Yamaha FZ-tråden

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
jag väntar på mitt Yoshimura slip-on, hoppas inte tullen kommer med nån överraskning

Du kommer inte bli missnöljd med Yoshimura:n. Låter underbart! Håller tummarna att de går bra i tullen,får man fråga vad du fick ge för de totalt?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ne, den e inte till salu o gasspärren sitter kvar, har bara klappat om den sen jag fick hem den från servicen i höstas:)

Nåväl, värt att fråga iallafall.

Om du fick din för 49900:- för två år sedan så borde man få en nu för ca 45000:- med ca 500mil på mätaren antar jag?

Liggen en på blocket för 51000:-, kanske är lite mycket då.

//K

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt

Om du fick din för 49900:- för två år sedan så borde man få en nu för ca 45000:- med ca 500mil på mätaren antar jag?

//K

Man kan ju få loss en FZ6 till ganska bra pris!
Köpte en 05 (fulleffekt) i höstas för 35000:-

Hojen hade rullat 245 mil och är i nyskick :tummenupp
Första hojen jag köpt där första besiktningen(4 år)varit
gjord innan 100 milaservicen varit gjord :D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

//K

Inte så jättemycket, den har inte så många mil på mätaren, och är en 08:a. Däremot har den ingen slip-on eller helsystem, vilket borde dra ner intresset lite. Men ring och diskutera

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
Inte så jättemycket, den har inte så många mil på mätaren, och är en 08:a. Däremot har den ingen slip-on eller helsystem, vilket borde dra ner intresset lite. Men ring och diskutera

Säljaren har ju skrivit att han inte accepterar bud, så man kanske blir mordhotad om man inte bjuder över utsatt pris ;-)

Skämt å sido, om man fick ett demo exemplar som rullat 150mil för 49900 från handlaren för två år sedan så skall ett likvärdig exemplar idag inte behöva kosta mer än mellan 40-45.000:- beroende på skick antar jag?

Om någon av er som läser tråden är sugen att byta och har den motorsvaga varianten till salu så är jag iallafall intresserad av en svart eller silver från 07 och framåt, slipon eller annat är inte intressant. Men kraschpuckar ser jag som en investering =)

//K

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det är en fråga om tillgång och efterfrågan. Om säljaren i ditt fall inte vill diskutera priset, då får han sitta och vänta lite längre innan nån köper hans moppe. Du har ju ungefärliga värden, och en pott med pengar du ska spendera. Eftersom du redan har bestämt dig vad du vill ha för hoj, till och med effekt och färg, så tycker jag att du kan kosta på dig några tusen extra för att få EXAKT vad du är ute efter. Eller så kan du vänta nån månad till innan det dyker upp fler objekt.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
det är en fråga om tillgång och efterfrågan. Om säljaren i ditt fall inte vill diskutera priset, då får han sitta och vänta lite längre innan nån köper hans moppe. Du har ju ungefärliga värden, och en pott med pengar du ska spendera. Eftersom du redan har bestämt dig vad du vill ha för hoj, till och med effekt och färg, så tycker jag att du kan kosta på dig några tusen extra för att få EXAKT vad du är ute efter. Eller så kan du vänta nån månad till innan det dyker upp fler objekt.

Jupps, men det är dumt att köpa en begagnad cykel och få en stor värdeminskning. Vilket det blir om man köper den för mer än vad handlare sålde samma cykel för, för två år sedan.

Det väger ganska jämnt mellan XJ6 och FZ6 för min del, FZ är ju en äldre och utgående modell medans XJ6 är helt ny. Men samtidigt är FZ6an mycket snyggare och har mer klassiska drag vilket jag gillar. Får också känslan att den har en mer påkostad ramkonstruktion och att den är lättare att öka effekten på om jag i framtiden skulle önska det.

35.000:- för en 05 på 245mil lät ju riktigt fint, och 49900:- för en med 145mil direkt från handlare för två år sedan är också vettigt.

Jag skulle tro att det kommer att dyka upp ett antal av dessa cyklar i april maj för 40.000:- och uppåt så det kanske är lika bra att vänta som du skriver.

För prisskillnaden och lite till kan jag ju också köpa en enduro och köra på vintern ;-)

Jag läste någonstans att S2 modellen skiljer sig på fler punkter än bara hästkrafterna och färg, även svingen och bromsarna är annorlunda. Finns det fler skillnader? Kanske stötdämpare eller andra detaljer?

//K

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
MM, XJ6 är ny, tyngre och klenare. Kanske lika snygg, men du får en sämre cykel. Du får en MINDRE påkostad stålramskonstruktion i stället för en aluminiumram: "Yamaha's Controlled-Fill die-casting technology enables the FZ6's frame to be made entirely from castings, amazingly consisting of two halves bolted together at the steering head and swingarm pivot areas, with no welds whatsoever".

S2:an fick FZ1:ans instrument, uppdaterad insprutning, sving, bromsar och sadel. Jag hade en S2:a och jag tyckte att det var en enormt rolig maskin. Hade jag inte krashat så hade jag haft den kvar länge.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lite fel tid på året att leta hoj tror jag.
I höstas fanns det många hojar till försäljning (FZ6)av privatpersoner
men så här års är det ju nästan bara handlare i farten.

Säkerligen dyker det upp många hojar till försäljning när våren kommer
frågan är ju bara hur högt dom ligger i pris?

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
>------<
FZ1+R1-delar?

Hej!
Jag har en FZ1-n 2007 på g och tyvärr är den lite sönder här och där. Finns det R1-delar som passar? Typ bakhjul, gaffelben, sving. Om något passar, vilka årsmodeller är det bytbart emellan då?:confused:

Tack på förhand

Henrik

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hej!
Jag har en FZ1-n 2007 på g och tyvärr är den lite sönder här och där. Finns det R1-delar som passar? Typ bakhjul, gaffelben, sving. Om något passar, vilka årsmodeller är det bytbart emellan då?:confused:

Tack på förhand

Henrik

Ring och hör med Yamaha i stället

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
>------<
Ring och hör med Yamaha i stället
Redan gjort! De var inte vad man skulle kalla service minded. Jag ringde ett, normalt sett, väldigt trevligt företag i Småland också. Gissningsvis fick jag tag i fel person där. För denne verkstadsperson var inte heller på sin mest vältaliga sida. Tyvärr var det inte samma person som jag talat med upprepade ggr förut. Har där alltid fått hjälp förr med liknande frågor men tji denna gång. Så kan det gå:näsblod

Henrik

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Normalt sett ska man då ta sig tid att skriva ett brev för hand, addresserat till företagsledningen, där man förklarar hur deras anställda behandlar en med en nonchalant och överlägsen attityd, och därför väljer du att använda ditt kreditkort någon annanstans där du blir bättre bemött. Även om du ändå väljer att spendera dina hårt arbetade pengar där, så att mongot kan behålla jobbet.

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Hej!

Tack på förhand

Henrik
Kolla typ r1 tråden... hjulen borde passa,svingen,nja tror ej det,gaffelben ja kanske... årsmodeller 03 04 borde vara mest intressant! Lycka till!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hur känns hojen efter alla dina mods ? jag funderar på den där airbox modden, men vet inte om det är lönt att ta tag i. Gillar du att modda och vill nodtvunget göra en grej till, så klart att du ska göra det innan bänkning, annars finns det risk att du vill göra flies-modden senare och betala för en till bänkning. Undrar hur bränsleförbrukningen blir efter den modden

Last edited:

Fest

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2007
hur känns hojen efter alla dina mods ? jag funderar på den där airbox modden, men vet inte om det är lönt att ta tag i. Gillar du att modda och vill nodtvunget göra en grej till, så klart att du ska göra det innan bänkning, annars finns det risk att du vill göra flies-modden senare och betala för en till bänkning. Undrar hur bränsleförbrukningen blir efter den modden

Hehe. Har ingen aning om hur hojen känns eftersom jag har gjort allt under vintern.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det ska bli intressant att höra vad du tycker om det när snön har smält (när det nu blir)
Får du lite coolare insugsljud nu ? det borde du ha testat tycker man

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping