Yamaha FZ-tråden

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Sålde precis min ZX9a (fem minuter sedan) och är intresserad av FZ1-S. Årsmodell -06 och -07 passar min plånbok bäst, har det någon större betydelse? Har för mig att det var någon uppgradering av tändningen i 07an, var det mer som ändrades till -07an?
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
tog du inga bilder ? en guide hade varit najs


Här kommer lite bilder och instruktioner på inkopplingen av min speedohealer.

1. Ta väck sadlarna Skruva loss tankkåpan och de 2 främre skruvarna som håller fast tanken, lyft sen upp tanken.

2. Leta efter en vit kontakt (lite trekantsformad) denna är till hastighetsmätaren. Satt på vänster sida i körriktningen på min hoj.

3. Dela på kontakten och koppla i speedohealerns kontakter i dessa 2 delarna.

4. Dra speedohealerns sladd på ett bra sätt och sätt din soeedohealer där du kommer åt den lätt. Jag satte min på plasten framför batteriet med kardborrar som medföljde.

5. Sen är det bara att mäta hur mycket hastigheten felar och ställa in den efter koderna du får på deras online-calculator på deras hemsida.

Hoppas detta ger dig mer klarhet, det är väldigt enkelt.

Vet inte om det är samma på S modellen som på N och de olika årsmodellerna. Detta är på en FZ1-N 2006
 

Bifogat

  • IMGP6069.JPG
    IMGP6069.JPG
    229.4 KB · Visningar: 157
  • IMGP6070.JPG
    IMGP6070.JPG
    155 KB · Visningar: 128
  • IMGP6072.JPG
    IMGP6072.JPG
    142.4 KB · Visningar: 136
  • IMGP6073.JPG
    IMGP6073.JPG
    207 KB · Visningar: 160

d.unosson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
borås
Hoj
fz6 -08
NY här me. Hämtade igår hem en ny -08 fz6 från bike i trollhättan:) känns super bra. har dock inte mitt körkort än:( men prov gasa lite grann ändå:) känns jävligt bra:)

MVh en lycklig david
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
NY här me. Hämtade igår hem en ny -08 fz6 från bike i trollhättan:) känns super bra. har dock inte mitt körkort än:( men prov gasa lite grann ändå:) känns jävligt bra:)

MVh en lycklig david

Gasa på, men där det finns goda marginaler ! Välkommen till forumet ! (och du är inte den enda som kör utan körkort ;)
 

peul75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Anderstorp
Hoj
Speed triple -06
Bättringsfärg till handtaget till en Fz6-n

Hej alla glada FZ åkare!!
Är en nybliven ägare till en Fz6-n -07 känns kanon. Men har en fråga det är tyvärr lite märken på handtaget för passageraren. Vad jag kan förstå så är det samma färg på handtagen oavsett vilken färg det är på tanken. Men nu till frågan. Är det någon som vet om det finns någon bättringsfärg man kan köpa?
/Peul75
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hej alla glada FZ åkare!!
Är en nybliven ägare till en Fz6-n -07 känns kanon. Men har en fråga det är tyvärr lite märken på handtaget för passageraren. Vad jag kan förstå så är det samma färg på handtagen oavsett vilken färg det är på tanken. Men nu till frågan. Är det någon som vet om det finns någon bättringsfärg man kan köpa?
/Peul75

Välkommen till klubben !
målar du bara fläckvis så får du givetvis fläckar.jag hade nog plockat av sadel och alla bakdelar, maskerat, kanske våtslipat lite så det får bättre fäste och målat hela handtaget (båda), då spelar det ingen roll om du väljer en färg som inte är original, plus att du får ett enhetligt utseende.

Sen tror jag inte att de är målade, det ser mer ut som att det är eloxerat, och målar du bara med färg så slits det ner väldigt lätt om du (någon) använder handtagen. Målade ett tangentbord, och redan efter ett par dagar så kunde man se att jag hade fläckvis slitit ner färgen. Om du målar med spray så föreslår jag två eller tre lager med klarlack.

Annars kan du söka på "bygge" på forumet, det finns en hel del människor som troligvis kan lackering bättre än mig.
 
Last edited:

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
hej
tänkte köpa nytt batteri till hojen nu, det andra är helkass. någon som vet var/vad för batteri man ska köpa? Det som sitter på är orginal och heter
YTZ14S 12V, 11,2Ah. Kollade runt lite o såg priser från 1300-2400 kr. Hittade nyss ett ställa där dom bara ville ha 349kr, detta är av märket AERO. någon som vet om det är bra? för 349 är väldigt mkt billigare än 1300-2400kr.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
hur många Aero batterier kan du köpa för 1300 kr ? eller för 2400 ? ;) Det är klart värt ett försök
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
hur många Aero batterier kan du köpa för 1300 kr ? eller för 2400 ? ;) Det är klart värt ett försök


besatällde ett nu, han sa att det va fel pris på hemsidan, det ska egentligen kosta 749 kr men jag sa att det får ju ni stå för, jag ska ha det för 349 och det fick jag me. Det heter ju lika dant som boken rekomenderar o alla värden stämmer så nu är det bara att vänta på leverans o prova. kan ju inte bli sämre än vad det redan är.
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Är ni inte ute och kör i det fina vädret ;)? Var ute en sväng på 7 mil igår.. Kom i underfund med att jag vill ha ett par slipon som ger lite bättre ljud.. Några bra tipps på några som är billiga och ger ett gött ljud?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Sådär ja. Batteriet på laddning och om vädret håller i sig så blir det premiärtur imorgon....
Det blir till att ta det lugnt, vet inte hur många ton grus kommunen vräkt ut i vinter??

Har sen lite att fixa inför framtiden, installera Speedo Healer, montera framskärmsförlängare, riva bort älgläppen där bak och sätta dit den nyinköpta skylthållaren men LED-blinkers (Biltema´s blinkers som är fyllda med silikon för minimera vibrationer och fukt).

Vi syns där ute..
 

Stanton

Ny
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha, FZ1
Hej alla FZ-vänner.

Ville bara presentera mig då jag är ny ägare av en FZ1 och gärna vill ha lite FZ kompisar ;)
Var ute och gled en 10 mil idag. FANTASTISKT...
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ville bara presentera mig då jag är ny ägare av en FZ1 och gärna vill ha lite FZ kompisar ;)
Var ute och gled en 10 mil idag. FANTASTISKT...

Ja jag håller med de andra... VÄLKOMMEN till vårt lilla gäng....

En fråga: Blev det en naken eller en påklädd FZ1? Det känns som det är många nudister här !! :D :D
 

Osbourne

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Fz1 sa Yamaha 2007
Hej på er!
Jag har en Fz1-sa från 07.
Jag letar en svart lägre ruta än originalet, har någon nåt tips?
Tänker oxå beställa ett Yoshimura slip on från USA, passar det på europeiska fz1?

Vi ses på vägen!
 

Rich

Certifierad pinnletare
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Hylte
Hoj
Yamaha FZ6-N 07
besatällde ett nu, han sa att det va fel pris på hemsidan, det ska egentligen kosta 749 kr men jag sa att det får ju ni stå för, jag ska ha det för 349 och det fick jag me. Det heter ju lika dant som boken rekomenderar o alla värden stämmer så nu är det bara att vänta på leverans o prova. kan ju inte bli sämre än vad det redan är.

På vilken sida hittade du dom batterierna? Har letat som fan efter batterier men inte hittat några vettiga med samma mått osv...
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Ja jag håller med de andra... VÄLKOMMEN till vårt lilla gäng....

En fråga: Blev det en naken eller en påklädd FZ1? Det känns som det är många nudister här !! :D :D

haha han är nudist som många av oss andra,ingen blygsel där inte:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top