Yamaha FZ-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Hej!
Har svårt att bestämma mig,va tycker ni?
Köpte en FZ6-N-07 i Oktober som jag skall hämta ut i April(står kvar hos handlaren).
Har börjat fundera om jag skulle ha köpt en FZ6-N S2-07 istället för att få 20 hk till.
Har fått 2 erbjudanden av handlaren:
1: För 1000:- så tar dom bort strypningen.
2: För 14000:- till så får jag byta upp mig till en S2 som innebär,Snyggare sadel,ABS,FZ1 liknande instrumentering,+20hk.

Hjälp!!:confused:

Alltså, för 13000 pengar får du snyggare sadel, ABS och FZ1 instrument....
Jag valde en hoj med ABS. Tror att 90% av MC-piloterna stannar snabbare och säkrare med ABS !! Visst säger vissa att bromsar bättre utan men en sporthojkurs i regn på Gelleråsen visar motsaten... Ingen tog mig i bromsning:yoparty
Andrahandsvärdet är nog säkrare för S2:an !! Mkt beroende på ABS:en..

Blev du nå klokare??

//cage
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Jag har under julledigheten varit inne en hel del på http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php och skaffat mig mer kunskap om hojen...

Det verkar som ett återkommande bekymmer med FZ1:an är den ryckighet som uppkommer vid gasavslag och sedan när man vrider om rullen igen (ca 4500rpm) att tar det en "stund" innan kraften kommer. Detta kan tydligen enkelt åtgärdas med en FCE (Fuel Cut Eliminator)...

Har nån här detta bekymmer och provat denna åtgärd?? Undra vad Yamaha säger om detta map garanti:va :va

Sen är ju frågan om denna EXUP ventils excitens!! Ger den verkligen nåt extra vrid i mellanregistret eller är det bara ett sätt att sänka ljudnivån?!?!?!

En annan intressant åtgärd är ju att dreva ned hojen. Många verkar gå ned till 16 tänder på främre drevet ovh därefter lär man väl införskaffa en Speedo Heeler. Blev det verkligen rätt stavat:va

Hoppas vi får lite snurr på denna tråd under våren...

//cage

jag har inte märkt av nån ryckighet som du beskriver, www.yamahafz1oa.com är väl ett amerikanskt forum? dom kanske har ju säkert andra avgasregler, och då säkert annat styrsytem/insprut eller liknande

Speedo healer? tas inte våran hastighetssignal från framhjulet?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Och hur är det möjligt att flera har tagit bort gas stoppet och säger att det funkar och en annan som gjort det och säger att då kan man vrida gashandtaget ett helt varv??

Om du kollar på gasstoppet på din hoj så ser du att där är två stopp på den, det första som gör att du får begränsning på gasen så att du bara kan vrida typ ett kvarts varv sen är det stopp, sen lite längre bak sitter det ett stopp till som är originalstoppet. Om du jämför med S2:an så ser du att det bakre stoppet sitter likadant. Detta gör att du kan vrida gasen till max precis som på S2:an, men du kommer inte att vrida gasen ett helt varv, men det är markant mycket längre gasväg du har jämfört med när första stoppet är på plats. Har själv tagit bort mitt gasstopp, har en likadan som du och det fungerar, tar dig 5 sekunder att bocka undan själv. Gäller bra att få tag i en tång som du får bra grepp med. :)
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
jag har inte märkt av nån ryckighet som du beskriver, www.yamahafz1oa.com är väl ett amerikanskt forum? dom kanske har ju säkert andra avgasregler, och då säkert annat styrsytem/insprut eller liknande

Speedo healer? tas inte våran hastighetssignal från framhjulet?

Jo det är ett amerikanskt forum, dock medlemmar från hela världen... Men visst kan det vara andra avgasregler där. Jag minns i ett nummer av Bike där de testade slip-ons och provhojen var en FZ1. Gav ca 140-148hk beroende på modell. Verkar som hojarna "over there" ger denna effekt efter betydande mer modifiering.......... Nånting skiljer tydligen:confused:

Har faktiskt inte kollat hastighetssignalens källa... Skall göras.....
 

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Mariannelund
Hoj
Monster 600-01
Alltså, för 13000 pengar får du snyggare sadel, ABS och FZ1 instrument....
Jag valde en hoj med ABS. Tror att 90% av MC-piloterna stannar snabbare och säkrare med ABS !! Visst säger vissa att bromsar bättre utan men en sporthojkurs i regn på Gelleråsen visar motsaten... Ingen tog mig i bromsning:yoparty
Andrahandsvärdet är nog säkrare för S2:an !! Mkt beroende på ABS:en..

Blev du nå klokare??

//cage

Hej och tack!
Det lutar åt en S2!!

Om du kollar på gasstoppet på din hoj så ser du att där är två stopp på den, det första som gör att du får begränsning på gasen så att du bara kan vrida typ ett kvarts varv sen är det stopp, sen lite längre bak sitter det ett stopp till som är originalstoppet. Om du jämför med S2:an så ser du att det bakre stoppet sitter likadant. Detta gör att du kan vrida gasen till max precis som på S2:an, men du kommer inte att vrida gasen ett helt varv, men det är markant mycket längre gasväg du har jämfört med när första stoppet är på plats. Har själv tagit bort mitt gasstopp, har en likadan som du och det fungerar, tar dig 5 sekunder att bocka undan själv. Gäller bra att få tag i en tång som du får bra grepp med. :)

Hej!
Min står ju kvar hos handlaren så jag har ingen möjlighet att kolla just nu men jag tror dig.
En annan sak som jag klurat på är att jag tror inte att det blir samma sak att bara ta bort stoppet som att ha en S2.
Jag menar vridmomentet vid 10,000 varv för FZ6-N är 51,6 och för S2 64,6.
Vägen från 0 varv till 10,000 är väl oförändrat,det är väl bara det att man kan varva högre.
Effekten kan väl inte öka vid 10,000 varv bara för att stoppet är borta?
Kan hända att jag är helt ute och cyclar.
Richard!
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hej och tack!
Det lutar åt en S2!!



Hej!
Min står ju kvar hos handlaren så jag har ingen möjlighet att kolla just nu men jag tror dig.
En annan sak som jag klurat på är att jag tror inte att det blir samma sak att bara ta bort stoppet som att ha en S2.
Jag menar vridmomentet vid 10,000 varv för FZ6-N är 51,6 och för S2 64,6.
Vägen från 0 varv till 10,000 är väl oförändrat,det är väl bara det att man kan varva högre.
Effekten kan väl inte öka vid 10,000 varv bara för att stoppet är borta?
Kan hända att jag är helt ute och cyclar.
Richard!

På min märker jag markant skillnad på responsen mot när gasstoppet satt där. Jag fråga killen på Yamaha Center också var strypningen satt och vad han fått reda på från Yamaha så var det att den var begränsad på gasen, dvs att du inte kunde öppna gasspjället fullt ut. Sen vet jag inte om dom fibblat något också så att insprutningen är lite annorlunda inställd, men vad killen på Yamaha Center fått reda på så var det på gasen som den var spärrad.

Någon annan som fått reda på något annat om där är ändring i insprutningen eller som vet det konkret och fått ändrat på sin hoj?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
På min märker jag markant skillnad på responsen mot när gasstoppet satt där. Jag fråga killen på Yamaha Center också var strypningen satt och vad han fått reda på från Yamaha så var det att den var begränsad på gasen, dvs att du inte kunde öppna gasspjället fullt ut. Sen vet jag inte om dom fibblat något också så att insprutningen är lite annorlunda inställd, men vad killen på Yamaha Center fått reda på så var det på gasen som den var spärrad.

Någon annan som fått reda på något annat om där är ändring i insprutningen eller som vet det konkret och fått ändrat på sin hoj?

Frågade en från yamaha när jag köpte min, fick som svar att det var gasstop och ett annat munstycke(?) och det gick på en tusenlapp att byta det. Är ingen motorexpert men varför bytar man munstycke på en hoj med insprutning?
Tror det mer var för att dem vill tjäna en snabb tusing de som nämde munstycket:va .
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Frågade en från yamaha när jag köpte min, fick som svar att det var gasstop och ett annat munstycke(?) och det gick på en tusenlapp att byta det. Är ingen motorexpert men varför bytar man munstycke på en hoj med insprutning?
Tror det mer var för att dem vill tjäna en snabb tusing de som nämde munstycket:va .

Ja det kan man fråga sig, munstycke hör väll mer till förknasar tiden?
 

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Mariannelund
Hoj
Monster 600-01
Nu är bytet till en S2 klar.
Vill va säker på att få rätt effekt.
Inte ens handlaren kunde svara på min teori om vridmomentet,han blev jäkligt osäker,fast dom först sa att dom kunde fixa det för 1000:-.
Fast det behöver jag ju inte fundera längre på nu.
Ha det!!
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Min handlare sa även att det bara var stoppet, och man känner att man bara kan ge ca 1/3 av gasen på 72hk:n, han sa även att när dom stryper dom till mellanklass görs samma sak utan ändra på nåt annat.

så för min del blir det en 72hk demo-version med 200mil-07 för 55laxar att pilla bort brickan, ger iaf en 1500 i skillnad försäkringsmässigt för min del första året

Så fort snöskotern och crossen är sålda
http://www.blocket.se/vi/14921705.htm?ca=4_s crossen
http://www.blocket.se/vi/14921853.htm?ca=4_s skotern

priset är förhandlingsbart vid snabb affär
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Min handlare sa även att det bara var stoppet, och man känner att man bara kan ge ca 1/3 av gasen på 72hk:n, han sa även att när dom stryper dom till mellanklass görs samma sak utan ändra på nåt annat.

så för min del blir det en 72hk demo-version med 200mil-07 för 55laxar att pilla bort brickan, ger iaf en 1500 i skillnad försäkringsmässigt för min del första året

Så fort snöskotern och crossen är sålda
http://www.blocket.se/vi/14831221.htm?ca=4_s priset är förhandlingsbart vid snabb affär

Du behöver inte pilla bort hela brickan, räcker o bocka undan första stoppet :). Skulle något hända eller om du skall sälja den längre fram är det bara att bocka tillbaka stoppet igen så är allt som det skall :).
 

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2 hjul , styre och en motor
Du behöver inte pilla bort hela brickan, räcker o bocka undan första stoppet :). Skulle något hända eller om du skall sälja den längre fram är det bara att bocka tillbaka stoppet igen så är allt som det skall :).

Tjena!

När jag köpte min så hävdade säljaren på Yamaha Center att det fanns ett antal strypningar på 78 hk varianten. Så det är nog inte så enkelt att öka 20 Hk bara att ta bort gasstoppet. Han hävdade att det skulle bli dyrare att ställa om hojjen till en S2 än att köpa en sådan istället. Arbetet att göra detta va inget som dom kunde eller tänkte hjälpa till att göra. Han sa att bla följande modifieringar finns på 78 hk varianten:

* Gassstoppet
* Ändrade kammar (Öpnnar inte lika mkt)
* Annan mappning

Hoppas detta va lite hjälp i diskutionen ovan... Tror heller inget försäkringsbolag skulle gå med på att försäkra en hoj 2 tusingar billigare per år på en grej som tar 5 sek att fixa bort.....

/Lynx
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Tjena!


* Gassstoppet: detta finns ja
* Ändrade kammar (Öpnnar inte lika mkt): finns inte, tror du att yamaha skulle skapa en ny kam endast för det endamålet, och isf skulle inte förgasarstrypningen inte behövas
* Annan mappning: Detta är också falskt. samma mappning, yamaha utför även strypningar av dessa till 25kw och gissa vad dom ändrar då..jo förgasarn och detta accepterar f-bolagen

Tror heller inget försäkringsbolag skulle gå med på att försäkra en hoj 2 tusingar billigare per år på en grej som tar 5 sek att fixa bort:

Tja nu tar det inte 5sek och alla är inte begåvade med internet/mekande, och tror du på allvar att försäkringsbolagen har minsta koll på alla produkters uppbyggnad, det är tekniskt omöjligt

/Lynx

Dock skulle jag gärna veta vart på yamaha du hört detta och vilken i personalen som påstår detta, skulle gärna vilja höra om den här personen har några vettiga inlägg i dens påstående:confused:
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Dock skulle jag gärna veta vart på yamaha du hört detta och vilken i personalen som påstår detta, skulle gärna vilja höra om den här personen har några vettiga inlägg i dens påstående:confused:

Tjenixen!

En liten undran bara, hojen idag har ju insprutning, då är där väll inte någon förgasare? Eller det är där ändån?
 

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2 hjul , styre och en motor
Dock skulle jag gärna veta vart på yamaha du hört detta och vilken i personalen som påstår detta, skulle gärna vilja höra om den här personen har några vettiga inlägg i dens påstående:confused:

Tjena!

Hmmm undrar om du verkligen vet vad du pratar om.... FZ6 har en insprutningsmotor och då finns det ingen förgasare... Och om ditt resonemang håller så ska jag be Yamaha att sätta i ett munstucke så att jag får en R6 motor i min istället eftersom den oxå bygger på samma motor i grunden... Självklart har Yamaha gjort modifieringar i motorn... Annars skulle väl ingen betala 15000:- extra för 20 HK som man kan fixa med en liten tång... Självklart får man lite mer för 15000:- eftersom dom ändrat lite design men ändå...

Självklart kan Yamaha ha andra kamaxlar i motorerna och försäkringsbolagen har mer koll än man tror... Dessutom skulle aldrig VV typgodkänna en ny modell på 78 Hk som går att trimma 20 hk bara att ta bort en spärr på gashandtaget...

/Lynx
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
Najs med en FZ-tråd!

Har själv ca 20 mil till första service på min FZ1-N.
Är lite sugen på att montera ett nytt blås, så man får
lite trevligare ljud (och vrid?). Har någon ett tips på
ett som funkar?

Jag köpte ett akrapovic system, det blev både snyggt och skönt ljud,det medföljer oxå insatser så du kan besiktiga hojen utan att byta tillbaka till
orginalet.

Hälsningar Kalle
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tjena!

Hmmm undrar om du verkligen vet vad du pratar om.... FZ6 har en insprutningsmotor och då finns det ingen förgasare... Och om ditt resonemang håller så ska jag be Yamaha att sätta i ett munstucke så att jag får en R6 motor i min istället eftersom den oxå bygger på samma motor i grunden... Självklart har Yamaha gjort modifieringar i motorn... Annars skulle väl ingen betala 15000:- extra för 20 HK som man kan fixa med en liten tång... Självklart får man lite mer för 15000:- eftersom dom ändrat lite design men ändå...

Självklart kan Yamaha ha andra kamaxlar i motorerna och försäkringsbolagen har mer koll än man tror... Dessutom skulle aldrig VV typgodkänna en ny modell på 78 Hk som går att trimma 20 hk bara att ta bort en spärr på gashandtaget...

/Lynx

Varför skulle inte vv eller försäkringsbolagen godkänna gasstoppet som strypning? Det är ju ett av de vanligare sätten att strypa en hoj på när man ska regga om den till 25kw. F-bolagen bryr sig knappast om hur lätt det är att plocka bort en strypning. Sitter den inte i vid en olycka slipper de ju pröjsa.:gnissla

Att yamaha skulle utveckla ny kamaxlel till en model som håller på att utgå bara för att den ska kunna säljas med lägre effekt i sverige är ju knappast troligt.

Låter mer troligt att de skulle ändrat mappningen än byta kamaxlar, men då skulle man väl inte behövt gasstoppet?:va

Tror inte att många av de som köpt S2:an betalt 15000:- för 20hk utan har köpt den för abs:en. :)
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Någon som har bänkat efter ha tagit bort strypningen i gasstoppet? Eller känns det bara som den får 20hk till?
Varvar den mer efter borttagningen eller kommer man bara fortare till varvstoppet?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Någon som har bänkat efter ha tagit bort strypningen i gasstoppet? Eller känns det bara som den får 20hk till?
Varvar den mer efter borttagningen eller kommer man bara fortare till varvstoppet?


Har inte bänkat hojen efter jag bocka undan gasstoppet, men man märker en markant skillnad i accelerationen, mycket bättre gasrespons enligt mitt tycke.
Dock kan jag ju inte svara på om där verkligen blev alla 20 hästar eftersom att jag inte har papper på det. Men enligt vad killen på YamahaCenter i hbg sade till mig så skall det bara vara på gasen som den är strypt. Det var vad svar han hade fått ifrån Yamaha Sverige i alla fall. Men det verkar ju råda delade meningar om ifall där är mer strypningar eller ej, så jag vill numera låta det vara osagt att man får full effekt bara genom att ta bort gasstoppen. Då får jag bänka hojen först innan jag håller benhårt fast vid påståendet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top