Yamaha FZR-tråden

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Rötterna till de fina FZR'er.
Jag skulle nästan sälja min skäl för en sådan i garaget.

torr och virekoppling...:Bugar:Bugar:Bugar

fiint !!

någon här hemma som gjort en vajerkonvertering på sin FZR och vet t.ex hur mkt slag man behöver på stång som ersätter slavcylinder bla ??
lite sugen på det, så kan man i samband med det då dit korta handtag från en R6:a eller så :D
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
fiint !!

någon här hemma som gjort en vajerkonvertering på sin FZR och vet t.ex hur mkt slag man behöver på stång som ersätter slavcylinder bla ??
lite sugen på det, så kan man i samband med det då dit korta handtag från en R6:a eller så :D

Tryckstången brukar röra sig cirka 2-3mm tror jag. Antagligen 2mm, har för mig tryckplattan på FZR kopplingen inte rör sig riktigt lika mycket som på RD 350, och den rör sig cirka 3mm. Så 2mm slag ska vara i rätt bollpark. :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tryckstången brukar röra sig cirka 2-3mm tror jag. Antagligen 2mm, har för mig tryckplattan på FZR kopplingen inte rör sig riktigt lika mycket som på RD 350, och den rör sig cirka 3mm. Så 2mm slag ska vara i rätt bollpark. :)

det var bannemig inte mycket !!

då får det bli ett försökt till konvertering under vintern !! :tungan
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
det var bannemig inte mycket !!

då får det bli ett försökt till konvertering under vintern !! :tungan

Haha nej det är inte mö. Dragläget finns väl troligtvis inom 0,5mm, och efter det så kopplar den ju ur helt. Tror den enda anledningen till att den rör sig uppåt 3mm är för att få in lite olja i kopplingen, så det har inte med själva "urkopplingsförmågan" att göra. :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är det nån nackdel med hydraulisk koppling eftersom man valt att gå tillbaka till manuell på R1 och liknande? Jag har ju också hydraulisk på YZF:en och håller med om att det är svårt att hitta bra kopplingshandtag. Nån annan nackdel har jag inte märkt.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Är det nån nackdel med hydraulisk koppling eftersom man valt att gå tillbaka till manuell på R1 och liknande? Jag har ju också hydraulisk på YZF:en och håller med om att det är svårt att hitta bra kopplingshandtag. Nån annan nackdel har jag inte märkt.

en anledning till vire är att man slipper problem med luft i hydraliken och läckande packboxar.
Sedan är det jaffla hårt efter som alla racing FZR´r och YZF'er har det.

man kan Köpa nytt handtag på Biltema...

det borde finnas någon som har en ritning på den.
om slaget ska vara 2-3mm hur lång ska armen var?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det stor skillnad mellan sena FZR och tidiga YZF? Såväl chassi- som motormässigt. Någon särskilt svag länk på någon av modellerna? Tycker att modellerna ser bra ut och är sugen på en sådan som mellanhoj :)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
en anledning till vire är att man slipper problem med luft i hydraliken och läckande packboxar.
Sedan är det jaffla hårt efter som alla racing FZR´r och YZF'er har det.

man kan Köpa nytt handtag på Biltema...

det borde finnas någon som har en ritning på den.
om slaget ska vara 2-3mm hur lång ska armen var?

Armen är väl cirka 70mm lång skulle jag tro, men det är såklart också viktigt att ha tryckstången på rätt plats. Inte för långt ut på armen och inte för nära armens fäste heller.

Om du kollar på bilden så ser du också att man kan flytta wiren neråt, gör man det så kommer dragläget bli lite knepigare att kontrollera eftersom då tryckstången kommer röra sig längre. Dessutom blir kopplingen trögare att använda.

Har man wiren fäst långt ut på armen så blir det mer hävkraft och man kan enklare kontrollera dragläget, dock så särar sig lamellerna då lite mindre, och och man vill nog (såvida man inte känner sig säker på sin sak) att lamellerna ska sära på sig ungefär så mycket som de gör på en originalhoj.
Lite mindre kan man dock säkerligen leva med. 2mm tryckstångsrörelse vid fullt frikopplat läge ska nog funka utan några missöden. :)

EDIT: Det hade förövrigt varit bra om man byggde kopplingsarmen så att det går att ställa in den. Den på bilden har inga inställningsmöjligheter förutom wirens placering, så enda man kan ställa är wiren uppe vid kopplingshandtaget, och den vill man helst inte behöva skruva ut för långt då det är jävla massa belastning på den.

Så sätt en bra skruv på kopplingsarmen (jag hade satt den med skruvskallen mot tyckstången) så du kan ställa in den så den inte glappar som fan innan den når tryckstången. Man måste dock ha pyttelite slack på den, för om den är ställd så att den precis tangerar tryckstången, då kan kopplingen börja slira när den värms upp. :gnissla
 
Last edited:

bearyouden

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Aprilia Mille
Kopplingsstrul

Har en FZR1000 -91 som börjat strula med kopplingen. När motorn är kall så vill den gärna slira på höga varv. Vad tror ni? Är ett bra första steg att prova att byta fjädrar och olja eller ska man byta lameller. Någon kanske har koll på vad som brukar vara det vanligaste felet?! Tacksam för svar.

Vh Björn
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har en FZR1000 -91 som börjat strula med kopplingen. När motorn är kall så vill den gärna slira på höga varv. Vad tror ni? Är ett bra första steg att prova att byta fjädrar och olja eller ska man byta lameller. Någon kanske har koll på vad som brukar vara det vanligaste felet?! Tacksam för svar.

Vh Björn


hade böörjat med att bara byta olja och filter.....
men det är ju snart vinter, så om du orkar så riv ner lameller mm och kontrollmät.....

det kan ju vara värt några hundringar att "bara" byta olja först kan jag ju tycka....
 

bearyouden

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Aprilia Mille
hade böörjat med att bara byta olja och filter.....
men det är ju snart vinter, så om du orkar så riv ner lameller mm och kontrollmät.....

det kan ju vara värt några hundringar att "bara" byta olja först kan jag ju tycka....

Får bli filter och olja samt en uppsättning fjädrar, fjädrarna kostade bara 99 spänn på Lelles. Kan vara värt ett försök iaf.

Olja har ju diskuterats friskt men slänger in brandfacklan igen:näsblod. Har själv alltid kört på Motorex delsyntet 10w40. Läser man repboken så skall det vara 20w40 alt 20w50 beroende på temperatur. Förslag på olja eller viskositet som hämmar mitt kopplingsstrul. Har inget strul för övrigt med oljeförbrukning.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Olja har ju diskuterats friskt men slänger in brandfacklan igen:näsblod. Har själv alltid kört på Motorex delsyntet 10w40. Läser man repboken så skall det vara 20w40 alt 20w50 beroende på temperatur. Förslag på olja eller viskositet som hämmar mitt kopplingsstrul. Har inget strul för övrigt med oljeförbrukning.

20w40 / 10w30 stor det i min bok.

skall själv prova byta till 20w40 castrol actevo idag, för att se om det får stopp på oljedrickandet lite...
verkar som att det ökade när jag fylld upp med biltemas 10w40 helstynt olja :gnissla
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
såhär skall man göra

kikade lite snabbt på detta igår, någon som hittat en bild på en konvertering gjord på en 1000 ?
generatorn sitter ju mitt i vägen för wire-dragning :rolleyes: :huvet

skall själv prova byta till 20w40 castrol actevo idag, för att se om det får stopp på oljedrickandet lite...
verkar som att det ökade när jag fylld upp med biltemas 10w40 helstynt olja :gnissla
:banana

innan har den druckit nästan 3 dl när man kört en runda på 15-20 mil.
igår efter oljebytet så kördes det en runda på 20 mil i varierande tempo, ingen synbar förbrukning av oljan när jag ställde in hojen igen i gareget :yoparty

sammanfattning:
helsyntet 10w40 olja rinner rakt igenom motorn och förbrukas.
den vill ha mineralolja 20w40 som är tjockare !!
det ryker ff en del blått när den e kall, men det kan vara gammal olja med ju.
sen får den nog lite mkt soppa med tror ja:gnissla
men det skall testas mer :tummenupp
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Lite fler bilder på Wirekopplingen.
 

Bifogat

  • SPENGINE.jpg
    SPENGINE.jpg
    92.6 KB · Visningar: 485
  • YamahaFrance6.jpg
    YamahaFrance6.jpg
    78.1 KB · Visningar: 120
  • myattackclutch.jpg
    myattackclutch.jpg
    55.2 KB · Visningar: 102
  • 2lik01j.jpg
    2lik01j.jpg
    111 KB · Visningar: 94

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Insuggsgummin till luftborken

Hej, Var köper man billigast insugsgummina som sitter mellan förgasarna och luftburken till FZR1000-95?

Mvh Johan
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hej, Var köper man billigast insugsgummina som sitter mellan förgasarna och luftburken till FZR1000-95?

Mvh Johan

jag köpte till min 91:a (om det är samma gummi får du kolla upp själv :arsele)

3GM-14453-00-00

Pris Yamaha orginal i sverige 237:- / st, (dock bara 190:- när jag hämtade dem, jag klagade inte...)
leveranstid var ca 2 v tror jag...


samma artickel
15$ x 4 = 60$ ~415 :- SEK exklusive frakt, tull, moms mm

kan nli billigt, kan bli samma summa, ÄR det OE delar, eller är det pirat man får ??
 

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Hej, tack för svar. Jag fick på de gammla med hjälp av en värmeluftpistol och en del brottning :)

Är på jackt efter:
Sadelkuts (täck-kåpan)
Sadel
Kåpsett

Till Yamaha FZR1000-95.

Ingen som har nått sådant?

Mvh Johan
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Jag har lite FZR 1000-delar till salu. Hör av er i mail eller PM. Köparen får täcka frakten.
Först ut har vi ett oanvänt kåpset i glasfiber från Sebimoto (FZR 1000, 1991). Settet består av tre delar. Toppkåpan har tyvärr fått dom två yttre stagen avbrutna, men dom ingår så det skall inte vara någon större operation att laga.


DSC_4032.jpg


DSC_4033.jpg


DSC_4034.jpg


DSC_4040.jpg


DSC_4035.jpg





Här är ett aldrig använt kåpglas som tillhörde kåpsetet. Också Sebimoto.
(Det syns knappt på bilden men det finns där...) :)

DSC_4037.jpg




Och så till sist, ett styck original kåpsida från en FZR 1000, 1991.

DSC_4039.jpg
[/QUOTE]
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top