Kollat med http://www.hojdelen.se/ ?Stänkskärm hittad, någon som har en kylare och chokereglage till FZR1000 91-95?
Stänkskärm hittad, någon som har en kylare och chokereglage till FZR1000 91-95?
Hej Fzr-vänner.
Nu börjar det vara hög tid för mig att börja göra hojjen klar för nästa säsong, och då tänkte jag fråga er om lite hjälp.
Jag tycker gaffeln är för mjuk, jag är en storväxt (och något korpulent herre) på lite över hundra kilo, och skulle vilja styva upp framdelen något. Jag antar att bästa sätt att göra detta är att byta fjädrarna i gaffelbenen till styvare, men var får jag tag i sådana till vettiga priser?
Hojjen känns instabil i låga farter (under 80km/h), den instabiliteten försvinner i högre farter, ska det vara så eller är det något som är galet?
När jag svänger, särskilt i lägre fart, vill framhjulet `falla in i svängen´ om ni förstår vad jag menar, jag får brottas rätt rejält med styret för att hålla det rakt, går detta göra något åt?
När jag nu ändå håller på att skriva, Är det någon som har en hastighetsmätardrivning, den som sitter på framhjulet, som ni inte behöver, min låter otroligt illa.
Hojjen i fråga är en -94 FZR 1000
Mvh
Hans L, Piteå
Det låter som att fjädringen är felinställd! Har du bytt gaffelolja? Du kanske har för låg oljenivå, om man inte byter på några säsonger och den samtidigt läcker lite så har man inte så mycket olja kvar till slut, det påverkar mycket samtidigt som att det är skit med gammal olja.
Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.
Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?
Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.
Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?
Mvh
Hans L, Piteå
Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.
Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?
Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.
Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?
Mvh
Hans L, Piteå
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |