Yamaha FZR-tråden

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hej alla FZR frälsta, har en 100 % customhoj med FZR 1000 ram och motor från 87.
Visste inte att de gick såhär bra! H*lvete vilken acceleration. Aldrig varit med om något liknande. :crash

Bettam.jpg
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Hej alla FZR frälsta, har en 100 % customhoj med FZR 1000 ram och motor från 87.
Visste inte att de gick såhär bra! H*lvete vilken acceleration. Aldrig varit med om något liknande. :crash

View attachment 368304

Jodå det är en del "bang for the buck" så att säga. Lite beroende på vad man kört innan givetvis. Tog lite racelogic tider på min nu i sommar och den har fortfarande några hk kvar. Snygg hoj btw.


//B
TapaTalk
 
Last edited:

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Lustigt Jocke, det låter ju som övervarvningskyddet slår till fast väldigt tidigt. Skulle kunna vara en av spolarna. Prova byta cdi och sen felsöka/mäta upp spolarna. Skälvklart mäter du hattarna till 10kom, och när du ändå gräver där, så kollar du stiften och mäter dom så det inte är avbrott i dem.

Fråga, är det någon som har bilder på övre motorfästet när man satt en YZF1000 /Thunderrace-motor i en FZR1000 ram?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Trubbel igen!

Tror den misständer på en eller två cylindrar.

Vad tror ni det kan vara? tändstift? tändhatt? tändspolen kanske rent av?



http://www.youtube.com/watch?v=goQ8nWjDBok&feature=plcp

Missljudet...

Det är en felkod. Datorn stänger av för att det är nåt fel. Det kan vara en så enkel sak som att Exup-ventilen inte funkar eller så är det som det var på min YZF att exup-servon kuggar. Eller nåt annat roligt, men börja med dom två.

Efter 4000 varv finns ingen ork för fem öre, samma gäller på samtliga växlar.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Det är en felkod. Datorn stänger av för att det är nåt fel. Det kan vara en så enkel sak som att Exup-ventilen inte funkar eller så är det som det var på min YZF att exup-servon kuggar. Eller nåt annat roligt, men börja med dom två.

Efter 4000 varv finns ingen ork för fem öre, samma gäller på samtliga växlar.

Vad är kravet för att ex-upen ska funka?
Jag vred på tändningen och vred på gasen och exup-mekanismen rörde sig icke.

http://db.tt/zPu0dBXt

Bild på vad som inte rörde sig.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det vanligaste är att själva ventilen i avgasystemet fastnar och då kan inte motorn där på bilden dra i vajrarna och då får man det felet du har. Du kan testa om det är så genom att lossa vajrarna från motorn där och prova. Det är inte farligt att köra utan dom, det är inte ovanligt att man låser den i öppet läge.

Här har du bra info om detta: http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Hur testar jag om exupen funkar på lättaste sätt?

Någon som har mätdata på tändspolarna? Eller möjligtvis en verkstadsmanuall för våra fina ofungerande hojar?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Läste du inte vad jag skrev? Du testar EXUP:en lättast genom att lossa vajrarna och se om motorn går bättre. Gör den det och motorn där på din bild rör sig så har ventilen nere i avgasröret fastnat eller vajrarna gått av. Rör sig inte motorn med vajrarna lösa så har den pajat och du får köpa en ny. Eller har kablaget till den lossnat eller gått av.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Ska omformulera om mig?
Hur testar jag lättast om ex-upen funkar UTAN att behöva dra igång motorn? (trasig soppakran)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok. plocka bort underkåpan och kolla på avgassystemet på vänster sida, du bör hitta exupventilen där bakom en täckplåt, lossa denna. Kolla om vajrar och liknande ser schysst ut. ta tag med en tång om själva ringen som vajrarna sitter på och dra runt den lite åt båda hållen. Det är enklast om du har lossat vajrarna uppe vid servomotorn men det går ändå. Om det inte rör sig nåt där nere har EXUPventilen fastnat. Om det rör sig där nere får du gå vidare till exup-servon. Lossa vajrarna och vrid lite på trumman som vajrarna sitter i. Slå på tändningen men starta inte. Du ska höra och se att exup-servons trumma rör sig då den nollställer sig själv varje gång man slår på tändningen.
Om det låter om servon men trumman inte orkar dra vajrarna så har troligtvis dreven inne i servon pajat.
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Hallå! Fått återfall på en FZR 1000 1992. Går kanon men det verkar som om kylvattnet inte cirkulerar, övertryck i kylaren men ingen värme i vattnet i vattenbehållaren till höger där bak. Hur kommer det sig? Kan det vara stopp någonstans eller är det pumpen som stannat? :va
Både kylaren och tanken var halvtomma på kylvatten så jag toppade upp men nu verkar det som om kylaren läcker eller "pyser över" medan vattnet i behållaren är stilla och svalt.
 
Last edited:

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Om man har en 91-95 hoj och vill stoppa i en 89-90 motor, så är ju inte det samma oljekylning och oljefilter. Går det att flytta över 91-95 oljefilter / oljekylningsadappter till en 89-90 motor? Dvs är det samma motorblock, någon som vet eller har gjort detta?
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Hola, ska försöka att minska den skenande oljeförbrukningen på en -91 1000 Exup (5200 mil) och har några frågor till auditoriet:

1. Byter ventiltätningar, något särskilt att tänka på?

2. Tänkte hona ur vändkanter i cylindrarna utan att demontera cyl/kolvar. Vad tror ni om att trycka ner respektive kolv i botten i med en trasa. Hona ur och torka rent mha trasan och bromsrent. Tanken är att ge kolvringar en ny slityta i cylindrarna att jobba mot. Är detta lowtech mekande WT - eller ska jag ha nobelpris?

3. Börjar känna av 40årskrisen och tänkte bygga en caferacer/fighter av denna orig hoj - finns det några länktips till fzr byggen för inspiration?

4. Ser ut som universal styröverfall kan bultas rak i orig övre styrkrona ? (där fästbultar för clip on är monterade).

Tack för input.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hola, ska försöka att minska den skenande oljeförbrukningen på en -91 1000 Exup (5200 mil) och har några frågor till auditoriet:
Hej !




2. Tänkte hona ur vändkanter i cylindrarna utan att demontera cyl/kolvar. Vad tror ni om att trycka ner respektive kolv i botten i med en trasa. Hona ur och torka rent mha trasan och bromsrent. Tanken är att ge kolvringar en ny slityta i cylindrarna att jobba mot. Är detta lowtech mekande WT - eller ska jag ha nobelpris?

Låter lockande att testa och förstår din tanke, har för mig att cylinderraden är bultad underifrån ovan veven och för med sig delning av hela motorn för att demonteras....

3. Börjar känna av 40årskrisen och tänkte bygga en caferacer/fighter av denna orig hoj - finns det några länktips till fzr byggen för inspiration?
Finns några här i tråden, finns en byggtråd som jag skapade med där det finns lite bilder.

4. Ser ut som universal styröverfall kan bultas rak i orig övre styrkrona ? (där fästbultar för clip on är monterade).
Ja, det funkar, så körde jag på min.


PS.
Lite fighterdelar finns kvar om du är sugen....
T.ex. bakramen för R6-Rumpan
DS.
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Hej, har en Fzr1000-89 som jag håller på att (väldigt långsamt) bygga till fighter. Undrar här om ni vet på rak arm vilken framgaffel med upsidedown som man kan sätta på utan större förändrigar. någon krona som passar direkt kanske? tacksam för svar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top