Yamaha FZ-tråden

Zenz

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha FZ1-N
Går i funderingar att investera i en FZ1-N. Är det något speciellt man ska hålla utkik efter när man kollar in beggad hojar? Någon årgång man ska undvika?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Två själar, en tanke....

Rapportera hur det går!!

jag tror att jag har tillräckligt med hästkrafter som det är :) MEN, skulle det vara så att någon har provat, och gått igenom besiktiningen, så skulle jag också kunna tänka mig att prova. Pallar inte riskera själv ..

Går i funderingar att investera i en FZ1-N. Är det något speciellt man ska hålla utkik efter när man kollar in beggad hojar? Någon årgång man ska undvika?

ja vissa årsmodeller hade problem med insprutningen - ryckig gång eller vad det nu var, undrar om det inte blev löst 2007, jag känner inga konstigheter på min. På tidigare modeller är det då bra om det följer med en PowerCommander skulle jag vilja säga, då har den personen fixat problemet. Ni andra kan hoppa in om jag har fel.

Kolla om det finns servicestämpel enligt instruktionsbok, varje 10000 km OCH varje år, annars gäller inte den förlängda 5-årsgarantin. Tillbehörsfotpinnar av bättre märke är ett plus, originalen är lite för långt fram tycker vissa (inklusive jag)

Sugen som fan på en. Får dock se hur det blir. Ska ev. ner till italien och kolla superbike i sommar så isf blir det inte en rent ny hoj. Måste ju ha ltie pengar över till resekassa med. :)

soppa + tältplats + öl ? :)
 
Last edited:

Smilet

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
2008 Yamaha FZ6-N S2 ABS
Halloj!

Hur fäster man miniblinkers fram på FZ6-n? På den blinkers jag har så är det en M10 bult infästning med mutter och låsbricka så det måste borras i något? För hålet som blir efter orginalblnkersen är ovalt. Någon som gjort detta och kanske kan ge tips, bild?
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
använd brickor med M10 hål på båda sidorna ? Helst nån form av gummibricka också kanske
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hur är Fz1-n att köra? Är den så busig som den ser ut? Har läst lite olika recensioner på nätet och har fått den uppfattningen att den ska vara svår att få upp på ettan och mer eller mindre omöjlig att få upp på tvåan. Stämmer detta?
Har kört både super duke och speed tripel men inte fz1-n. På pappret ser ju fz1:an ut att lira i samma klass, gör den det i verkligheten med?

Hej,

Hur lätt som helst att "plocka" upp den.
På 1.an så är det bara att gunga till om man inte "power-wheelar" från lågfart. På tvåan så är det bara till att dutta till kopplingen. Går lätt att gasa upp på 2:an med. Nemas problemas sas.:tummenupp
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Hej,

Hur lätt som helst att "plocka" upp den.
På 1.an så är det bara att gunga till om man inte "power-wheelar" från lågfart. På tvåan så är det bara till att dutta till kopplingen. Går lätt att gasa upp på 2:an med. Nemas problemas sas.:tummenupp

Hållar med! Ibland börjar jag på 3:an och det går rätt bra. Dock har jag jävligt kass teknik:näsblod Har en kugg mintre fram men funderar på att gå upp 2-3 kugg bak. Kör aldrig speciellt fort ändå utan vill ha lite mer lekkaraktär på hojen:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har aldrig provat det här med att "gunga" upp den, men annars tycker jag att det är rätt svårt att få in rätt teknik. Jag fick oftast hjulspinn i ettan, och i tvåan går den upp en liten bit men orkar inte hela vägen. Nu har jag inte provat i några högre farter, jag försökte mest kring 30-50 km/h. runt 50 gick den upp ordentligt i ettan, men sen gick det farligt fort upp till 120, och man e lite ovan :/
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har en kugg mintre fram men funderar på att gå upp 2-3 kugg bak. Kör aldrig speciellt fort ändå utan vill ha lite mer lekkaraktär på hojen:)
med en kugg mindre fram är det kanske inte så konstigt att du tycker att den är lätt att få upp.
Jag har för mig att man räknar såhär: antal kuggar bak / antal kuggar fram, typ i vårt fall 45/17 = 2,64 vilket betyder att en kugg fram motsvarar 2,64 kuggar bak. Så i ditt fall blir det 45/16 = 2,97.

Så om man då tycker att ändring till en kugg mindre fram var för mycket, så kan man gå upp 1 eller 2 kuggar bak i stället, så får man mindre "förändring", det blir som att gå ner 0,8 kuggar fram typ
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Kanske sitter du för långt fram och lutad över styret. Då ritar man:tummenupp Kul det med.
Tänk på att lärotiden kan bli dyr, särskillt med en dyrbar mc.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
mm, kanske det.. jag hann inte köra så mycket innan det blev snö och is ute, bara ett par veckor, så jag försökte med vad som funkade på 600:an. Sen kan det vara en kombination av dåligt däck, kallt ute, framåtlutad, och 51% av vikten fram redan från konstruktionen. Men hur gör man det där "gunget" då ? off/on på gasen bara ?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
centralstöd

Suttit och jämfört bilder på S/N modellen. S modellen har centralstöd och det har inte N modellen. Passar ett stöd från S på N ???? Fästet till stödet verkar enligt vad man kan se på reklambilder sitta med två bultar i ramen under fotpinnarna? Någon som provat montera centralstöd på en N modell? Praktiskt när man skruvar och under vinterförvaringen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det är lite i vägen när man ska fälla ner sidostödet tycker jag, så jag har plockat av det
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Tänkte mest använda det i garaget och under vintern. Frågan är om det passar på min nakna modell. :va Tanken var att hitta ett begagnat/skroten för en billig peng.
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
med en kugg mindre fram är det kanske inte så konstigt att du tycker att den är lätt att få upp.
Jag har för mig att man räknar såhär: antal kuggar bak / antal kuggar fram, typ i vårt fall 45/17 = 2,64 vilket betyder att en kugg fram motsvarar 2,64 kuggar bak. Så i ditt fall blir det 45/16 = 2,97.

Så om man då tycker att ändring till en kugg mindre fram var för mycket, så kan man gå upp 1 eller 2 kuggar bak i stället, så får man mindre "förändring", det blir som att gå ner 0,8 kuggar fram typ

Hittar ingenstans att köpa drev, var gör ni det smidigt grabbar??:va

Och vad sitter det på hojen original fram/bak??
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag är intresserad av att köpa ett originalstyre med tillhörande adapters (styröverfall) för en FZ6a, är det någon som har koll på vart jag kan hitta det till bästa pris? Min cykel har ett styre med grövre diameter och mindre backsweep monterat, och jag vill gärna ha original också.

Sitter det samma styre på någon annan modell? Kan man använda styröverfall från någon annan cykel?

Vad heter styröverfall på engelska? Om man vill ebaya?

Några tips?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top