Yamaha FZR-tråden

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
sitter och planerar inför motorrivning av fzr 1000 -1989.

hojen har gått över 7000 mil och dricker en del olja. hade lös tändstiften och det var en del olja på dom. vad tycker ni? bara byta kolvringar/oljeringar och hona eller nya kolvar? om jag slänger i nya kolvar så blir det uppborrning till 1040cc men vill helst inte lägga mer stålar än nödvändigt.

i toppen blir det nya ventiltätningar och kamkjedja. tänkte slipa in ventilerna också. kan man hämta några fler pållar genom portning och planing av toppen? någon som vet hur mycket man kan plana?

Är det något annat jag bör kolla över när jag ändå är igång?

Mvh Mike :yoparty


Såg dina planer först nu och vill gärna ge ett par tips. Det är skitkul att renovera mc-motorer men det blir ofta (mycket) dyrare än man tänkt sig. Ibland kan det (men det är ju inte lika manligt som att renovera själv) vara lika bra att köpa en lågmilsmotor (fzr motorer = 4 till 5 000 spänn) men oavsett vad du väljer, låt dig inte lockas av smidda kolvar som dessa http://www.ebay.com/itm/89-96-Yamah...its=Model:FZR1000&hash=item5653e00f3b&vxp=mtr eller race-kammar från YECs trimsmedja som dessa http://www.ebay.com/itm/Arbres-a-ca...2182?pt=FR_JG_Moto_Pièces&hash=item3386452b96

Det blir väldigt dyrt och det går väldigt fort så det gäller att hålla huvudet kallt

Se gärna denna renovering på youtube i 23 avsnitt om en kille som totalrenoverar sin R1:a årsmodell 00 innan du börjar med din egen, mycket informativ

http://www.youtube.com/watch?v=o4bXlLfu6n8

Lycka till
 
Last edited:

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Såg dina planer först nu och vill gärna ge ett par tips. Det är skitkul att renovera mc-motorer men det blir ofta (mycket) dyrare än man tänkt sig. Ibland kan det (men det är ju inte lika manligt som att renovera själv) vara lika bra att köpa en lågmilsmotor (fzr motorer = 4 till 5 000 spänn) men oavsett vad du väljer, låt dig inte lockas av smidda kolvar som dessa http://www.ebay.com/itm/89-96-Yamah...its=Model:FZR1000&hash=item5653e00f3b&vxp=mtr eller race-kammar från YECs trimsmedja som dessa http://www.ebay.com/itm/Arbres-a-ca...2182?pt=FR_JG_Moto_Pièces&hash=item3386452b96

Det blir väldigt dyrt och det går väldigt fort så det gäller att hålla huvudet kallt

Se gärna denna renovering på youtube i 23 avsnitt om en kille som totalrenoverar sin R1:a årsmodell 00 innan du börjar med din egen, mycket informativ

http://www.youtube.com/watch?v=o4bXlLfu6n8

Lycka till

Ja det ska bli riktigt kul å börja riva ner! har börjat slipa ner kåporna nu så motorrivningen får vänta lite. då får jag lite tid att sätta en budget :). varför rekomenderar du inte wiseco kittet? jag är ju inte ute efter effekt i första hand men om jag måste byta kolvar så kan ja ju lika gärna borra :).

har sett att många kör med r1 framgaffel. någon som vet om dessa passar rakt av och isf vilka årsm? sen har jag letat men helt villd efter två fingers handtag på ebay men allt verkar vara till årsm 91 och frammåt. vad är skillnaden mellan 91 och 89?

Tack! ska kika in filmen :D

/Mike:yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tjena micke-89

Själv fick jag nästan min hoj färdig igår efter ytterligare en dags hårt slit, exup-ventilen renoverad och nya vajrar monterade, en läckande bränslepump fixad osv. Helt otrolig känsla att se sin gamla "kärlek" växa fram igen. Jag har ju lagt ner cirka en vecka på min "XXXL-Service inkulsive extra allt". Det som saknas nu är att vindskyddskåpan från zero gravity inte kommit än, inte heller nya gummin till handtagen eller styrändarna heller.

Jag har som sagt plockat ner hojen totalt (endast motor kvar i ramen +kablage) och tvättat, synat och monterat tillbaka. Alla vätskor utom batterivätskan dårå :tummenupp är bytta och stålomspunna slangar monterade. Har försökt att hålla ner kostnaden, det enda som egentligen kostat lite mer är stålomsunna + vindskyddskåpan.


Självklart rekommenderar jag Wisecos kolvar - Bland det bästa som går att få tag i...
Vad jag menade är att en sån renovering gärna blir väldigt dyr. Men skoj är det att ha byggt en motor själv.

Lycka till och lägg gärna upp bilder här
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så jäkla stolt - Allt färdigmonterat och provkörningen gick bra trots att regnet låg i luften. Hojen gick som en klocka, har upplevt en del förgasarsmällar innan vid gassläpp. Detta var borta nu (förmodligen pga den trasiga exup-wiren). Bromsarna verkade ta bra men kunde inte testa 100 % pga våt vägbana. Känslan i bromsarna var i vilket fall bra, sedan om det beror på de nya stålomspunna slangarna eller att det är nysmörjda bromsok med ny bromsvätska kan jag ej svara på, kanske en kombination.

Blir att köpa nytt lödtenn imorgon då jag vid monteringen såg att "reservknappen" till bensintanken tappat en tråd i lödningen. Väntar också på mitt vindskydd och de nya handtagen + ändarna från ebay. Sedan har jag en gammal klassiker i "nyskick".......................nja "väldigt bra skick" är kanske närmre sanningen.

Däremot hoppar jag över omlackeringen som jag hade tänkt mig av alla kåpor. Det skulle bli väldigt dyrt och de var i såpass bra skick att det inte kändes värt det.
 

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Så jäkla stolt - Allt färdigmonterat och provkörningen gick bra trots att regnet låg i luften. Hojen gick som en klocka, har upplevt en del förgasarsmällar innan vid gassläpp. Detta var borta nu (förmodligen pga den trasiga exup-wiren). Bromsarna verkade ta bra men kunde inte testa 100 % pga våt vägbana. Känslan i bromsarna var i vilket fall bra, sedan om det beror på de nya stålomspunna slangarna eller att det är nysmörjda bromsok med ny bromsvätska kan jag ej svara på, kanske en kombination.

Blir att köpa nytt lödtenn imorgon då jag vid monteringen såg att "reservknappen" till bensintanken tappat en tråd i lödningen. Väntar också på mitt vindskydd och de nya handtagen + ändarna från ebay. Sedan har jag en gammal klassiker i "nyskick".......................nja "väldigt bra skick" är kanske närmre sanningen.

Däremot hoppar jag över omlackeringen som jag hade tänkt mig av alla kåpor. Det skulle bli väldigt dyrt och de var i såpass bra skick att det inte kändes värt det.

låter att bra härligt! skönt att allt lirade som det skulle :yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så kom då äntligen (3 veckors väntan) min windscreen från zero gravity i usa, spänd av förväntan packar jag upp en förpackning där det står FZR1000 89-90 men.................................det är till en helt annan hoj än FZR1000 (vilken har jag ingen aning om). Jädrar !!!!!!!! "customer support" på ebay löser problematiken snabbt och pengarna tillbaka till mitt paypalkonto och slipper skicka tillbaks den felaktiga, snabb hantering dessutom

-kommer lägga ut en bild på en vindskyddskåpa, som kommer att skänkas bort här på sporthoj senare-

Jaha - Sedan är det bara att börja leta efter ett nytt vindskydd på nätet. Har en fantastisk tur som hittar ett original på motoro (deras sista ex) till specialpris 595 kr inklusive frakt (normalpriset är runt 2 000 för ett original)

BTW - Fick dessutom hem en singelcuts till R1:an idag. 125 kr med frakt och perfekt passform och fin lack. Såg väldigt "original" ut men till en tiondel av priset. Tackar vi för
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Hej! Efter att ha kikat lite på pris på delar till min motorrenovering har jag fått lite andra tankar. Bara ventilstyrningar går på ca 15 000. Vilket i stort sett var den budgeten jag hade.

Hittade dock en Thunderace 98 på 1360 mil som skal skrotas. Passar motorn rätt av i fzr ramen? Hur är det med framgaffeln? Passar den också så kan det hända att jag slår till på den här

http://mobil.blocket.se/varmland/Yamaha_YZF_1000_THUNDERACE_SKROTAS_49769547.htm?ca=7&w=1
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man blir ju lite nyfiken på varför man skrotar en vad som ser ut som, felfri hoj? En liten skrapskada på kåpan som kostar max 1000:- att åtgärda kan ju knappast vara anledningen?

Men som svar på dina frågor så bör motorn passa utan problem, Thunderacens förgasare har tps-sensor som FZR:en saknar men denna kan man bara låta vara oinkopplad eller plocka bort. Avgasröret är inte riktigt likadant men du kan nog få det att funka med FZR:ens. Exup är likadant som FZR.
Framgaffeln passar direkt i FZR:ens ram. Bara ta hela gaffeln med krona, hjul och bromsar och pluppa dit.
 

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Man blir ju lite nyfiken på varför man skrotar en vad som ser ut som, felfri hoj? En liten skrapskada på kåpan som kostar max 1000:- att åtgärda kan ju knappast vara anledningen?

Men som svar på dina frågor så bör motorn passa utan problem, Thunderacens förgasare har tps-sensor som FZR:en saknar men denna kan man bara låta vara oinkopplad eller plocka bort. Avgasröret är inte riktigt likadant men du kan nog få det att funka med FZR:ens. Exup är likadant som FZR.
Framgaffeln passar direkt i FZR:ens ram. Bara ta hela gaffeln med krona, hjul och bromsar och pluppa dit.

Okey! Vad är en tps sensor? Låter helt underbart i mina öron. Ska slänga iväg ett mail till dom ang skicket på hojen och varför den skal skrotas. Finns ju en hel del användbart på den. Min hoj är norskreggad pga att jag bor och jobbar i Norge. Så billiga reservdelar i Sverige är helt perfekt :)

Och tack för snabbt svar! :-D
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tps= Throttle position sensor. Det är en sensor som känner av trottelns position och använder det på nåt vis.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Micke_89

Där måste du ha läst fel, ventilstyrningar/ventilsäten till en Fzr kostar inte 15000

Exempelvis
http://www.jcwhitney.com/xceldyne-valve-guide/p3040264.jcwx?filterid=c1685d58639y1989u0j1

Tar 45 dollars per 2 stycken. Dock är det möjligt att frakten inte är fri till sverige. alltså ca 3000 kr för alla 20. Visst det är inga småpengar det heller, men ändå långt från 15 000 kr


Ett annat exempel

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Y...rcycles_Parts_Accessories&hash=item53f073c5e5
 
Last edited:

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Micke_89

Där måste du ha läst fel, ventilstyrningar/ventilsäten till en Fzr kostar inte 15000

Exempelvis
http://www.jcwhitney.com/xceldyne-valve-guide/p3040264.jcwx?filterid=c1685d58639y1989u0j1

Tar 45 dollars per 2 stycken. Dock är det möjligt att frakten inte är fri till sverige. alltså ca 3000 kr för alla 20. Visst det är inga småpengar det heller, men ändå långt från 15 000 kr


Ett annat exempel

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Y...rcycles_Parts_Accessories&hash=item53f073c5e5

okey! jag kikade aldrig själv utan fick prisförslag hos en jag lämnade in en annan topp hos. men ska tänka på saken! tack för all hjälp grabbar det uppskattas :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Micke_89

Där måste du ha läst fel, ventilstyrningar/ventilsäten till en Fzr kostar inte 15000

Exempelvis
http://www.jcwhitney.com/xceldyne-valve-guide/p3040264.jcwx?filterid=c1685d58639y1989u0j1

Tar 45 dollars per 2 stycken. Dock är det möjligt att frakten inte är fri till sverige. alltså ca 3000 kr för alla 20. Visst det är inga småpengar det heller, men ändå långt från 15 000 kr


Ett annat exempel

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Y...rcycles_Parts_Accessories&hash=item53f073c5e5

Beror ju på vad man frågar pris på.

Lämna in en ihopskruvad hoj för att få bytt styrningar springer iväg.

Likaså att lämna in en lös motor, det springer fort iväg i timmar....

Man kanske räknat in ventiler i priset med?

Vad fick du pris på?

En thunderacemotor är nästan bolt on ja.
Varit uppe ett par gånger här.
Jag har hittat mycket info på ett engelst eller amerikanskt forum med när det begav sig.
Många där som bygger på en massa grejor ifrån gen 1 R6an

Googla, så hittar du garanterat forumet.
Mycket info där
 

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
Det priset var om jag lämnade in toppen. Och för att bara byta styrningarna ville han ha 15 000.säkert för att han har kollat Yamaha original delar. Men tror jag ska låta motorn vara som den är tills jag hittar en Thunderace donator. Motorn går ju klockrent bortsett från att den dricker lite olja.

Tack för svar :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Informativ serie i 5 delar om hur man justerar ventilerna på Fzr1000

OBS - Läs följande tråd innan du monterar kamöverfallen - Och gör inte som personen i klippet.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...all-g%E5r-av-hela-tiden&p=5940719#post5940719

Kan säkert finnas fler tvivelaktigheter i nedanstående klipp. Se klippet som en hjälp och inte som en absolut sanning

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=e-oslWSwqqE
2 http://www.youtube.com/watch?v=Vb2f4eNJ8Uc
3 http://www.youtube.com/watch?v=yH-aDVnBjJw
4 http://www.youtube.com/watch?v=fzEcF_6qWhg
5 http://www.youtube.com/watch?v=rJLHiv9aHQU
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Informativ serie i 5 delar om hur man justerar ventilerna på Fzr1000

Fruktansvärd dialekt/sluddrande engelsman som grottmekar... följ inte hans exempel vid montering av kamöverfallen. De tunna överfallen kan knäckas om man bara drar fast dem var för sig. Ska spännas ner i flera steg inifrån och ut så att de jämnt belastas och med en bra momentnyckel.

Överfallen är av Yamaha vid tillverkningen borrade i hop med toppen så ett trasigt överfall = troligen behov av helt ny topp.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
.......De tunna överfallen kan knäckas om man bara drar fast dem var för sig. Ska spännas ner i flera steg inifrån och ut så att de jämnt belastas och med en bra momentnyckel.

Överfallen är av Yamaha vid tillverkningen borrade i hop med toppen så ett trasigt överfall = troligen behov av helt ny topp.


Kan så här i efterhand bara hålla med !!!

Speciellt då den här tråden (http://www.sporthoj.com/forum/showt...all-g%E5r-av-hela-tiden&p=5940719#post5940719) noggrant visat på hur oerhört känsligt det är.

Jag har redigerat texten till klippet så att det framgår att man ska se klippen som en hjälp och inte som en absolut sanning.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top