Har just fått veta av min handlare att han rekomenderar mig att hämta ut min först efter abs-pumpen är bytt. Den ska tydligen bytas på alla MT-09r enligt honom. Tänkte ni andra ville veta det också.
Det var upp några sidor tidigare här i tråden, men det är vissa ramnummer som är drabbade, dom tidigaste ut med ABS, och man byter tydligen ut ABS-enheten.
Så här säger sevicemeddelandet en en nederländsk sida (fritt översatt till engelska):
This is the type and frame numbers:
Yamaha MT-09 ABS, Type RN29
Frame nr.: JYARN296000000301 to JYARN296000003494
According to the source there was a assembly fault in the production process of the ABS unit.
That can lead to complete ABS failure.
The complete ABS unit has to be replaced.
Länk till källan:
http://www.motorfreaks.nl/nieuws/alg...len-terug.html
Så vi får väl kanske göra detta på första servicen, eller direkt delarna kommer till Sverige.
Min ligger i alla fall inom det drabbade spannet av ramnummer.
Ursäkta mitt sena svar men jag har varit upptagen med att föra en diskussion med Yamaha Motor Scandinavia angående hojen och alla problem den har.
Handlaren har försökt hjälpa till så gott han kan. Det är Yamaha som har visat sin rätta sida genom att påstå att felen beror på mig. När jag har skickat underlag för att så inte är fallet har man fortsatt att påstå att felen beror på handhavandefel.
Fick kontakta min svåger som är expert på konsumenträtt och när han tog över min talan med Yamaha så ändrade man sig plöstligt och erbjöd sig att ersätta mig fullt ut förutsatt att man får in hojen och undersöker den.
Fick ett samtal från den högsta ansvariga på Yamaha Motor Scandinavia som bad om ursäkt. Tyvärr så hjälper inte den ursäkten eftersom man anklagade mig för att felen har uppstått och att Yamaha i övrigt var otrevliga och arroganta. Har ingen tillit till märket längre så jag kommer inte köpa deras hojar mer. Ska få besked i dag om jag verkligen ska behöva vänta på att hojen undersöks innan jag får pengarna, vill ju köpa en omgående då jag har sålt min XJ6:a.
Finns inga felfria företag men Yamaha har visat en sida som jag inte accepterar så därför har man för alltid förlorat mig som kund. Tråkigt då ingen Yamaha jag ägt har felat innan denna.
Vilka är problemen du har med den?
- Fel på ABS-bromsen trots att min hoj inte ska vara påverkad av felet då den ligger utanför den batchen det handlar om enligt Yamaha (stämmer ju inte då min har felet, hur många andra berörs?)
- Fel på bromscylindern så bromshandtaget sjönk in av sig själv, får pumpa för att återfå motstånd
- Ibland svårstartad och får den gå 15-30 sek på tomgång när den är kall så dör den
- Oljud från kamkedjespännaren (trots att Yamaha USA har erkänt felet och att det går på garantin så gör inte Yamaha Scandinavia det)
- Ojämn gång vid tomgång, tomgången ändras och går antingen upp eller ner var 3-5:e sekund
- Ojämn gång på andra växeln och det låter också konstigt från motorn men det försvinner om man motorbromsar för att sedan återkomma när man ger gas
- Ojämn gång när man kör på sexans växel runt 4000 rpm
- Vinande ljud från motorn på sexans växel vid konstant fart/gas
- Oljud från kopplingen, hörs bäst vid tomgång
- Ett tickande/knackande ljud från höger sida av motorn, speciellt om den får arbeta lite
- Klonkar onaturligt högt när man byter växel, känns i marken
- Fel på ABS-bromsen trots att min hoj inte ska vara påverkad av felet då den ligger utanför den batchen det handlar om enligt Yamaha (stämmer ju inte då min har felet, hur många andra berörs?)
- Fel på bromscylindern så bromshandtaget sjönk in av sig själv, får pumpa för att återfå motstånd
- Ibland svårstartad och får den gå 15-30 sek på tomgång när den är kall så dör den
- Oljud från kamkedjespännaren (trots att Yamaha USA har erkänt felet och att det går på garantin så gör inte Yamaha Scandinavia det)
- Ojämn gång vid tomgång, tomgången ändras och går antingen upp eller ner var 3-5:e sekund
- Ojämn gång på andra växeln och det låter också konstigt från motorn men det försvinner om man motorbromsar för att sedan återkomma när man ger gas
- Ojämn gång när man kör på sexans växel runt 4000 rpm
- Vinande ljud från motorn på sexans växel vid konstant fart/gas
- Oljud från kopplingen, hörs bäst vid tomgång
- Ett tickande/knackande ljud från höger sida av motorn, speciellt om den får arbeta lite
- Klonkar onaturligt högt när man byter växel, känns i marken
Det var inte lite problem du hade med den Känns ju inte helt kul...
Låter ju helt sjukt det där med kamkedjespännaren, har läst en hel del om det på amerikanska forum. Yamaha ligger ju nu på kamkedjespännare nr 3, alltså 2 stycken innan som failat. Men verkar ju som du sa att i USA är det inga som helst problem att få den utbytt på garantin, helt sjukt att det inte agerar likadant här?! Man blir ju lite skraj om man får problem med den själv och de vägrar byta ut den på garantin.
En följdfråga på detta!
Vad ansåg Yamaha att du som brukare hade gjort för att frambringa dessa fel?
Är samtliga av dessa problem även observerade på andra sidan atlanten eller är det specifikt för din hoj?
//K
Skulle få besked i dag på om jag verkligen ska behöva vänta på att hojen undersöks innan jag får tillbaka mina pengar. Ringer för att Pål inte återkopplade till mig på morgonen som han lovade och får då reda på att han är på utbildning och återkommer senare under veckan. Bara han kan svara på det säger man så jag får återkomma eller så får han ringa tillbaka till mig när han kommit tillbaka.
Allvarligt? Skämtar Pål/Yamaha med mig eller?
Ska inte förstöra tråden mer. Om någon vill mig något eller vill veta hur det går så skicka ett PM. Kommer logga in igen först när ärendet är avslutat så får ni inte svar direkt så var vänlig och avvakt.
Ha det!
Nu vet jag inte var du köpt hojjen, men detta låter helt klart märkligt.
Det ska mycket till innan garantin inte ska gälla.
Då måste du ha påverkat ursprungsskicket, eller använt produkten på ett sätt som den inte är skapt för, till exempel tagit några svängar på crossbanan med den.
Detta ligger på handlaren/tillverkaren att bevisa, så det känns oerhört märkligt.
Jag kan dock gå i god för att detta ALDRG skulle hända mig, eftersom jag har köpt min hos Yamhacenter i Luleå (Heds motor).
Där möter man kunden med förtroende, och för ett sakligt resonemang, man misstror inte kunden, vilket jag tolkar har hänt i ditt fall.
Bättre service än på Heds i Luleå har jag sällan skådat, och jag är oerhört förvånad att man inte är mer intresserad av att ta del av problemet, och lösa det i samförstånd, det kan ju ge ytterliggare erfarenheter.
Så jag förstår din frustration, utan att vara insatt i just ditt ärende.
Jag lägger inte så stor notis i detta för Yamahas del, utan ser det tillsvidare som en enskild handlares agerande.
Hoppas att allt ordnar sig för dig i alla fall, och dela gärna med dig av dina erfarenheter när det är utklarat.
Du bommade/missade att det inte var handlaren som var problemet utan Yamaha,själva.
"Handlaren har försökt hjälpa till så gott han kan. Det är Yamaha som har visat sin rätta sida genom att påstå att felen beror på mig. När jag har skickat underlag för att så inte är fallet har man fortsatt att påstå att felen beror på handhavandefel."
Aaaahhh, tack för påpekandet, lite hastigt och slarvigt läst av mig där
Men verkstaden hos handlaren borde ju kunna ta i med lite kraft här.
Jag tänker mig att om en erfaren mekaniker, från den auktoriserade verkstaden hos handlaren, kliver in och påtalar att det är fel som inte beror på vårdslöshet, så borde inte kunden behöva prata med Yamaha överhuvudtaget.
Yamaha borde ju kunna lita på en auktoriserad verkstad, annars är man ju illa uta tycker jag, då har man inget förtroende inom sig egen organisation/verkstadskedja.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |