Video Yamaha R1 får stryk av Mercedes.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Aja rätt eller fel det ligger en mersa i 300 som dessutom kör ifrån mcn men det säger dom fan inte ett ord om idioterna på brottscentralen.... allt är mc-förarnas fel!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
10% på en 300 TD....
Det har gått utför sedan Kaiserwagen slutade produceras.
Pullmanen var ett steg i rätt riktning, men Svensson var för snål för att investera i en riktig bil.

Ja jag hållar med, det var 190-klassen som inledde förfallet. Alldeles för prisvärd. På Abba-tiden, 1979, kostade en fullutrustad W123 300 TD 143 000:-, en Vavlov 145 37000:-. Så det nog det som gjorde att det bara såldes några hundra av dessa kombivagnar i Sverige. Plus att på den tiden gick ju inte folk till banken och hämtade pengar. Man sparade ihop till sin bil. Som jag. Helt sjukt.

Reglerstångsläget på min 1980 300TD Turbo är faktiskt ca 10% i 120. Men sen går det raskt tyngre, 200 är max vad det västtyska gjutjärnet klarar. Då är det nära 600C i avgastemp.

Chosefritt i ordets rätta bemärkelse...

Förr var den stjärnprydda personenkraftwagen ett sätt för distingerade, karaktärsfulla herrar med visioner att ta sig komfortabelt och stilfullt mellan punkt A och punkt B.

Idag verkar införskaffandet vara ett av få sätt för underklassen att Finax-låna sig till någon form av status och känsla av avancemang inom samhällshierarkin - ett sätt att förflytta unga män i Buffaloskor och höga kepsar, ofta onödigt fort, mellan punkt A (valfritt höghusområde i ytterstaden) och punkt B (valfri nattklubb i innerstaden)...
Instämmer. På gamla onda tiden tilltalade märket iaf noggranna personer. Nu ser man tom ägare som kör sina mercor genom automattvätt. Inte bra.

Vi får starta en egen tråd om det här.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ställ samma merca, den här gången otrimmad mot samme hoj så lär ni se reultatet bli annorlunda... Visst AMG i all ära, men det där är ju faktiskt en vässad AMG.

Den där AMGn har väl en sådär 600+ häst med rätt bra marginal väl? Väl över 200 är det ju inte så konstigt om den äter sporthojar med tanke på aerodynamiken hos hojar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"..man vet ju hur små saker som krävs i den här farten för att man ska slå runt med en motorcykel."

:rofl

Ja, helt underbar kommentar..

Hur små saker krävs egentligen? En hoppramp för FMX? En grässlänt bakom en kurva man missar?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"..man vet ju hur små saker som krävs i den här farten för att man ska slå runt med en motorcykel."

:rofl

Just "man vet ju..." är ju jättekul! Hur många i hela världen har slagit runt med en motorcykel i närmare 300???

"man vet ju....:rofl

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
ställ samma merca, den här gången otrimmad mot samme hoj så lär ni se reultatet bli annorlunda... Visst AMG i all ära, men det där är ju faktiskt en vässad AMG.

Vet du något mer om bilen? Antar att det är en SL63 och den där 5,5-litersmotorn ska man ju kunna få ur typ 670hk med "bara" mjukvara/ECU. Är det vad som är gjort med den där eller är det mer gjort?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Vet du något mer om bilen? Antar att det är en SL63 och den där 5,5-litersmotorn ska man ju kunna få ur typ 670hk med "bara" mjukvara/ECU. Är det vad som är gjort med den där eller är det mer gjort?

Hur ska jag veta det? en orginal AMG pinnar inte på sådär mot en hoj iaf.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Brottscentralen - Haaaaahahahahahaha, vilket jävla skämt, det var det roligaste på länge!

Vad det gäller drevning och annat, no comment, men MBn går bra!

Fredrik:rofl

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Åkte med en tysk runt Nordslingan i en SL63 AMG i somras. Han berättade om sina 20 år som testförare, om bilen, att den hade fått ytterligare pulver med andra kammar, kolvar etc. samtidigt som han rattade lugnt och fint genom kurvorna och gestikulerade med armarna som en väderkvarn. (Som om det var en lugn tur till Ica och vi bråkade om vilket pålägg som är bäst...)
Jag såg bara hastighetsmätaren upp till 180, sedan var resterande skala skymd från passagerarsätet, där jag satt och svettades. Mätarnålen såg jag inte många gånger... Effekten vet jag inte något om, mer än att det räcker för bruna kallingar. Satan vilken bil och vilket ljud!

Jag vill passa på att tacka Aftonbladets Ekdahl och framförallt den där blå hackspetten för att de varnar vad som kan hända om man någon gång skulle ha oturen att köra så fort -med MC. (Med bil var det visst inte så farligt.) Tur att de vet. :rolleyes:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åkte med en tysk runt Nordslingan i en SL63 AMG i somras. Han berättade om sina 20 år som testförare, om bilen, att den hade fått ytterligare pulver med andra kammar, kolvar etc. samtidigt som han rattade lugnt och fint genom kurvorna och gestikulerade med armarna som en väderkvarn. (Som om det var en lugn tur till Ica och vi bråkade om vilket pålägg som är bäst...)
Effekten vet jag inte något om, mer än att det räcker för bruna kallingar.

Det kunde ha varit värre:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag såg bara hastighetsmätaren upp till 180, sedan var resterande skala skymd från passagerarsätet, där jag satt och svettades. Mätarnålen såg jag inte många gånger... Effekten vet jag inte något om, mer än att det räcker för bruna kallingar. Satan vilken bil och vilket ljud!

Jag vill passa på att tacka Aftonbladets Ekdahl och framförallt den där blå hackspetten för att de varnar vad som kan hända om man någon gång skulle ha oturen att köra så fort -med MC. (Med bil var det visst inte så farligt.) Tur att de vet. :rolleyes:

Så här:D

http://www.youtube.com/watch?v=1fQsD3N4r9I

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Har maxat ut en S80 T6 (ca 240 på mätaren= långsammare IRL) på den sträckan och det såg banne mig inte ut att gå så mycket fortare för hojen i klippet med tanke på vägmarkeringen, omgivningen och bilarna de drog om etc...

Vidare har jag med nämnda S80 smäckt på en grävling, på exakt samma sträcka, i 150 och det tog rätt hårt, så Aftonhoran har en poäng i att det inte krävs mycket för att det ska gå käpprätt åt helvete, men det gäller både för bilen och för hojen.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha jag har kört folk ibland och bjussat på gasningar och det har sett ut så där ibland:rofl
Då har det varit ganska moderata bilar som Volvo,Saab och Volksvagen bussar - visserligen hyfsat krutiga:hihi

En jävel öppna dörren och sa att han skulle kliva hellre än åka med en meter till (det gick fort då också):rofl

Tänk då diverse vassa bilar med folk som bara så kör så på bana - de e sanslöst - ta en provtur om ni får chansen:tummenupp

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
Stoppur på mobilen och räkna vita stolpar ger en hast på R1:an runt 260.
10 stolpar = 500m
Tid 7 sekunder

v=s/t ger 500/7 ~= 71 m/s vilket med mulitiplication med 3.6 ger ~260 km/h.

Givetvis icke exakt vetenskap men ger en fingervisning..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati