Yamaha R1 -98

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Hej! satt på forumet o letade lite men vid sida 5 orkade jag ej längre hehe.

Är i takt med att köpa en enligt säljaren "välvårdad" R1 -98 tyskimport.
Vad är det man bör tänka på när man åker och ska kolla på den?

Nu sitter det en styrdämpare på den så det problemet bör vara ur världen. men från vääääääääääldigt opålitliga källor har jag hört att förgasaren kan vara ett problem? stämmer det?
Sen om det är något mer man bör vara extra observant på när man tittar.
Tack för svar /David
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
MestHemlig skrev:
Hej! satt på forumet o letade lite men vid sida 5 orkade jag ej längre hehe.

Är i takt med att köpa en enligt säljaren "välvårdad" R1 -98 tyskimport.
Vad är det man bör tänka på när man åker och ska kolla på den?

Nu sitter det en styrdämpare på den så det problemet bör vara ur världen. men från vääääääääääldigt opålitliga källor har jag hört att förgasaren kan vara ett problem? stämmer det?
Sen om det är något mer man bör vara extra observant på när man tittar.
Tack för svar /David
Förgasaren har jag aldrig hört att det är nåt strul med. Du ska kolla samma saker på R1:an som på alla andra hojar!
 

sm625

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
KTM 950 SM
kolla styrlagret, samt att dom kan dra en jävulsk massa olja dock lite svårt att kolla upp. samt svinglagren..
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Man ska givetvis också kolla hur växellådan mår. Hårt körda R1:eek:r har ofta problem med att 2:an hoppar ur. För att testa, kör på tvåan och varva upp den högt. Tyvärr kan ju det vara svårt just nu med tanke på vädret nu ...


Som nämns ovan är också styrlagret viktigt. Kolla även framdämparna om de läcker olja.


-98:an hade också en del fabriksåtgärder. Det ska vara 3 st * vid ramnumret har jag för mig (men jag är inte helt säker ... sök på forumet så finns det säkert kommentarer om det).
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
som sagt , olja förtärs i mängder inge kul :hihi
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
-98 hade lite problem med 2:an som sagt, kolla den eller det kanske finns sjtärnor vid ramnummret om det är åtgärdat, Jag vet inte. Annars är det väl över lag ett stabilt köp.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Shidoshi skrev:
Man ska givetvis också kolla hur växellådan mår. Hårt körda R1:eek:r har ofta problem med att 2:an hoppar ur. För att testa, kör på tvåan och varva upp den högt. Tyvärr kan ju det vara svårt just nu med tanke på vädret nu ...


Som nämns ovan är också styrlagret viktigt. Kolla även framdämparna om de läcker olja.


-98:an hade också en del fabriksåtgärder. Det ska vara 3 st * vid ramnumret har jag för mig (men jag är inte helt säker ... sök på forumet så finns det säkert kommentarer om det).

-98:an hade bara en kylarslang från pumpen som skulle bytas á 50:-
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Problemet med 2:ans växel som hoppar ur åtgärdas relativt enkelt genom att byta nån fjäder som kostade typ en hundring eller nåt....

Kolla det vanliga, styrlager, drivpaket, däck, svinglager, att all el funkar... Och att kopplingen inte slirar...
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Hade hög oljeförbrukning på min -00. Annars en kanonhoj.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Macke skrev:
Problemet med 2:ans växel som hoppar ur åtgärdas relativt enkelt genom att byta nån fjäder som kostade typ en hundring eller nåt....

Kolla det vanliga, styrlager, drivpaket, däck, svinglager, att all el funkar... Och att kopplingen inte slirar...
Nja nu blandar du nog ihop det. Om fjädern än kass så hoppar alla växlar ur. Om endast 2:an hoppar ur så är lådan kass.
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
HanneZ skrev:
Nja nu blandar du nog ihop det. Om fjädern än kass så hoppar alla växlar ur. Om endast 2:an hoppar ur så är lådan kass.

var väl det som åtgärdades på sk "garanti" att förhindra så det inte skulle gå sönder pga att växelväljaren gjorde att 2 ans drev blev skrot för det inte greppa in som det skulle ? ... så detta skall vara fixat om du extra * i ram nr
? eller har jag fel här
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
mojjsan skrev:
var väl det som åtgärdades på sk "garanti" att förhindra så det inte skulle gå sönder pga att växelväljaren gjorde att 2 ans drev blev skrot för det inte greppa in som det skulle ? ... så detta skall vara fixat om du extra * i ram nr
? eller har jag fel här
Fjädern byttes nog inte på garanti. Den gick sönder på min 99:a iaf.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Lånar tråden, Vad kan man gåra mot oljeförbrukningen? Är det nya ringar som gäller?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
mojjsan skrev:
var väl det som åtgärdades på sk "garanti" att förhindra så det inte skulle gå sönder pga att växelväljaren gjorde att 2 ans drev blev skrot för det inte greppa in som det skulle ? ... så detta skall vara fixat om du extra * i ram nr
? eller har jag fel här

Byttes inte på garantin, då felet ofta uppstod efter ett par år ( Garantitid ute) Det hände dock aldrig på min trotts hård körning. På -99 byttes det ut ngt i växellådan, men vad vet jag inte (kommer inte ihåg).

Men med all säkerhet vet jag att det inte gjordes några åtgärder på -98:an mer än kylarslangen. Jag fick iaf inte utskickat ngn kallelse från Yamaha angående växellådan.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
HanneZ skrev:
Nja nu blandar du nog ihop det. Om fjädern än kass så hoppar alla växlar ur. Om endast 2:an hoppar ur så är lådan kass.

Näej, jag är tämligen säker på att det var en fjäder som skylle bytas. Gjorde det nämligen själv på min race-R1 från -99. Fjädern inhandlades på MC-Varuhuset för en larvig summa...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top