Yamaha FZR-tråden

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Soppapump är djävulens påfund !!
Men min räckte det med att tajta till lite skruvar så packningen blev tät, droppar ingen mera soppa :banana

Så nu kan jag ge mej på nästa problem... Packa om framgafflarna, dvs lämna in och få skiten gjort så slipper jag svära på mej själv om jag ligger i diket sen:)

Men tusan det märks att hojen är 24 år... Skulle vilja dra om varenda sladd som finns i hojen, finns inte en sladd utan en bit tejp eller nån special lagning på :3freak. Vinter projekt.. Förmodligen vintern 2037....
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Sådär - då har jag monterat min "nya" bränslepump på FZR:en (Tack Yami för att du sålde en till mig) men det är en skum sak som jag märkte då jag provkörde den !!

Hojen går ryckigt vid acceleration, som om den inte får tillräckligt med bränsle. Vid jämn fart märker jag inget konstigt. Tänkte först att det är nog "lite luft" i bränslepumpen så jag körde en rätt lång runda (sedan har den stått ett tag också) men det blev inte bättre.

Testat att stå stilla och varvat upp den - Inga problem, varvar ur hur jämnt och fint som helst.
Kör på tvåans växel runt 8000-9000 varv och drar fullt till rödmarkeringen - Inga problem

Testar igen att gasa fullt på femmans växel i ca 100-110 km/h - Bonanzaeffekt direkt !!!

Alltså - Jag har varit ute på en 10-mila tur och Bränslepumpen (som är en originalpump från en 92:a) fungerar, och bränslefiltret är ett flångans nytt Yamaha original + ny fräsch soppa i tanken.

Kan det ha något att göra med att pumpen legat på hyllan ett tag, så att det "sliter till sig" efter ett tag ???

Rättbestyckad?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Nope,
Din pump kommer nog inte slita in sig utan fungerar förmod som den ska. Utan att veta hur du dragit bensin + vaccumslangar gissar jag på att just vaccumslangen till kranmembranet el just bensinslangen inte är ok. Dubbekoll om ngn slang ligger i kläm t ex. Dock så skriver du att du kört 10 mil utan problem vilket talar emot detta(?)

Kort så styrs öppningen av bensinkranen av vaccumet i insuget. Men om du kan dra fullt på de 4-5 första växlarna utan motorhack då bör bensinförsörjningen fungera som avsett.

Annan teori är att nu då hojen stått ö vintern att dina throttelmembran fått besök av ngt småkryp el annan lort. Dvs throttlarna rör sig inte i takt med dina gaspådrag. Hade själv det problemet på min 750 som stått i 3 år - flera skalbaggar(?) hade valt vinterboplats i luftkanalerna till vaccumklockorna på 2 förgasare. Om du vill kolla det så - av med luftburk och med motor igång gasa - kika i insugen så skall du se om de rör sig i takt m gaspådrag.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Problemet löst :banana

Visade sig vara kabeln till exupen som var felet

Den lilla rödvita kabeln som går ut från en kabelhärva och som ska vara ansluten direkt på batteriets pluspol hade glappkontakt mellan kabel och kontaktstycket. Skalade av kabeln och monterade nytt kontaktstycke så blev cykeln "som vanligt" igen. Har varit ute och kört 15 mil på hojen idag och den går som en dröm (dock var det ganska kallt) - Va fan skulle jag köpa en crossplaneretta för !!!! en nyrenoverad FZR1000 är ju hur bra som helst !!

Kom på att jag monterat dit ett såndäringa snabbladdningsfäste för min nya superintelligenta laddare på batteriet, när jag skruvat tillbaka skruven på batteriet har jag råkat få exup-kabeln sträckt så den dragit ur sig ur klämman.

Ibland är felen skitlätta - Det gäller "bara" att hitta dem !!!!
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Jaha.. Nya dagar = nya problem..
Imorse när jag tog hojen till jobbet, eller rättare sagt skulle ta mej till jobbet så fick jag lite problem (läs mycket problem)

Det startar som en dröm numera och efter att blivit varm så står den och puttrar på tomgången utan problem, jag tar mej iväg och kommer ca 2 km och känner att hojen förlorar kraft och börjar sacka.. Som den inte får tillräckligt med soppa..
Jag stannar till och kollar om soppapumpen läcker (det var ju mitt förra problem) men inget läckage utan jag provar att starta igen och inge problem.. Hmm mysko tänker jag och svär lite i hjälmen för jag har ju ca 6 mil till jobbet....
Hur som åker jag vidare och kommer ca 3-4 km till för att sedan samma problem igen.. Jag ringer jobbet och säger direkt att jag blir sen och som tur är tar kollegan min första kund..
Jag står nu på vägrenen precis innan e4 och funderar hur jag ska ta mej till norrköping.. Ringer min far som bor i närheten och ber han komma..
Medans jag väntar på honom knäpper jag på och av strömmen, fipplar med reservtanksknappen och ruckar lite på soppapumpen.. Och monstret vaknar :) ja vad fasen drar på så fort som möjligt och åker mot far min för jag vill inte lämna hojen på vägen...
Kommer hela vägen hem till gubben ca 4 km utan problem !!

Jag har bara en känsla av att det är glapp i någon kontakt som styr soppapumpen.. :confused:

Alltså problem kommer sällan ensamma, min v70 läcker olja och ska till verkstan nästa vecka... :huvet

Jag tänkte att byta ut snabbkopplingarna som jag har pulat med när jag skruvat allefall, men något tips kanske någon har till mej?

Vinna på lotto och köpa sprillans nytt har jag redan provat, men vinner ju aldrig :gråta
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det där hände mig en gång och då var det bränsleslangen som knycklade till sig så bensinen kom inte fram. Värt att kolla först. Man måste se till så att slangen inte kan vecka sig genom att dra nån fjäder runt den eller liknande.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hej Braxen

Det som förmodligen hänt är att någon av lödningarna lossnat till reservtanksknappen och nu ligger och glappar. Då kan man få ett sådant här beteende. Det kan vara väldigt svårlösta problem de där, då det funkar ibland och sedan inte alls.

Skruva loss reservtanksknappen och löda om de tre (tror jag det är) elkablarna.
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Tackar för svar som tusan ännu en gång :)
Fredag kväll bokad att byta ut dom där snabb kopplingarna och kolla upp lödningen vid reservknappen..
Hoppas jag blir klar innan det blir lördag... :Bugar
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Nu så..
Under fredagskvällen så kopplade jag ner bågen lite... Kopplade loss snabbkopplingarna till tanken och bensinpumpen. Gjorde en funktionskontroll på pumpen genom att ansluta den till batteriet direkt och den tickar på som tusan.
Skruvade loss "reservnappen" och kolla upp den, varje gång jag slår av eller på så klickar det i mitten relät under sadeln.
Kollade strömmatningen till pumpen och den var lite problem att få kontakt på, så jag klippte bort kopplingen och satte dit en sockerbit i brist på snabbkopplingar hemma (självfallet så maskade jag den med eltejp oxå)
Allting frid och fröjd så jag passar på att byta oljefilter och slå i rätt mängd olja i motorn när jag ändå håller på :)
Glad i hågen så startar jag hojen flega gånger och gör lite stillastående kontroller på hojen när den brummar.
Skitbra :banana

MEN när jag ska åka aifår farsans garage och hem... Vad faaanp händer !! Hojen börjar gå oljämnt och det känns som den inte får tillräckligt med soppa/ eller för mycket, den bluddrar och hackar sig fram. :huvet
Stannar och svär väldigt högt i hjälmen....

Nu låter jag hojen vara ett par minuter, sedan slår på tändningen hör pumpen ticka, men dn vill inye starta..
Hmm, jag stänger av tändningen, slår på den igen hör hur det ticker, mycket, stänger av tändningen och slår på den igen och det tickar på som tusan igen, provar en gång till och det tickar igen...

Kan det vara så att det är något relä som styr om det ska kickas fram soppa eller är det bara så att det ska pumpas fram varje gång man slår på tändningen?
Om det är något som känner av så borde ju inte det komma fram tillräckligt med soppa till pumpen, så då måste ju det vara stopp i soppafiltret, eller slang vikt (jag var noga och kolla klämda slangar när jag skruva ihop)
Eller så kan det vara något i tanken som inte släpper fram soppan...

Det är ju lite soppa i filtret och slangen så jag kommer ju en bit på det är min tanke om det är tanken som pluggar igen något... Det kan ju sippra ner under tiden hojen är still men sen så tar ju den slut och pumpen kan inte ta fram mera till motorn...
Det är mina funderingar..

Kan någon annan ge mej feedback eller ideer? Tänker jag rätt eller är jag dum i huvet? :confused:
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Dubbelkolla avluftningen (vid tanklocket) låter som ingen bensin kommer fram. Kommer ingen luft in i tanken så kommer ingen bensin ut heller (efter ett tag).

Gissar att den går igång om den stått still i 30 min el så + dör när du vill åka vidare...?
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Dubbelkolla avluftningen (vid tanklocket) låter som ingen bensin kommer fram. Kommer ingen luft in i tanken så kommer ingen bensin ut heller (efter ett tag).

Gissar att den går igång om den stått still i 30 min el så + dör när du vill åka vidare...?

Hmm det här lät riktigt logiskt.. Det står nämligen och väser om tanken ibland.. Lite som den suger luft..
Aldrig nått som jag skulle tänkt på att kolla ;)

Hoppas det verkligen vara så enkelt!!

Tack som bövelen för tipset :Bugar
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
För dom som skrattar åt andras olycka har jag tråkiga besked...

Jag följde Erik's 1000 råd och tog tryckluften och blåste rent både i slang och tank luftningshål.. Det for runt en herrans massa avlagringar och gammal skit !!

Starta sedan hojen och lät den gå på tomgång och högra varvtal (ca 4000) i cirkus 30 min... Den går som en klocka !! :banana

Nu ska detta följas upp med att göra samma tomgångs/uppvarvnings test ikväll och 2 ggr imorgon.. Om det inte är några problem så blir det att pendla 2 hjul på onsdag :):tummenupp

Mc gudarna hade tydligen inte övergivit mej helt :Bugar
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det var ett riktigt bra råd Erics 1000s - Så är det ju med problem, när man väl sitter med facit i hand så låter allt så självklart. Nu när man läser Braxens problembeskrivning så borde man (jag) förstått det direkt, men det gjorde jag inte, men du gjorde det - Respekt !!

Ska blåsa ur min FZR också - Aldrig gjort innan, så där är nog gissningsvis rätt tätt i min med
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Det är det där med felsökning... Man tänker inte på dom lätta sakerna först... Alltid målar upp mardrömsenario:dummer
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Kul att det verkar fungera,
Blir lite lättare att tipsa när man får en rimlig förklaring av problemet + vet vad som kan gå fel & hur man kan felsöka/laga själv. En hyfsad portion kunskap istället för "tom verktygslåda" hjälper oxså.

Och - förhoppningsvis så är du av med problemet nu (?)
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Kul att det verkar fungera,
Blir lite lättare att tipsa när man får en rimlig förklaring av problemet + vet vad som kan gå fel & hur man kan felsöka/laga själv. En hyfsad portion kunskap istället för "tom verktygslåda" hjälper oxså.

Och - förhoppningsvis så är du av med problemet nu (?)

Ja nu tusan går hon som hon ska :kär
Hoppas hon bara håller sig på humör !!

Satans bra tips där :tummenupp
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Kommer en ny uppdatering nu om mina äventyr med min älskade/hatade hoj...

Pendlade till jobbet igår, gick hur bra som helst från Linköping till Norrköping.
Sen skulle jag ju åka hem och som alla vet så är det krav på att det ska regna på valborg, så jag kränger på mej rengjacka och åker hemåt... Jag har ju haft massa startproblem förut men är riktigt glad över att hon startar direkt och utan problem :)

Ligger på E4 och har ca en mil kvar till första avfarten, så tappar hon kraft och dööööör !!!!!!
Jag uppfinner på stående fot många nya svordomar och försöker få igång henne igen, pumpen tickar men det händer inget.. Efter en 20 min har jag fått nog och ringer bärgning.
Lite komiskt är ju att jag blir passerad av minst 5 stycken polisbilar där jag står på vägrenen men ingen stannar och kollar vad som hänt...
Man kunde ju tycka det eftersom man står ensammen med en hoj som man inte kan bara promenera iväg med och inga avfarter inom överskådlig sträcka...

Jag tänkte skriva den här uppdateringen igår när jag kom hem men då hade den blivit censurerad av admin...

Nu ska jag vid tillfälle kolla över bensingförsörjningen i rätt ordning tills jag hittar felet, tanken-slang-filter-slang-pump-slang fram till förgasare.

Om det är någon som har koll på vilken pump man kan införskaffa på biltema som funkar till hojen får mer än gärna berätta det för mej så jag slipper eventuellt ta fel om det är pumpen som inte funkar som den ska.

Nu får hojen stå tills jag har fått ordning på den.. Har bra lust att bara lämna in den på verkstad för felsökning med det kostar förmodligen en halv förmögenhet :(
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kolla för säkerhets skull att det inte är reservknappen som krånglar, på min hade jag nämligen problem med att då det var lite soppa och reservknappen behövde användas så funkade det inte pga att lödningen på undersidan till reservknappen släppt. Lödade om dessa och nu när jag kör på lite bensin och jag får det som du säger "tappar kraft och dör" så slår jag på reserven och så kommer fzr:en tillbaks till livet igen.

Låter kanske löjligt att förklara hur reservknappen funkar - men det är så att då det är lite soppa i systemet så märker man inte detta genom att cykeln bara plötsligt dör, utan precis som du säger så tappar den i effekt under kanske en halv till en km innan den lägger av helt. Eftersom din bränslepump jobbar så är det inte den som är felet, den tickar ju på men då det inte kommer soppa så bara fortsätter den.

Jag tror du kan avskriva pumpen, annars hade du inte kunnat köra så som du gjort innan detta hände

MVH
 
Last edited:

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Ligger på E4 och har ca en mil kvar till första avfarten, så tappar hon kraft och dööööör

Kolla för säkerhets skull att det inte är reservknappen som krånglar, på min hade jag nämligen problem med att då det var lite soppa och reservknappen behövde användas så funkade det inte pga att lödningen på undersidan till reservknappen släppt. Lödade om dessa och nu när jag kör på lite bensin och jag får det som du säger "tappar kraft och dör" så slår jag på reserven och så kommer fzr:en tillbaks till livet igen.

Låter kanske löjligt att förklara hur reservknappen funkar - men det är så att då det är lite soppa i systemet så märker man inte detta genom att cykeln bara plötsligt dör, utan precis som du säger så tappar den i effekt under kanske en halv till en km innan den lägger av helt. Eftersom din bränslepump jobbar så är det inte den som är felet, den tickar ju på men då det inte kommer soppa så bara fortsätter den.

Jag tror du kan avskriva pumpen, annars hade du inte kunnat köra så som du gjort innan detta hände

MVH

Har redan kontrollerat reservknappen och den såg bra ut. :(

När jag var hemma och lastade av hojen av bärgaren när jag slog på tändningen så tickade det inget..
Jag ska vara grundlig nu och kolla verkligen av en sak i taget... Börja med att kolla så jag kan öppna tanklocket. Så pass grundligt.. ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top