Yamaha FZR-tråden

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Stänkskärm hittad, någon som har en kylare och chokereglage till FZR1000 91-95?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Följande text skrev jag i en annan tråd, men tyckte den passade här med.



Jag har själv en gammal FZR1000 i superskick med 4000 mil på mätaren som bara kostar mig 1374 kr om året helförsäkrad. Jag tar några turer på den ibland och den går fortfarande jädra bra trots att den är över 20 år

Kan inte göra mig av med den, och den kostar ändå nästan inget så det gör inget.

Tittade in på bilsport o mc och testade att "testförsäkra" en classica-försäkring på en fzr1000 - Och Ni har rätt, den finns inte med längre

Dock sitter jag här med förnyelseförsäkringspappret i handen 1374 kr helår/helförsäkring fr o m 2013-03-01 till 2014-03-01 trafik 664 kr delkasko 148 kr och vagnskada 351 kr och 3000 kr i självrisk.

Ingen milbegränsning eller så heller

Ska man vara riktigt ärlig så duger väl en sådan här maskin knappast längre som "R-maskin". Halvtaskiga hejdare (det har jag tyckt sedan den var ny) och ingen vidare väghållning heller (nu jämför jag allt med min R1:a 2009) men faktiskt duger den än idag till bekväm långtouring och det är ett bra klipp i motorn trots 23 år. Rätt häftigt ändå att ha en sådan här hoj i nyskick, och jag kör väl ca 100 mil (max) om året med den så den får hänga med 23 år till. Kostar ju som sagt inget att äga den

MVH
 

Stormcrow313

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Ort
Piteå
Hoj
1994, Yamaha FZR1000
Hej Fzr-vänner.

Nu börjar det vara hög tid för mig att börja göra hojjen klar för nästa säsong, och då tänkte jag fråga er om lite hjälp.

Jag tycker gaffeln är för mjuk, jag är en storväxt (och något korpulent herre) på lite över hundra kilo, och skulle vilja styva upp framdelen något. Jag antar att bästa sätt att göra detta är att byta fjädrarna i gaffelbenen till styvare, men var får jag tag i sådana till vettiga priser?

Hojjen känns instabil i låga farter (under 80km/h), den instabiliteten försvinner i högre farter, ska det vara så eller är det något som är galet?

När jag svänger, särskilt i lägre fart, vill framhjulet `falla in i svängen´ om ni förstår vad jag menar, jag får brottas rätt rejält med styret för att hålla det rakt, går detta göra något åt?

När jag nu ändå håller på att skriva, Är det någon som har en hastighetsmätardrivning, den som sitter på framhjulet, som ni inte behöver, min låter otroligt illa.

Hojjen i fråga är en -94 FZR 1000

Mvh
Hans L, Piteå
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Hej Fzr-vänner.

Nu börjar det vara hög tid för mig att börja göra hojjen klar för nästa säsong, och då tänkte jag fråga er om lite hjälp.

Jag tycker gaffeln är för mjuk, jag är en storväxt (och något korpulent herre) på lite över hundra kilo, och skulle vilja styva upp framdelen något. Jag antar att bästa sätt att göra detta är att byta fjädrarna i gaffelbenen till styvare, men var får jag tag i sådana till vettiga priser?

Hojjen känns instabil i låga farter (under 80km/h), den instabiliteten försvinner i högre farter, ska det vara så eller är det något som är galet?

När jag svänger, särskilt i lägre fart, vill framhjulet `falla in i svängen´ om ni förstår vad jag menar, jag får brottas rätt rejält med styret för att hålla det rakt, går detta göra något åt?

När jag nu ändå håller på att skriva, Är det någon som har en hastighetsmätardrivning, den som sitter på framhjulet, som ni inte behöver, min låter otroligt illa.

Hojjen i fråga är en -94 FZR 1000

Mvh
Hans L, Piteå

Det låter som att fjädringen är felinställd! Har du bytt gaffelolja? Du kanske har för låg oljenivå, om man inte byter på några säsonger och den samtidigt läcker lite så har man inte så mycket olja kvar till slut, det påverkar mycket samtidigt som att det är skit med gammal olja.
 

Stormcrow313

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Ort
Piteå
Hoj
1994, Yamaha FZR1000
Det låter som att fjädringen är felinställd! Har du bytt gaffelolja? Du kanske har för låg oljenivå, om man inte byter på några säsonger och den samtidigt läcker lite så har man inte så mycket olja kvar till slut, det påverkar mycket samtidigt som att det är skit med gammal olja.

Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.

Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?

Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.

Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?

Mvh
Hans L, Piteå
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.

Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?

Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.

Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?

Mvh
Hans L, Piteå

Ventilerna justeras på plats men det är dock rätt trångt och bökigt, av med sadel, tank, luftbox, plattan tändspolarna sitter på så kommer du åt. Minns inte men det kan vara så att man måste vicka fram kylaren lite för att få av ventilkåpan. Sen behövs ett verktyg för att dra runt motorn också, men det kan enkelt tillverkas.
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.

Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?

Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.

Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?

Mvh
Hans L, Piteå


Tryck i ett par distanser 3-4 cm långa (i alu eller nylon exv) och ny olja. Fjädrarna mattas med åren.


Ventilerna går att justera med motorn kvar men kammarna måste lossa oc h lyftarna tas ur. Det tar lite tid med 20v...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-FZR1...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3ccec3af3a


Är detta den enda strypningen på Fzr1000 eller fanns det något mer. Annars kan man ju säg att det inte var så komplicerat att skaffa sig 45 extra pållar. Har själv en -90 (3-LE) - Mest nyfiken på, så om någon här vet så dela med er.

Skulle vara roligt att veta då det på mitt intyg alltid stått 74 kw, men den köptes av mig med full effekt - Kör än idag förbi en hel del nyare hojar..................rakt fram i alla fall


Älskar verkligen denna cykel men tycker bromsarna är rätt usla - Någon som har ett bra billigt knep - Ex bra tillverkare av bromsbelägg, stålomspunnet - är det verkligen lönt ??, kör och har alltid kört med DOT4, har kommit (obs vill ej ha silikonbaserat) nyare bromsvätskor, är det någon mening att lägga extra pengar på en burk sådan ?

Jag ska också följa ett av tipsen här med nylondistans i framdämparen, även mina är för mjuka

Blev en del frågor - Hoppas på svar
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Jag "tror" att det utöver mindre insugsgummin även är ett något annorlunda tändläge på den strypta versionen.

FZR-bromsarna ska inte vara dåliga. Kolla så att alla kolvar i oken rör på sig. Hojar som står still mkt & med gammal vätska kan få kärvande ok. Om skivorna har slagit sig så slår de tillbaka kolvarna så det blir svampigt.

Jag tyckte stålomspunna slangar gjorde att det blev tydligt distinktare bromsar, en bra uppgradering på +20 år gammal hoj. Original belägg brukar vara bäst men kostar också mer. Ny bromsvätska är att rekommendera vart 3-4 år i alla lägen. Biltemas duger bra.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tack för tipset med original-belägg. detta har jag faktiskt testat innan när jag tänker efter och precis som du säger så upplevdes bromsarna bättre med dessa. Tror det sitter SBS nu. Inget ont om dessa alls utan bara konstaterar att det inte är original.
Får plocka ner bromsoken och gojsa till dessa så kolvarna löper lätt också + ny bromsvätska såklart.

Sedan gör en tilltagande svampighet i dämparna sitt till för att motverka känslan i bromsningen.

PS : Jag försöker att inte jämföra med 09:an, utan jämför med fzr:en som den kändes när den var "ny" - Men konstigt nog har jag upplevt att bromsarna blir sämre från år till år, men svampigheten i fram-dämparen har jag alltid upplevt som att den fjädrar ihop för lätt. Först nu i denna tråden som jag fattat att det blir sämre i såpass små steg att man lär sig leva med det. Sedan är väldigt mycket subjektivt och det är svårt att inte bli påverkad av ex vis en nyare hojs hejdare som naturligtvis ska ha ett bättre bett

Däremot blir det inte ett byte till stålomspunna av rent ekonomiska skäl
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Kan tipsa de som har FZR med hög oljeförbrukning att 4 set nya kolvringar (original Yamaha) var billigast på Lelles för 1053 spänn. Bättre pris i Sve än vad jag hittat på nätet trots intensiv googling.

20 nya ventiltätningar ca 230 spänn fr UK.

Nu ska väl det vara själve fxn om det inte minskar oljetörsten.
 

Toiva

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZR 1000
Har också köpt fzr 1000 -88 förra veckan. Hade lite tråkigt i helgen så gjorde en liten uppfräschning på instrumenten. Vad tycks?

2zzrfra.jpg
 

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
fzr_fika_2012.jpg

Hej, ni som är Stockholmare eller i närområde, vad sägs om en FZR-fika på Rosenhill eller röda cafet i vår?
 
Last edited:

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Låter trevligt.
Gärna det om vi kan synka (även) kalendrarna.

Har satt ihop motorn igen efter renovering och nu ska bara resten av alla pinaler på plats. Om inte fzr är i gång vid fikat hoppas jag på dispens för att komma med ngt annat märke...
 
Last edited:

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Böös, berätta vad du pysslar med? Bytt startmotorkoppling eller vad?
Får väl vänta lite till så du får ihop din 3LE...
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Jag är lite dålig på forumbilder etc, men i korthet är vinterns projekt: kolvringsbyte och cylinderhoning, byte av ventiltätningar, slipat in ventilerna. Mao ett drygt arbete med 20 ventiler men jag ska ha ner oljeförbrukningen, kosta vad de vill :)

I övrigt blir det ett enklare streetfighterbygge med möjlighet att återgå till originalutförande. (CNC styrfästen fatbar crosstyre, mattsvart garagelackad tank).
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Någon som sitter på membran till en FZR1000 -91?
Kändes lite saftigt med 7000 för fyra stycken på yamaha Center.

Har hört att det går att köra med membran med annat art.nr, det ska tydligen vara samma Suzuki DR650 -93 kör med. Någon som skulle kunna verifiera detta? :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top