yamaha rd 350 -85

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
Hej funderar på att köpa en sån... vad bör man tänka på, pris, är det svårt att hitta delar till en sån? trimm? försäkring?

skriv vad ni tycker
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
mkt bus för lite pengar, svårigheten är väl att hitta fina ex...tycker det mesta verkar omlackat o trimmat. Jag skulle försöka hitta ett originalex, tex http://www.blocket.se/vi/8634048.htm?ca=11_s. (lite dyrt iofs).

Motorn är slitstarka men kräver lite mer ompyssling är en fyrtakt. Kolvar mm får räknas som rena slitdelar och en rd med 20-25 år på nacken skall ha renoverats i motorn ett antal gånger.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Ture_Tapio skrev:
2276183 Hej funderar på att köpa en sån... vad bör man tänka på, pris, är det svårt att hitta delar till en sån? trimm? försäkring?

skriv vad ni tycker

Skitkul hoj med ett underbart ljud (om man gillar tvåtakt) Luktar gott också.
YPVS-ventilen är väl det första som ger upp på dom. På min hade den ena kärvat fast och mellandelen som sitter mellan cylindrarna blivit så glapp att bara den ena ventilen rörde sig. Lite pul att renovera om man inte vill köpa nya grejor.
Har för mig att försäkringen var nästan gratis för ett par år sen när jag ägde en. Landsbygd och gubbe...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Försäkring kostar 1383:- hel/hel om cykeln är 86:a eller äldre! Det tar du via bilsport mc som "veteran" motorcykel eller något i den stilen.

Du lär behöva en större genomgång när du köper hojen. Slänga i nya kolvar, se över ypvs:erna. Utöver det är det bara tanka...bensin, olja och köra =)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
<micke> skrev:
2276393

Du lär behöva en större genomgång när du köper hojen. Slänga i nya kolvar, se över ypvs:erna. Utöver det är det bara tanka...bensin, olja och köra =)

Jag körde 4000 mil med samma kolvar o ringar på en rd350-83 (samma motor som 85) och hojen gjorde mätaren ut från början till slut, en mkt driftsäker o slitstark motor mao om man frågar mig och snacket om kolvbyte och att 2t inte håller bla bla bla är ganska överdrivet, åtminstone vad gäller RD350. Dock fick YPVS:en renoveras och det var just länken mellan cylindrarna som glappade upp. Det är oxå standard med oljeläckage vid YPVS:en vilket gärna resulterar i prickiga skor/stövlar :)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
NisseHt skrev:
2276410 Det är oxå standard med oljeläckage vid YPVS:en vilket gärna resulterar i prickiga skor/stövlar :)
Ja just ja.. Så var det på min med. Det var bussningarna (lagringen) för ventilerna som var slut så packboxarna inte hade nån chans att hålla emot. Svarvade nya i brons och dom höll så länge jag hade cykeln kvar i alla fall.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Körde ett par tusen mil med min utan att byta en skruv på den. Se bara till att använda en bra olja så du inte koksar fast kolvringarna och rengör avgasventilerna med jämna mellanrum så har du en väldigt driftsäker hoj.
Otroligt rolig bushoj som man åker rikigt bekvämt på.
 

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
den jag tänkte köpa har blivit såld... så man får väl fortsätta leta då.. hur är det med grejjer till dom då? finns det att få tag på? pipor o sånt..
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Delar är inga stora problem ,det mesta finns faktiskt som orginaldelar fortfarande. Annars så är det bara att"Googla"eller E-bay så hittar man allt, en sak som kan vara svår att hitta är YPVS-styrboxen så kolla om den fungerar ett, surrande ljud(ypvs axeln vrids fram och tillbaka) när man vrider på tändningen,annars är det väl som alla andra skriver rolig lättkörd bushoj(80-talets "lilla" värsting)/max350 :)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Ture_Tapio skrev:
2278205 hur är det med grejjer till dom då? finns det att få tag på? pipor o sånt..

Gissa om jag blev förvånad när jag knallade in till Lingvalls här i Gävle för att fråga om det gick att på nåt sätt skaka fram en passande gas/oljepumpswire till min.
"Vänta ett tag" sa killen bakom disken, och kom tillbaka med en originalwire i sin förpackning. Nu blev det ingen affär, den kostade 700:-, så jag lagade den gamla.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
max350 skrev:
2281282 Delar är inga stora problem ,det mesta finns faktiskt som orginaldelar fortfarande. Annars så är det bara att"Googla"eller E-bay så hittar man allt, en sak som kan vara svår att hitta är YPVS-styrboxen så kolla om den fungerar ett, surrande ljud(ypvs axeln vrids fram och tillbaka) när man vrider på tändningen,annars är det väl som alla andra skriver rolig lättkörd bushoj(80-talets "lilla" värsting)/max350 :)

Tjena! Jag har råkat hitta en fin RD350, http://www.blocket.se/vi/8349327.htm?ca=23_6_s och undrar följande: nåt speciellt förutom YPVS:en som ger sig på dessa hojar? Vad är skillnaden på de olika årsmodellerna? Går det att pendla motorväg med dessa, och hur pass bra är krutet i dem om man jämför med tex. en 250 cross eller andra 2-takt? Tackar extremt mycket om nån orkar svara :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nexor skrev:
2282078 Tjena! Jag har råkat hitta en fin RD350, http://www.blocket.se/vi/8349327.htm?ca=23_6_s och undrar följande: nåt speciellt förutom YPVS:en som ger sig på dessa hojar? Vad är skillnaden på de olika årsmodellerna? Går det att pendla motorväg med dessa, och hur pass bra är krutet i dem om man jämför med tex. en 250 cross eller andra 2-takt? Tackar extremt mycket om nån orkar svara :)

YPVS kom 83...vore jag som du skulle jag börja där eller ännu hellre en 85a, de är bättre hojar.

Som sagt tidigare, de är stryktåliga OM de skötts ordentligt. Oljans kvalitet och blandning är enormt viktigt att man håller koll på annars beckar motorn igen. På kort sikt innebär det att hojen går skit, på längre sikt motorrenovering. Tänk på att du tittar på en modell med över 20 år på nacken som drog till sig gasglada och hobbytrimmare...de ex du tittar på har sannolikt levt ett hårt liv. Försök hitta ett originalex (undvik trimmade ex) där du så långt som möjligt kan spåra renoveringar, service etc. All dokumentation är guld värd. Då har du störst chans att hitta ett ex som du kan använda istället för ett rullande repobjekt.

allt går men det är trots allt bara en 350.....en 250 cross har möjligen tvåtakten gemensamt, i allt annat är detta mer hoj.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hej! modeller före 1983 har ej YPVS (rörlig avgasport) motor effekt 47hk mest effekt i dom högre varvregionerna sämre bottendrag. 1983-framåt 59hk (63hk från 86-) och Ypvs hyffsat bottendrag ,vid 6000rpm börjar ypvs öppna då kommer all effekt, Att åka långt på motorväg är inget större problem, visst jämfört med moderna hojar så är det väl inte så speciellt, men med "bara"350cc så är den rätt så vass fortfarande. Finns en del info på www.RD350LC.net
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
CDI boxarna är det som är bristvara i dagens läge!

Den var trasig på min hoj. Lyckades efter mycket om & men hitta en säljare som skulle sälja en kmpl. motor med el. Lyckades få lös Cdi boxen där.

Ypvs boxarna går också emellanåt men inte lika ofta som Cdi.

350:in kallas "skrev-raket" och det namnet stämmer utan tvekan. Ligga motorväg behagligt i typ 150 är inga problem. Toppade min runt 190-200 nånting.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Tack för alla bra bra svar! Verkar inte som att jag ska satsa på en pre -83 iaf :) Förbrukning då, är det som alla andra 2takt? Dvs drar den mkt över tvåhundra liter/milen? Om jag lyckas få tag på ett billigt objekt kan den räkna med storrenovering, framgafflar och bromsar ser jag redan nu att de måste bytas. Dessutom skulle det inte skada med en total genomgång av bakparti och lampor. Verkar vara en otroligt kul hoj i övrigt vad jag har hört, hoppas nu det blir av nåt köp!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nexor skrev:
2282832 Tack för alla bra bra svar! Verkar inte som att jag ska satsa på en pre -83 iaf :) Förbrukning då, är det som alla andra 2takt? Dvs drar den mkt över tvåhundra liter/milen? Om jag lyckas få tag på ett billigt objekt kan den räkna med storrenovering, framgafflar och bromsar ser jag redan nu att de måste bytas. Dessutom skulle det inte skada med en total genomgång av bakparti och lampor. Verkar vara en otroligt kul hoj i övrigt vad jag har hört, hoppas nu det blir av nåt köp!

Bränsleförbrukningen är åtminstone för ypvs modellen ganska låg(orginal) ca 0,6l/mil+-1dl normalkörning /max350 :) (normalkörning=hålla hastighetsgränserna)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top