Yamaha FZ-tråden

Fest

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2007
det ska bli intressant att höra vad du tycker om det när snön har smält (när det nu blir)
Får du lite coolare insugsljud nu ? det borde du ha testat tycker man

O ja ser verkligen fram emot våren. Har startat hojen vid ett tillfälle efter modsen och insugsljudet förändrades lite. Ska bli intressant att höra insugsljudet när jag drar på ordentligt på nån härlig väg.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
O ja ser verkligen fram emot våren. Har startat hojen vid ett tillfälle efter modsen och insugsljudet förändrades lite. Ska bli intressant att höra insugsljudet när jag drar på ordentligt på nån härlig väg.

du får rapportera här när du har provat

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Så vart det en FZ6, 150mil, 2007. 40.000:-

Bra pris för att vara hos handlare tycker jag! Första servicen gjordes samma dag som jag hämtade hojjen.

Försäkring hos bilsport MC 2500:-/helår, det är en väldigt bra deal!

//K

Fest

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2007
du får rapportera här när du har provat

Ska jag göra. Risken finns att det blir svårt att jämföra original mot nuvarande läge eftersom det kommer ha gått ca 5 månader från senaste körtillfället i oktober förra året och nästa tillfälle i mars/april i år.

Är lite nyfiken på hur mycket secondary flies modden påverkar helheten. Det är inget stort ingrepp men jag undrar om det är lönt besväret att beställa från USA. Vill helst inte klippa i de befintliga.

Men jag tror att jag kommer vara mer än nöjd med det jag gjort hittills.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt

Bra pris för att vara hos handlare tycker jag! Första servicen gjordes samma dag som jag hämtade hojjen.

//K

Grattis,låter som ett bra pris både på hoj o försäkring!
Nu förväntar vi oss en bild på underverket :D

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....

//K

Riktigt nice:tummenupp jag har oxå det priset på hel/hel, antar att du är en 30+ för det billiga priset:)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Riktigt nice:tummenupp jag har oxå det priset på hel/hel, antar att du är en 30+ för det billiga priset:)

Motorcykeln var min 30års kris som materialiserade sig. Köpte den på min födelsedag.

Har inga bra bilder på skönheten tyvärr, jag hade semester en vecka och köpte den då. Är nu utomlands och jobbar igen. Hoppas själv jag får se skönheten igen till sommaren =)

Den står nu upphissad i andra etage i verkstaden under ett täcke och inväntar varma asfaltsvägar.

Hade varit gött om den var svart i ram och tank, men den silvriga är inte alls illa. Lite mer sober och vuxen kanske som jag nu är (ehrm)!

//K

fz6sundsvall.jpg

ett.jpg

tva.jpg

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ska jag göra. Risken finns att det blir svårt att jämföra original mot nuvarande läge eftersom det kommer ha gått ca 5 månader från senaste körtillfället i oktober förra året och nästa tillfälle i mars/april i år.

Är lite nyfiken på hur mycket secondary flies modden påverkar helheten. Det är inget stort ingrepp men jag undrar om det är lönt besväret att beställa från USA. Vill helst inte klippa i de befintliga.

Men jag tror att jag kommer vara mer än nöjd med det jag gjort hittills.

Hallå...
Jag har gjort det mesta av moddarna som du planerar. 16t, PCIII, K&N filter, öppnad luftburk och Yoshi TRC slip-on. Funderade ett tag på att knacka bort katten men la ned det pga kommande besiktningar... Insugsljudet har ökat men dränks av det underbara ljudet från Yoshi´n!!
Om du inte vill kapa orginal secondary flies så kan du ju bara haka av länkarmen och låsa den i öppet läge. Klart billigaste!!

Nån som vill ha en magspoiler??
http://www.blocket.se/gavleborg/Magspoiler_Yamaha_FZ1_25634377.htm?ca=5&w=1

//cage

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Motorcykeln var min 30års kris som materialiserade sig. Köpte den på min födelsedag.

Har inga bra bilder på skönheten tyvärr, jag hade semester en vecka och köpte den då. Är nu utomlands och jobbar igen. Hoppas själv jag får se skönheten igen till sommaren =)

Den står nu upphissad i andra etage i verkstaden under ett täcke och inväntar varma asfaltsvägar.

Hade varit gött om den var svart i ram och tank, men den silvriga är inte alls illa. Lite mer sober och vuxen kanske som jag nu är (ehrm)!

hade en likadan 30+ kris, köpte den en kväll när min fru var borta, gissa hennes förvåning när hon kom hem :)

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Hur är Fz1-n att köra? Är den så busig som den ser ut? Har läst lite olika recensioner på nätet och har fått den uppfattningen att den ska vara svår att få upp på ettan och mer eller mindre omöjlig att få upp på tvåan. Stämmer detta?
Har kört både super duke och speed tripel men inte fz1-n. På pappret ser ju fz1:an ut att lira i samma klass, gör den det i verkligheten med?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hur är Fz1-n att köra? Är den så busig som den ser ut? Har läst lite olika recensioner på nätet och har fått den uppfattningen att den ska vara svår att få upp på ettan och mer eller mindre omöjlig att få upp på tvåan. Stämmer detta?
Har kört både super duke och speed tripel men inte fz1-n. På pappret ser ju fz1:an ut att lira i samma klass, gör den det i verkligheten med?

pejstar från en annan sida "its a jack of all trades, master of none". Ska du ha en wheelie hoj så får du nog dreva om den. Jag upplever den som du beskriver, svår att få upp på bakhjulet, speciellt i lägre farter, då den är för stark, och spinner loss.

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Då är man med i klubben. Blev en FZ6N 2006 (98hk). :banana
Vore kul att testköra den men det kom mer snö idag:huvet. Tror knappt det är sant. Trött, mycket trött. Polerade någon timme på hojen för att överleva dagen. :D

Ringt runt och kollat försäkringar på några ställen... den är klart dyrare än väntat. Runt 8000kr hel/år...... tips emottages tacksamt på bolag som ger humana priser för en äldre man....:D:D
Trodde det skulle vara lite billigare när man passerat 30...

/blysläden - snart blir det vår......

Last edited:

Fest

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2007
Ringt runt och kollat försäkringar på några ställen... den är klart dyrare än väntat. Runt 8000kr hel/år...... tips emottages tacksamt på bolag som ger humana priser för en äldre man....:D:D
Trodde det skulle vara lite billigare när man passerat 30...

/blysläden - snart blir det vår......

Grattis!!

Har du kollat med http://www.bilsport-mc.com ?
De brukar ligga en bit lägre än övriga på en del hojar.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Grattis!!

jepp, jag hade 30+ försäkring hos bilsport-mc, 6800 hel/hel i Malmö, trafikzon 1. Tror man betalar kring 3000 i olofström, kanske mindre som medlem SMC - så är du inte det, skaffa medlemskap snabbt, du tjänar in det på försäkringen.

Har du inte slip-on på, så kan du passa på och beställa det nu när det är så fint ute ;) Den låter som en symaskin original ..

blysläden

Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Grattis!!

Faktiskt kollat med dem. Premien blev strax under 8000kr dock basförsäkringen. Kravet för de försäkringarna är inlåst i garage på hemadressen. Mitt garage ligger tyvärr inte där jag bor. Får kanske bita ihop trots allt. Trist men sant. Kan behöva motionen kanske :D. Får kolla vad 30+ ger för premie innan jag bestämmer mig. Tid finns det gott om tyvärr.

blysläden

Gick med
10 Oct 2006
Hoj
jepp, jag hade 30+ försäkring hos bilsport-mc, 6800 hel/hel i Malmö, trafikzon 1. Tror man betalar kring 3000 i olofström, kanske mindre som medlem SMC - så är du inte det, skaffa medlemskap snabbt, du tjänar in det på försäkringen.

Har du inte slip-on på, så kan du passa på och beställa det nu när det är så fint ute ;) Den låter som en symaskin original ..

SMC medlem sedan länge. Får kolla 30+ premien. Tänkte ha en försäkring som tillät mig att ställa den på innergården hemma. Höjer de självrisken om jag har garage som krav och den inte stått i detta vid en ev. stöld? Eller blir det ingenting i ersättning då jag inte uppfyllt kraven?

Slip-on verkar dyrt (då alla säger att man skall köpa PC och bänka) och grannarna uppskattar säkert symaskinen mer än jag. Kollat lite på styren men det var dyrare än jag trodde ... ser ni mönstret.. :D. Fatbar styret gick lös på 1000-1200kr tillkommer adaptrar för 400-500kr. Original skall testat ett par mil innan jag tömmer lädret.

Då det snöar så pillade jag lite på datorn..... Gjorde en sida med alla FZ6 som funnits tillgängliga i Sverige 2004-2009. Ni kan gärna rätta mig om det finns fel på sidan. Lite novis på modellen :rolleyes:
http://www.fz750.se/andra/fz6_0.html

/blysläden

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj