Snubblade nyligen över en youtube-video med jämförelse mellan Triumph Daytona 675 från 2006 (jag har en själv) och den senaste 765an. Han menade på att den gamla faktiskt är mer spännande. Med den nya behöver man inte alls anstränga sig lika mycket tack vare elektroniken och förfiningen. Nu är det ju en jämförelse just mellan dom hojarna men ändå lite intressant med skillnaden. Tillverkarna kanske får backa bakåt. Gör en sporthoj med lägre effekt men utan hjälpmedel som alternativ. Då kan ju både priset bli lägre och körupplevelsen mer ofiltrerad.Yamaha som märke kommer att minska kraftigt i vår landsände inom bara något år. Alla handlare norr om Dalälven får 25-75 % av sin omsättning från snöskoter och 2024 är som sagt sista årsmodellen det överhuvudtaget finns Yamaha snöskoter. Dessa handlare överlever inte om de tappar sina intäkter från snöskoter.
Flera nuvarande Yamahacenter kommer inte längre att vara Yamahacenter inom bara någon vecka från nu. De har gjort klart med andra snöskotermärken (Arctic Cat eller Polaris i de flesta fall) och med Yamahas fyrkantiga mentalitet får de därför inte längre vara Yamahacenter. Vissa av dessa handlare kastar ut Yamaha helt och hållet, andra kommer att sälja Yamahas sommarprylar tillsammans med ett annat snöskotermärke.
Jag har haft en hel hög GSX-R såväl som R1'or och den sista jag hade var den nya 2015 jag gatkörde under tre säsonger. Sedan blev jag less och letade efter en nytändning. För mycket elektronik och skit. Svårt, dyrt och krångligt att bara byta avgassystem jämfört med tio år äldre hojar.
Jag gick tillbaka till luftkylda motorer, veka ramar, obefintliga bromsar och twindämpare. Har inte ångrat mig en sekund.
Last edited: