Behållaren sitter på styret där kopplingshandtaget är. Från den går det en slang ner till slavcylindern som trycker på kopplingen, den sitter på vänstersidan, själva kopplingen sitter på högersidan.
Ja det går att göra på en garageuppfart. Det är inte så komplicerat.
En begagnad korg går på ett par hundringar och en ny ett stort antal tusenlappar.
Haynes funkar bra för att kolla hur ett byte går till.
Tror det är vanligare att packningar läcker igenom i kopplings hydrauliken än att korgen spricker. Sitter troligen en o-ring nere vid slavcylinder. Märks genom att vätskenivå minskar.
Precis, kolla över hydrauligen först, bara att att lufta som man gör med ett bromsok.
I med ny olja och kör igenom tills det kommer ut färskt.
Du kan plocka av slavcylinden med de 3 (?) skruvarna och kolla att den inte läcker, där skall vara tort.
Skall du sen kolla kopplingskorg osv så kanske du måste tappa ut motoroljan först, kanske klarar sig om den står på sidostödet, minns inte riktigt!
Byta lameller beskrivs i haynes.
Tror att jag har en bild på kopplingen i min gamla fzrtråd...
Du kan ha nåt så banalt som en gammal utnött kopplings-hydraulslang. Denna blir med åren, precis som en bromsslang, anfrätt och uttöjd och flexar ibland när man skapar tryck i systemet. Byt till en stålspunnen och byt ut vätskan i systemet innan du börjar riva med själv kopplingskorgen och lameller. En slang kostar 4-500 max och är enkel att byta jämfört med det andra.
Angående vätskenivån så är denna inte så viktig som man kan tro. Har man bara tillräckligt med bromsvätska i den övre koppen så att den täcker hålet ner till själva cylindern så funkar systemet.
Vill du göra en bra modifikation av ditt kopplingssystem så kan jag rekommendera att byta till en Brembo kopplingshuvudcylinder från en Aprilia eller liknande. Jag gjorde det och det blev en jävla skillnad. Mycket lättare i handtaget och det känns som att kopplingen arbetar mycket bättre. Jag bytte även slangen till en stålspunnen, ofta kan detta köpas som ett kit begagnat.
Finns det färdiga stålspunnen till just FZR eller skall man måtta upp längder själv och "bygga" en?
Finner inte riktigt något shysst beggat kit på ebuy, eller så var det jag som letade kasst.
Uppskattar all hjälp!
edit:
Kvalle på dethär då?
http://www.ebay.com/itm/7-8-Clutch-...Parts_Accessories&hash=item5af0139055&vxp=mtr
Här har du rep sats för slavcylinder
http://www.ebay.de/itm/Kupplungsneh...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cd48a29b3
Ebay lameller kostar ca 500 + frakten. Man köper inte beg...
Slirar det vid gaspådrag så byt fjädrarna samtidigt, ca +200 spänn.
Själva slangen är det nog inte fel på, det är relativt lågt tryck i kopplingen. Kolla bara så det inte läcker vid anslutningarna.
Jag byter lameller+fjädrarna och kollar över korgen för 2000:- givet att du finns i 08 och plockar av plastkåporna själv.
Beg huvudcylinder (ej Yamaha, ngn Suz) finns också för 500:-
sitter och planerar inför motorrivning av fzr 1000 -1989.
hojen har gått över 7000 mil och dricker en del olja. hade lös tändstiften och det var en del olja på dom. vad tycker ni? bara byta kolvringar/oljeringar och hona eller nya kolvar? om jag slänger i nya kolvar så blir det uppborrning till 1040cc men vill helst inte lägga mer stålar än nödvändigt.
i toppen blir det nya ventiltätningar och kamkjedja. tänkte slipa in ventilerna också. kan man hämta några fler pållar genom portning och planing av toppen? någon som vet hur mycket man kan plana?
Är det något annat jag bör kolla över när jag ändå är igång?
Mvh Mike
Jag har ett mystiskt fel på min fzr 1000 -94 den går bara upp till 4000 varv
På varje växel, sen blurrar han bara.Men det är bara ibland.
Någon som råkat ut för samma fenomen?
Jag har ett mystiskt fel på min fzr 1000 -94 den går bara upp till 4000 varv
På varje växel, sen blurrar han bara.Men det är bara ibland.
Någon som råkat ut för samma fenomen?
Det är ett felmeddelande från cdi:n. Felet är Högst troligen Exup-servon. Koppla ur kablarna till exup:en och prova. Varvar motorn då så har du felet där.
Detta hände mig, då var det kuggarna i servon som pajat så jag fick byta den.
'Jag har ett mystiskt fel på min fzr 1000 -94 den går bara upp till 4000 varv
På varje växel, sen blurrar han bara.Men det är bara ibland.
Någon som råkat ut för samma fenomen?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |