Jag ser inte problemet då de som tycker att detta är tragiskt handlar inga nya R1or. Med handen på hjärtat, vem här i tråden har plockat ut en ny R1 de senaste åren?
Tycker det är goda nyheter att den erbjuds som trackday hoj endast. Man kan nog räkna på handen andelen R1 som sålts nya senaste året som går gata ändå.
Försäljningssiffrorna talar nog för sig själv och det lär inte vara speciellt många här som köpt nya R1or eller andra motsvarande sporthojar senaste åren, jämfört med i forumets glansdagar, även om det finns en och annan.
Likväl tycker jag det är trist. Jag tillhör själv kategorin som både äger en supernaked och kan tänka mig att köpa den typen av hoj igen och en viktig del i varför jag tycker den hojtypen är attraktiv är att mycket av chassi, drivlina osv. ofta är mer eller mindre direkt nedärvda från motsvarande sporthojsvariant hos samma tillverkare. Den kopplingen till tekniska lösningar som det även tävlas med i de främsta klasserna i konkurrens mellan tillverkarna har alltid tilltalat mig. Visst, mycket av det är en marknadsföringsillusion och det finns tillverkare som bygger minst lika kompetenta supernakeds som inte är modifierade sporthojskoncept, men illusionen funkar på mig.
Jag vill att det skall finnas en koppling mellan teknik som används i racing och hojar som går att köpa för att köra på vanlig väg, inte bara genom vilken logga som sitter på tanken (ehum.... batteriet).