Yamaha fzr drar olja.

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Robban_C skrev:
Ja, jo det kanske är så. Men det är i så fall bedrövligt. Kapitalförstöring som bara väntar på att inträffa.

Snowjob:
Nu menar jag inte att just du slarvar med detta.

Neeh jag slösar inte på hojar så värst. Men en sak är säker. Min hoj måste vara något specialbygge åt Yamaha´s VD´s sonson eller liknande för den tar inte som sagt ett kryddmått med olja och ryker inte. Kanske en modell av FZR som aldrig skulle ha släppts, ni vet som glödlampor som aldrig går sönder osv.
Ska gå ut och smeka lyktorna lite nu. Förstår fortfarande inte varför en fyrtaktare ska ha oljesmörjning. Står tom i manualen att motorn är gjord för blyfri bensin. Oljesmörjning original för FZR...nu har jag hört allt. :confused:
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Anders R skrev:
Hona om cylinderloppen och nya kolvringar med ordentlig inkörning borde kunna täta den under förutsättning att den är OK i övrigt . Men en del jobb måste erkännas. På min hojtyp finns ett kolvfel på en del maskiner där man borrat oljehålen i kolvarna så de syns ovanför oljeringen på kolvarna. De drar ungefär 1 liter eller mer per 100 mil och det syns på avlagringar på kolvarna också.
Råkade jag ut för på min Bandit 1200 årsmod 02 som jag köpte ny.Den drog en satans massa olja så Hojaffären som sålde hojen till mig tog tillbaka den efter 1200 körda mil då dom aldrig kom på vad dom skulle göra med raset.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
KGA skrev:
Råkade jag ut för på min Bandit 1200 årsmod 02 som jag köpte ny.Den drog en satans massa olja så Hojaffären som sålde hojen till mig tog tillbaka den efter 1200 körda mil då dom aldrig kom på vad dom skulle göra med raset.

Det finns en Service Bulletin på den nyare B12-modellen där Suzuki åtar sig att GRATIS fixa nya kolvar, ringar, packningar samt hona om cylinder. Det är oljedräneringshålen i kolvarna som är felaktigt borrade och gör oljeringarna verkningslösa. Det borde din Suzuki-handlare ha vetat om. Det finns även en Service Bulletin om de fyra oljebultarna på ventilkåpan som också ska bytas gratis om nödvändigt.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
bandit-tomsa skrev:
Är det på nyare banditer eller på alla 1200.??

Skall du på Globen eller?? :banana

Tomsa

Enligt uppgift skulle kolvproblemen bara vara på årsmodellerna 01 och 02, sen skulle det vara fixat.

Globen? Nä.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Som jag skrivit förut om dessa motorer dom rostar i loppen sen är det kört

borra+ nya kolvar eller skaffa lågmilade cylinderrader med tillhörande kolvar från skroten. Även topparna går ner sig med åren och som Brinken skrev slitna styrningar gör ingen glad samt att säten å ventiler går ner sig
tyvär skitdyrt att fixa

Peter
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
andersbrink skrev:
Det finns en Service Bulletin på den nyare B12-modellen där Suzuki åtar sig att GRATIS fixa nya kolvar, ringar, packningar samt hona om cylinder. Det är oljedräneringshålen i kolvarna som är felaktigt borrade och gör oljeringarna verkningslösa. Det borde din Suzuki-handlare ha vetat om. Det finns även en Service Bulletin om de fyra oljebultarna på ventilkåpan som också ska bytas gratis om nödvändigt.
Var en paralell importerad hoj.Men var i kontakt med Svenska generalagentens (KGK) egen tekniker och han sa att han hadde hört talas om problemet men inte i sverige
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
Min Gixxer drar lika mkt. ca 1dl/10 mil!!!
Men den e nog slut i tätningar o annat :rolleyes:
Så det blir typ 2dl varje gång man tankar :huvet
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Min hoj drog 1 liter på 40 mil vid hård körning körde då på castrol gps delsyntet olja

gick över till castrol gp mineral o plötsligen drar den 1dl på 50 mil


så prova o gå över till lite tjockare olja
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andersson turbo skrev:
slitna styrningar gör ingen glad samt att säten å ventiler går ner sig tyvär skitdyrt att fixa

Eftersom jag pysslar med att fixa just sånt... om FZR'aren hade tänkt sig renovera sitt gamla lik till topplock. Här en liten fingervisning...

16 nya ventiler à 330 SEK = 5280 (eftermarknads, original är svindyra)
16 nya styrningar à 130 SEK = 2080
16 ventiltätningar, 1200 SEK
Styrningbyte à 6 timmar (inkl brotch/honing) totalt = ca 2100
Ventiljobb, 1600
Totalt ca 12200 SEK

Man får en väldigt fin topp (ev. hel motor) från MC-skroten för den summan. :D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Eftersom jag pysslar med att fixa just sånt... om FZR'aren hade tänkt sig renovera sitt gamla lik till topplock. Här en liten fingervisning...

16 nya ventiler à 330 SEK = 5280 (eftermarknads, original är svindyra)
16 nya styrningar à 130 SEK = 2080
16 ventiltätningar, 1200 SEK
Styrningbyte à 6 timmar (inkl brotch/honing) totalt = ca 2100
Ventiljobb, 1600
Totalt ca 12200 SEK

Man får en väldigt fin topp (ev. hel motor) från MC-skroten för den summan. :D


HEHE för att ytterligare fördärva den prisbilden Anders så kan ja ju tillägga att det är 20 ventiler på en sådan :hihi
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lyfter denna tråden lite...

Fan, bytte filter och olja förra veckan. Hällde i shell's helsyntetolja 10W/40 som förövrigt var svindyr. Det gick i 2,5 liter vid oljefiltersbyte. Har kört ungefär 40 mil sedan dess...

Nu lyser lampan... Vaffan, det läcker inte, det ryker inte...

TOKIGT! Vad göra?!
 

2fast4Some

Atlantes
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Gran Canaria
Hoj
2024 Yamaha MT-09
olja Fzr1000

Snowjob skrev:
Jamen tänk på vad ni påstår. 1 liter per 100mil...det finns ca:3,4 quarts olja dvs ca 3,2liter olja i motorn. om den då drar 1 liter per 100mil så innbär det att efter 320mil eller 3200km vilket massor med hojåkare kör på en sommar ganska enkelt så skulle FZR:s motor vara snustorr!! Det är inte möjligt. Min hoj har gått 6000mil och förförra gången jag bytte olja var för 1 år sedan jag fyllde den med 3,3 liter olja och har kört nästan 400mil sen dess när jag bytte olja nu för någon vecka sen så nog kom det mer än 3 liter olja ut ur maskinen. Rimmar ganska illa med att FZR skulle ta massa olja, stämmer inte på min hoj iaf.
Jag har en Fzr 1000 93a Den drar en hel del.Inget ovanligt.Nästan alla Fzr1000 drar olja när dom gott över 4500mil.Bara att fylla på.Det finns tillsatser som fungerar bra.Ska testa det själv.Det blir mycket olja på en säsong :(
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
tja, vafan....

Det är väl bara att fylla på olja och köra?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Pebl skrev:
tja, vafan....

Det är väl bara att fylla på olja och köra?
Jo men ändå... Vaffan 2,5 liter.... Vet inte när lampan börjar lysa iofs, men det har ju gått åt minst 1 liter... på 40 mil!!!!...

Sinnes...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Att tänka på med gammla slitna motorer är att man får problem med att man trycker ner bensin i oljan "leakdown" oförbränd bensin paserar kolvringarna
å späder ut oljan så man tror att den inte drar olja

va uppmärksam på bensin lukt i oljan
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hållundan:
2,5 liter? Borde det inte vara 3-3,5 liter i en FZR 1000?
Kanske inte så konstigt om lampan började lysa rätt snart?


Sen slog det mig en sak då jag ögnade igenom tråden. bandit-tomsa skrev aldrig om det var en 600:a eller en 1000. Vi bara förutsatte att det var en FZR 1000.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
bandit-tomsa skrev:
:kocko Tantens fzr 93 drar olja. Bytte ventiltätningar förra året, har nu mätt upp cylindrar, kolvar och kolvringar men hittar inget fel.är det nån som har nåt tips, eller skall dom dra olja.

M.V.H Tomsa Mck Wheelers Falun

www.wheelers.se

Våran FZR 1000 (vad har hon?) gör det också, speciellt vid hård körning, känt "fel", nackdel med just den modellen.

Edit, sorry Tofast4some, såg inte ditt inlägg. :kiss på dig.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Oavsett det så finns det ingen garanti att den begagnade motorn man köper inte har exakt samma problem.

andersbrink skrev:
Eftersom jag pysslar med att fixa just sånt... om
Man får en väldigt fin topp (ev. hel motor) från MC-skroten för den summan. :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top