Yamaha FZR-tråden

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Hittar du inget läkage så kan det mycket väl vara så att förgasarna flödar över pga att "sätena" är slitna, det är en pinne som sitter i flottörhuset vilken hjälper att kontrollera bränslenivån. Bensinen kommer då ut ur två slangar som sitter centrerat under förgasarna jag tror det går och se dom utan att ta bort nått. Man brukar byta trottelnålar och emulgeringsrör också, 3500kr kostade delarna när jag bytte ett antal år sedan!

Kan inte o-ringarna som tätar mellan förgasarnas "grenrör" vara en orsak till bränsleläckage? Sedan droppar det från lägsta punkten, dvs förgasarhuset längst till vänster när mc står på stödet.
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Kan inte o-ringarna som tätar mellan förgasarnas "grenrör" vara en orsak till bränsleläckage? Sedan droppar det från lägsta punkten, dvs förgasarhuset längst till vänster när mc står på stödet.


Det kan det säkert vara, men när jag ser att det droppar om soppapumpen så bör det vara soppapumpen :tummenupp
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Jag har varit inne på en mcmontörerna i norrköping och fixade ompackning av framgaffeln, och när jag skulle hämta ut den så blev jag lite flörvånad att jag skulle pynta 2100:- istället för 1800:- som dom sa från början, dom tyckte tydligen att det var dax att byta ut bromsbelägg fram vänster och gjorde det bara utan att höra av sig... Jo dom skickade ett sms till mej tydligen när dom var klara med det nya priset.. Gillar inte att dom bara gör utan att fråga, jag skulle vara mycket gladare om dom fråga innan dom gör....

Men hur som så frågade jag vad en ventiljustering kostade att utföra, att bara kolla så var det ca 3500 och justera ca 4500:-
Min fråga är då efter mycket om och men, tar motorn mycket skada av att vänta med det till hösten? Borde bli drygt 500 mil isåfall.
Vad är det som gör att fzr dricker olja? Kolvringarna eller?
Jag såg att någon säljer en thunderrace motor utan förgasare eller startmotor och liknande.. Passar den motorn rakt på hojen som den är?
Den motorn bör ju vara bättre än den som ligger på nu och den ville han ha 4000 för..

Många funderingar nu när hojen står under ett skynke och inte kan vara ute på vägarna innan jag fixat lite småpill...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Så som mc-firman gjorde där får man inte göra. Man måste konsultera ägaren innan man gör icke beställda arbeten på fordonet. Så du kunde bara vägrat att betala och krävt att de monterade dina gamal bromsbelägg igen.

Angående det andra så tar motorn inte skada av att du kör med ventiler som är lite off, om man säger så. Men kan du köpa en fräsch thunderacemotor för samma pengar som ventiljusteringen kostar så är det ju mycket bättre. Motorn bör passa rakt i utan modifikationer. Du kan använda förgasare och startmotor från din gamla motor dock bör du ta elsystemet från thunderacen då det skiljer lite. Även grenröret är lite annorlunda.
Ett tips är att när du ändå har motorn ur så kan du byta växellådan till en från en YZF 750. Den är 6-växlad vilket brukar vara lite trevligare att köra med.
Jag vet en kille som har en YZF750-motor med dåliga vevlager om det är intressant.
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Jo så där som dom gjorde var inte ok, ville mest påtala för någon annan plus att få skriva av mej lite.. Det roligaste var nästan förklaringen varför dom inte hörde av sig...
"Ditt bromsbelägg höll ju på att ramla av, (besiktade hojen för nån månad sen + har kört med hojen 40 mil utan att känna något...)
Även att jag kunde ju inte köra hem hojen om dom inte hade bytt, (jag åkte på morgonen till dom 6 mil utan att märka några vibrationer eller liknande)...
Men det bästa var hans avslutande ord... Vi kan ju inte sitta och ringa runt till alla kunder, det tar ju massor tid....

Jag vet allafall att jag aldrig kommer lämna in något eller handla på mc montörerna i norrköping igen...


Byta elsystem oxå.. Ojoj, känns som jag kommer ventiljustera ändå.. Hojen rullar ju på ändå, motorbyte blir bet inte förens motorn ger upp.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Byta elhärva är enkelt. Jag gjorde det på min R1:a. Tog en timma kanske. Det mesta är likadant på FZR och thunderace och vad jag förstår så kan man klara sig med att köra med FZR CDI-box och förgasare så behöver man inte byta elhärvan.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Du bör kontrollera ventilerna oavsett

Om du hoppar på iden med ny motor så är det alltid en chansning som ofta kommer med mycket arbete + en skvätt extra oförutsedda kostnader - oavsett om delar etc passar.

Ventilspelen på de flesta äldre motorer MÅSTE kontrolleras eftsom det du tankar idag på macken skiljer sig mycket från det du en gång i tiden tankade när hojen var ny... Spelet minskar så att säga "fortare" med det drivmedlet du tankar idag och till sist riskerar du brända ventiler eller alt oerhört dåligt komp då de inte stänger som de ska. Vanligtvis är det insugsventilerna som går ned fortare.

Nu är int detta nåt som händer på ngr hundra mil el nåt du skall oroa dig för,
Se bara till att du har rätt spel vilket för de flesta som rullar på dessa hojar innebär en check vart 4 - 5 år el så (grov gissning här) vart 2000 mil istf vart 4000 mil som är ord intervall.

Och även om du vill byta knota till en "ny" så skall även den ventilcheckas. Detta är ett stort arbete och då blir kostnaden för verkstadsjobbet därefter. En ventiljustering med tillhörande synkning av förgasare kan erbjudas f strax under 2´ om du har en hoj i 08-området.

Om jag förstått rätt fick du snurr på maskinen med fixad bränslepump/kran & vaccumrengöring(?)

/Eric
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Och även om du vill byta knota till en "ny" så skall även den ventilcheckas. Detta är ett stort arbete och då blir kostnaden för verkstadsjobbet därefter. En ventiljustering med tillhörande synkning av förgasare kan erbjudas f strax under 2´ om du har en hoj i 08-området.

Om jag förstått rätt fick du snurr på maskinen med fixad bränslepump/kran & vaccumrengöring(?)

/Eric

Ja men det var ju fasen att jag håller till i linköping :(

Jag har bara haft hojen själv ett par månader och jag måste numera ringa runt till föregående ägare (han jag köpte den av hade bara kört 20 mil på 2 år) och kolla upp med dom om dom har kollat ev justerat ventilerna.

Jag har inte haft tid att fixa nått efter jag fick bärga hem den, har en 8 månaders bajsfabrik här hemma att serva oxå ;)
Ska i veckan åka förbi och inhandla relä till pumpen och ny ersättningspump från biltema, sen så får vi se hur hon går.. Hoppas lika bra som innan jag fick problem.

Norr eller söder i 08 området som du håller till? Hur lång tid ungefär tar ett sånt arbete?
Kan vara aktuellt att bege sig uppåt isåfall, skicka gärna ett pm med lite uppgifter om du är intresserad :tummenupp
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Skickade ett PM till dig om ventiljust,
Men (sorry om jag är en pessimist nu) så är det med mc-verkstan som med många bilvarianter. Att justera ventilerna KAN innebära att penna & papper var det enda verktygen man behövde för jobbet.... Att avgöra på motorgång, ev missljud är ett försök att lyssna av ev ventiljusteringsbehov men sällan nåt man kan lita på.

Tillbaks till bensinpumpen - ta ur pumpen ur tanken och KONTROLLERA gummislangarna/anslutningarna mellan pump & tankrör. Med pumpen urtagen märker du även OM elanslutningarna/kablarna sitter ok. inalles ett jobb du bör klara av på ngn timme i lugn takt. Har som skrivet tid svårt att tro pumpen är kass.

/Eric
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Ja ni mina vänner...
Jag har inte en motorcykel... Jag har ett spöke:yoparty

Har ju haft alla möjliga problem, och nu senast så trodde jag det var relät till soppapumpen..
Men jag plockade loss alla relän och googlade vilket som det är och kollade priser..
Hur som.. Aj dyrt..
Jag plockar dit alla relän igen och tänker..jag måste väl testa om hon lever allefall....

HOJFAAN GÅR IGÅNG DIREKT :Bugar
Och efter den har blivit varm slår jag av choken och låter den stå på tomgång, spinner på som en katt och svarar på gasen direkt... Exupen rör på sig när jag gasar som den bör med :tummenupp

Biltema pump är min tanke, måste ju vara ett mekaniskt fel och inte ett elektriskt....

Eller:confused:
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag har fått ett litet skitproblem i sammanhanget, men ack så irriterande.

Min varvräknare för fått krup. Varvstoppet ska väl gå in på ca 12500 rpm eller liknande. När mitt varvstopp går in har nålen passerat det röda området för länge sen och ligger på ca 14000 rpm.

Att ligga på femma i va 100 så står nålen på ca 8000, stod tidigare på ca 4-5000. Någon som har någon aning om vad som har hänt, aldrig varit så förut.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så oerhört skoj............

Var och körde FZR:en på Falkenbergs motorbana i går och den gick som en dröm. Fick många sköna kommentarer om att den var i fint skick (det blev ju några timmar i garaget) och hakade på de stora grabbarna rätt bra ändå :)

Vi var på Gelleråsen i helgen och körde (då med Crossplanen) och det blev ofattbara 18 mil på banan. Körning från 9 på morgonen till 18 på kvällen. Vi fick hoppa över det sista passet då det var 36 mil att åka hem !!!! men då var vi rätt mätta och jag kände att min skärpa var borta, så det var nog rätt beslut.

Nu har jag fått riktigt blodad tand och gör en beställning på ett set med skurna slicks modell hårda eller medium till FZR:en......Blir Pilot power one så kan jag köra till banan men ändå ha känslan av riktiga racingslicks.

Behöver jag dessa då ? - Svar nej
Är jag en skicklig Yamaha-pilot ? - Svar nej
Är däcken för kompetenta för mig ? - Svar ja.........men det är än så länge inte förbjudet att ha kul !!!!
Tycker jag det är skitroligt med banåka då ? - Tveklöst........svar JA
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har fått ett litet skitproblem i sammanhanget, men ack så irriterande.

Min varvräknare för fått krup. Varvstoppet ska väl gå in på ca 12500 rpm eller liknande. När mitt varvstopp går in har nålen passerat det röda området för länge sen och ligger på ca 14000 rpm.

Att ligga på femma i va 100 så står nålen på ca 8000, stod tidigare på ca 4-5000. Någon som har någon aning om vad som har hänt, aldrig varit så förut.

Detta kan hända när laddregulatorn ger upp. Mät upp vilka laddspänningar du har så är det rätt lätt konstaterat om det är problemet. Du ska ha ca 12,5-13 volt på tomgång och 14-14,5 volt på gas.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Vart mäter jag upp det? Kan jag mäta direkt på batteriet?

Enligt elschemat så går det en tåt direkt från laddregulatorn till batteriet så bör kunna mäta direkt över batteriet.

Rätta mig gärna om jag är ute å cyklar.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vart mäter jag upp det? Kan jag mäta direkt på batteriet?

Enligt elschemat så går det en tåt direkt från laddregulatorn till batteriet så bör kunna mäta direkt över batteriet.

Rätta mig gärna om jag är ute å cyklar.

Med en voltmätare så mäter du bara över plus och minuspol på batteriet med motorn igång.
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Tjenare, här var jag igen.. Men problem..

Jag har har varit lite duktig allefall, jag har bytt bromsbelägg fram på hojen och luftat.. Alldeles själv.. Med bara min egen tankeverksamhet :) det ni :banana

Men men min kära soppa pump har ett eget liv, den får ström hela tiden (kopplat en diodlampa på kabeln) men den lever bara ibland..
Har försökt att montera en biltema pump, men det är klippt omöjligt att få plats med den om man inte bygger om hojen som faan :huvet
Så den monterade jag bort och så ska jag ge mej på att felsöka pumpen.

Jag satt och sökte lite på nätet och hittade reparations sats för den här pumpen för 300 pix..
http://www.wemoto.com/bikes/Yamaha/.../picture/Fuel_Pump_Repair_Kit_-_Point_Switch/

Är det någon som har handlat en sådan? Funkar det?

Visst ja. Jag kopplade på nya blinkers bak, inte diod.. Vill ju vara oldstyle ;)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top