Yamaha fzr drar olja.

Rojon

HSMA
Gick med
23 May 2004
Ort
I ett gult Hus
Hoj
Såld Blade
Fyllde precis på min FZR.
Hade kört ca 200 mil sen service gick i 2 dl olja.
Har också hört lite omkring om just olje förbrukning på FZR`n,det sägs överallt att dom dricker olja.Så är det bara!!!
Fabriken sa det samma....nya drack också olja....det bara är så...
Sen är ju nivågivaren också lite överkännslig.....
Men som sagt..fyll på och kör bara
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Roj skrev:
Fyllde precis på min FZR.
Hade kört ca 200 mil sen service gick i 2 dl olja.
Har också hört lite omkring om just olje förbrukning på FZR`n,det sägs överallt att dom dricker olja.Så är det bara!!!
Fabriken sa det samma....nya drack också olja....det bara är så...
Sen är ju nivågivaren också lite överkännslig.....
Men som sagt..fyll på och kör bara

:fakta. Även i test som Bike har gjort sa man samma sak!!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Blip skrev:
Oavsett det så finns det ingen garanti att den begagnade motorn man köper inte har exakt samma problem.



Jo miltalet på den motor man köper håller man sig runt 1000 mil å under så brukar man va på den säkra sidan
 

Azash

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Yamaha FZR 600
Min 600 dricker olja som en alkis dricker billigt vin...skit störigt.
Den dricker typ 1 -1.5 liter / 100 mil.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Robban_C skrev:
Hållundan:
2,5 liter? Borde det inte vara 3-3,5 liter i en FZR 1000?
Kanske inte så konstigt om lampan började lysa rätt snart?

Har ju iofs en 600, å enligt Haynes skulle det i 2,5 liter vid filterbyta, 2,3 liter utan byte. Jag bytte filter och hällde således i denna mängd olja... Fönstret var helt täckt också...

Nu är det i nästan i botten och lampan lyser vid accelerationer och jag antar väl att den kommer börja lysa konstant snart :(
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Azash skrev:
Fönstret skall väl bara vara täckt till hälften?
Vill man slippa den :4skrika :mad: :huvet oljelampan så får man fylla på 3mm över maxstrecket.
Mitt fönster är täckt minst 80% (orkar inte gå ut och kolla men bra mkt mer än hälften iaf ). :)
//Tobbe
 

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Snowjob skrev:
Neeh jag slösar inte på hojar så värst. Men en sak är säker. Min hoj måste vara något specialbygge åt Yamaha´s VD´s sonson eller liknande för den tar inte som sagt ett kryddmått med olja och ryker inte. Kanske en modell av FZR som aldrig skulle ha släppts, ni vet som glödlampor som aldrig går sönder osv.
Ska gå ut och smeka lyktorna lite nu. Förstår fortfarande inte varför en fyrtaktare ska ha oljesmörjning. Står tom i manualen att motorn är gjord för blyfri bensin. Oljesmörjning original för FZR...nu har jag hört allt. :confused:


Roligt att höra att vi är 2 st då.

M.V.H
HARKE :banana
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
hållundan skrev:
Har ju iofs en 600 ...(
Ok, jag förutsatte (av nån anledning) att det gällde en FZR 1000. Och är rätt säker på att 2,5 liter är magert på en sån.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Robban_C skrev:
Ok, jag förutsatte (av nån anledning) att det gällde en FZR 1000. Och är rätt säker på att 2,5 liter är magert på en sån.
Nä föffan det är inte lätt... ;)

Nåväl, jag har inte riktigt fått bukt på skiten ännu. Ska lukta å sniffa i oljetråget samt känna om oljan känns "torr"... Alltså om det är soppa/oljeblandning å grejer...

Jag befarar väl som sagt kolvringsslitage... Men men, får la fylla på olja resten av säsongen å se hurvida jag ska gå vidare med detta as till hoj under vintern... :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jaja givetvis. Fyll olja och åk allt du kan, sen mekar du i lugn och ro i vinter. Men se bara till att verkligen hålla nivån! Jag hade en Z1000 för många år sen. Den drack olja friskt, det var ett helt parti (eller en hel årsmodell) som var borrad med för stort kolvspel. Jag fyllde olja och åkte men missade oljefyllning vid nått illfälle så nivån blev rätt låg. Nu är ju Z1000 rullagrad och därför tål den en hel del vad gäller tillfälliga oljetrycksfall utan att skada vev- och ramlager så som glidlagrade knotor gör. Men den blev svårväxlad. :huvet
Inte bra.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har kollat över lite nu. Det är sotigt som fan i rören hela vägen ut till dämparen, vilket tyder på förbränd olja i avknaserna... M.A.O är det nog som sagt stort slitage på kolvringarna... Nåväl.

Körde Gsxr 750 idag, jag blev kär.
 

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
Napsyl skrev:
Min hoj drog 1 liter på 40 mil vid hård körning körde då på castrol gps delsyntet olja

gick över till castrol gp mineral o plötsligen drar den 1dl på 50 mil


så prova o gå över till lite tjockare olja


hehehehe
 

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
Robban_C skrev:
Hållundan:
2,5 liter? Borde det inte vara 3-3,5 liter i en FZR 1000?
Kanske inte så konstigt om lampan började lysa rätt snart?


Sen slog det mig en sak då jag ögnade igenom tråden. bandit-tomsa skrev aldrig om det var en 600:a eller en 1000. Vi bara förutsatte att det var en FZR 1000.

Det är en fzr 1000:men jag har hört en annan grej, att olje lampan ligger både på nivå och oljetryck, så det gäller att överfylla den en aning varje gång.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Snackade med Yamaha-Center förut ang min R6:a och de sa att alla Yamaha äter olja? Skulle tydligen vara normalt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bandit-tomsa skrev:
Det är en fzr 1000:men jag har hört en annan grej, att olje lampan ligger både på nivå och oljetryck,...
Är nästan säker på att den är enbart nivå. Men fylla ordentligt gäller ju i vilket fall som helst.
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Robban_C skrev:
Men det finns väl ingen som kör en hel sommar utan att kolla (och vid behov fylla) olja? Eller finns det de som är så ansvarslösa?

Hej igen! Micke i sundsvall här, tänkte på en annan sak bara. Vänder mig till dig, du verkar ha "varit med länge" med meckning och sånt. Jag har ventiler från en gixxer 750 -96:a eller 98:a vet du om det är någon skillnad på årsmodellerna? hittat en köpare som har en -98:a Tacksam för hjälp
MVH Micke :Bugar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Svar per pm.
Ingen skillnad såvitt jag vet (det är ju, bortsett från vevstakar och insprut, samma motor i övrigt -96/-99).
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top