Yamaha MT-10

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Man ser tillräckligt. I original såg jag bara mina axlar. Nu ser man något bakåt också. :)
Justerar man dem och drar fast så rör de sig inte. Om man inte fysiskt knör till dem alltså.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
LeoVince ja.
Det är inte dax för besiktning ännu så vi får la se....

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag har ett par rookiefrågor.
Lämnar man kvar vajrarna när man monterar linkpipe? Dvs man kopplar loss dem vid soleniden och låter de hänga kvar. Tänkte att det blir lättare vid besiktning om katten måste monteras tillbaka.
Eller kan man låsa fast ventilen i öppet läge så vajrarna inte behövs?

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
Tar du bort katalysatorn och ersätter den med en linkpipe har du vanligen ingen exup-ventil att sätta vajrarna på.
Enklast och bäst är att ta bort vajrarna uppe vid motorn under sadeln som justerar ventilen, inte så bra att ha dem hängande lösa. Koppla inte loss el-kablarna som styr motorn.
Ta några bilder på hur det är monterat innan du plockar bort något och märk gärna upp vajrarna så går det lättare att montera när det är dags för att återställa inför besöket hos besiktningen.

Yamma1

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2021
Hoj
2017, Yamaha, MT-10
Tjenare! Är ny här och har nyligen blivit ägare till en MT10. Sjukt rolig hoj! ?. Har dock en fråga: Det sitter Akra slipon, uppställd avgasport, servo Buddy istället för motorn & vajrarna. Dock verkar den ej ha blivit Mappad eller ”flashad”. Kan det hända något tråkigt om inte detta görs? Typ gå magert. Den går som en missil och känns inte konstig någonstans i registret.

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag har ett par rookiefrågor.
Lämnar man kvar vajrarna när man monterar linkpipe? Dvs man kopplar loss dem vid soleniden och låter de hänga kvar. Tänkte att det blir lättare vid besiktning om katten måste monteras tillbaka.
Eller kan man låsa fast ventilen i öppet läge så vajrarna inte behövs?
Det blev inte som planerat.. F.n vad det lät med linkpipen. :oops: Två mil stod jag ut. Sen monterade jag tillbaka katten med öppnad exupventil. Så mappningen gjordes helt i onödan. :lol Man lär så länge man lever.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det blev inte som planerat.. F.n vad det lät med linkpipen. :oops: Två mil stod jag ut. Sen monterade jag tillbaka katten med öppnad exupventil. Så mappningen gjordes helt i onödan. :lol Man lär så länge man lever.
? Jag har linkpipe med och pallar nästan inte mer. Man vågar inte dra på alls i stan, för snuten hör en en kilometer bort,och det ringer i öronen varje gång jag har kommit hem från jobbet. Plus alla tanterna som stoppar fingrarna i öronen,jag förstår de stackarna, och jag skäms. Uppställd exup räcker gott och väl. Eller man kanske skulle haft linkpipe från leovince,det med katalysator i

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tjenare! Är ny här och har nyligen blivit ägare till en MT10. Sjukt rolig hoj! ?. Har dock en fråga: Det sitter Akra slipon, uppställd avgasport, servo Buddy istället för motorn & vajrarna. Dock verkar den ej ha blivit Mappad eller ”flashad”. Kan det hända något tråkigt om inte detta görs? Typ gå magert. Den går som en missil och känns inte konstig någonstans i registret.
Nä, den går inte sönder, Yamaha sprutar in mer bränsle än alla andra tillverkare av någon anledning (innercylindrekylning?).det är bara att gasa

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hur kommer det sig att MT10 är i stort sett oförändrad sen den kom 2016 medans MT07 och MT09 nu är inne på generation 3?
För att den är så jävla perfekt så inget behöver förbättras.förutom kanske bensinförbrukning,och den jävla tankmätaren

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
tackar för snabbt svar!
Jag pratade även med Swedish raceparts igår som sade att man kan sätta på en dämpare med 400mm dämpning istället för de 150mm som sitter i orginal. Då ska den klara ljudkravet med en LV linkpipe som har en extra dämpare..
Har du nån länk till den? Hur mycket dämpar den linkpipen? Min raka är fullständigt vansinne

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För att den är så jävla perfekt så inget behöver förbättras.förutom kanske bensinförbrukning,och den jävla tankmätaren
Vad jag har förstått är den inte godkänd för euro 5 och lär därför inte säljas i sitt nuvarande utförande nästa år. Antingen kommer det en ny version eller så läggs modellen ner och vi får hoppas på det förra

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Den spyr ut lika mycket som en XC90 ? .. lär komma en uppdatering med en 10-kilos slip-on

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Äntligen!
Jag såg en klämdag med sol och hyfsad temperatur där man kunde åka en sväng utan att bli blöt och kall och passade på. ?☀️?
Riktigt kul hoj denna där! Första svängen med Junction 33 (Woolish-mapp) och uppställd exup.
Som att hoppa fallskärm + åka berg-och-dalbana med loopar på samma gång.
Om man vill alltså. ?tempImageH2QzYN.jpg

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Asså driver ni? :D
Kör med LeoVince linkpipe och det låter helt perfekt. Inte haft problem med varken poliser eller grannar och ändå hör familjen när man kommer hem. Ihop med Akra dämpare alltså... :) Rekommenderar helt klart röret med lilla dämparen på alltså. Filmat av / med dotters gamla sura mobil:

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Asså driver ni? :D
Kör med LeoVince linkpipe och det låter helt perfekt. Inte haft problem med varken poliser eller grannar och ändå hör familjen när man kommer hem. Ihop med Akra dämpare alltså... :) Rekommenderar helt klart röret med lilla dämparen på alltså. Filmat av / med dotters gamla sura mobil:
Skumt. Det var det jag hade på min. ? Men nu är röret sålt och jag är nöjd som det är.?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kör med mellanrör utan burk.
Låter superbt med akra slipon hehe.
Funderar på banåka.. Mellanrör med storburk dämpar ca 4-5 dB.
Med original burken borde det väl funka...

Känns som att rearseats behövs då?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...