Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja, God Jul på er ! Jävla bra julklapp måste jag säga.. jag som "bara" har beställt 16T-drev ..

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Drevning kan vara ball om man mest kör i stan och kortare turer. Vid långkörning och touring är varje varvtalssänkning välkommen. Tyckte själv att mitt gamla järn blev surrigt. 3+ på bakdrevet. Vill passa på att höja ett varningens finger för kedja av märket Iris. Jag körde slut på en sådan kedja på 300 mil. O-ringarna bara mjällade bort. En kompis hade samma problem.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jo, jag kör mest stad och korta turer. vill också få den lite mer wheelie-vänlig. Bubbas, hur långt sa du att du kom på en tank med FZ1:an ? och då i snitt, inte i bästa fall

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08
Står i valet och kvalet mellan FZ6-S2 eller Suzuki Bandit 650...Har fått bra pris på bägge hojarna, men Banditen får jag till ett kanonpris, 12000 mindre än FZ6. Vad gör jag? Ge mig råd!!!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Står i valet och kvalet mellan FZ6-S2 eller Suzuki Bandit 650...Har fått bra pris på bägge hojarna, men Banditen får jag till ett kanonpris, 12000 mindre än FZ6. Vad gör jag? Ge mig råd!!!

köp S2-an om du har råd, den är SÅÅÅÅÅ mycket mer hoj, hade en före FZ1:an, och fy fan vilken härlig maskin!! Med slip-on och borttagen kat kan du räkna med 110 häsikrafter. då låter den också som en fullfjädrad sporthoj.

lätt val om du frågar mig. när du plågar den som mest dricker den 0,65 L/mil, aktionsradie ca 270 km utan att köra på ångor

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08
Nu är jag ju "tant" och inte speciellt intresserad över att den ska gå fortare än den gör! Mer värdefullt är att kunna åka lite längre, på semester t ex i mellanSverige, pendla till jobbet, sommarstugan över helgen etc.
Andrahandsvärdet? Ligger Yamaha i klass med Honda?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nu är jag ju "tant" och inte speciellt intresserad över att den ska gå fortare än den gör! Mer värdefullt är att kunna åka lite längre, på semester t ex i mellanSverige, pendla till jobbet, sommarstugan över helgen etc.
Andrahandsvärdet? Ligger Yamaha i klass med Honda?

Andrahandsvärdet är bra, bättre än SV-n. Däremot är det nog som du säger, det spelar ingen roll hur mycket mer maskin du får om du mest pendlar eller kör långa turer. Köp då den billigare hojen, Suzuki. Där får du en motor som varvar mindre, den är säkert mer behaglig att bara glida runt på än Yaman. Dessutom var den 10k billigare sa du..

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08
Bandit var en naken sak, med halvkåpa hamnar vi i ungefär samma prisklass som Yaman. Jag har väl nästan bestämt mig för FZ6:an, men försöker pressa priset alternativt få med lite prylar i stället. Något jag bör tänka på inför köpet/eller se till att få med?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Observera att som alltid så måste man välja rätt verktyg för det jobbet som ska utföras. ska man banka spik i en gipsvägg så KAN man göra det med en träsko, men en hammare sitter bättre i handen. Yamahan är helt klart den bättre hojen, som tillåter dig att "flippa ut" och dra på ordentligt om du vill. Mycket snyggare än Suzukin, dock lite mindre dragkraft vid lägre varvtal, som till exempel vid stadskörning. Jag upplevde inte det som något problem, det finns alltid tillräckligt med kraft. Man ska alltid försöka pressa priset lite till tycker jag. Inför köpet kan du titta på hur länge sedan det var man gjorde en hel service(serviceboken). Service ska göras varje 10.000 km eller varje år, annars kan Yamaha vägra dig reparationer på garanti. Se alltså till att kolla serviceboken ordentligt, kanske hos en Yamaha handlare om du inte kan tolka den själv. Skulle det inte vara gjort till punkt och pricka så har du mer prutmån. Har du 5000 km eller mindre till service kan du pruta lite kanske, kolla på däcken också, är de slitna så kan det också vara nåt att diskutera. Givetvis kan det vara så att du har fått ett lågt nog pris från början men då förklarar säljaren det i så fall. Kolla hos en Yamaha auktoriserad handlare där du hade tänkt gå i fortsättningen, vad de skulle betala för en sådan hoj, mellan tummen å pekfingret. Det kan de bjuda på, du kommer att bli kund på service-sidan ju. Det ska ju helst sitta på något slip-on avgasrör (som annars är dyrt att köpa nytt), skivbromslås med larm är inte fel att få till på köpet eller för några hundra. Lycka till!

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08
Då är man FZ6-S s2 ägare då! En sprillans ny 08 blev det, svart, så nu ska kärringen köra! Fick ett kanonpris, 71 000 + första service, lås, toppbox + hållare till den (vill faktiskt ha en sån ful sak där bak, men praktiskt!), så jag är mkt nöjd!
Sonen köper Sv 650;n av mig, så nu kan vi ha roligt tillsammans!
Gott nytt MC-år till alla!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Grattis till en bra deal! Glöm inte att varva ut den (till rödsträcket) emellanåt, S2:ans motor kräver en bestämd högerhand ;) Visa din son vem som bestämmer !

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Då är man FZ6-S s2 ägare då! En sprillans ny 08 blev det, svart, så nu ska kärringen köra! Fick ett kanonpris, 71 000 + första service, lås, toppbox + hållare till den (vill faktiskt ha en sån ful sak där bak, men praktiskt!), så jag är mkt nöjd!
Sonen köper Sv 650;n av mig, så nu kan vi ha roligt tillsammans!
Gott nytt MC-år till alla!

Grattis. Du kommer inte att bli missnöjd.
Känns som att man kan köra hur långt som helst på den utan att bli trött. Körde 40mil i ett sträck (hade förstås ett tankstopp) med min och hade nog kunnat köra länge till om jag inte redan hade varit framme.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0