Yamaha FZR-tråden

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Det där beror inte på EXUP spjället! Jag har haft problem med det flera gånger och har aldrig upplevt något sådant. Låter som att den går på varvstoppet, troligtvis har det något med tändningen att göra, kanske någon kontakt som glappar någonstans? Jag skulle kolla det först annars har jag två fungerande tändspolar och en pickupspole till salu om du är intresserad. Tändspolarna är inte så lätta att mäta upp som man kan tro!

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är ett felmeddelande från cdi:n. Felet är Högst troligen Exup-servon. Koppla ur kablarna till exup:en och prova. Varvar motorn då så har du felet där.
Detta hände mig, då var det kuggarna i servon som pajat så jag fick byta den.

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Det är ett felmeddelande från cdi:n. Felet är Högst troligen Exup-servon. Koppla ur kablarna till exup:en och prova. Varvar motorn då så har du felet där.
Detta hände mig, då var det kuggarna i servon som pajat så jag fick byta den.

Spelar det någon roll vart jag kopplar ur Exupen? Är de uppe vid CDI:n jag ska koppla ur? och i sånt fall, vilka är det?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nä, du ska koppla loss vajrarna. Inte kablaget. Servon måste vara fri att snurra. Jag skrev lite otydligt ser jag nu. Du kan lossa vajrarna antingen uppe vid servon eller nere vid exup-ventilen.

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Hejsan! Det är ingen som har ett exup-servo liggandes?

dra iväg ett PM om så är fallet :D

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Jag har ett med slitna kuggar :D

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Blev stolt Ägare till en FZR 1000 i söndags :D härlig hoj med massa effekt för sin ålder! dock lite småfix som skal tas om hand så fort som möjligt. Största problemet är egentligen hastighetsmätaren som inte fungerar. det sitter en KOSO rx1 mätare på den med givare på bakhjulet. mätaren visar oftast 0 men när jag rullar hojen frammåt så kan den visa 2-3 km/h ibland. någon här som använder koso dash?

Bild på härligheten ;) höjd bak ser riktigt nice ut!

https://www.facebook.com/photo.php?...61044233931.2100611.1477577130&type=1&theater

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
fzr1000-91
Detta kanske skulle postas i mekdelen, men jag börjar väl här:

Efter vinterförvaringen går plötsligt inte soppapumpen då motorn är igång. Den primar som vanligt då man slår på tändningen, pumpen funkar om jag kopplar 12v direkt på den, reläet är bytt utan skillnad, och testat genom att bygla så jag vet att det fungerar...

Sååååå, vad gör jag nu då? har haft isär alla kontakter jag hittat och putsat och smort, hjälpte inte. Har kollat alla kablar jag kan se efter brott/skador, hittar inget....

Jag skulle kunna tjuvkoppla pumpen, för då går den ju, men då tappar jag funktionen att pumpen stannar vid t.ex en krash, så det känns inte helt optimalt.

Tankar? Ideér? hjälp....

//Hans

Kanske redan är fixat? Det sitter typ "brytarkontakter" på pumpens ovansida. Dessa kontakter slits och sedan funkar inte pumpen. Renov satser finns på nätet för 20 euro. Man löder fast en sladd i pumpen.

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
fzr1000-91
Blev stolt Ägare till en FZR 1000 i söndags :D härlig hoj med massa effekt för sin ålder! dock lite småfix som skal tas om hand så fort som möjligt. Största problemet är egentligen hastighetsmätaren som inte fungerar. det sitter en KOSO rx1 mätare på den med givare på bakhjulet. mätaren visar oftast 0 men när jag rullar hojen frammåt så kan den visa 2-3 km/h ibland. någon här som använder koso dash?

Bild på härligheten ;) höjd bak ser riktigt nice ut!

https://www.facebook.com/photo.php?...61044233931.2100611.1477577130&type=1&theater

Kolla att givaren sitter tillräckligt nära magneten i fälgen, typ 0.5 - 1.00 mm. Rengör kontaktytor. Därefter kolla kablaget efter avbrott. Ny sensorgivare köper man lös på ELFA för 50 spänn så det är enkelt att felsöka.

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
detta skal undersökas! verkar som att jag har hela vintern på mig då mister blå kom på besök under wheelie träningen i lördags :/

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Kolla att givaren sitter tillräckligt nära magneten i fälgen, typ 0.5 - 1.00 mm. Rengör kontaktytor. Därefter kolla kablaget efter avbrott. Ny sensorgivare köper man lös på ELFA för 50 spänn så det är enkelt att felsöka.

Hej igen!

Verkar som att givaren är borta från fälgen. vet du vilken givare jag behöver? är väldigt novis i förhållande till beskrivningarna på elfa :huvet

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Hej igen!

Verkar som att givaren är borta från fälgen. vet du vilken givare jag behöver? är väldigt novis i förhållande till beskrivningarna på elfa :huvet

Hmm va nog lite trötter när ja skrev det där. Givaren i svingen är kvar, men magneten i fälgen är borta. vet du vart jag kan få tag på en ny?

MVH

Wlox

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
Yamaha FZ1-N
Hmm va nog lite trötter när ja skrev det där. Givaren i svingen är kvar, men magneten i fälgen är borta. vet du vart jag kan få tag på en ny?

MVH

Du kan hitta delar till olika koso mätare och diverse andra på www.twostroke.se , jag vet att det är en moped sida men de har väldigt mycket saker. Det finns en kategori ute till vänster som heter mätare och där finns det mesta reservdelar till de mätarna :tummenupp

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Har lite strul med min koppling.

När jag har mosat på lite "fullt gaspådrag" så känns det som att det saknas tryck i kopplingen. Dragläget hamnar otroligt nära handtaget. Men efter lite vanligt körning kommer trycket tillbaka.

Är det för lite olja någonstans? motorolja finns med har kopplingen någon separat?

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har lite strul med min koppling.

När jag har mosat på lite "fullt gaspådrag" så känns det som att det saknas tryck i kopplingen. Dragläget hamnar otroligt nära handtaget. Men efter lite vanligt körning kommer trycket tillbaka.

Är det för lite olja någonstans? motorolja finns med har kopplingen någon separat?

600 eller 1000?

Storebror har hydraulisk koppling, byt vätska (bromsvätska där) kanske dags för renovering av huvud och slavcylindrar med.
I mitt fall var kopplingskorgen sprucken ochb flexade

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
600 eller 1000?

Storebror har hydraulisk koppling, byt vätska (bromsvätska där) kanske dags för renovering av huvud och slavcylindrar med.
I mitt fall var kopplingskorgen sprucken ochb flexade

Jag har 1000 kubben.

Vart sitter behållaren för vätska?
Går det att byta kopplingskorg på en garageuppfart?
Hur meckigt är det och vad går en beg/ny korg på?

Hur allt går till står kanske i haynes manualerna?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Behållaren sitter på styret där kopplingshandtaget är. Från den går det en slang ner till slavcylindern som trycker på kopplingen, den sitter på vänstersidan, själva kopplingen sitter på högersidan.
Ja det går att göra på en garageuppfart. Det är inte så komplicerat.
En begagnad korg går på ett par hundringar och en ny ett stort antal tusenlappar.

Haynes funkar bra för att kolla hur ett byte går till.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning