sitter och planerar inför motorrivning av fzr 1000 -1989.
hojen har gått över 7000 mil och dricker en del olja. hade lös tändstiften och det var en del olja på dom. vad tycker ni? bara byta kolvringar/oljeringar och hona eller nya kolvar? om jag slänger i nya kolvar så blir det uppborrning till 1040cc men vill helst inte lägga mer stålar än nödvändigt.
i toppen blir det nya ventiltätningar och kamkjedja. tänkte slipa in ventilerna också. kan man hämta några fler pållar genom portning och planing av toppen? någon som vet hur mycket man kan plana?
Är det något annat jag bör kolla över när jag ändå är igång?
Mvh Mike
Såg dina planer först nu och vill gärna ge ett par tips. Det är skitkul att renovera mc-motorer men det blir ofta (mycket) dyrare än man tänkt sig. Ibland kan det (men det är ju inte lika manligt som att renovera själv) vara lika bra att köpa en lågmilsmotor (fzr motorer = 4 till 5 000 spänn) men oavsett vad du väljer, låt dig inte lockas av smidda kolvar som dessa http://www.ebay.com/itm/89-96-Yamah...its=Model:FZR1000&hash=item5653e00f3b&vxp=mtr eller race-kammar från YECs trimsmedja som dessa http://www.ebay.com/itm/Arbres-a-ca...2182?pt=FR_JG_Moto_Pièces&hash=item3386452b96
Det blir väldigt dyrt och det går väldigt fort så det gäller att hålla huvudet kallt
Se gärna denna renovering på youtube i 23 avsnitt om en kille som totalrenoverar sin R1:a årsmodell 00 innan du börjar med din egen, mycket informativ
http://www.youtube.com/watch?v=o4bXlLfu6n8
Lycka till
Last edited: