Yamaha FZ-tråden

Sumet

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fz6-06, Honda Ntv 91, ducati 748 -00
Det står här i tråden att Bike har bänkat en FZ1:a till "bara" 136 hk...??? :confused:
Och med yoshi närmare den effekt som hojen ska ha enligt Yamaha, dvs 150.
Hur kan det komma sig, någon som har ett bra svar på det? :va
Är det föresten någon som har en länk till det testet? Har försökt att leta utan resultat..

Är det någon här som gjort en bänkning av sin FZ1:a med tex. slip-on + powercomander? Funderar själv på att så småningom göra det.

Hej.
Tyvärr har jag inte kollat på testet och kan därför inte uttala specifikt om just det testet. Vad man dock ska ha klart för sig är att många tillverkare anger effekten uppmätt på veven, där den är som störst. Det ser självklart bättre ut i papprena än om de skulle ange den verkliga effekten på bakhjulet. Sedan kan det ju även vara så att det skiljer mellan olika exemplar inom samma modell pga diverse "missar" vid montering, som ändå ligger inom toleranserna.



Egentligen kanske vi hojåkare borde börje kräva att försäkringarna baseras på verklig effekt...
 
Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Det har kommit en väldigt bra tråd angående vad man kan "vinna" på
att fippla med CO värdena.

Killen har bänkat sin fz6 med Leo Vince, ingen kat och urtagna db-killers med
olika värden för att se effektskillnaderna och som mest rör det sig om att han
kan locka ut 7 hp mer.
http://www.sportbikes.net/forums/fz6/390783-dyno-tune-using-co-adjustment-leo-vince.html

Edit: självklart så skiljer det från hoj till hoj, hans värden behöver inte ALLS
stämma överens med dina så "fippla" försiktigt.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hur kul är en FZ1-N att köra? Funderar på ett byte nämligen.. Busvänlig och en riktigt liten best eller är det bara en lite sämre R1'a utan kåpor?
 

Xerxes

Why drink and cry, ride and fly
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6 S -06 SÅLD. HD FXST -03
Det har kommit en väldigt bra tråd angående vad man kan "vinna" på
att fippla med CO värdena.

Killen har bänkat sin fz6 med Leo Vince, ingen kat och urtagna db-killers med
olika värden för att se effektskillnaderna och som mest rör det sig om att han
kan locka ut 7 hp mer.
http://www.sportbikes.net/forums/fz6/390783-dyno-tune-using-co-adjustment-leo-vince.html

Edit: självklart så skiljer det från hoj till hoj, hans värden behöver inte ALLS
stämma överens med dina så "fippla" försiktigt.

Intressant länk. :tummenupp
Jag har höjt +4 vardera på CO 1-2

Har ni hittat detta FZ6-forumet. http://www.fz6-forum.com/forum/cmps_index.php :)
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Hur kul är en FZ1-N att köra? Funderar på ett byte nämligen.. Busvänlig och en riktigt liten best eller är det bara en lite sämre R1'a utan kåpor?

efter att jag drevade ner min ett kugg fram så tycker jag det blev en helt annan hoj! nu känns den som den borde varit direkt från fabriken, svårt att jämföra med en R1a, men fzan är rätt smidig, och tja, du får helt klart testa en :D
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Hur kul är en FZ1-N att köra? Funderar på ett byte nämligen.. Busvänlig och en riktigt liten best eller är det bara en lite sämre R1'a utan kåpor?

Tja, ska du bara busa på ett hjul så kanske KTM:en är bättre. Ska du bara åka bana så är R1 rätt val. Vill du göra båda så skaffa en av varje eller en FZ1 som dessutom är billigare och försäkra än de andra. Bra däck och en kugg ner fram gör förresten underverk.
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
Najs med en FZ-tråd!

Har själv ca 20 mil till första service på min FZ1-N.
Är lite sugen på att montera ett nytt blås, så man får
lite trevligare ljud (och vrid?). Har någon ett tips på
ett som funkar?

Köp ett akrapovic,låter bra och bättre finns inte...../Kalle :tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
efter att jag drevade ner min ett kugg fram så tycker jag det blev en helt annan hoj! nu känns den som den borde varit direkt från fabriken, svårt att jämföra med en R1a, men fzan är rätt smidig, och tja, du får helt klart testa en :D

Det är konstigt det där, verkar som varenda fabriksfighter blir bättre av att kliva ner en kugge fram, iaf om man frågar ägarna! Får se om man inte kan hitta nån för en provkörning inom kort. Vilka forum/siter drar man sig till för diverse roliga mods?

Tja, ska du bara busa på ett hjul så kanske KTM:en är bättre. Ska du bara åka bana så är R1 rätt val. Vill du göra båda så skaffa en av varje eller en FZ1 som dessutom är billigare och försäkra än de andra. Bra däck och en kugg ner fram gör förresten underverk.

Nja, bana är inget primärt mål för mig, inte än. Svina inne i stan på kvällarna eller leka Rossi på Bulten osv. är mer min grej (även om det inte går så fort :D ). Det är just premien som fått mig att kolla på FZ'n. Fått en helt galen premieoffert som verkligen lockar.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Tror det där med utväxlingen har med avgas- och ljudkrav att göra. De flesta
tillverkare verkar göra så numera. Synd att det ska bli strul med hastighetsmätaren
så fort man gör det. Visst det finns speedohealers men då har du fortfarande fel på trippen. :/
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
efter att jag drevade ner min ett kugg fram så tycker jag det blev en helt annan hoj! nu känns den som den borde varit direkt från fabriken, svårt att jämföra med en R1a, men fzan är rätt smidig, och tja, du får helt klart testa en :D


Tjena m.eriksson.

Har funderat på det där med att dreva ned den för at den ska bli lite rappare.
Du som har gått ner en kugg i fram, tycker du att det räcker och gör det verkligen så stor skillnad? Är det föresten bättre att dreva om i fram än i bak? Vet du hur mycket fel hastighetsmätaren och trippmätaren visar efter bytet?
Och sista frågan, vad kostar det att få det bytt eller kan man kanske fixa det själv?
Ps grym hoj du har :tummenupp
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Tjena m.eriksson.

Har funderat på det där med att dreva ned den för at den ska bli lite rappare.
Du som har gått ner en kugg i fram, tycker du att det räcker och gör det verkligen så stor skillnad? Är det föresten bättre att dreva om i fram än i bak? Vet du hur mycket fel hastighetsmätaren och trippmätaren visar efter bytet?
Och sista frågan, vad kostar det att få det bytt eller kan man kanske fixa det själv?
Ps grym hoj du har :tummenupp

Det blir som en ny hoj med drevningen, jag har gått ner 1 kugg fram och upp 2 bak och det blev som dag o natt! Tillsammans med slipon så tar jag lätt upp min på bakhjulet på 4:an utan koppling, det gör man inte om med nån SD!!:tungan Helt annan karaktär på cykeln då den med orginaldrevning upplevdes som ganska sömnig enligt mig...
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Det blir som en ny hoj med drevningen, jag har gått ner 1 kugg fram och upp 2 bak och det blev som dag o natt! Tillsammans med slipon så tar jag lätt upp min på bakhjulet på 4:an utan koppling, det gör man inte om med nån SD!!:tungan Helt annan karaktär på cykeln då den med orginaldrevning upplevdes som ganska sömnig enligt mig...

Tack för svaret mencken.
Kanske lika bra att dreva om även bak som dig när man ändå håller på.
Men blir det inte väldigt stor skillnad/fel på hastighetsmätaren och trippen då?
Finns ju något som kallas "speedowheeler" eller vad det heter som tydligen fixar hastighetsproblemet, men fixar det även trippmätarproblemet?
Å hur funkar denna grej:va
Är dreven dyra?
Har du föresten några bilder på din hoj?
 
Last edited:

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Tack för svaret mencken.
Kanske lika bra att dreva om även bak som dig när man ändå håller på.
Men blir det inte väldigt stor skillnad/fel på hastighetsmätaren och trippen då?
Finns ju något som kallas "speedowheeler" eller vad det heter som tydligen fixar hastighetsproblemet, men fixar det även trippmätarproblemet?
Å hur funkar denna grej:va
Är dreven dyra?
Har du föresten några bilder på din hoj?

Jo, mätaren visar ganska mycket... Har aldrig provat Speedohealer själv men det borde väl fungera!! Inga större pengar i ett drev, har du råd med hojen så har du råd med dreven!:) Inga bilder men en film därden figurerar en del... http://www.youtube.com/watch?v=wlvmae44nFw
 

Larsa_84

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
07:a Yamaha FZ1
Fzor som är sugna på att åka lite i stockholm

Tjena!

Tänkte bara kika lite om det finns några med Fza cyklar som är sugna på att hooka upp och åka lite tillsammans i stockholmstrakterna.

Vore kul!
Hör gärna av er så styr vi upp nått kul!
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Nån som bytt ut originalstyret mot nån rakare "fatbar-variant" ?
Det bör ju ge lite mer attack-feeling då bör få en lite mer framåtlutad ställning.

Sen skulle jag gärna se lite bilder på monterade krashpuckar på era FZ1-N.
Passar t ex. de som Grevens Mc-Delar säljer utan några modifieringar ?

Bilder på min bike kommer i Juni, har betsällt tid för dyno-körning då mina prylar anlänt från USA, Powercommander, Yoshimura slip-on & KN-Filter.

Då måste du berätta hur mycket du fick ut ur hojen med godiset monterat :D
Vill själv sätta på samma grejer :D

Mencken; tack för svaret å grym film :yoparty - Man blir ju lite sugen på att kunna åka på bakan som de...
 

Sumet

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fz6-06, Honda Ntv 91, ducati 748 -00
Är det någon här på tråden som har gått hela vägen med sin fz6 d.v.s power commander, slip on, öppnare luftfilter och bänkning ännu?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top