rulle_retard
Ny medlem
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?206374-Uselt-Yamaha-Sweden!
Yamaha sweden har tydligen varit i farten förut...
Yamaha sweden har tydligen varit i farten förut...
Last edited:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?206374-Uselt-Yamaha-Sweden!
Yamaha sweden har tydligen varit i farten förut...
Men helt klart så finns det folk som verkar bli bemötta på ett oacceptabelt sätt, det är ju inte bra. Hoppas dok på att få reda på HELA sanningen den här gången, så att det inte blir ännu ett ärende där man inte vet hur det gick.
Stefan Pålsson är/var tydligen inte bara tekniker utan servicechef på Yamaha Sverige.http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?206374-Uselt-Yamaha-Sweden!
Yamaha sweden har tydligen varit i farten förut...
Har du mixtrat med ecu:n ?
Har nu fått svar från Yamaha. Det var en annan tekniker som ringde upp och sa att Pål har godkänt att jag får tillbaka hela min köpsumma och att utbetalning kommer att ske omgående. Omgående visade sig "ta upp till en månad".
Att det aldrig ska ta slut...
Hojen är helt original.
Har jag förstådd detta korrekt?
Du köper ny hoj den 17 mars - som då tydligen är det bästa sedan färdigskivat bröd enligt en samstämmig kör i denna tråd. En (1) vecka senare är allt skit, Yamaha ska hängas, och köpet ska hävas ögonaböj. Hur hinner ni med?
Tro faan att Yamaha vill gå igenom en reklamerad produkt för 80 lax ordentligt när det handlar om påstådda säkerhetsbrister. Företag är inga idella organisationer som kan pytsa ut stålar för att någon upplever ett missljud i en motor.
Alla maskiner - särskilt första årgångarna - har sin egenheter och behöver ibland justeras, något som ofta sker vid första service utan att kunden ens märker det - eller vid värre saker återkallas och byggas om - inget som ger rätt till att häva köpeavtal.
Men för sjutton - baissa gärna värdet på MT09, jag ska ha en snart...
Tråkigt med hojjen Buddhas.
Jag har fått mina första 2,5mil på min nu idag och den går som den ska
Är väldigt ovan, länge sen jag kört.
Den har ett härligt register och distinkt växellåda, vridmomentet, vo säj he då!!
Mvh
Peter
Tråkigt med hojjen Buddas.
Jag har fått mina första 2,5mil på min nu idag och den går som den ska
Är väldigt ovan, länge sen jag kört.
Den har ett härligt register och distinkt växellåda, vridmomentet, vo säj he då!!
Mvh
Peter
Tror också att du hade reagerat som jag om du blivit behandlad på samma sätt. Inte kul att bli nekad utbyte av kamkedjespännare av Yamaha Scandinavia när resten av världen får den utbytt gratis på garantin då det är ett bekräftat tillverkningsfel av Yamaha själva. Yamaha är ju inne på den tredje revisionen men verkar inte ha lyckas komma underfund med problemet. Aldrig att jag har kvar hojen då.
Sedan med att jag skulle "uppleva" missljud. Det är inget jag "upplever" utan det är ett faktum att motorn ger ifrån sig dessa ljud och att motorn går ojämnt. Jag är inte ensam om detta. Bara att söka på nätet.
När jag betalar tas pengarna omgående så det är klar som fan att jag ska ha tillbaka pengarna lika snabbt. Att det ska ta upp till en månad är ju löjligt.
Sedan angående att jag inte har rätten att häva ett köpavtalet. Du måste veta saker som min svåger som är expert på konsumenträtt inte vet. Han lyckades trots sin okunskap häva köpet...
Det är bra att det löst sig för dig.
Att du nu fått hävt köpet (med prisavdrag för körda mil?) beror på Yamahas godwill och inte pga konsumentköplagstiftning eller svågerns kompetens. För att hävning av köp ska ske - på rent juridisk grund, dvs 29 § KKL. - ska felet vara av väsentlig betydelse för köparen. "Väsentligt" på juristprosa betyder typ "överjävligt tydligt och klart bevisat" - typ som att du köper en *fabriksny motorcykel* och den visar sig ha nollad mätare men visar sig ha gått 2000 mil som demohoj.
Yamaha/säljaren kunde propsat på att få skälig tid att undersöka samt avhjälpa konstaterade fel eller att leverera en annan motsvarande felfri MT09. Så är lagen. Nu har tydligen man valt att lösa tillbaka hojen så din svåger är uppenbarligen en skicklig förhandlare - andra forumläsare ska dock inte förledas tro att det alltid är så enkelt.
Att Yamaha för USA sålda fordon valt att genomföra en s.k. recall beror på att de har ett helt annorlunda regelverk vad avser produktsäkerhet och att det är ett annat typgodkännande där. Inte alls ovanligt att det som i US är en "mandatory recall action" på andra marknader sker i samband med service, eller inte alls vid mindre, ej säkerhetsrelaterade, saker. Iofs så är ett fel på bromssystem normalt så viktigt att det ofta medför ett återkallande globalt, men det kan vara fråga om en mjukvaruuppdatering som görs på första service här och som inte är av akut / kritisk art.
Tycker fortfarande att det är en märkligt kort tid med EN vecka från köp till nuläget, verkstaden kan knappast fått en skälig chans att försöka fixa din reklamation av hojen.
PS var är källan till att Yamaha, enligt dig, har bekräftat ett tillverkningsfel? Inga länkar till lösa forumdiskussioner nu.
vB (jur kand + 15 år i yrket)
Hur ska kamkedjesträckaren låta om den är dålig? har endast normala motorljud vad jag kan höra.
Drog premiärturen idag.
8 mil i soligt väder.
Inga konstiga ljud, men helsike vilken härlig manick.
Den borde ju nästan förbjudas på grund av att den gör att man blir för euforisk när man framför den
Nu var det lite för spännande för att testa den hårt, isfläckar lite här och var, men den känns väldigt trevlig.
Och det där med effektpipa har jag härmed helt uteslutit, den låter alldeles lagom mycket, blir lite "arg" när man drar på, men samtidigt kan jag köra utan proppar i min nya Schubert-hjälm, skönt (men jag är väl lite "gubbig").
Åkte förbi Yamahacenter i Luleå och fick kaffe, och köpte nya stövlar.
En handlare jag känner största förtroende för, och därför påverkas jag inte så mycket av den händelsen som diskuterats här tråden, där en person känner sig felaktigt behandlad.
Har väldigt svårt att tro att jag skulle behöva uppleva samma bekymmer den dag jag får något teknisk problem.
Jag har alltför många kamrater som haft just tekniska problem på sina Yamaha-prylar, och där har Yamahacenter (Heds Motor) löst det utan trassel, all heder.
Nåväl, hoppas att solen håller i sig, så att snön försvinner, och att nätterna blir lite varmare, så slipper man hålla andan när man glider över dom mörka fläckarna på asfalten.
Väl mött mot en trevlig sommar
Om du nu har en juristexamen och 15 år i yrket bör du ju veta att något så enkelt som avsaknad av svensk bruksanvisning är skäl nog att häva köpet. Se följande yrkande av Allmänna Reklamationsnämnden. (Avgörande 2003-11-28; 2003-5534)
Det enda märkliga här är du som av oförklarliga skäl försöker få mig att vara the bad guy när det är Yamaha som har svinat sig. Yamaha har heller inte visat någon godwill utan allt löste sig tack vare min svåger och hans kunskaper inom konsumenträtt.
Edit: Har inget mer att tillägga denna diskussion.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |