Yamaha R1 vs R6

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hej vet att de finns rätt många trådar om detta men ja vill veta lite mer,

Vilken e snabbare 0-200 km/h ?
Ljudet, låter inte r6 högre och vassare än vad r1 gör?
Jag är 190 lång 110 kg är r6:an för liten för mig? (minimotovarning)

R1 skall du ha punkt slut.

Jag är 190 cm lång och väger 105 pannor.
R1 är så jävla smidig så att den nästan till och med känns "för liten".
Hade en gixxer innan och den kändes bara jobbig och klumpig, stor tank etc.

Men rettan kommer jag nog aldrig byta ifrån.

Hoppas du inte går och trär en nätverkskabel över huvudet av kommande svar......

HAhahaha

R6 2006-2007 årsm.

0-100: 3.56s
0-140:7.13s
0-200:15.29s

R6 2008 årsm.

0-100: 3.31s
0-140:6.57s
0-200:13.17s

R1 2004 årsm.

0-100: 3.11s
0-140: 5.62s

På R1 2009-2010 så har inte Yamaha släppt officiella tider, kanske för att folk inte bryr sig så mycket om detta. Men det sägs att den gör 0-100 på under 3 sekunder med rätt förare.

Så uppenbart är R1 snabbare eftersom det är en större motor, med din tyngd på så lär skillnaden bli ännu större.

Men om du bara är intresserad av 0-200 och hur vasst det låter så kanske du ska ha en dragbike?

Ja jag har ju haft båda och måste påstå att även om R6an hade sina fördelar så är R1an överlägsen i det mesta särskillt om du är lång...

Sittställningarna på R6 och R1 var som natt och dag för mig.
Jag är i dina mått och upplevde att knäna nästan tog emot i styret, R1an å andra sidan är som en fotölj i jämförelse.

Har aldrig tidigare kört R1 innan, men för nån vecka sen provade jag en R1-06 och jag måste säga att jag blev grymt överaskad av sittställningen vilket passade mig hur bra som helst. Jag är 188 lång och väger ca 85kg. Vad jag tycker övrigt om R1 är en annan sak.. hehe :D

Jaha okej så r1 är mycket skönare och snabbare, men angåenede ljudet, man ha ju sett en o annan r1 och r6, tycker att r6 låter högre och vassare, kanske för de varvar mer?

Beror ju lite på årsmodellerna.. Jag tycker iaf 04-06 känns "stor".. nästan klumpig i början.
Kan tänka mig att den passar även betydligt längre personer än mig (är 178cm).. Tog ett bra tag att vänja sig.. och jag är i stort behov av ställbara rearsets för att få upp pinnarna lite.. "når" inte upp riktigt ordentligt till skarven i tanken..

Har oxå testat en R6 -03, den var okej.. liten och sådär, men ingen jätteskillnad, tog oxå ett tag att vänja mig på,,

Däremot R6 -09 , vilken jävla hoj, passade mig helt perfekt och kändes sjukt tight och lättmanövrerad..

(poängen med hela inlägget, det skiljer ganska mkt från år till år)

Och gällandes ljudet så skriker ju en 600 ofta mer, eftersom man normalt sett varvar dem mer.. Jag kan lova dig att en R1:a på 10000rpm+ låter rätt "bra" den oxå..

Last edited:
Jag är 190 och väger 88.

R1 funkar kanon för mig, svårt med andra pga min storlek, tycker jag iaf.

Vill du lära dig köra på bana ordentligt rekommenderar de en r6a fram för en R1.

Vill du få en high sider rekommenderar jag en R1.

Vill du lätt dra upp den på ett hjul rekommenderar jag en R1.

osv

tycker att r6:an låter mycket vassare, det är de ja bryr mig om mycket, vill inte ha en mc (min vän har en r1 med effektrör) han gasar på men låter inget, han bara flyger. (en annan har en 600) låter som fan, man hör han komma långt ifrån. därför ja undrade r6 vs r1 ljudmässigt.

Tack för hjälpen alla

Haha fyfan, var kommer alla dessa människor ifrån? Tycker det startas sådana här trådar varje dag nu. :D

\Masonit

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...