Yamaha FZ-tråden

Barry

yamaha
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Sunderbyn
Hoj
FZ1-N -07 (såld)
ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..

Jag klippte av kablarna under sadel och drog nya. Istället för sockerbitar så kan man löda ihop kablarna och värma på en krympslang. Men det är väl en smaksak.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Bilsport & Mc.... kolla med dom .

ps. min är till salu :)

Ofan, kanske verkar mesigt eller egentligen klokt men undrar om den har ABS? har bara övningskört med ABS..

men sedan säger du bilsport&MC. klart, det är hos de jag har kollat :) en 2010 fz1 på en förälder hamnar på 13K i göteborg.
 

YammaJansson

FZ1-Nisse
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1-N ABS
skylthållare

Det går att använda originalkablarna utan att klippa dem. Jag är original bög får jag erkänna, och tycker det är snyggast om man kan få till det med original blinkers/kablar. Som du mycket riktigt säger så gick det inte att koppla bort kablarna vid blinkersglasen. Det är ett litet pillande men jag följde kablarna från blinkersglasen, upp igenom skälva stjärten, såg att kablarna låg på höger resp vänster sida, om jag minns rätt fick jag meka bort en del prylar för att komma åt skarven som ligger under och framför original verktygssatsen. Där var det lite knepigt att komma åt skarvarna för höger och vänster sida men det gick:tummenupp
ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ofan, kanske verkar mesigt eller egentligen klokt men undrar om den har ABS? har bara övningskört med ABS..

men sedan säger du bilsport&MC. klart, det är hos de jag har kollat :) en 2010 fz1 på en förälder hamnar på 13K i göteborg.

klart man ska ha ABS om man kan. det kommer bra till pass när du väl är mitt inne i en panikbromsning. Känns inte som att stoppies är viktigare.

Det går att använda originalkablarna utan att klippa dem. Jag är original bög får jag erkänna, och tycker det är snyggast om man kan få till det med original blinkers/kablar. Som du mycket riktigt säger så gick det inte att koppla bort kablarna vid blinkersglasen. Det är ett litet pillande men jag följde kablarna från blinkersglasen, upp igenom skälva stjärten, såg att kablarna låg på höger resp vänster sida, om jag minns rätt fick jag meka bort en del prylar för att komma åt skarven som ligger under och framför original verktygssatsen. Där var det lite knepigt att komma åt skarvarna för höger och vänster sida men det gick:tummenupp

jag misstänkte att man var tvungen att skruva bort grejer.var det inte jobbigt att dra tillbaka kablarna sen och lägga de som innan ?
 
Last edited:

YammaJansson

FZ1-Nisse
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1-N ABS
Jo, det var lite pyssel med det. Men det är ganska gott om plats under de pryttlar som Yamma envisas med att ha. Gumman & ungar till staden och du själv inlåst i garaget. Meka i lugn och ro så funkar det:tummenupp Men, det var faktiskt inte så jä--igt som det låter. Och är man original bög som jag får man ju belöningen när det ligger där snyggt och prydligt:tungan
Jag mekade bort mer än vad som krävdes för att se hur kablarna låg men det var bara bra för att komma åt. Jag la upp allt på ett litet bord vartefter jag tog bort saker och monterade sen i omvänd ordning, det funkade.
klart man ska ha ABS om man kan. det kommer bra till pass när du väl är mitt inne i en panikbromsning. Känns inte som att stoppies är viktigare.



jag misstänkte att man var tvungen att skruva bort grejer.var det inte jobbigt att dra tillbaka kablarna sen och lägga de som innan ?

Glömde en sak. Kabelhärvan blir ju längre när man monterar en ny skylthållare, men det löste jag genom att lägga båda kablarna som det låg från början och sen "rulla" ihop kablarna i utrymmet som finns under verktygssatsen.
klart man ska ha ABS om man kan. det kommer bra till pass när du väl är mitt inne i en panikbromsning. Känns inte som att stoppies är viktigare.



jag misstänkte att man var tvungen att skruva bort grejer.var det inte jobbigt att dra tillbaka kablarna sen och lägga de som innan ?
 
Last edited:

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08
på morsans man som är 47 år gammal och haft mc kort sedan han var 16 år så landar en fz1 13 000kr hel/hel och då i göteborg.

jag gissar att en fz8 hamnar omkring 8000-10 000.
ungefär som en Z750 då alltså. Fz8 lär ha runt 100 hk så just därför lär den prestandamässigt vara som z750 men sedan är de också av samma storlek vilket gör de väldigt lika.
Kolla noga vad som gäller med försäkringen om din mammas man står för hojen. Vilka får köra hojen? Får han låna ut den (till dig)? Själv står jag för sonens hoj och då blir försäkringen ungefär dubbelt så dyr än om bara jag ska köra hojen. Samt jag har hört folk som inte fått ut någon ersättning om fel person kör hojen vid olyckan.
Kolla noga villkoren!!!!
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Ofan, kanske verkar mesigt eller egentligen klokt men undrar om den har ABS? har bara övningskört med ABS..

men sedan säger du bilsport&MC. klart, det är hos de jag har kollat :) en 2010 fz1 på en förälder hamnar på 13K i göteborg.

Jag betalar iaf 6500ca hel/hel bor en bit utanför malmö så det räknas kanske som håla och försäkringen där efter. Jag är 33år. Hojen är en 06a.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
på morsans man som är 47 år gammal och haft mc kort sedan han var 16 år så landar en fz1 13 000kr hel/hel och då i göteborg.

jag gissar att en fz8 hamnar omkring 8000-10 000.
ungefär som en Z750 då alltså. Fz8 lär ha runt 100 hk så just därför lär den prestandamässigt vara som z750 men sedan är de också av samma storlek vilket gör de väldigt lika.
Kolla noga vad som gäller med försäkringen om din mammas man står för hojen. Vilka får köra hojen? Får han låna ut den (till dig)? Själv står jag för sonens hoj och då blir försäkringen ungefär dubbelt så dyr än om bara jag ska köra hojen. Samt jag har hört folk som inte fått ut någon ersättning om fel person kör hojen vid olyckan.
Kolla noga villkoren!!!!

Var försäkrar du hojjen då? för på bilsport&MC så kan man endast låna ut hojjen till tjej oavsett ålder.. det är det enda som står om den grejjen.

ska jag ha en egen hojj så får det vara något som går under offroadförsäkring och inte överstiga 800cc. Det är enda realistiska i dagsläget som 24 åring. ALLT annat kan jag bara glömma att försäkra på mig..
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Hej!

Har kollat på några olika fz1or och jag undrar bara.. vad är den egentliga skillnaden mellan en FZ1-s 2007 och en FZ1-s 2008-10?

Finns det några större ändringar mellan 07orna VS 08,09,10orna? förutom ABS och diverse färgjusteringar?
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FZ1#Generation_II_.282006_-_current.29

Seek and thou shall find. Det e lite dyrt att betala 30.000 eller mer för lite bättre gasrespons på lågvarv. För det finns det nåt som heter slip-on har jag för mig :)

Tack för den infon!

Vart köper man bra tillbehör till en FZ1? Avgas o vita blinkers / bromsljus är väl det jag tänker på främst.

Kollat lite på sponsorlänkarna här på sporthoj men hittar inte mkt.
 

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08


Var försäkrar du hojjen då? för på bilsport&MC så kan man endast låna ut hojjen till tjej oavsett ålder.. det är det enda som står om den grejjen.

ska jag ha en egen hojj så får det vara något som går under offroadförsäkring och inte överstiga 800cc. Det är enda realistiska i dagsläget som 24 åring. ALLT annat kan jag bara glömma att försäkra på mig..


Försäkrad hos Bilsport&mc, deras basförsäkring. Hojen står på mig och då får sonen köra den. Halvförsäkring 4200:_-för en Sv 650. Pris för om enbart jag får köra den (seniorförsäkring) 2700:-. Ska hoen köras av fler pesoner, t ex av dig, och om din mammas karl stå står för den, så är det deras basförsäkring som gäller.
 

MastaAce

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 07
Hallå
Vad är det för skillnad mellan fz6-s och fz6-n, förutom framkåpan? Sitter man likadant? Samma motorer osv..
Går det att göra om en fz6-s till en fz6-n, är det värt det pris- och tidsmässigt?
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Hallå
Vad är det för skillnad mellan fz6-s och fz6-n, förutom framkåpan? Sitter man likadant? Samma motorer osv..
Går det att göra om en fz6-s till en fz6-n, är det värt det pris- och tidsmässigt?

Alla reservdelskataloger pekar ju på samma reservdelar till båda cyklarna så det är nog bara kåpan som är skillnaden ja.
 

ludwig 1

ludwig 1
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Ed
Hoj
FZ-1 SA-07,XT-600
Koppla bara ur kablaget..

ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..

Det sitter snabbkopplingar till blinkers under sadeln,det är bara att bända upp flärpen i kontakten och dra isär.Köper du Miniblinkers med diod så får du köpa motstånd också,Blinkerslampor bak är 10Wx2,och eftersom dioderna är på mindre så är motstånden till för att utjämna skillnaden annars blinkar det fort som satan..Samma är det om du byter fram också... Jag köpte skylthållare,blinkers och motstånd på S-Racing.Det har funkat för mig...Du behöver inte klippa kablarna kontakterna på dom nya blinkersna passar rätt in om du säger Märke på hojen..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top