Yamaha fzr drar olja.

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
:kocko Tantens fzr 93 drar olja. Bytte ventiltätningar förra året, har nu mätt upp cylindrar, kolvar och kolvringar men hittar inget fel.är det nån som har nåt tips, eller skall dom dra olja.

M.V.H Tomsa Mck Wheelers Falun

www.wheelers.se
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
bandit-tomsa skrev:
:kocko Tantens fzr 93 drar olja. Bytte ventiltätningar förra året, har nu mätt upp cylindrar, kolvar och kolvringar men hittar inget fel.är det nån som har nåt tips, eller skall dom dra olja.

M.V.H Tomsa Mck Wheelers Falun

www.wheelers.se
Hur mycket drar den då?
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Snackade med en av mekanikerna på Mascot Motor för lite sen om just det. Han sa att mellan 0,8-1 liter per hundra mil inte är överdrivet mycket.
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Brutus skrev:
Snackade med en av mekanikerna på Mascot Motor för lite sen om just det. Han sa att mellan 0,8-1 liter per hundra mil inte är överdrivet mycket.
VA?!
1 liter per 1000km... det är ju vansinnigt mycket..värre än en Taunus jag hade en gång i tiden. Ingen aning om om din flickas hoj läcker olja eller om den tar olja via vevhusventilationen men min hoj tar inte ett kryddmått olja.
Det är som att fara från stockholm ner till smygehuk och tillbaka så skulle motorn va tom på olja??!! Nä han måste behaga skämta.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hona om cylinderloppen och nya kolvringar med ordentlig inkörning borde kunna täta den under förutsättning att den är OK i övrigt . Men en del jobb måste erkännas. På min hojtyp finns ett kolvfel på en del maskiner där man borrat oljehålen i kolvarna så de syns ovanför oljeringen på kolvarna. De drar ungefär 1 liter eller mer per 100 mil och det syns på avlagringar på kolvarna också.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Silwer skrev:
Gränsen går väl där nånstans, men bra är det ju inte vad än de säger.

Börjar med att säga att jag är helt värdelös på motorer..och således väldigt lättlurad...

Enligt mekanikern så har FZR1000 större spel mellan kolv och cylinder för att motorn ska kunna köras hårt väldigt länge. Så enligt honom så drar de lite olja redan från början...

Sen om det stämmer eller inte vet jag inget om.

Iofs så pratade han om en -91, men motorn är väl i princip densamma från -89 till -95.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Brutus skrev:
Börjar med att säga att jag är helt värdelös på motorer..och således väldigt lättlurad...

Enligt mekanikern så har FZR1000 större spel mellan kolv och cylinder för att motorn ska kunna köras hårt väldigt länge. Så enligt honom så drar de lite olja redan från början...

Sen om det stämmer eller inte vet jag inget om.

Iofs så pratade han om en -91, men motorn är väl i princip densamma från -89 till -95.

Tja, det kvittar nog vad du kan, fzr1000 kan tydligen börja sörpla rejält med olja när de gått en 5000 mil, då är det honing och nya ringar som skall till.
Att de drar lite olja även vid låga mil är nog möjligt men, 1 liter på 100 mil var nog aldrig tanken från fabriken att de skulle dra
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Jamen tänk på vad ni påstår. 1 liter per 100mil...det finns ca:3,4 quarts olja dvs ca 3,2liter olja i motorn. om den då drar 1 liter per 100mil så innbär det att efter 320mil eller 3200km vilket massor med hojåkare kör på en sommar ganska enkelt så skulle FZR:s motor vara snustorr!! Det är inte möjligt. Min hoj har gått 6000mil och förförra gången jag bytte olja var för 1 år sedan jag fyllde den med 3,3 liter olja och har kört nästan 400mil sen dess när jag bytte olja nu för någon vecka sen så nog kom det mer än 3 liter olja ut ur maskinen. Rimmar ganska illa med att FZR skulle ta massa olja, stämmer inte på min hoj iaf.
 

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
Snowjob skrev:
VA?!
1 liter per 1000km... det är ju vansinnigt mycket..värre än en Taunus jag hade en gång i tiden. Ingen aning om om din flickas hoj läcker olja eller om den tar olja via vevhusventilationen men min hoj tar inte ett kryddmått olja.
Det är som att fara från stockholm ner till smygehuk och tillbaka så skulle motorn va tom på olja??!! Nä han måste behaga skämta.

Via vevhusventilationen??????????förklarar mer..

Den rökpuffar till lite när man växlar ner och gasar, även när man startar så kan det komma en liten rökpuff.

Tomsa
 

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
Anders R skrev:
Hona om cylinderloppen och nya kolvringar med ordentlig inkörning borde kunna täta den under förutsättning att den är OK i övrigt . Men en del jobb måste erkännas. På min hojtyp finns ett kolvfel på en del maskiner där man borrat oljehålen i kolvarna så de syns ovanför oljeringen på kolvarna. De drar ungefär 1 liter eller mer per 100 mil och det syns på avlagringar på kolvarna också.

Är det på nyare banditer eller på alla 1200.??

Skall du på Globen eller?? :banana

Tomsa
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
prova byt märke på oljan.

endel fordon sörplar olja som en fjortis dricker läskeblask med en olja för att knapp ta något med en annan!
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Alltså om du t.ex står vid rödljus och motorn är varmkörd och på tomgång. När du då gasar på för att köra iväg kommer det då blått moln ur avgaserna så är det med alla säkerhet ventilerna. Eftersom när trycket går ner vid tomgång så slinker oljan ner via ventilerna (som inte tätarordentligt) och sen när du gasar på så förbränns (iaf en del) av oljan och det blir blå rök. Om inte hojen läcker olja från blocket så tar nog hojen olja från ventilerna/kolvringarna vilket innebär att hojen är sliten och vill ha renovering.
Ta bort kåpan och kolla om den läcker olja från blocket nånstans. Annars är det väl bara och renovera motorn eller ringa spinnin wheel och köpa en begnagad motor.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Brutus skrev:
Snackade med en av mekanikerna på Mascot Motor för lite sen om just det. Han sa att mellan 0,8-1 liter per hundra mil inte är överdrivet mycket.

Det måste va en tvåtaktare :D . Så mycket drar ju nästan min hoj, men det är ju meningen.
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
olja

FZR drar olja. Det är därför som du har en oljenivå-varningslampa istället för oljeTRYCKS lampa som på de flesta andra hojar.

Fyll på olja o kör du =)
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Funatic skrev:
FZR drar olja. Det är därför som du har en oljenivå-varningslampa istället för oljeTRYCKS lampa som på de flesta andra hojar.

Fyll på olja o kör du =)


Håller med... men 1 liter på 100 mil låter lite väl mycket tycker jag...
Min drog 1 liter på 2-300 mil förra sommarn, men då läckte den vid vattenpumpen... det tyckte jag var mycket.
Men lite olja tar dom, det bara är så med FZR...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bandit-tomsa skrev:
Via vevhusventilationen??????????förklarar mer..

Den rökpuffar till lite när man växlar ner och gasar, även när man startar så kan det komma en liten rökpuff.

Tomsa

Kolvringarna (taskig inkörd eller bara allmänt slitna) och ventiltätningarna (pga slitna styrningar - tätningarna pajar väldigt fort med slitna ventilstyrningar). Lev med det under sommaren och låt någon kika på kolv/cylle/topp under nästa vinter.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Snowjob skrev:
... om den då drar 1 liter per 100mil så innbär det att efter 320mil eller 3200km vilket massor med hojåkare kör på en sommar ganska enkelt så skulle FZR:s motor vara snustorr!! ...
Men det finns väl ingen som kör en hel sommar utan att kolla (och vid behov fylla) olja? Eller finns det de som är så ansvarslösa?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ja, jo det kanske är så. Men det är i så fall bedrövligt. Kapitalförstöring som bara väntar på att inträffa.

Snowjob:
Nu menar jag inte att just du slarvar med detta.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top