXUP.
Jag antar att eftersom de flesta inte verkar ha något problem så kommer jag nog att överleva också.

Jag vart inte de minsta missnöjd när jag bytte tvärtom. Ljudet är grymt mycket bättre, ser mycket bättre ut och väger väldigt mycket mindre. Har inte märkt någon effekt skillnad. Förutom att de kändes att den gick vassare utan db-killer än med, men de kan ju ha med ljudet att göra att de känns vassare;)
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har redan skalat av ca. 3kg. Centralstödet, verktygspåsen, och bultarna till centralstödet. Ni som har FZ1-N lider inte av det problemet med centralstöd.
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
jag har redan skalat av ca. 3kg. Centralstödet, verktygspåsen, och bultarna till centralstödet. Ni som har FZ1-N lider inte av det problemet med centralstöd.

orginalburken väger en heldel, trodde de inte först när jag hörde det. men när jag plockade bort den vart jag väldigt förvånad vad den vägde, säkert 6-7 kg.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
7kg väger den, men jag kan inte köpa slip-on än. Min fru har börjat hata UPS. Min mc-shopping får vänta ett par månader, till förmån för bilbarnstol, julklappar, spa, och andra saker som intresserar min bättre hälft.
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450

ska prova att söka där

Oh fan! Där ser man. Alltid lär man sig något nytt:) Trodde den enbart hade med avgaskraven att göra.

Haha jorå. Men tycker den går lite finare nu.



Tjena. Har hojen hos mina föräldrar annars hade jag kunnat knäppa några kort. Får se om jag ska hem en sväng i helgen. Kanske kan fixa det då.

Hade varit jätte tacksam om du kunnat göra det
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
det vet jag att man får. EXUP ventilen är konstruerad för att öka vridmomentet i låg och mellanvarv eftersom det skapar en sorts mottryck.

QUOTE]

EXUP på FZ1 har väl bara till uppgift att få ned ljudnivån. Jag tror inte du tappar vrid om du tar bort den. Om man kollar i tidningen Bike´s test av slip-ons för nåt år sen på en 2006 FZ1 så fick de både mer effekt och vrid när de monterade slip-on!!!

Så slit bort vire men ta inte bort kablarna till servomotorn!! då får du felkod i displayen...

PCIII och K&N filter?? Bänkning?? 16t drev?? FCE?? Finns mkt kvar att beställa!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top